allan3148

Window wall

Allan Maharaj
6 år siden
sidst ændret:6 år siden

Hej.. Overvejer at sætte en væg op, bestående af gamle vinduer. Væggen skal opføres alligevel, således at der bliver etableret et ekstra værelse, som jeg har behov for. I første omgang, tænkte jeg bare en almindelig gipsvæg. Men ved en Windows wall, får jeg så mere lysindfald, i begge rum. Det ene rum bliver min søn på 10 års værelse, hvor det andet bliver ind til et køkken. Man kunne opbygge væggen, med et mix af vinduer, og gipsplader.., tænker jeg.. Er det er komplet dumt ide, eller..?

(21) kommentarer

  • ptrisja
    6 år siden

    Nej, det synes jeg overhoved ikke det er :). Gætter på at det noget i denne stil du tænker?

    Der er nogle forskellige måder at gøre det på. Den dyre/professionelle løsning er at få en smed til at lave noget specialbygget til netop din væg.

    En lidt billigere løsning er at finde nogle gamle vinduer (som du selv nævner) der passer til din væg:

    Der kan jeg anbefale at kigge lidt på http://blog.genbyg.dk/category/inspiration-fra-genbyg-kunder/, hvor der både er inspiration og vinduer at hente.

    Ellers så jeg for nyligt denne løsning "fattigmands"-vinduesvæg:
    Der egentlig bare er 2 glasborde med en malet træramme på til at give illusionen om dannebrogsvinduer. Du kan se hvordan den er bygget her: https://www.silvan.dk/inspiration/goer-det-selv-2017/gds/project-page?pId=2304.

    Hvis du kun skal have vinduer på halvdelen af væggen, kan du overveje at udnytte pladsen på en af siderne med opbevaring, og på den måde også skabe en funktionel vindueskarm.

    Held og lykke med projektet! Hvis du skulle have lyst til at poste billeder af resultatet herinde må du meget gerne det. Det er altid spændende at se hvad folk bygger.

  • Allan Maharaj
    Forfatter
    6 år siden
    100000000 tak for din kommentar.., hvor er det bare fedt, at du gider at komme med dine guld inspirations kilder., jeg er nu kommet meget tættere på, at gå videre med min ide..., skal nok poste, det jeg kommer videre med, her på sitet.
  • Allan Maharaj
    Forfatter
    6 år siden
    Nu er jeg kommer et skridt videre...
    Jeg havde forestillet mig, at vinduerne starter, omtrent der hvor køkken elementerne starter. Vil det ikke se bedre ud, at sætte dem sammen.., uden at de er i rammen?, altså skrue dem sammen? Skulle jeg sammensætte dem, af forskellige størrelser, eller skal de være samme mål? og lade dem gå helt op til loftet?
  • Allan Maharaj
    Forfatter
    6 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}6 år siden



    Jeg er super imponeret over dine hurtige svar.., tak endnu engang..., og at du kan finde netop de links/billeder, som understøtter det jeg spørg efter...:)

    - skal lige høre.., er du indretningsarkitekt?

    Min plan er også, at finde de vinduer jeg synes om.., læg dem på gulvet, og prøve at ligge pusle spillet..., og derefter skrue dem sammen. Efter følgende vil jeg lave væggen/rammen, og sætte vindue-enheden i hullet og fastgøre det...

    Det med at føre det helt op til loftet.., mener jeg, om vindue-enheden skal centreres i væggen.., eller om det godt må gå næsten helt op til loftet?

    Jeg skal ud, og se på forskellige vinduer i dag.., men det er bondehuse vinduer.., det er bare størrelsen, og farven, som variere...

  • ptrisja
    6 år siden

    Hehe, nej. Jeg er faktisk biokemiker, så slet ikke :). Men jeg kan godt lide indretning, og elsker at planlægge og bygge selv.

    Umiddelbart synes jeg det lyder som en solid plan. Det skal nok blive godt.

