ptrisja

Billedvæg - hvordan?

ptrisja
7 år siden
sidst ændret:7 år siden

Jeg har længe gået og tænkt på at lave en billedvæg, men undrer mig lidt over hvordan jeg bedst hænger billederne op. De må jo godt hænge nogenlunde fast, så de ikke falder ned, men vil gerne være fri for at bore 400 huller. Hvad gør I derude?


Hvis der endda er nogen der kan pege mig i retning af nogle billige prints/plakater/andet vægpynt, så ville jeg blive glad :)

(8) kommentarer

  • Ditte
    7 år siden

    Nok ikke helt det du har i tankerne, MEN et alternativ kunne jo være de der billedelister eller billedhylder. De fås i Ikea til ingen penge og personligt synes jeg det skiller sig lidt ud fra de "almindelige" billedvægge ;) Bare af nysgerrighed - er det så familiebilleder, grafisk print eller lign. du forestiller dig at putte i rammerne? :)

  • ptrisja
    Forfatter
    7 år siden

    Kender godt de billedlister, og de er nemlig rigtig smarte, og giver et super fedt resultat også - har selv haft flere hængende. Lige på denne her væg kunne jeg dog godt tænke mig et lidt mere 'blandet' udtryk, hvis det giver mening.

    Hvad der skal være i rammerne ved jeg ikke helt endnu, - nok noget a la det jeg har postet ovenover - så ikke familiebilleder :). Jeg er rimelig glad for alting naturvidenskabeligt, så håber at kunne skaffe nogle gamle prints indenfor noget biologi / lægevidenskab, og så er jeg ved at købe fjer på eBay, så jeg kan lave noget a la dette her:

    Så grafisk, naturvidenskabeligt, noget der lige er sjovt/sødt at se på :)

  • ptrisja
    Forfatter
    7 år siden

    Det skal måske lige nævnes at jeg forestiller mig at hænge en masse blandet op, i mange forskellige størrelser, med og uden ramme, så alle råd til ophængning kan bruges :)

    Væggen er i øvrigt af mursten med det der (rædsomme) savsmuldstapet på.

  • ptrisja
    Forfatter
    7 år siden

    Ja, det var nok det jeg frygtede var metoden - jeg må frem med boremaskinen :).

    Grunden til at jeg spørger er at jeg f.eks. ved at amerikanerne hænger alt op med "command hooks" der er en form for dobbeltklæb, som lyder for godt til at være sandt. Er der nogen der har erfaringer med det? Jeg har nemlig ikke den store tiltro - især ikke med mit savsmuldstapet.


    Tak for Flora-tippet i øvrigt. Det var nemlig netop sådan noget i den stil jeg har kigget efter :)

  • PRO
    User
    7 år siden

    Jeg kender desværre ikke "command hooks" godt nok. Men ved at velcro faktisk også er meget stærkt, det monterer man både indvendige overflader i tog og så vidt jeg ved også fly med.

    Du har ret - det kommer en del an på overfladen, det skal sættes på.

    I hvert fald godt hvis de bliver hængende ;) Jeg har selv den erfaring med Ikea skinnerne, at de er super gode til en hvis str. billeder - ikke så meget pga. vægten, men pga. vinklen de kan stå i. For store billeder kan vippe fremad.

    Bliver spændende at se resultatet, hvis du poster et efter billede :)

  • ptrisja
    Forfatter
    7 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}7 år siden

    Det er altså også åndssvagt, men jeg får altid sådan en sørgmodig følelse når der skal bores huller i vægge. Jeg er sikkert ikke den eneste der har det sådan... Håber jeg.
    Velcro har også været oppe og vende, da jeg ved man bruger det til bl.a. kunstudstillinger, men det kræver jo nok noget dobbeltklæb af en art, jeg kun kan forestille mig er en katastrofe at fjerne igen. Så kan jo risikere at ende med et hul i væggen på størrelse med en golfbold i stedet for et forholdsvist lille bore-hul.

    Hmm. Jeg har ikke oplevet at store billeder er væltet ned fra min RIBBA-hylde (som vistnok nu hedder MOSSLANDA), men jeg har også haft mange billeder stående, som har overlappet hinanden, så det er nok med til at holde det hele på plads. Ellers er det bedst at stille dem så skrå som muligt (dvs. forbi 'hakket' hvis du har sådan et), så de ikke har tendensen til at falde forover.

    Nu får vi se - jeg skal lige have fundet billederne først :). Jeg foretrækker nemlig også som du foreslog at have det liggende foran mig, så jeg kan få det sat op samlet.

  • sonnems
    7 år siden

    Jeg har haft en billedvæg flere steder, men det har været en familiebilledvæg med alt fra oldemødre tiptip.. osv til egne børn. Jeg bruger forskellige rammer og både sort-hvid og farve, men de skal hænges op, så det bliver æstetisk rent alligevel. Den "rigtige måde er at hænge to øjeskruer i hvert billede, men det er et stort arbejde, så jeg hænger altiv med en snor på bagsiden og en krog til hvert billede. Det betyder man skal rette på den ind imellem. En anden løsning der bruges til gallerier, er en skinne langs loftkanten og fiskenøre eller anden tynd stærk tråd til billederne. Ophængsmetoden afhænger meget af billedstørrelsen og rammetypen. Jeg bryder mig ikke så meget om de der billedlister, da du så ikke kan hænge billederne op med f.eks samme midterlinje, hvilket klart er det flotteste med større billeder. Jeg tror ikke du kommer uden om at lave huller. Det bliver pænest på den måde, og det er mega nemt at lukke hullerne igen, hvis du skal flytte rundt på billederne. På de fleste vægge kan du bruge en art murhage. Jeg bruger et vinklet firkantet søm der er sort og meget stærkt. Det tager 10 sek at banke i væggen. Jeg laver altid væggen fleksibel, så der kan tilføjes et billede efter behov. Derfor lægger jeg mig ikke 100 % fast, hvor de enkelte billeder skal skal være, men bygger det op efterhånden. Det er en kreativ proces. Rigtig god fornøjelse.

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.