trine_pro

KONKURRENCE: Fortæl os om dine vaskevaner og vind en AEG vaskemaskine!

Houzz Danmark Afstemninger
11. april 2017
sidst ændret:12. maj 2017

Fortæl os om dine vaskevaner og vind en vaskemaskine fra AEG til en værdi af 8.499 DKK!

Hvordan er dine vaskevaner? Måske er det på tide, at de bliver opdateret.

En ny kampagne fra AEG med navnet Care Label Project sætter, i samarbejde med modeindustrien, fokus på det store tøjspild vi har i Europa, og på hvordan vi kan forlænge tøjets holdbarhed til gavn for både forbrugeren og miljøet. Kampagnen viser, at 90% af vores tøj smides ud før det behøves, blandt andet fordi det er blevet ødelagt under tøjvask. Kampagnen viser også, at en ud af tre ikke vil købe tøj med mærket "Dry Clean Only", fordi det er for besværligt, hvis tøjet skal sendes til rens.

Det behøver imidlertid ikke at være besværligt at vaske dit tøj skånsomt og samtidig passe bedre på miljøet. AEG's nye vaskemaskiner har mange forskellige indstillinger og alle de funktioner, der er påkrævet, for at du både kan passe godt på dit tøj og på miljøet.

Du kan nu vinde en ny vaskemaskine fra AEG's 8000 Series til en værdi af 8.499 kr.

Sådan deltager du:

1. Fortæl os, hvilket rum din vaskemaskine står i ved at deltage i afstemningen
  2. Del dit bedste tip til at forlænge tøjets holdbarhed i kommentarfeltet nedenfor

Konkurrencen slutter den 11. maj 2017, hvorefter vi finder en vinder. Læs vilkår og betingelser her.

Konkurrencen er nu afsluttet og vinderen er fundet. Vinderen har fået direkte besked.

Bryggers
Køkken
Stue
Vaskerum
Kælder
Andet rum - uddyb gerne i kommentarfeltet

(176) kommentarer

• jacobbagge
    Mit bedste vasketip er at man sagtens kan nøjes med at vaske sit dagligdags tøj på et kort program, da tøjet sjældent er særligt beskidt. Det forlænger samtidig tøjets levetid. Ps. Skyllemiddel har jeg, uden problemer, undværet de sidste 15 år.
  • Sanne N

Vi bor i lejlighed og har vaskekælder hvor der er flere maskiner. Vi vasker altid 3 vaske af gangen (nogle gange 6 vaske af gangen hvis vi også vasker sengetøj), så er vasken overstået og tøjet kan hurtigt blive lagt væk, så det ikke ligger og fylder.
    Det bedste af det hele er at man virkelig føler sig produktiv når man fået ordnet 6 vaske på 3 timer :-)

• Pia Hansen

Min vaske maskine står på badværelset :-)

Koldvask ved 15°C eller 20°C i stedet for en almindelig kulørtvask, skåner miljøet, fordi vaskemaskinen ikke skal bruge energi på at varme vandet op.

Temperaturen, du kan vaske ved, afhænger dels af indstillingerne på din vaskemaskemaskine, og dels af dit vaskepulver

• Koldvask kræver, at du bruger koldvaskemiddel, da koldvaskepulver er tilsat nogle særlige enzymer, der opløser fedt og snavs ved lavere temperaturer. Almindeligt vaskepulver kan du derfor ikke bruge til vask ved 15°C-20°C
    • Bakterier dør ikke ved brug af koldt vand – uanset vaskepulverets type
    • Anvender du ofte koldvandsvaskemidler, er det vigtigt, at du kører en vask uden tøj én gang om måneden ved 90°C. Det er for at fjerne bakterievækst i vaskemaskinen og dermed forebygge dårlig lugt

Bakterier og støvmider i tøjet forsvinder kun, når de er døde. Nogle dør ved 60°C, mens mere hårdføre bakterier først dør ved 90°C.

Dræb bakterier og støvmider ved at følge Sundhedsstyrelsen anbefalinger for tøjvask hos en almindelig familie.

• Undertøj, linned, håndklæder, viskestykker, karklude og lignende bør vaskes ved 60°C
      jeg går også meget op i at bruge de rigtige vaske midler til mit tøj

Vaskeanvisningen i tøjet skal du generelt følge, når du vasker tøj. Men ofte kan du vaske koldere og spare energi, hvis ikke dit tøj er for beskidt. Som udgangspunkt kan du regne med nedenstående temperaturer ved forskellige typer vask:

15-20°C: T-shirts, bluser, bukser og tøj, du normalt ville vaske ved 30-40°C, og som ikke er bakteriefyldt og meget beskidt.

