elizabeth_wurtz

Layout til dagligstue - plads til kontor, bio og legehjørne

Elizabeth Würtz
7 år siden
sidst ændret:6 år siden

Vi har et rum på ca 4 x 5 meter, som vi skal have indrettet som dagligstue. Den er dejlig lys med et vindue, en dør til entré, franske døre til køkken-alrummet og igen franske døre til en udestue. Ud over klassisk TV og sofa, er ønsket at vi finder plads til et kontorhjørne, og så er min mands store drøm at vi også kan finde plads til en projektor samt projektorlærred. Er det overhovedet muligt at opfylde alle disse ønsker? Hvordan ville I gribe det an? Jeg vedhæfter plantegninger af målene på stuen.


(6) kommentarer

  • Elizabeth Würtz
    Forfatter
    7 år siden

    Hej Ptrisja,

    Tusind tak for dit svar, det er super inspirerende! Faktisk var vi nået til et lignende resultat, havde dog ikke tænkt på det med bordet langs med væggen med vinduet, og havde heller ikke tænkt på det med hyggehjørnet foran radiatoren. Det er superfedt, at man kan spørge ud i et forum når man går i stå, og få noget brugbart input - især nogle ideer, man ikke lige selv havde tænkt over. Vi har nu flyttet lidt rundt med de møbler vi har i forvejen, og kontorhjørnet kommer højst sandsynligt til at stå mellem de to franske døre.

    Jeg tror at en af vores udfordringer er, at man i denne opstilling næsten falder over sofaen når man går ind gennem de franske døre, så den dominerer rigtig meget i rummet. Men vi har så også en kæmpe sofa (med 1 chaiselongue i hver ende), som vi dog godt kunne finde på at udskifte.

    Har du mon nogen ideer til hvordan sofaarrangementet (evt lænestole) kunne se ud i dette layout, for at det ikke skal blive for tungt?

  • ptrisja
    7 år siden

    Nu ved jeg ikke præcis hvor stor sofaen er, men hvad hvis man ikke placerer den midt i rummet, men lidt op mod nordvæggen som her:

    En anden mulighed er at smække sofaen op langs den tomme væg, og så finde en fritstående løsning til TV'et. Projektoren kunne stadig komme ned fra loftet som et lærred - men ville givetvis ikke være en så elegant løsning når den er rullet ned, da den hænger lidt som en blok midt i rummet (men der ser man vel også film).

    Hvis man ikke er så meget til det helt fritstående kunne TV'et også blive en del af en 'mini'-væg vha. en rumdeler som her:
    Eller som her:

    - Det ville også gøre det til en lidt mere helstøbt enhed når projektor-lærredet er nede, da det ikke ville hænge så 'frit'.


    Mht. det alternative scenario med en ny sofa, har jeg desværre ikke nogen fantastiske idéer - jeg er ret smagsforladt på det område. Forhåbentlig er der nogle andre (og mere kompetente) der kan byde ind der :)

    Elizabeth Würtz thanked ptrisja
  • Houzz-bruger-ID-773873
    7 år siden

    Hej Elizabeth :)

    En mulighed kunne være at sætte en skillevæg op i glas, som kun går fra den ene væg og så fx 1,5 meter ud. Ved hjælp af glas mister I heller ikke lys i Jeres stue, men der vil samtidig være en opdeling af et stueområde og en kontorplads. Tag et kig på vores profil eller vores hjemmeside www.silton.dk, hvis det har interesse.

    Med venlig hilsen

    Karina, SILTON.DK

    Elizabeth Würtz thanked Houzz-bruger-ID-773873
  • Benedikte Lundberg
    7 år siden

    Hej Elizabeth. Kan du oplyse om verdenshjørnerne på rummet?

    Vh Benedikte

    Elizabeth Würtz thanked Benedikte Lundberg
  • Elizabeth Würtz
    Forfatter
    7 år siden

    Hej Benedikte,

    Ja - den øverste mur peger faktisk mod syd, og den nederste mod nord... så hvis man lige vender plantegningen 180 grader, så passer det nogenlunde med verdenshjørnerne... Der er som regel mest lys derinde tidlig eftermiddag. Det meste lys kommer fra vinduet, i løbet af sen eftermiddagen/aften (alt efter årstid) fra de franske døre i højre side af plantegningen... dog ikke så kraftigt, da lyset lige skal igennem en udestue først.

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.