nielsrejnhold

FØR & EFTER: Hjørnestue får en total makeover

Hele min lejlighed stod næsten "uberørt", da jeg i 2007 flyttede ind. Bygningen er fra 1926/27, og min lejlighed havde vist ikke set maling i 20 år. Derfor var vægge, stuk og døre incl. paneler "rene". F.eks. var konturen i stukken skarp og fin.

Ofte fornemmer vi slet ikke detaljerne i en stuk, fordi den simpelthen er blevet fyldt op med maling. Ligesom dørenes fyldninger tit flyder sammen med resten af døren, fordi de har fået for megen maling.

Mine vægge stod også - på nær i soveværelset - rå, dvs uden filt eller anden indpakning. I mit badeværelse var væggene endnu kalkede.

Mit gamle sofabord, der i dag ville være retro, røg ud - det var helt fra 1978!. Nu skulle der nye og mere moderne ting ind i stuen. De gamle salonstole (efter-billedet) fra mine oldeforældres stue (1900 ca.) fik nyt stof på.

De to stole, som er på før-billedet, har begge fået nyt stof på. Den til venstre har været min tipoldemors, og den til højre er fra min farmors hjem.

Gulvet var afhøvlet og ludbehandlet.

Jeg synes, det er rigtig spændende at blande nyt med gammelt. F.eks. gamle kobberstik med moderne kunst. Og som her designersofa med gamle stole. Det skaber en god kontrast og bevarer sjæl og stemning.

Det lille skab på væggen er i MDF, fra Trævarefabrikernes Udsalg (efterbilledet). Jeg har selv malet det, så det matcher rummets øvrige farver.

For mig er det upersonligt bare at fylde sit hjem med 100% nye ting. Jeg vil gerne kunne fornemme, hvem der bor dér. Så i min egen makeoverproces beholdt jeg det smukkeste og pæneste blandt de gamle ting, jeg havde arvet eller købt, og blandede dem med det nye.

FØR


EFTER

(5) kommentarer

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.