webuser_3571946

HJÆLP: Nyindretning af køkken-alrum driller

Hejsa. Vi har et hus fra 2006, som vi gerne vil have jeres hjælp til at få til at fungere bedre både æstetisk - og praktisk i køkken-alrummet. Som I kan se på billederne, er der basis for et rigtig dejligt rum, men den høje klods med indbygget ovn- og køleskab spolerer helhedsindtrykket.

Den klodsede væg er 2 meter høj og 1,20 meter bred med indbyggede højskabe til hhv. ovn og køleskab og er placeret, så den danner en mur imellem køkkenområdet og spiseområdet. Det ødelægger rumfornemmelsen i alrummet og virker i det hele taget arkitektonisk set klodset, når køkkenøen dermed bliver meget kort. I virkeligheden er den blot en form for halvø klistret op af væggen. Den klodsede løsning betyder faktisk også, at ingen af os for alvor bruger barstolene, for det er ikke et godt sted at sidde, når man ikke kan kigge ud alligevel og pladsen er trang. Derudover er det et stort problem, at vi mangler seriøst meget opbevaringsplads i køkkenet og egentlig også arbejdsbordplads.



Ufordringer er der dog mange af, synes vi, i forhold til at få rummet til at blive bedre arkitektonisk og samtidig fungere rent praktisk uden, at vi skal flytte alt for mange faste installationer. Da rummet er meget lyst med lysindfald fra meget høje vinduer - og også lys fra stuen, der ligger et par trin højere oppe, overvejer vi at nedlægge det aflange vindue ved køkkenbordet (på tegningen ser det ud til, at der er to, men som I kan se på billedet, er der kun et enkelt aflangt, smalt vindue på 2 meter i længden og 70 i højden). Udsigten fra vinduet er ind i vores redskabsskur og altså ikke noget at prale af. Vi tror (måske), at det vil give os lidt mere frihed i forhold til designet af det nye køkken-alrum.

På den anden side, er vi desværre nødt til at holde fast i, at køkkenvasken stadig skal være ovre på den side - men vasken kan efter sigende placeres et andet sted på langsiden uden, at det koster en jetjager. Vi har brug for at kunne have spisende gæster i rummet, men lige nu er det lidt skørt, at vi til daglig sidder ved et bord, der er 2,5 meter langt og så på grund af det må nøjes med for lidt skabsplads og køkkenbordsplads. Så en meget fleksibel løsning - måske med en mobilø - er egentlig det, vi leder efter. Så kan vi måske skubbe øen til side, og finde tillægsplader frem til spisebordet, når der kommer gæster. MEN jeg ved simpelthen ikke, hvor jeg skal stille køleskabet og hvor kogepladerne så skal være???


Hjælp, hjælp, hjælp - jeg kan ikke regne den ud. MEN jeg kan dog godt se potentialer i den meget høje væg på 2,7 meter i bredden og 4 meter i højden ved spisebordet, der adskiller alrum og terrasse. Den er dog kun 60 cm dyb, så vi kan ikke have et køleskab stående der, fordi den er for dyb og vil stikke ud i rummet. Kreative løsninger, nedlæggelse af døre, andre vinduer, vilde forslag - alt, ALT vil blive modtaget med kyshånd, for vi er gået helt i stå ifht. nyindretningen af køkken-alrummet og har brug for andres syn på sagen.




(6) kommentarer

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.