30-40°C: Vurder, hvor snavset tøjet er, og skru evt. ned på 30°C, hvis dit tøj ikke er alt for beskidt.

60°C: Sengetøj, håndklæder, undertøj og tøj, der kan indeholde bakterier eller støvmider.

90°C: Karklude og tøj, der har været i kontakt med smitsomme bakterier fra fx opkast, diarre eller som du har gjort rent med på toilettet.

luft tør altid tøjet for at undgå slitage og farven - pasform på tøjet

• lidijalaban1985

Vi vasker almindeligt tøj på 30 grader og hvis det ikke er alt for snavset, så benytter vi det hurtige program på kun 15-20 min til at opfriske tøjet, og på den måde slides tøjet ikke nær så meget.

• Kasper

Vi er flyttet, så vi mangler en vaskemaskine til kælderen. De bedste vaskeråd:

- Lidt eddikke i stedet for skyllemiddel,

- blodpletter kan klares ved iblødsætning i koldt vand

- miljørigtigt vaskemiddel (skåner tøjet)

- vask ved lav temperatur

- vask tøjet på vrangen

- ingen tørretumbling

• Kathrine Engelbrecht

Jeg lader mit tøj lufttørre udenfor 95% af tiden.

• Helene Berg
    Jeg samler de små børnesokker i vaskeposer, så de ikke bliver væk. Hænger dem desuden op parvis, så er de lige til at lægge sammen
  • Thomas

Samler så vidt muligt alt tøjet i de farver og grader det skal vaskes i, samt undlader at bruge skyllemiddel

• Janet Olsen
    Vaskemaskinen står i et rum hvor der tidligere var et toilet og ikke andet. Så i stedet for 2 toiletter i lejligheden, det ene uden håndvask, så passede det lille rum lige præcis til vaskesøjlen

Tørrer kun håndklæder og sengetøj i tumbler. En vaskemaskine med kultromle har jeg hørt skulle være godt. Håber at den nuværende kan blive skiftet til det. Vasker uden skyllemiddel, med parfumefri vaskemiddel. Dog af og til med parfume af nød, da underboen er STOR ryger
  • vagn sørensen
    Bruger hverken tørretumbler eller skyllemiddel (en gang imellem eddike).
  • Gunhil Nørhave
    Vask med neutralt vaskemiddel og skån miljøet
  • Birte Grønkjær Jensen

Vend vrangen ud på tøjet, når det vaskes - brug eddike i stedet for skyllemiddel, brug neutral vaskemiddel - flydende

• Ann-Mari Carlsen

vasker kun bluser og bukser hvis de er beskidte og/eller lugter! Forvask kun hvis meget beskidt. Tilsætter kun det halve af den på vaskemidlet (svanemærket) angivne dosis. Og max 40 gr.. Tørretumbler no go! :) PS vaskemaskine på badeværelse

• christina michaelsen

Jeg vasker gerne på 30 grader, det forlænger tøjet levetid og så hænger jeg det til tørre udenfor. Håndklæder, trusser og underbukser vaskes dog ved 60 grader. Jeg bruger næsten aldrig skyldemiddel og hvis jeg bruger, er det kun en lille smule.

• jettelyng60

Vask kun tøjet når det er snavset Sæt først maskinen i gang,når der der er til en fuld maskine, eller vaske på 1/2 program. Jeg bruger aldrig skyllemiddelSyntes ikke der er behov for det. Putter aldrig mit tøj i tørretumbler

• Stine
    Jeg vasker vores tøj med vrangen ud af for at beskytte både farver og evt. applikationer på tøjet. Desuden har jeg opsat en køkkenstang fra Ikea i soveværelset, hvor tøj der er brugt men ikke snavset, kan hænge indtil næste gang (I stedet for den famøse tøj-stol :) )
  • k_deutschbein

i vore tider er tøjet ikke rigtig snavset - brug kun en tredjedel af det vaske/skyllemiddel du normalt ville bruge

• Mathilde

Jeg vasker kun når jeg kan fylde en hel vaskemaskine op, og i stedet for vaskemiddel bruger jeg en vaskebold, for at skåne miljøet mere :)

• karenthuse

Jeg vasker tøjet med vrangen ud af, det skåner tøjet.

