saranorrman

Är det dyrt att hyra en arkitekt?

Sara Norrman
8 år siden

Drömmen är att bygga ett nytt hus bredvid det gamla på vårt landställe, men jag vet inte om jag ska köra på ett nyckelfärdigt eller anlita en arkitekt. Blir det mycket dyrare att hyra en arkitekt, är det någon som vet?


Sommerhus i Kandestederne · Mere information

(5) kommentarer

  • PRO
    Kahne Arkitektur & Design
    8 år siden

    Nej Sara, det är inte arkitekten som gör att huset kostar en
    viss peng. Tvärtom kan arkitektens arbete göra att du får ett hus som är mer
    användbart trots en mer begränsad yta. Och därmed kostar mindre att bygga. Men
    att bygga eller ändra ett hus är komplext. Det är många delar som ska tas
    hänsyn till och det är vi arkitekter inte alltid så bra på att beskriva. Många av
    delarna är självklara för oss arkitekter och alla har vi ju en kunskap, större eller mindre, om hus genom vårt eget boende.

    Vad är det då som kostar? Precis som ett kök eller ett
    badrum kan kosta nästan hur mycket som helst med dyra material och dyra
    maskiner så kan ett hus med dyra material kosta mer. Men vad är dyra material?
    Är en tegelfasad dyr? Ja, den är dyrare än vad en träfasad är initialt men på
    hela husets livslängd så kan tegelfasaden bli billigare eftersom ett trähus ofta målas om med jämna mellanrum och ställningar kan behövas, oftast, förutom målarfärg
    och arbetskraft - och emellanåt ny panel. Men det finns ju träfasader som målas med järnvitriol eller inte målas alls utan får gråna med tiden som huset ovan - antagligen.

    Vad är det som inte kostar? Att utforma och sätta fönster
    rätt från början exempelvis. Och att bygga rätt från början. Med planering. Jag
    har ännu inte fått något bra svar från någon kund hur man ska beskriva processen
    med alla beslut som ska tas. Men genom att göra en bra planering och arbeta fram ritningar och beskrivningar så
    minskar du antalet beslut som behöver tas under byggets gång och du får med
    stor sannolikhet ett hus som stämmer mer med vad du tänkt dig. Och med
    planering så vet byggaren/entreprenören hur han ska bygga och vad det kommer att kosta.

    Varför gör man inte alltid en planering? En professionell beställare
    gör en planering men de som kanske mest borde göra en bra planering av sitt
    bygge snålar in på denna del. För man vet ju inte vad som kommer att gå fel men
    man kan se att mer detaljerade ritningar och beskrivningar kostar en slant.

    Naturligtvis finns det olika komplexitet på hus och
    husändringar och ibland behövs bara ett mindre underlag men hur som helst ska
    du som beställare av en entreprenad veta vad du har betalat för och ett bra
    sätt är att ha ett underlag som du och entreprenören kommit överens om och som
    finns på papper i form av ritningar och text.

    Men Sara, om du kan hitta ett så kallat nyckelfärdigt hus som passar dig och ansluter bra till platsen och det befintliga huset så är antagligen det billigaste sättet att komplettera ditt sommarhus. Men undersök gärna vad det är för material på det nyckelfärdiga huset du tänkt dig. Och ta även reda på från vilken punkt det nyckelfärdiga börjar. Ofta ovanför grunden.

  • Sara Norrman
    Forfatter
    8 år siden

    Vilket fantastiskt bra svar Kahne Arkitektur, tack så oerhört mycket! En hel del att tänka på, men det skulle vara kul att jobba med en arkitekt för att få fram ett personligt hus som verkligen passar mig och min familj. Återigen, varmt tack.

  • PRO
    LEIF CARLSSON Arkitekt och Bildfirma AB
    7 år siden

    Nej, bättre få det man vill.

  • PRO
    Lima Timmerhus
    7 år siden

    inte om man själv är aktiv

  • PRO
    Charlotte Mattsson
    7 år siden

    Vilket bra svar till en fråga jag själv alltid velat ställa!!

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.