anders_j_rgensen6

Revitalisering af det traditionelle parallelkøkken Christianhavns

Hey - vi bor i en 3V direkte til Chrstianhavns Kanal, MEN når vi er i køkkenet er udsigten skæmmet af de traditionelle overskabe. Vi vil gerne have udsigten - fx. en kogeø men det kræver "sin indretningsarkitekt" at modellere rundt på opbevaringsskabe etc.

Er det herfra dette forum vi kan hente inspiration eller er det at gå i krig med diverse køkkenfirmaer?

Hilsen Anders

(16) kommentarer

  • Ditte
    7 år siden

    Hej Anders. Spændende projekt. Har du en plantegning? Så er det lidt nemmere at gå i gang med at tænke i alternativer og være kreativ. Jeg blev selv overrasket over hvor meget plads er egentlig skal til for at have en køkkenø - 120 cm på hver side skal der til for at have nok plads til at komme forbi hinanden i køkkenet. Dvs at det er de færreste Københavner-lejligheder med det traditionelle parrallelle-layout, der kan have en ø. Med mindre du har mulighed for at inddrage noget af andre værelser eller ligge køkken og stue sammen? :)

    Anders Kristian Jørgensen thanked Ditte
  • Anders Kristian Jørgensen
    Forfatter
    7 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}7 år siden

    @Ditte: det er korrekt at køkken/kogeø kræver mere plads - hvorfor, og her kommer @Mortens kommentar ind, at der skal vendes rundt på flere ting. Hvor der er skabe i dag skal der måske ikke være skabe i morgen - og omvendt. Således har vi et lille "spisekøkken" for enden af parallelkøkken, men hvor der rundt om måske skal være skabe, som der ikke er i dag....eller???

    Jeg har vedhæftet et par billede. Billedet er taget fra den franske altan (som vi gerne ville kunne se, når vi er i køkkenet). Det ene billede er uden låger, som vi var igang med at male. Det andet med min hustru fra ryggen, så I har dimensionerne. Til venstre ses pladsen, ved den røde spand, vi dag benytter som "spisekøkken". Men man kan jo "trække" skabene med rundt og over i dette hjørne....

    Har vedhæftet et 3. billede, hvor man ser ind i køkkenet samt en grundplan.

    Giver det hele mening??

  • ptrisja
    7 år siden

    Hej Anders
    Du kan bare spørge løs. Jeg ved at der er flere indretningsarkitekter herinde der svarer med engang imellem - og så får du jo hjælpen helt gratis :). Om ikke andet kan det måske være med til at sætte nogle tanker i gang.

    Jeg kan godt se at de overskabe skæmmer lidt for udsigten - de skal da bare væk. Nu ved jeg ikke hvor meget ombygning i tænker, når i er ved at male låger. Er det et helt nyt køkken i drømmer om, eller 'bare' en omrykning af elementer?

    Man kan sagtens udvide skabene til ud i gangen. Der ville man kunne lave en skabsvæg, der ville kunne bruges til anden opbevaring også - f.eks. støvsuger og overtøj. Jeg ville dog ikke anbefale at rykke ovn/køleskab derud, for bekvemmelighedens skyld (hold ovn/komfur, vask og køleskab relativt tæt).

    Hvis det er et helt nyt køkken i drømmer om, kunne i måske overveje om I har brug for så mange skabe, og hvis ja, så evt. bygge i højden i stedet. Svenskerne er enormt gode til dette, og faktisk ser et køkken med skabe helt til loft ofte mindre voldsomt ud end når de stopper 40 cm før - netop fordi skabene ligesom bliver en del af væggen (jeg vil anbefale samme teknik hvis i beslutter jer for et skab ude i gangen):


    Mht. til det med køkkenø'en er dette også en god idé. En køkkenø behøver dog overhoved ikke at være 120 cm i dybden, hvis man f.eks. bare skal have en siddepladser på den anden side.
    Man kunne også installere åbne (eller lukkede) hylder på en anden side af øen. Der kunne man f.eks. nøjes med et overskab som underskab, og så ville øén i stedet være 100 cm dyb.

    Det var lidt inspiration til at starte med...

