carohansen

Bogorm med skråvægge

carohansen
2 år siden

Hej! :)

Der er en skråvæg langs hele den ene langside på mit værelse, som minimerer indretningsmulighederne ret meget. Derudover har jeg et stort skab langs den anden langside, som yderligere besværliggør indretningen. Sidst men ikke mindst elsker jeg bøger, og jeg vil gerne have en hel væg, hvor der udelukkende er bøger og mit fjernsyn. Jeg har lidt tænkt på at lave denne væg, der hvor min seng står (se billede), men omvendt kan jeg også godt lide, at min seng står inde i et lille hyggeligt "hak".

Jeg håber derfor I vil hjælpe med nogle idéer til, hvordan jeg kan lave min bogvæg på den væg, hvor mine bøger er nu, eller komme med et forslag til, hvordan jeg kan lave den på væggen ved sengen, og så rykke sengen til et andet godt og hyggeligt sted

Mine bogreoler er fra Bilka: https://www.bilka.dk/bolig/opbevaring/rumdelere/fix-rumdeler-med-6-rum---rosa/p/100269004?event=32&point=4

Min seng er 140 cm x 200 cm (overvejer at gøre det til en palleseng)

(5) kommentarer

• maiselv
    2 år siden
    Kunne man vende reolerne på højkant evt over på hinanden der lige når man kommer ind ad døren så du får endnu mere alkove/hak og samtidig bøgerne lige ved sengen...Så skulle skabet nok skubbes mod vinduet eller finde en anden skabsløsning....
    Bare en tanke - svært at vurdere pladsen ud fra billederne
  • Christian Lynbech
    2 år siden

Du får nok ikke ret meget ud af at flytte sengen. Der bliver ikke plads til ret mange bøger der alligevel.

Umiddelbart virker det som om fjernsynet låser den anden væg temmelig meget, den der er mest oplagt til bøger. Du kan næsten kun bygge reoler op i større stil der, og selvom du kommer fjernsynet ind i reolen, så tager det plads fra mange bøger og vil ødelægge fornemmelsen af at have en reol-væg.

Har du overvejet enten at hænge fjernsynet op på væggen over sengen eller kigge efter en løsning hvor fjernsynet står på gulvet? Det behøver jo ikke være kedeligt, jeg så et sted nogen der havde sat fjernsynet på et klassisk staffeli. Jeg har ikke en god reference med søg evt på google eller kig her: https://www.wood-supply.dk/article/view/20385/lad_et_staffeli_baere_dit_fladskaermstv#

• ptrisja
    2 år siden

Hvis det var mig ville jeg klart smide Bilka-reolerne i kælderen, og så bygge en reol der passer perfekt ind i det indhak der er nu, med plads til TV'et indeni, som jeg har prøvet (lidt halvhjertet) at demonstrere her:

Man kan gøre det på lidt forskellige måder:

• Man kan købe elementer (som du har nu), stable dem og skrue dem sammen, og så skære til hvor der er behov, eller lade dem slutte mod skråvæggen som en trappe:

• Man kan bygge med hylder. Sørg for at hylderne hviler på nogle gedigne hyldeknægte, så det hele ikke braser sammen. Man kan få nogle hylder der hænger på metalskinner (se nedenfor). De er smarte, da de er super nemme at tilpasse og hænge op:

Sådanne hyldesystemer fås steder som f.eks. Bauhaus eller Harald Nyborg.

• "Kasseløsningen". Kasser af forskellige størrelser skrues sammen til en reol. Det er lidt det samme koncept som løsning 1, men lidt mere unik. Man kan vælge forskellige kasser for at få lidt farvespil, eller man kan male dem alle én farve for at gøre det mere simpelt.

TV'et kan selvfølgelig inkorporeres i alle disse løsninger...

Hvis du vil spare nogle penge kan du evt. bygge hylder over/rundt om det arrangement du har nu:

Mht. sengen synes jeg også at den står hyggeligt der. Jeg er ret vild med de der boheme-inspirerede soveværelser, og skråvægge får mig altid til at tænke i den retning.
    Det er jo lidt smag og behag, men jeg tænker at det hjørne sagtens kan tåle nogle lyskæder/tekstiler/planter - og en palleseng ville jo passe ret fint ind i det tema også:

(jeg er i øvrigt imponeret over din viljestyrke til ikke at flå den der pakke chokolade op og fortære hele indholdet - den var ikke gået hjemme hos mig ;))

• Karen Herløv Horte
    2 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}2 år siden

Ptrisja er som altid god med fantastiske løsninger, så jeg har i stedet et
    forslag til et lille ekstra projekt, der batter stort. Jeg antager at siden du
    gerne vil have dine bøger i soveværelset, kan du godt lide at læse i sengen. Du
    har godt nok et sengebord, men hvis hovedet skal kunne være der, må du ligge
    ned for at læse eller mangle afsætningsplads. Jeg indretter som udgangspunkt
    aldrig en siddeplads uden der er plads til en kop te, så hvis du vender
    sengen den anden vej, kan du komme til at lave et sengebord ved at sætte en
    hylde op på væggen langs hele sengens længde og få rigeligt med plads til bøger,
    læselampe og andet.

Sådan a la det her:

stylecaster.com

Der skal gerne en side på for ellers risikerer du at ting dumper ned under
    sengen. Hvis du kender en som kan sætte en hylde op, kan de også sagtens skrue et par brædder sammen, så er det et lille projekt, der kan gøres færdig på en dag, hvis hylden skal males ellers taler vi om måske en times arbejde.

Det ser sådan ud:

ploefff.wordpress.com

Endestykket er alene kosmetisk. Det har ikke anden funktion end at skjule
    ophænget. Kassen er hængt op på vinkelbeslag, som dem du kan se ved at skrue et par skruer i undersiden af toppen og skruen så stikker ned i et af de huller der
    allerede er i beslaget ved bare at løfte den på, men ikke skrue fast. Den skal nok blive, hvor du har hængt den.

Når sengen vender den vej har du nu en væg at sidde op af, evt. med en fin,
    blød sengegavl. Et rigtigt hyggehjørne.

• Karen Herløv Horte
    2 år siden

Hvis den der laver hylden er lidt handy, kan der også laves smalle hylder i enden a la det her:

STUD Bronze · Mere information

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Ved fortsat brug af denne side eller app, accepterer jeg, at Houzz-gruppen bruger cookies og lignende teknologier for at forbedre produkter og tjenester, for at give mig relevant indhold og gøre min oplevelse personlig. Læs mere.