eva_johansson47

färgval till vardagsrum

Eva Johansson
5 år siden
Renoverar vårt hus där vardagsrummet ska få ny färg. Har lite beslutsångest över färgvalet bara..
Rummet ligger i nordlig riktning med stort fönsterparti ifrån nordväst, möbler som garanterat kommer stå där är ett valnötsfärgat bord och en mörk blågrå soffa. Är lite inne på feng shui och då är det jordiga färger som föreslås.
Har använt en färg ifrån Jotun som heter Soft skin i ett annat rum som vi gillar, tror ni den skulle kunna funka? (Drar lite åt det lila hållet i det lilla förrådet med mindre ljusinsläpp)

Intill vardagsrummet har vi köket med öppen planlösning, där kommer det vara mestadels vita väggar men även en ljusgrön vägg ifrån hallen som går över till en grönblommig fondvägg vid matplatsen, så vill att det blir en bra övergång mellan de olika rummen.

Lägger upp bilder på färgen och tapeterna i kök/matplats.
Hoppas någon har förslag på färgval

(3) kommentarer

  • Eva Johansson
    Forfatter
    5 år siden
    Golvet kommer bli ett ljust ekgolv.
  • PRO
    Inbe Inredning | Styling
    5 år siden

    Hej Eva!

    Färger förändras från rum till rum beroende på ljusinsläpp och närliggande kulörer. Ljusinsläpp från nordväst har lite blåare ljus med sig in. Om färgen du funderar på har en lite lila ton i sig så kommer den kanske förstärkas i det rummet. Mitt tips är att du provmålar på kartong och ser hur färgen ter sig i rummet vid olika tider under dygnet.

  • Sara Norrman
    5 år siden

    Hej Eva! Jag håller med Inbe ovan. Jag valde en gång en mjuk beigerosa ton i ett nordligt rum och målade utan att testa ordentligt först – den blev obehagligt, kallt lila. Så det blev ommålning inom ett år! Alltid värt att testa.

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.