sophiamoeller

Stråtag

Sophia Møller
8 år siden

Er stråtag dyrere end andre tagtyper? Hvad er fordelene ved at bo under et stråtag?


Stråtag · Mere information

(3) kommentarer

  • PRO
    HB Ejendomme og Renovering Aps
    8 år siden

    Vi bor selv i et stråtægt hus. Det er smadder hyggeligt, og giver en fantastisk stemning om vinteren med sne på, og når det regner (ingen tagrende) Til gengæld er det noget dyrt at få lagt, og du skal jævnligt have en tækkemand til at gå det efter for huller efter dyr o lign. Det er også meget dyrt i forsikringer. Vores stråtag har lagt i 40 år, og drysser efterhånden en del. Det er længe for et stråtækt tag, men det er fordi taghældningen er så stejl, at det stadig kan holde. Har hørt, at det isolerer, men ved ikke om det er rigtigt. Under alle omstændigher skal du kun vælge det hvis det passer til huset.

    Sophia Møller thanked HB Ejendomme og Renovering Aps
  • PRO
    Hansen Living ApS
    8 år siden

    Fra en god tækkemand jeg kender kan jeg fortælle, at der er STOR forskel på den kvalitet hvormed der kan lægges stråtag, og lægges i det i god kvalitet, kan det sagtens holde i de 40 år, som nævnt ovenfor. Det er i øvrigt billigere at få lagt strå end tegl, men dyrere end diverse pladeløsninger selvfølgelig. Set over en 40-årig periode er det faktisk ret billigt med stråtag. Men som nævnt ovenfor er forsikringen dyr, da forsikringsselskaberne ikke vil anerkende branddug som noget der giver større sikkerhed for nedbrænding af huset, og det til trods for, at der går 4 timer før branden når igennem til huset, hvis der lægges branddug, og det er rigeligt til at brandvæsenet kan nå at slukke branden.

    Sophia Møller thanked Hansen Living ApS
  • Marianne Würtz
    8 år siden

    Stråtag har sin helt egen charme. Men det skal lige som andre tagmaterialer passe til husets byggestil, for at det ser lækkert og rigtigt ud. Bor selv i et gammet bondehus med stråtag. Da det skulle skiftes overvejede jeg da kraftigt at få "fast" tag på, netop pga. den meget høje årlige forsikringspris. Men et gammelt hus, som er konstrueret til stråtag, kræver en ny spærkonstruktion for at bære et fast tag, både af hensyn til vægten men også at hensyn til spærenes udformning. Der er brugt rundtømmer i forskellig dimension på mit meget gamle hus, og det skal forstærkes og rettes op før der kan lægges "almindeligt" tag på. Det koster kassen! Og så ser huset helt anderledes ud efterfølgende. Så jeg fik nye strå på de sider, der var slidte og resten ligger fint endnu. Endnu en fordel ved strå, man skifter kun det, der er nødvendigt. Der er et godt indeklima under stråtag, og det isolerer godt. Det er vigtigt at holde skadedyr og planter væk fra taget, da der nemt kommer skader. De kan dog repareres relativt nemt, og det er ikke dyrt, men lidt dumt. Kan kun anbefale stråtag til de huse, hvor det er naturligt.

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.