70'er badeværelse, gode råd modtages
6 år siden
Fremhævet svar
Sorter efter:Ældste
(9) kommentarer
- 6 år siden
Relaterede diskussioner
Arkitekt/design hjælp til udbygning badeværelse.
Kommentarer (6)Ja det er altid kunsten at begrænse sig så renoveringen ikke griber om sig ;) Kan sagtens se at brus er i den forkerte ende i forhold til indgangen til bad. Men selv få cm kan gøre underværker på et lille bad. Samt skabe opbevarings plads. Nu har jeg jo ikke helt målene fra væg til vindue. Jeg vil etablere en ny væg ved det lille værelses vindue, som "kanter" sig over til væggen ved entreen. Så er det lille værelse inddraget til køkken og bad. Bad: Bruseniches væg går 30 cm længere ud fra den nye skillevægs lige linie ind i bad. Det giver plads til vaskemaskine, samt et bord over og i fuld længde mod vindue. Pusleplads over vaskemaskine. Når børnene er fri for ble skift kunne der etableres overskabe/hylder fra bordplade til loft dybde 30 cm. Smal rektangulær vask monteres i bord, samt skabe under bord, skåret ned til en passende dybde. Endevæg ved vinduet bliver med indbygnings cisterne, det letter vvs arbejdet at bibeholde placeringen. Geberit har en model der er 83 cm i højden. På den måde kan bordpladen være i samme højde hele vejen rundt. Toilet skålen trækkes så langt mod højre (20 cm). Hele venstre side bliver inddækket med hylder. Faldstammen er gemt væg og der opstår opbevarings plads. Radiatoren er så lidt i vejen, men går ud fra at der skal etableres gulvvarme :) Køkken: Ved bruseniches bagvæg starter bordpladen og ender i en vinkel ved vinduerne. Væggen ved vaskemaskine kunne være overskabe/hylder. De to vaske er bag ved hinanden, det letter vvs arbejdet. Køl og frys burde kunne placeres ved siden af dør. På den anden side et vitrine skab til opbevaring. På siden ved vinduerne placeres komfur. Der bliver en lille udfordring med hensyn til stænk plade. Ellers kan vask og komfur bytte plads ;) God arbejdslyst :)...Se flereHar brug for gode ideer til et lille bitte toilet
Kommentarer (6)Jeg har lige nogle spørgsmål: Hvor omfattende skal renoveringen være? En total-enterprise af et københavner-toiletter koster jo gerne 100.000 kr og opefter. Eller snakker vi mere en udskiftning af VVS og opsætning af fliser? Hvad er de konkrete problemer som irriterer ved det nuværende badeværelse? Er det ikke hyggeligt nok/for lidt plads at bade/håndvasken for lille/manglende opbevaring etc... Er der noget plads at hente i faldstamme-væggen? (kan se der også er en udsugningkanal? - hvor meget fylder den?) Hvordan ser køkkenet/modstående rum ud? Ville det f.eks. være en mulighed at flytte døren som her?: (Eller over på den væg der er 72 cm (østvæggen)?) Til dine konkrete spørgsmål : Der har været et tidligere indlæg om fliser og fuger [her[(https://www.houzz.dk/forum/fliser-til-badevaerelse-kender-du-til-nogle-fine-dsvw-vd~4004857?n=9), hvor du måske kan finde noget inspiration, men generelt vil jeg sige store, matte, rengøringsvenlige fliser på gulvet (så ingen kommer til skade), og så er vægfliserne en lidt mere åben arena af valgmuligheder, især når der er et vindue med dejligt lysindfald. I mit københavnerbad (kan ses [her[(https://www.houzz.dk/forum/lille-bitte-badevaerelse-dsvw-vd~4035713?n=16)) bader jeg lige når jeg træder ind i rummet/foran toilettet og vasken (det er lidt foran det hele når badeværelset er så lille :)). Dvs. jeg har 73 cm i badediameter fra vaskekanten til væggen. Jeg har absolut ingen problemer med det - jeg har blot et badeforhæng foran døren, og så bliver det hele lidt til mit badeområde, hvilket fungerer upåklageligt. Mit badeværelsesgulv er i øvrigt nedsænket en smule, så man træder et lille trin ned, og der derfor ikke løber vand ud under døren. Mht. håndvasken så ville jeg måske anbefale en sidevask som i eksemplet nedenunder, for at bruge pladsen bedst muligt: Jeg har i øvrigt vedhæftet plantegningen for det badeværelse som inspiration - mange har nemlig den omvendte bad/toilet-fordeling. Mht. til håndværkere kan jeg ikke hjælpe dig. Jeg tror jeg har en håndværkerforbandelse over mig, og de ender altid med at lave noget lort/gå konkurs/stjæle mit værktøj....Se flereShine 70er-badeværelse med terrazzogulv op
