Hvordan skaber jeg en lys og rummelig bolig i et lavloftet hus?
8 år siden
sidst ændret:7 år siden
Fremhævet svar
Sorter efter:Ældste
(9) kommentarer
- 8 år siden
Relaterede diskussioner
Hvad er jeres bedste indretningstip?
Kommentarer (26)Jeg er helt enig med @Hansen Kitchen ApS. Lys, lys, lys. På engelsk bruger man et begreb der hedder "task lighting", hvilket dækker over det at hver opgave som rummet skal udfylde skal have sit eget lys f.eks en lampe, der er placeret så du ikke skygger for bogen, når du vil sidde og læse. Stemningslys, der gør rummet rart at være i. De fleste har prøvet at sidde en aften og skulle hygge, hvor det eneste lys var en skarp pære i loftet. Det er ikke specielt hyggeligt. Jeg har små lamper placeret i alle hjørner af stuen, så det giver en mere dæmpet belysning, hvilket gør rummet rart at sidde i om aftenen. Den skarpe loftslampe skal man selvfølgelig også have, så man kan se at finde det man har brug for. Man kan eventuelt sætte en lysdæmper på og der er ingen undskyldning længere for man nu kan købe pærer med indbygget lysdæmpning. Den ligner en helt almindelig pære og passer til helt almindelige lamper. Dem jeg har kører med 3 trin, som aktiveres ved at tænde og slukke på kontakten. Hvis du tænder på kontakten som du almindelig vis ville gøre lyser den på højeste niveau, hvis du så slukker og tænder igen lige bagefter, lyser den mindre og sluk/tænd 3. gang på laveste indstilling. Mine er købt i Harald Nyborg og kostede ca. 50kr for en pære til min spisebordslampe. Man kan også bruge lys til at snyde med. Hvis du bor småt er det vigtigt at kunne se så stor en del af gulvet som muligt. Jeg hængte mine skabe op på væggen, lagde et lysstofamatur oven på skabene og skruede et fast på den træliste de hvilede på (det er nogle år siden, hvor LEDlys ikke var så nemt tilgængeligt og billigt som det er nu) Det gjorde skabene til én stor lampe.ploefff.wordpress.comploefff.wordpress.com Det er altid svært at få et ordentligt billede af elektrisk lys, men man kan godt ane hvordan det at man kan se helt ind til væggen for rummet til at virke større....Se flereEr børneværelset for småt eller kan vi være kreative med pladsen?
Kommentarer (10)Hej Julie Ovenstående kommentarer fra ptrisja giver en meget god ide om hvordan man kan få mest muligt ud af få m². Med et godt design kan man helt sikkert få rigtigt meget ud af et lille rum (især hvis der er højt til loftet) - og der findes en "tiny House" bevægelse som gør en dyd ud af at indrette hjem i meget små boliger. Jeg drømmer selv om at tegne en super effektiv bolig til mig selv - hvor børneværelserne bestemt kan blive mindre end de 10-14 m² vi ofte laver i nye boliger. Tænk jer godt om Jeg hader at være lyseslukker, MEN jeg vil anbefale jer at overveje nøje om det er noget for jer at bo meget småt - for 5,9 m² er et meget lille børneværelse/kammer - især til to børn. Det afhænger dog også af om I forestiller jer at skulle bo der "nogle år mens børnene er små" - eller om der også skal være plads til større børn. Jeg er overbevist om at alle ovenstående fotos er fra rum som er noget større end det I kigger på! og der er forholdsvist få møbler, legesager, tøj osv. på billederne. Så de virker også derfor mere rummelige end det I sandsynligvis vil opleve. Det vil være muligt at lave et værelse til to børn i rummet, men I skal være opmærksom på at I så tager et "ekstremt" valg - lidt som at vælge at bo permanent i en campingvogn eller en sejlbåd. Mange vil nok føle at pladsen bliver noget presset når hverdagen sætte ind, så jeg vil ikke sige at "børnene helt sikkert kan være der". Hvis I går ind til det med åbne øjne og tager beslutningen om at det er ok - så kan det dog lade sig gøre. Mht. indretning, så prøv at kigge på de mindste campingvogne på markedet - de vil ofte prøve at udnytte arealet mest muligt (og ja husk at udnytte rummet i højden). Det er vigtigt at sørge for god ventilation af rummet!!! Du har ikke nævnt højden i rummet - hvis jeg antager at den er på ca. 2,5 m er rumindholdet ca. 14 kubikmeter - herfra skal alt inventar fratrækkes. Kravet til et klasselokale (med "effektiv mekanisk ventilation") er 12 kubikmeter pr. voksen og 6 kubikmeter pr. barn. Hvis mit barn skulle bo i et sådan rum, ville jeg holde nøje øje med co2 niveauet og være sikker på at der altid er et ventilationsanlæg som kører. Sørg for god lys - med belysning kan man få rummet til at virke større og mere behagelig. Et velbelyst fototapet af en birkeskov (med dybde i billedet) eller store spejle kan give en fornemmelse af at rummet udvider sig bag væggene og derfor virker større. Put så få møbler/ting som muligt ind i rummet - lav et skive/tegne/legebord og gerne tøjskabe i andre rum så det ikke optager plads i værelset. Jeg håber at ovenstående kan give jer et mere nuanceret udgangspunkt så I kan tage den beslutning som passer bedst muligt til jer! Rune Dybkjær Arkitekt MAA MNTarkitekter...Se flereideer til drønkedeligt toilet??
Kommentarer (13)Jeg er helt med på de andres idéer, og synes ikke nødvendigvis man skal gemme rør af vejen - jeg synes egentlig det er lidt charmerende på sådan et lille toilet. I tilfælde af at du slet ikke kan se charmen i dem, er det selvfølgelig også en mulighed at dække dem til i stil med min hurtigtegning her: - Du kan evt. lade faldstammen stå, og bare nøjes med opbygningen under vasken (som i næstsidste eksempel i mit forrige indlæg, bare forlænget). Da det ikke er et vådrum (går jeg ud fra), ville det hurtigt kunne bygges op i noget MDF, males, og fuges i kanterne. "Bordpladen" ville jeg ligge løst på, så den hurtigt kan fjernes, hvis der af den ene eller anden grund skal kunne kommes til rørene (hvis man er lidt snedig kunne man også gemme ekstra toiletruller dernede) Den lille hylde kan bruges til f.eks. stearinlys, lidt læsestof, en plante eller andet som kan give lidt hygge....Se flereKøkken: Mørkt Wengé eller massivt lyst egetræ?
Kommentarer (7)Hej. Det kommer helt klart an på resten af huset. Det bedste du kan gøre er at smide et par billeder og måske en plantegning af de eksisterende og eller ønskede forhold. En god ide er ofte at blande farvesammensætningen lidt, så du får lidt kontraster ind i designet. Sammensætningen af de forskellige overflader og farver er altafgørende for hvordan resultatet bliver. Lofttype og farve? Gulv? Husets arkitektur ?...Se flere- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden
- 8 år siden

Sponsored
Reload the page to not see this specific ad anymore
ptrisja