    Mht. centreret vs. ikke-centreret har jeg set begge dele, og synes begge ser pænt ud, som her:

    vs. her:
    Hvis du skal have køkkenelementer op ad, ville jeg nok nærmere tage udgangspunkt i hvilken højde du vil acceptere fra bordpladen. Jeg tænker at vinduet nok ikke skal meget længere væk fra bordpladen end som her:
    Så hvis dit endelige vindue ikke er så stort, ville jeg nok centrere det på væggen (mellem bordplade og loft) sådan at det ikke kommer for højt op. Hvis det er større, kan du sagtens føre det til loft - så længe det ikke kommer fra langt fra bordpladen. Så er det mere end smagssag.

    Jeg ville i øvrigt nok aldrig centrere vinduet 100% på væggen med lige langt til gulv og loft, men i stedet placere det i den øvre 2/3-del, altså i øjenhøjde - ligesom man ville med et normalt vindue.


    Du kan evt prøve - når væggen er der, og puslespillet er samlet - at tegne vinduet op på en skabelon og hænge det op på væggen som her:

    Så vil du nok lynhurtigt kunne fornemme om du foretrækker at de går til loft eller er centreret.

    Jeg er spændt på hvad du finder af vinduer

  • Allan Maharaj
    Forfatter
    6 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}6 år siden

    Hej igen.., okay biokemiker.., det havde jeg ikke lige troet...;) - jeg har købt vinduerne.., men har set nogen andre i lidt pænere stand.., dem har jeg lagt billet ind på.., og de er med rammer.., ved ikke helt om det bliver for tungt..?, men jeg må ud og se dem.., så snart jeg kan..

    Har du en ide, om, hvordan man kan fikse disse skabs låger op...? - det passer jo ikke helt i min stil. Faktisk lige omkring hvor emhætten er, skal jeg opfører væggen.., og så roterer det element, det er der 90 grader..


  • ptrisja
    6 år siden

    Nej, det er måske ikke det mest moderne køkken. Også en lidt halvspøjs opbygning med køleskabet i midten der deler bordpladen op.

    Jeg kan ikke helt se om det er træ-låger eller laminat? Men hvis det er trælåger kan de jo få et lag maling. Det ville klart løfte dem lidt..
    Hvis det er laminat kan de også males, men det kræver lidt mere forarbejde, og det er nok ikke noget der holder sig pænt i de næste 10 år.

    Mht. farver ville jeg holde mig til noget neutralt som hvid, grå eller sort. Se f.eks. hvordan disse køkkener er blevet:

    (Link til ombygning her)

    (Link til ombygning her)


    Andre ting du kunne gøre for at opfriske køkkenet er:
    Fjerne lister. Trælisterne er ret umoderne, og kan nemt fjernes. I stedet kan man lægge en lille silikonefuge der lukker eventuelle sprækker og mellemrum.

    Male/fjerne fliser: Fliserne er heller ikke så moderne - især fordi de ligner lidt mønstret på bordpladen. Fliser kan faktisk også males, hvis man ønsker det.

    Fjerne overskabe: Det kan lysne lidt op i rummet hvis man fjerner overskabe og i stedet f.eks. opsætter hylder eller anden vægopbevaring (som i eksemplerne ovenfor)

    Flytte køleskab: Køleskabet står lidt sært, skygger for lyset, og indbygningsskabet synes også ret klodset. Måske det ville tage sig bedre ud fritstående? Det fedeste kunne være at bytte skabet ud med elementet med kogepladen i. Det kræver dog enten en ny bordplade, eller en nødløsning, hvor man f.eks. fuger i de sprækker der vil komme, og så kan man pålægge ny laminat. En anden idé kunne være at bytte ovnskabet ud med køleskabet, men så har du stadig den sære opdeling af bordpladen.

    Når alt dette er sagt, så vil jeg nævne en helt anden mulighed: Hvis det er en bolig du skal bo i de næste mange år, ville jeg nok overveje om det er værd at spilde tiden på, og måske i stedet for investere i et nyt køkken. Et komplet IKEA-køkken kan f.eks. fås til en 15.000-50.000 kr alt efter sammensætning (jeg har selv et), og de har tit tilbud med rentefrie lån (så længe man betaler til tiden), så man kan betale det af over 2 år hvis man ønsker det i stedet. Så kan du få præcis den opbygning og det look du vil have uden at skulle gå på kompromis. Ville bare nævne den mulighed også :).