• Linda Hoeibye

Lidt eddike i skuffen til skyllemiddel forlænger vaskemaskinens liv markant.

• Filip Thomsen

Min står på badeværelset. Ikke som sådan af valg, men det er dér der er vand og afløb.

Tippet må være at lufttørre alt hvad der kan lufttørres og sørge for god sortering.

• Kathrine

Har 4 vasketøjskurve på badeværelset ... så tøjet bliver sorteret med det samme og er lige til at smide i maskinen

• kit_privat

Min vaskemaskine står på badeværelset i kælderen.

Et godt vasketip er at bruge vaskeposer til tøj med blonder, bh'er og tøj med tryk, glimmer og pailletter. Det skåner tøjet.

• Kirsten Sørensen

Vasker i vaskekælder. Hænger tøjet til luftning på altan, så kan det bruges en dag mere. Jeg vasker en del tøj med vrangen udad.Jeg har ikke brugt skyllemiddel i 25 år pga den voldsomme miljøbelastning. Bruger aldrig tørretumbler, men tørrer på stativ på altan.

• druddrud

Bruger vaskeposer i stor stil - især til sarte tekstiler og strik.

• Birgitte Lund

Jeg har vaskesøjle på gæstetoilettet i stueplanen. Det optimale ville være på badeværelset på1 sal, men alt kan ikke lade sig gøre i et gammel hus i tre plan, så er bare glad for at man ikke skal helt ned i kælderen.

• Sofie Erlandsen
    Vi bruger kun tørretumbler til sengetøj, undertøj og håndklæder. Alt andet hænges op til tørring for at slide mindst muligt på tøjet.
  • Gritt Pitz

Jeg bruger altid eddike i stedet for skyllemiddel. Og tilfører en lille "minus kalk"-kapsel (egenet til vaskemaskiner) i hver vask, så maskinen holdes pæn og lugt-fri :-)

• lshempel

Vask altid det mørke tøj på vrangen, og brug kun tørretumleren til de større ting såsom håndklæder, cowboybukser, tæpper o. lign. alt det andet skal tørre ude i haven, det er bedre for miljøet og dufter så skønt,

• Tove Vinther

Brug en smule eddike som skyllemiddel til bomuldstøj. Det har samme effekt som almindelig skyllemiddel, bortset fra at det ikke blødgør tøjet, men det er godt for farverne i tøjet og bedre for miljøet.

• maria_taarsted

Lav temp. + korte vaske og vrangen ud, når det er muligt. Håndklæder og underbukser 60 grader + steam og så må de holde, så længe de kan.

• Dorthe Aaskov

Her vasker vi tøjet efter det har været brugt 1 gang pga allergi og eksem. Vi vasker dog altid ved lave grader og kortprogrammer og bruger allergi venlige produkter og bluser + bukser vaskes ofte kun i ren vand hveranden gang, så vi sparer på vaskemiddel.

• PRO
    Larsen & Søndergaard Byggerådgivning A/S

Jeg sorterer altid efter stærke farver, lyse farver, mørkt og hvidt for at bevare farve eller at tøjet forblive flot hvidt. Så vil jeg hellere vaske halve maskiner, hvilket mange maskiner kan i dag. Og jeg bruger altid milde vaskemidler (svanemærkede) og almindelig opvaskemiddel til at fjerne pletter.

• jennielindholm

Vask tøjet med vrangen ud, hæng så vidt muligt tøjet til tørre udendørs, også meget gerne om vinteren, hav gerne din tørreplads hvor det lufter lidt, så tøjet er i bevægelse når det tørrer (det reducerer krøl væsentligt), fold det sammen/hæng op hurtigst muligt.

Bedste pletfjerningsmiddel er ganske alm opvaskemiddel, tager selv tomatpletter på hvidt tøj!!

• Steffen Pihl

Vend vrangen ud på tøjet, brug klar eddike i stedet for skyllemiddel og hæng så vidt muligt kulørt tøj til tørre (udenfor) i stedet for at smide det i tørretumbleren. Jeg bruger ofte en brugt t-shirt en ekstra gang til f.eks. havearbejde, før den ryger til vask – jeg ved ikke, om det forlænger levetiden som sådan, men hvis den ikke er decideret beskidt, kan den jo sagtens bruges igen.

• gigifredstedchristiansen

Vaskemaskine står i badeværelset. Jeg vender vrangen ud på tøjet inden det vaskes og er stor tilhænger af eddike i vandet for at holde på farverne.

