Hej Houzz Jeg er i gang med at indrette mit viktualierum, men jeg er i tvivl om hvordan man indretter rummet bedst. Rummet er 80×135. Der skal være plads til en mikroovn som er 37 cm i dybde.
Ja det har du helt ret. Mit billede nr. 1 er en tegning af rummet 😊 Mine tanker går lidt på at have dybe hylder fra væg til væg ved vinduet, samt nogle smallere hylder langs væggen som er 135 cm. Min kæreste kan bygge det meste, men vil gerne vide hvad det skal være. Jeg har tænkt noget i stil med billede nr. 2, som selvfølgelig skal tilpasses til vores rum - men jeg er godt nok i tvivl om det er det mest 😊 optimale.
Jeg ville nok være ude i den samme løsning som dig, med de dybe hylder ved vinduet, og så smallere hylder på 135-væggen. Det er klart den bedste udnyttelse af rummet
Mht. mål generelt: Når jeg bygger hylder/reoler, så har jeg altid en helt klar idé om hvad der skal stå på alle hylderne før jeg bygger - det hjælper en del med målene. Så hvis jeg f.eks. ved at der skal stå patentglas, konservesdåser og kurve på mine smalle hylder, så måler jeg dem, så jeg er sikker på hvor dyb min hylde skal være, hvor mange der er plads til, og hvordan det står bedst (Husk at tilføje lidt luft til alle dine mål, så det ikke kommer til at stå for presset. F.eks. bruger jeg IKEA's KORKEN patentglas, som er 12.5 cm dybe - så ville jeg lave hylden en 14-15 cm dyb.
Lige til Jeres rum, ville jeg lave hylden på 135-væggen maks 15 cm dyb (til nøds 20 cm). Ellers bliver det for smalt og klaustrofobisk.
Mht. til selve opbygningen kan man lave det som "kasser" ligesom på det billede du poster, eller som lange hylder. Det er selvfølgelig en smagssag. Jeg synes nogen gange at kasser kan være lidt nemmere at "indrette" og inddele, så man let kan finde ting, men så er man naturligvis lidt begrænset i forhold til bredden på kasserne, som jo er fast. Det skal man lige tænke over inden man bygger. Fordelen ved lange hylder er at man bruger mindre træ, og det er nemmere at rykke rundt på tingene:
Så her er mit forslag (vist som både hylder og kasser):
Jeg har lavet hylderne på 135-siden 15 cm dybe, og har ladet dem gå fra væg til væg.
Vindues-hylderne er 40 cm dybe baseret på dit mikroovnsmål.
Antal hylder/inddelinger har jeg bare smidt ind tilfældigt - det skal naturligvis passe med jeres ting. Det var mere for at give en idé rent visuelt hvordan det ville "fylde" i rummet :)
Som du kan se ville det være oplagt med affaldssortering under mikroovnen, men måske i har det et andet sted?
Derudover har jeg brugt 65-væggen til en køkkenhave:
Tænkte det var perfekt når nu der var et vindue. Alternativt kan pladsen bruges til pander/viskestykker mm:
Når det er sagt er det i øvrigt en smule spøjst med et vindue i et viktualierum, da man typisk vil have at sine madvarer står mørkt og køligt. Man kunne derfor også plante en køkkenhave der går hen foran vinduet ligesom her, for at dække lidt for lyset:
Materialer og finish:
Det oplagte valg er naturligvis at lave det hele i MDF-plader og male det hvidt - gerne med en lidt høj glans der er nem at rengøre. Det er super flot! Jeg synes personligt det kunne være lidt frækt hvis man i stedet malede det sort (eller en anden hyggelig farve):
Alternativt vil jeg slå et slag for OSB:
Det er super billigt og har en sjov struktur, og så står det super flot til en hvid eller sort væg. Jeg bruger det tit hvis jeg vil have noget træ der "stikker ud", eller noget med lidt tekstur. Jeg plejer bare at give den en ordentlig gang lak og et hurtigt slib, så den er splinte-fri, og så er det det. Det kan også males hvis det ønskes :)
Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.
ptrisja
Betina LarsenForfatter
Relaterede diskussioner
HJÆLP - HAR BRUG FOR HJÆLP TIL INDRETNING AF SKOVLØBERHAVE
Q
FØR/EFTERBILLEDER af Soveværelse indretning
Q
Hjælp til indretning af stue/køkken allerum
Q
Hjælp til indretning af badeværelser
Q
ptrisja