    Jeg ville altså anbefale et hestesko's-køkken i samme opbygning som det i har nu, med overskabene koncentreret på endevæggen, og gerne helt til loft. Køkkenøen som nu, eller en smule dybere med plads til en reol og/eller siddepladser. Køkkenet kan evt. udvides med en skabssektion i gangen (grøn), der erstatter det gamle skab:

    Anders Kristian Jørgensen thanked ptrisja
  • ptrisja
    7 år siden

    Glemte helt at nævne at en anden mulighed for udsigt til altanen, som samtidig gør køkkenet lidt afgrænset, er at installere en glasvæg - som jo er hyper moderne:


    Anders Kristian Jørgensen thanked ptrisja
  • Anders Kristian Jørgensen
    Forfatter
    7 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}7 år siden

    @ptrisja - tak for dine gode input. Jeg har uploadet 2 andre billeder - det ene viser den udsigt vi gerne vil kunne ha' fra køkkenet. Det andet er fra vores sommerhus, hvor jeg selv har "grovtegnet" køkkenet med kogeø, lavet bordpladen og lagt marmorfliserne. Her var opgaven også at få front mod udsigten. Denne ø hvade siddepladser i den ene ende; havde skabe på den den anden side, og reol / hylder på den modsatte sidde.

    Er med på det er lidt andre dimensioner og at øen skal være en del mindre - det kunne fx være en sektion med ovn / kogeplade samt enten en 30 eller 60'er sektion skab for at øen ikke blot skal være kvadratisk.

    Låger blev malet i januar da vi flyttede ind - nu har vi boet her siden og vil gerne ha udsigten ind.

    Jeg/vi er gode til at se ideer - men har brug for den professionelle hånd / iderighed til at komme helt i mål, som vi gjorde med sommerhuset. Nogen ideer ?

    udsigten til kanalen

    ø fra vores sommerhus

  • ptrisja
    7 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}7 år siden

    Ja. Jeg er måske lidt i tvivl om hvad du efterspørger, når du søger den 'professionelle iderighed'. Jeg har selv masser af idéer både til planlægningsprocessen (lavede selv køkken sidste år), køkkenopbygning, udseende, pladsoptimering, indretning etc. Umiddelbart tænkte jeg at det var selve planløsningen i var ude efter i denne omgang, men jeg tager måske fejl? Ellers må du lige sige til. Hvis i har nogle idéer allerede (udover dem du har nævnt med bl.a. køkkenøen), så kan du jo evt. poste dem her til feedback, og så kan vi måske bygge videre på det?

    Hvis I vil have nogle sådan helt pragmatiske råd i forhold til udsigten (som er det i virker til at sætte i centrum), så kunne i:

    1. Vende komfuret, og sætte det i køkkenø'en (som jeg i øvrigt ikke ville lave som en gedigen ø, men derimod forbundet
      med væggen som vist, for at undgå spildplads i hjørnet). På den måde kan man kigge ud af vinduet mens man rører rundt i gryderne.
      Det er også mere selskabeligt hvis man har f.eks. har gæster, og ikke
      ønsker at stå med ryggen til. Det der så er en ulempe ved at have komfuret der er at emhætten
      jo vil fylde lidt i 'udsigten'.
    2. Flytte vask (og evt. opvasker) til øen, og flytte kogeplader/komfur til nuværende vaske-side. Fordelen ved dette er at emhætten vil forstyrre mindre, og man stadig vil være lidt med når man står ved gryderne. Fordelen ved vasken/opvaskeren er at det bliver en god station til opvask, - og så kan man lige nyde udsigten imens. Det ville også være det perfekte grøntsagssnitte-sted. Til gengæld KAN der være nogle finurligheder mht. til rørføring der måske kunne gøre denne løsning lidt mere besværlig.
    3. Droppe underskabene i "øen" helt, og bare have det som et spisebord, som her, så man kan nyde udsigten mens man spiser:

    Hvilken løsning der er bedst kommer lidt an på hvornår/hvordan I vil nyde udsigten, og hvad jeres behov er for skabsplads. Fordelen ved løsning 1 og 2 er at det frigiver endnu flere idéer til hvad man kunne gøre ved endevæggen, da man ikke længere skal tage hensyn til komfuret. Man kunne f.eks. få en indbygningsovn i en god højde, som er rarere at arbejde ved, og som bonus få frigivet pladsen under ovnen til et ekstra sæt skuffeopbevaring (som jeg stærkt vil anbefale at I får så meget af som muligt).


    Derudover tænker jeg lidt på om man kan fjerne den lille væg der står midt i rummet? Jeg ved godt den ikke generer forfærdeligt meget, men jeg tror alligevel at det ville binde køkken og stue meget mere sammen, hvis den ikke var der.