• Charlotte Lang Hansen

Tøj lavet af tyndt stof i vaskeposer.

• heidiegmosebusch

vask altid farver sammen - hvidt med hvidt, mørkt med mørkt, lyst med lyst og rødt med rødt.

• Susanne D

Jeg vasker altid tøjet på vrangen, så det ikke slider så meget. Derudover alm 40 gr. bliver vasket på 30 gr. , ofte er tøjet ikke ret beskidt og så er 30 gr fuldt tilstrækkeligt.

• H Sørensen

Jeg bruger vaskeposer, vasker ved lave temperaturer og bruger ikke skyllemiddel.

• M B

Har et stort badeværelse, så derfor står vaskemaskinen derude, og fungerer også som bordplads til nipsting.

Vasker storst set alt tøj ved 30 g. og bruger kun lidt skyllemiddel, da vi har en hund der fælder meget, så det hjælper lidt på hårene.

Når jeg vasker kogevask er det ved 60 g. og ingen skyllemiddel til håndklæder, visketykker og klude.

For ikke at have overforbrug af vaske, har jeg alt vasketøjet delt op og vasker først når jeg har til en hel vask.

• Anja Krog

Jeg har vaskemaskine stående i badeværelset. Jeg tørrer helst mit tøj ved at hænge det op for ikke at slide på tøjet og miljøet. Jeg tidsindstiller maskinen til at starte lige efter midnat. Fylder den som regel ALTID op. Bruger ikke skyllemiddel. Vasker ved lavest muligt temperatur.

• Maria Stenild

Jeg bruger lys eddike som skyllemiddel. Godt for miljø, tøj og vaskemaskinen :)

• linemb

Vask med vrangen ud

Delikatastoffer (uld, silke, palietter) i vaskepose

Kort program hvis der er behov opfriskning (og luftning ikke er nok)

Ingen skyllemiddel

Lufttørre ... udenfor hvis muligt

Vaskemaskinen står i kælderen i bryggers/vaskerum

• orit100
    Min AEG er lige gået i stykker og med tre børn i huset er det svært at undvære en vaskemaskine.
    Jeg vasker ved lave temperaturer, bruger ikke skyllemiddel og lufttørre tøjet for at få det til at holde længere - og så har vi opbevaringssystemer der gør at tøj der har været brugt lidt kan findes og genbruges indtil det trænger til vask igen - det spare også lidt på vaske frekvensen.
  • Lene Stoustrup

Tøjets farver bevares bedst hvis det lægges i blød i koldt vand med eddike inden første vask.

• Pia Hansen

Hvid eddike er et fantastisk rengøringsmiddel, som kan udrette små mirakler. Ønsker du at fjerne en genstridig plet, skal du vende tøjet på vrangen og placere det på en jævn overflade. Hæld herefter 2 spsk. hvid eddike over i en beholder og find et gammelt stykke stof. Brug stoffet til at dubbe pletten med den hvide eddike. Hvis pletten forsvinder, skal du afslutte med at vaske tøjet i lunkent vand, hvor der er tilsat 2 deciliter hvid eddike.

Virker ovenstående behandling ikke, kan du prøve at bruge bagepulver. Bland 2 tsk. bagepulver med 2-3 tsk. vand. Blandingen vil blive en tyk masse, som du skal smøre på pletten. Lad blandingen virke i en halv til en hel time. Herefter skal du vaske tøjet i lunkent vand, hvor der er tilsat 2 deciliter hvid eddike.

• Houzz Danmark Afstemninger

Tusind tak til alle jer, der har deltaget i konkurrencen. Konkurrencen er nu slut, og vi har fundet vinderen. Stort tillykke til Randi Holsøe - vi har taget direkte kontakt til dig via email. Følg med her på siden for at se vores næste konkurrence!

• Randi Holsøe
    Jubii! Tak, den glæder jeg mig til at modtage, min gamle Miele er ved at opgive nu, så det er da fantastisk.
  • Houzz Danmark Afstemninger

Endnu engang mange tak til alle jer, der har deltaget i konkurrencen. Vi har netop startet en ny konkurrence, som du kan finder [her. [(https://www.houzz.dk/forum/konkurrence-vind-illustrationer-fra-martin-moore-dsvw-vd~4638829)

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Ved fortsat brug af denne side eller app, accepterer jeg, at Houzz-gruppen bruger cookies og lignende teknologier for at forbedre produkter og tjenester, for at give mig relevant indhold og gøre min oplevelse personlig. Læs mere.