nullelaursen

Farvevalg i stue/køkken alrum og soveværelse

Pernille
3 år siden
sidst ændret:2 år siden

Min kæreste og jeg skal forhåbentlig snart flytte ind i en dejlig nyrenoveret lejlighed. Jeg har et dilemma omkring vægfarverne. Jeg vil utrolig gerne have lidt farver på nogle vægge. Jeg har vedlagt 6 farver som jeg godt kan lide samt billeder af rum (og plantegning i forhold til verdenshjørner) - er de helt ved siden af (i forhold til fx gulvets farve, rummenes form og lysinfald)? Jeg er måske mest tilbøjelig til at holde mig til noget gråligt, fordi jeg frygter at det bliver svært at indrette fx stuen, hvis der kommer 'for meget farve på' :) Jeg vil gerne have en rolig, stilren, hyggelig og lidt huleagtig stemning i soveværelset. I stuen sigter jeg mod et lyst og livligt rum som bliver forbundet med den skønne grønne udsigt. Men bliver det for meget med en grønlig farve på væggen, når der også er så mange skønne nuancer af grøn ude? Hvilke farver ville I anbefale til hvilke rum - og hvordan? Hele rum i en farve, en enkelt væg eller måske nogle geometriske former på en eller flere vægge? Desuden ville det være lækkert med nogle inputs til at gøre badeværelset lidt hyggeligt og 'spa-agtigt' - ved hjælp af farver og tilbehør, eftersom alt er nyrenoveret, er vi ikke interesserede i store ændringer :) På forhånd tusind tak! Vh Pernille

(5) kommentarer

• H Sørensen
    3 år siden

Hej Pernille.

Det lyder flot at bruge farver i stedet for det traditionelle valg af hvid. Jeg synes tit, at det ser ret flot ud bare at have en enkelt farvet væg, da det skaber dybde og personlighed i rummet uden at gøre det for mørkt.

Interiør · Mere information

Monochrome Bedroom Design - White Bed · Mere information

Eller måske bare en halv væg som her:

Tendencies 2015 · Mere information

På den anden side, kan rum hvor alle væggene er malet også være rigtigt flotte. Og det giver lidt mere den hulestemning, som du nævner, at du ønsker.

A vibrant turquoise bedroom with animal prints · Mere information

Farvetrend indvendige vægge · Mere information

Kilburn Park · Mere information

Portfolio - Nya Rum · Mere information

Gröna Drömmar · Mere information

Gubi stool · Mere information

Pernille thanked H Sørensen
  • ptrisja
    3 år siden

Farver er min helt store akilleshæl, så der vil jeg ikke komme med
    alt for mange råd. Jeg har selv en enkel væg i stuen i en grålig blå à
    la din nr. 5 - bare lysere. Jeg er ikke selv helt tilfreds med den i min
    stue af den simple grund at min gulvfarve er neutral (grå), så den blå
    farve får lov at dominere alt for meget, og får rummet til at virke en
    smule koldt og deprimerende. Du har dog så varme gulve at jeg tænker at
    alle farverne vil tage sig rigtig godt ud hjemme hos dig (se f.eks. det
    øverste eksempel i H Sørensen’s post).
    - Man kan i øvrigt ikke få for meget grønt ;)

Mht.
    til selve udførelsen synes jeg klart at en enkel accentvæg er vejen at
    gå. For mig bliver det hurtigt lidt 80’er-agtigt med de helfarvede rum.
    En accentvæg kan laves på mange forskellige måder, så jeg tænker det er
    nemmest bare at poste lidt inspiration nedenfor:

Geometriske former:

Halvmalede vægge:

"Nye grænser":

Til
    soveværelset kan jeg i øvrigt anbefale at få senge"bordet" inkorporeret
    som en del af væggen i samme farve. Det har jeg selv, og det giver en
    enorm ro i rummet at der ikke længere står 2 obligatoriske sengeborde og
    akkumulerer rod, og så er gavlen samtidig med til at samle rummet. Se
    f.eks. her:
    Villa à Mérignies -C- · Mere information
    (^ jeg har en løsning som denne med opbevaring i siden. Virkelig praktisk)

Pernille thanked ptrisja
  • ptrisja
    3 år siden

Mht. badeværelset og spastemning, så ville jeg (selv) prøve at inkorporere noget varme i form i planter og træ.

Hvis I ikke skal have en vaskesøjle, så ville jeg måske finde en smal bænk til hjørnet, i en stil som denne:

, og så sætte en stor plante derpå. Da der ikke er dagslys derude kan det være en idé at få en identisk plante andetsteds i lejligheden man kan bytte plads med engang imellem, så den ikke dør af lysmangel. Resten af bænken kan bruges som en fin siddeplads, hvor man f.eks. kan ligge sit tøj mens man er i bad.

Andre idéer:

Udskifte badeforhæng. Jeg er selv ret vild med dem med bananpalmetryk. Også en nem måde at få noget grønt ind der ikke skal passes.

Udskiftning af skab ved døren. Det er lidt svært at se fra billedet, men skabet ser umiddelbart ikke så eksklusivt ud. Åben opbevaring kan hjælpe med at få rummet til at virke større og mere indbydende.

Fint tilbehør. Det der virkelig giver spastemning er alle detaljerne. Få produkter i fin emballage (kan nemt laves med en dymo), lys i glas, flotte håndklæder etc. gør virkelig en stor forskel. Kurveflet og tekstiler kan også være med til at få hyggen ind i rummet:

Pernille thanked ptrisja
  • Pernille
    Forfatter
    3 år siden

Tusind tak for enormt brugbare svar og inspirerende billeder @ptrisja og @H Sørensen!

Jeg er kommet frem til at jeg nok laver en halvvæg i stuen og noget a la den grønne version af 'nye grænser' med inkorporerede sengeborde :) Er der nogen 'regel' for hvor høj/lav en malet halvvæg bør være? Det afhænger vel meget af lofthøjden og højden på møbler og decor?

Badeværelset vil jeg prøve at shine lidt op med planter og enten lave åben opbevaring ved skabet eller skifte skabslåget ud med en fin træplade.

• H Sørensen
    3 år siden

Lyder flot med en halvvæg i stuen! Jeg ved ikke om der er en "regel", men jeg ville nok passe på, at den farvede del ikke bliver alt for høj. Tror dem på billederne i min tidligere kommentar er under halvdelen af væggen og det synes jeg fungerer ret godt.

Som du selv siger afhænger det også af, hvordan du vil indrette rummet, samt hvor "mørkt" rummet må blive.

Jeg er spændt på resultatet!

Pernille thanked H Sørensen
Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Ved fortsat brug af denne side eller app, accepterer jeg, at Houzz-gruppen bruger cookies og lignende teknologier for at forbedre produkter og tjenester, for at give mig relevant indhold og gøre min oplevelse personlig. Læs mere.