    Når alt det er sagt, så kan jeg da godt forstå at du er glad for den udsigt :). Havde det været mig havde jeg nok allerede hevet de overskabe ned for længst, og så taget den derfra .

    Anders Kristian Jørgensen thanked ptrisja
  • Anders Kristian Jørgensen
    Forfatter
    7 år siden

    @ptrisja - tak for dine gode input. Det værdsætter vi. Med professionel hånd mener vi - at når vi kommer fra al iderigdommen inklusive dine mange gode input - så skal det jo konkretiseres i en målfast tegning så det passer med dimensioner etc. Egne plantegninger er så taknemmelige at man nemt får "overtegnet" muligheder som slet ikke kan være der... :-)

    Herunder morgenfriske billeder af køkken samt en plantegning som vi tænker det - køkkentype har vi slet ikke tænkt på - hvidt helt blankt umiddelbart for at lyse / åbne op, men en svag pastelfarve kunne også være spændende. Bordplade - ikke træ (det skal være praktisk).

    BILLEDER

    herunder - udsigt fra kogeø som vi ønsker det - set igennem skabene

    herunder - køkkenø i den ende hvor skabe er åbne


    herunder - køkken i dag - nye hvidevare som skal genbruges. Fliser rundt tænker vi også at genbruge...


    herunder - køkken set fra stuen / fransk altan


    herunder - kik ind i "spisekøkken" fra stue og fra entre - som vi tænker inddraget til nye skabe (når vi flytter overskabene). I hjørnet tænker vi at der skal være skabe i samme stil loft til gulv

    herunder - kik fra entre og ind i køkken stue med udsigt / fransk altan i bunden. Denne væg er flytbar. Den lille garderobe går ind i køkken i dag, som evt. kan inddrages. Glas rundt om dør gør det let og luftigt.


    herunder - rumdeler til venstre (med kryds). I dag en dyb reol - i fremtiden evt. en høj spiseplads med elementer i samme stil som resten køkken. Derved forsvinder spisepladsen med bord og 3 stole i fremtiden for at give plads, da der er påtænkt skabe / skænke der istedet - se NY plantegning herunder.


    NY PLANTEGNING næste tråd



  • Anders Kristian Jørgensen
    Forfatter
    7 år siden

  • ptrisja
    7 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}7 år siden

    Ahh, nu er jeg med. Den sidste del med den målfaste tegning kommer som regel helt på plads når man snakker med køkkenfirmaet. Nu ved jeg ikke hvilket firma i overvejer at købe køkken hos, men jeg kan anbefale at i leger lidt medIKEA’s køkken-værktøj, når I har en idé der skal prøves af. Det kan give jer en rimelig god målfast tegning, og jeg tror det vil løse jeres problem langt hen af vejen mht. til at få ‘overtegnet’ (de giver også advarsler hvis skabe er for tætte i forhold til god arbejdsplads mm.). Derudover kan I tage tegningen med til IKEA og få en ekspert til at gå den efter i sømmene - det er gratis, og faktisk ret godt. I kan selvfølgelig også tage tegningen med til et andet køkkenfirma, og få dem til at arbejde videre udfra deres egne produkter, men uanset hvad giver den et godt startpunkt, synes jeg.

    En mere lavpraktisk metode som gør lidt det samme er at lave en nedskaleret målfast tegning, og klippe en masse målfaste elementer ud i samme størrelsesforhold, som I hurtigt kan rykke rundt på. Det benytter jeg mig selv meget af, når jeg planlægger:


    Til sidst vil jeg anbefale - og især til jeres konkrete tegning, at gribe malertapen. Sæt tape på gulvet hvor i forestiller jer at de nye elementer skal være, - på den måde kan i prøve det af ret fysisk. Umiddelbart tænker jeg at jeres køkkenø er alt for tæt på køleskabet. Det ser ud til at der kun er 60 cm imellem på tegningen. Dvs. at hvis i åbner køleskabet så går lågen helt over til køkkenøen, og det bliver ikke så behageligt at arbejde i (man anbefaler som regel min. 120 cm mellem to elementer). Det var bl.a. også derfor jeg ikke ville anbefale køkkenøen som en ø, men derimod fastforankret til væggen, som den er nu (1), da det giver en meget mere behagelig arbejdsplads + udnytter pladsen bedst muligt:
    Mht. til skabene ude i gangen, så vil knækket (2) jo dække for noget af alt den gode lysgennemstrømning som du viser på dine billeder der er i lejligheden. Måske i skulle overveje kun at holde skabene langs kanten (3). Disse skabe kunne også evt. laves smallere (3, stiplet linje), hvis man ønsker endnu mere lysgennemstrømning.