Kommentarer (11)Hvid er desværre blevet lidt en indretningskrykke, men er langtfra altid det bedste valg. Jeg ved godt at vi alle er blevet temmelig farveforskrækkede, men fat mod. Dørkarmen ser ikke specielt mørk ud og det er den farve jeg ville vælge. Ikke kun til væggen, men også loftet. Badeværelset er et lille rum og derfor også et rum man kan lege lidt med. Rør er aldrig det kønneste og hvis I frisker den hvide op, fremhæver I dem. Med den beige/cremefarvede er de ikke det første man ser, fordi det vil kamuflere dem en smule i fliserne. Det var mere den plet på dit gulv du skriver om jeg tænkte på og ikke materialet. Dit billede ligner et fra en side der forklarer, hvordan man behandler sådan et gulv: http://livsstil.guide.dk/Bolig/Bad/Renovering/Tips%20&%20r%C3%A5d/G%C3%B8r%20det%20selv/Rensning_af_terrazzogulv_1731080 Du skriver at budgettet er "en billig penge", men da badeværelse (og køkken) er det dyreste rum at arbejde med er det vel værd at undersøge priser inden I kaster jer ud i projektet. I kan f.eks. få gulvet slebet op af en gulvlægger, så det står pænt. Vælger i at få nyt gulv betyder det højest sandsynligt at det eksisterende gulv skal hugges op og starte forfra med etablering af støbning og vådrumsmembran og så kan I lige så godt fjerne fliserne og starte helt forfra, fordi man ikke kan garantere at membranen er intakt. Hvis ikke arbejdet udføres korrekt kan I i værste fald risikerer at skulle lave arbejdet om og betale for evt. vandskader i nabolejligheder. Det sker oftere end man skulle tro. Terrazzo er for øvrigt et af de materialer som er trendy for tiden og synes jeg utroligt smukt og yderst holdbart, når det passes rigtigt....Se flereRenovering af badeværelse
Kommentarer (8)Hej Heidi Jeg ved ikke om du har set dette her opslag: https://www.houzz.dk/forum/ideer-til-badevaerelse-dsvw-vd~5406971 Jeg ville nemlig komme lidt med de samme forslag til dig mht. materialevalg og opstilling. Når man skal designe et rum godt, er det en rigtig god idé at gøre sig nogle forestillinger om hvordan rummet skal bruges, og hvilke funktioner der skal være. For nogen er et badeværelse bare et sted hvor man hurtigt tager et bad om morgenen, for andre er det et rum hvor man slapper af i badekaret efter arbejde, bruger timevis på makeup eller ordner sin tøjvask. Rummet skal helst passe til Jeres måde at leve på før det er rigtig godt. Når det er sagt, så ville jeg nok beholde opstillingen nogenlunde som nu, men måske rykke toilettet ned mellem badekar og dør. Det er ren og skær personlig præference, men jeg føler mig i hvert fald lidt overvåget ved at sidde foran et vindue. Flyttes toilettet vil i have en hel væg fri til et opbevaringsmøbel med vask i - om i så er til dobbeltvask, eller der skal være plads til vaskemaskine og tørretumbler er op til Jer og jeres behov. Bidéet ville jeg nok også ofre, men badeværelset er ret stort, så det kan sagtens rumme et badekar hvis det er (se opslag linket ovenfor for forslag til integrering af badekar). Glasvæggen lyder som en fin idé - jeg er selv vild med dem i industriel stil. Det sidste jeg vil nævne er at indtænke små smarte funktioner. Ligesom jeres nuværende indsatte spejl efterlader jer med en fin hylde til opbevaring, kan i mure lignende op i f.eks. bruseniche til opbevaring af sæbe og shampoo. Måske et lille sæde til nemmere barbering af ben? Igen: Tænk over hvordan i bruger badeværelset, og hvad for nogle ting der i dag er lidt “besværlige”. Tit og ofte glemmer man funktionaliteten i designfasen, og så ender man i stedet med at lappe lidt med hylder og shampoo-karruseller bagefter. Hvis man tænker over de her ting inden, og gør det til en del af badeværelset, så ender man ud med et meget mere fuldendt resultat....Se flere- 6 år siden
- 6 år siden
- 6 år siden
- 4 år siden
- 4 år siden
- 3 år siden
- sidste år
Sponsored
Reload the page to not see this specific ad anymore
Frisk Design