nielsrejnhold

Den hyppigste fejl, du sikkert begår, når du indretter din opholdsstue

Indretningsarkitekt Niels Rejnhold
8 år siden
sidst ændret:8 år siden

Når jeg kommer ud til mine kunder, og vi skal se på opholdsstuen, ser jeg meget tit en fejl, der dominerer resten af rummet, og som gør, at det hele gik skvæt.

Starter du med at placere TV'et, når du indretter din opholdsstue, er der desværre 99,99 pc risiko for, at resten går i vasken.

Den største fejl, du kan begå, er at placere TV'et, så du får det lige op i ansigtet, når du træder ind i rummet. Man siger faktisk, at det, du først skal se, når du træder ind i rummet, er noget med sociale rammer, altså noget, der binder rummet sammen, og som indbyder til social samhørighed. Noget, der "bringer folk sammen". Dér er sofaen som regel en sikker vinder.

Lænestole er "individuelle", dvs der kun er plads til en person, mens sofaen indbyder til at være sammen på en anden måde, den opfordrer til mangfoldighed, "der er plads til flere"-agtigt. Til flere holdninger, til forskellige synspunkter.

Derfor er jeg faktisk mere til, at du laver et rum specielt til TV'et. Det gør også, at du fuldt ud kan "boltre" dig i indretningen af din opholdsstue og give den gas.

Hos to af mine kunder blev det faktisk en aha-oplevelse at "se" på TV'et med andre briller. De var slet ikke klar over, at de var faldet i fælden. Dog var de hurtige til at se, hvilke konsekvenser det havde fået for stuens charme og udtryk.

Så mit spørgsmål til dig er,

- Hvor står dit TV?

(7) kommentarer

  • Annamusen
    8 år siden

    Jeg er desværre røget i TV-fælden og hele min stue er indrettet omkring TV'et!

  • Sofie Hansen
    8 år siden

    Ødelægger det indretningens look eller stuens funktion at have TVet i fokus? :)

  • PRO
    Indretningsarkitekt Niels Rejnhold
    Forfatter
    8 år siden

    Hej Sofie - der sker ofte det, at stuen disponeres uheldigt, hvis TV'et placeres som det første. Fordi resten så bliver placeret i forhold til 1. prioriteringen - dvs TV'et. Det kommer naturligvis an på, hvor TV'ets placering er i forhold til selve stuensudformning. Kun du kan se, om det spiller i din stue. Ofte er det noget, vi gør på autopilot det med at placere TV'et som 1. prioritering.

  • PRO
    Indretningsarkitekt Niels Rejnhold
    Forfatter
    8 år siden

    Når man træder ind i opholdsstuen og slet ikke lægger mærke til, at der faktisk er et TV, så vil jeg sige, at man er kommet i mål.

    Dette kan f.eks gøres ved, at TV'er er på højre eller venstre væg i forhold til stuens entrédør. Eller hvis der er en pejs, der går ud i rummet, og TV'et så "gemmes" bagved, så det ikke springer frem på nethinden som det første.

    Og der kan selvfølgelig være flere variationer, som afhjælper situationen.


  • Stig .
    8 år siden

    I min familie er vi ved at renovere efter bygningskader, der ødelage huset. I processen som har varet +1,5 år har vi nu boet ca 4 mnd i en beboelsesvogn uden at have savnet et TV. I renoverings-processen har venner, familie og håndværkere netop gentagenede gange spurgt os hvor vores TV skulle placeres. Vores svar var at TVet havde sidste prioritet, hvorfor tiden måtte vise om det får en plads. Det skal samtidigt oplyses at jeg har lavet en skjult kabel/lednings-føring i krybekælderen som muliggør fremføring over alt.

  • PRO
    Indretningsarkitekt Niels Rejnhold
    Forfatter
    8 år siden

    Hej Stig - det lyder rigtig "sundt". Det er ofte, når vi ikke har tingen stående fremme, at vi opdager, det tit er et skabt behov. I dette tilfælde TV'et. Mit er sat i skammekrogen, da det nok er tændt 1 time om ugen.

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.