  • Allan Maharaj
    Forfatter
    6 år siden

    Gode ideer..., - og tak...:)

    Hmm.., ja man kan jo altid skifte det hele ud.., men jeg tænker i starten vil jeg bruge det der er.., og nogen af ideer. Kan godt se det, med at flytte køleskabet.., ned ved hvor koste skabet er, og fjerne overskabene.., og listerne.., vil gøre en markant forskel.., og male lågerne. Modsat kommer jo væggen, med vindue-enheden i..


    Hedder du i øvrigt Patricia..?, og hvorfor har du ikke et billede af dig selv? - bare nysgerrig...;)

  • Allan Maharaj
    Forfatter
    6 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}6 år siden

    Lige for at vende tilbage til vinduerne.., ville det være synd, at slibe det, på denne måde.., -tænker sådan lige med en slibe maskine, så det får dette look..?

  • ptrisja
    6 år siden

    Det er også helt i orden :). Tit kan man godt ende med at bruge mange penge og tid på at friske noget gammelt op, og så kan det måske bedre betale sig med noget nyt i den lange løb. På den anden side er det også hyggeligt med noget man kan gå og sætte i stand.

    Jeg hedder Patricia, ja. Jeg har faktisk ikke rigtig nogen billeder nogen steder online - jeg er generelt ikke så glad for kameraer, og så er jeg nok den lidt introverte, private type :).

    De kan sagtens slibes - så bliver det lidt "landstil" som her:

    Det er lidt smag og behag. Jeg ved ikke hvor meget patina vinduerne har fra start, men jeg ville nok umiddelbart bare gå med det, uden at gøre for meget mere ved dem. Hvis du alligevel foretrækker at de har mere patina, så er det helt fint at slibe dem også. Jeg synes ikke det er synd - I værste fald kan de jo altid males på ny.

    Allan Maharaj thanked ptrisja
  • Allan Maharaj
    Forfatter
    6 år siden
    Hej igen..., ok.., det er fint nok med at du ikke har et billede på din profil...
  • Allan Maharaj
    Forfatter
    6 år siden
    Har du et trick på hvordan man rengører vinduerne..?
    De trænger til en hånd.., overvejer at give dem noget lak.., for at forsegle det krakeleret maling..., hvad tænker du..?
  • ptrisja
    6 år siden

    Rengøring er på ingen måde min stærke side, så der må jeg desværre være dig svar skyldig :)
    Altså du kan godt give dem lak - men i så fald så vælg en mat lak der ikke gulner med tiden. Jeg ville dog ikke selv gøre det. Med sådan et projekt gør det ikke noget at tingene står lidt råt - og det gør de bedst uden alt for meget før og efterbehandling :)

  • Allan Maharaj
    Forfatter
    6 år siden
    super..., og tak for din kommentar..,
  • Allan Maharaj
    Forfatter
    6 år siden
    Nu er jeg så småt gået i gang, med vinduet. Til min frygt, opdagede jeg små slibespor i glasset..., om det er mig, eller tidligere ejer, der har gjort det., ved jeg ikke, men ærligt er det...
    Jeg har valgt at male det sort., tror at det kommer til at se godt ud, op mod den hvide vægge...
    Fik ikke lige taget et opdateret billede..., men det er på vej..
  • Allan Maharaj
    Forfatter
    6 år siden
    Andet lag...
  • Allan Maharaj
    Forfatter
    6 år siden
    Prøver igen
  • ptrisja
    6 år siden

    Det ser allerede super godt ud! Den sorte farve er et godt valg :). Jeg er spændt på at se det i væggen.

  • Maria Degn
    6 år siden

    Hvor er det blevet flot! Jeg glæder mig til at se det færdige resultat!

  • Allan Maharaj
    Forfatter
    6 år siden
    Tak Maria
    ..
Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.