    Anders Kristian Jørgensen thanked ptrisja
  • ptrisja
    7 år siden

    En helt anden mulighed:

    Anders Kristian Jørgensen thanked ptrisja
  • Anders Kristian Jørgensen
    Forfatter
    7 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}7 år siden

    dit sidste forslag er ikke godt da det tager for megen plads i stuen - men de gode input tidligere, og især med IKEA tool er genialt. Det vil jeg prøve at arbjede lidt med. Vedr. køkkenfirma har vi ikke nogen specielle i tankerne - men mine tidligere erfaringer fra de fleste gængse firmaer er, at de benytter standardmål og at skæve hjørner eller ideer for den sags skyld IKKE kan opfyldes. Derfor tænker jeg i køkkensnedkerfirmaerne i højere grad. Hvad tænker du og har du evt. nogle i tankerne?

  • ptrisja
    7 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}7 år siden

    Det burde i teorien tage det samme plads i stuen som den anden løsning, men det kræver måske en spejlvending af stuen, der ikke passer så godt med jeres møbler.

    Umiddelbart kan langt de fleste klare sig med et standardkøkken uden snedkerløsninger - det handler bare om at tænke lidt kreativt. Jeg har et IKEA-køkken, så det er primært det jeg har erfaring med. Fordelen ved IKEA er at de billige, og at de har mange geniale løsninger - især til indretning inde i skuffer/skabe, hvor jeg ikke føler de andre køkkenfirmaer er med på samme måde. Jeg fælder næsten en glædeståre hver gang jeg kigger ned i min perfekte gryde-skuffe, eller mine bestikskuffer, hvor alt har sin plads:

    (skuffer i skuffer som overfor er altså også genialt - det har jeg også selv).
    Og fordi det er billigt, er det jo forholdsvist let at skifte låger hvis man bliver træt af køkkenet med tiden - så kunne i roligt give jer i kast med de pastelfarver i snakkede om. Hvis i vil have et mere eksklusivt look, så er der også flere firmaer der lever af at lave design-låger til IKEA-køkkener, f.eks. ReformCPH. I kan dog ikke regne med at låger fra andre køkken-firmaer vil passe, da især elementhøjden varierer lidt fra firma til firma.

    Ulempen ved IKEA er at man skal lave meget selv (man kan dog godt betale sig fra f.eks. opsætning af køkkenet) og så at de ikke kører elementer i "ulige" 10'ere, dvs. de har elementer i 20, 40, 60, 80 cm etc., men ikke i f.eks. 30, 50, 70 cm. Man kan måske tænke at det er usmart, men det er faktisk det der gør det super smart og simpelt, da alle stykker passer sammen som lego (se f.eks. her: https://www.youtube.com/watch?v=ivxrx4bNRNc), og det netop giver plads til skæve idéer og løsninger.
    I kan evt. overveje at tage til et af deres køkkenworkshops, hvor I kan få endnu mere inspiration. Det er gratis (kræver dog at man er family-medlem), og tager små 2 timer hvor man hører lidt om selve METOD-systemet, og så bliver guidet rundt i køkkenafdelingen.

    Snedkerkøkken/andet er selvfølgelig også en mulig, men der har jeg ikke rigtig nogen erfaring :).

    Anders Kristian Jørgensen thanked ptrisja
  • Bibsen Clausen
    7 år siden

    Ptrisja - jeg læser med på sidelinjen, da det altid er spændende at se dine gode ideer Du lagde et billede op, hvor underskabe er mørke (blå/grå/sorte)? De er ret flotte, og ville være perfekte til mit ældre køkken - ved du hvilken farve det er? Vh Birgitte

  • ptrisja
    7 år siden

    @Bibsen Clausen

    Hej Birgitte. Jeg går ud fra at det er dette billede du snakker om?

    Det er nemlig også rigtig flot synes jeg :)
    Billedet er herfra, og de har faktisk endda været så søde at skrive om processen med maling af underskabene her. Malingen de har brugt er: Moore's ADVANCE Black Panther semi-gloss paint, som sikkert ikke fås i DK. Men mon ikke den lokale farvehandler kan lave noget lignende?

  • Bibsen Clausen
    7 år siden

    Det er lige præcis dette billede :) så kan jeg nemlig beholde de gamle låger! Tak for hjælpen

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.