katrineh78

Hvad skal jeg tjekke? Overvejer køb af gammelt hus, som er renoveret

Katrine H
8 år siden

Kære eksperter

Min kæreste og jeg overvejer at købe et ældre hus, som blev renoveret for cirka fem år siden af parret som boede der. Alt ser dejligt nyt ud, men er der nogle ting, jeg skal være særligt opmærksom på med sådan et gammelt hus, der har fået en lapning, så det ser skønnere ud? Hvad skal man særligt tjekke? Er simpelthen så bange for at købe katten i sækken!

(4) kommentarer

  • PRO
    ARKINAUT Arkitekt- og byggerådgivning for husejere
    8 år siden

    Hej Katrine. Først og fremmest bør du kigge i Tilstandsrapporten. Dernæst bør I få jeres egen uvildige byggerådgiver ud og gennemgå huset fra kælder til kvist, inden I køber. Det kan være vanskeligt at sige noget fornuftigt om generelle byggefejl og -skader i et forum som dette, for der kan være mange steder og ting man skal se efter på gennemgangen. Jeg har gennemgået mange huse i min tid og set lidt af hvert, fx: Indvendig efterisoleringsplader i kælder, med omfattende skimmelvækst bagved, tage udført uden undertag, ulovligt indrettede loftrum osv. Held og lykke med huset.

  • PRO
    Ragus & Co
    8 år siden

    Den helt korte :) ... sørg endelig for at have en ejerskifteforsikring.

  • PRO
    Tømrerfirmaet Thomas Harbo
    8 år siden

    Som de andre skriver, bør du få en rådgiver med ud og se huset evt en håndværker.

    Når der er nogle der selv har renoveret huset kan det sagtens se pænt ud det de har lavet. Men det er ikke sikkert de har haft styr på de fugtproblemer der kan være i et gammelt hus og hvis man så renovere med nogle forkerte løsninger kan det udløse skimmelsvamp på sigt.

  • PRO
    HB Ejendomme og Renovering Aps
    8 år siden

    Enig, få en ekspert med ud og kigge. Vi har desværre også oplevet lidt af hvert gennem tiden specielt med "gør-det-selv-arbejder". Husk også at tjekke at huset er renoveret efter de dengang gældende krav i Bygningsrelementet, det behøver desværre ikke at være tilfældet (har vi lige oplevet et grelt eksempel på). Når det er sagt, er der jo heldigvis også lavet mange gode renoveringsprojekter, og man kan også blive overrasket i et nyt hus. Så invester i god rådgivning, og held og lykke med huskøbet :)

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.