joakim_pedersen

Funktionelt og hyggeligt soveværelse!

Joakim Pedersen
6 år siden
sidst ændret:6 år siden

Hej med jer igen! Efter god hjælp til indretning af vores badeværelse, prøver vi nu igen! Den her gang er det soveværelset der skal opfriskes lidt! Da vi har et rimelig stort soveværelse, ønsker vi at der både er plads til opbevaring, hygge og min kærestes kreative ting. Vi syntes dog at den nuværende indretning er kedelig, og rigtig meget plads spild! Jeg har vedhæftet billeder, se bort fra rod!

(40) kommentarer

  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    For at nævne nogle af de ting vi har tænkt på:

    1. Flytte sengen men hvordan og hvor? Vi har prøvet forskellige muligheder.

    2. DIY sengegavl i en flot farve, Se billede 1

    3. Selvklæbende folie eller lignende på skabene, se billede 2

    4. Evt. bænk med opbevaring / lille læsehjørne, det kommer an på sengens placering osv.

    5. "Smarte" hylder på væggen, se billede 3

    Det er nogle af vores ideer
  • ptrisja
    6 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}6 år siden

    Jeg har selv lige været i gang med soveværelset, så jeg har masser af idéer ;)

    Har du en plantegning af soveværelset? Bare sådan ca.? Det ville hjælpe en del.Hvilke funktioner ønsker i at soveværelset skal have? Kan nemlig se der står et sybord og et staffeli f.eks., og i nævner et læsehjørne. Hvad med tøjopbevaring? - er det alt sammen i det store skab, eller i et andet rum? Er det tilpas, eller har i brug for mere plads? Hvad med TV/andet?

  • Relaterede diskussioner

    AFSTEMNING: Teknologi i soveværelset - ja eller nej?

    Q

    Kommentarer (2)
    Jeg synes det er hyggeligt at se Tv i sengen med kæresten!
    ...Se flere

    AFSTEMNING: Hvad er dit drømmehjem?

    Q

    Kommentarer (26)
    Et hus i forstæderne!
    ...Se flere

    Hvilket rum vil du allerhelst lave om, hvis du havde muligheden?

    Q

    Kommentarer (1)
    Soveværelset. Jeg har allerede lavet en masse derinde, men synes stadig ikke den er der; der er bare ikke særlig hyggeligt. Jeg tror dog jeg har fundet løsningen: Planter!
    ...Se flere

    Farvevalg i stue/køkken alrum og soveværelse

    Q

    Kommentarer (5)
    Farver er min helt store akilleshæl, så der vil jeg ikke komme med alt for mange råd. Jeg har selv en enkel væg i stuen i en grålig blå à la din nr. 5 - bare lysere. Jeg er ikke selv helt tilfreds med den i min stue af den simple grund at min gulvfarve er neutral (grå), så den blå farve får lov at dominere alt for meget, og får rummet til at virke en smule koldt og deprimerende. Du har dog så varme gulve at jeg tænker at alle farverne vil tage sig rigtig godt ud hjemme hos dig (se f.eks. det øverste eksempel i H Sørensen’s post). - Man kan i øvrigt ikke få for meget grønt ;) Mht. til selve udførelsen synes jeg klart at en enkel accentvæg er vejen at gå. For mig bliver det hurtigt lidt 80’er-agtigt med de helfarvede rum. En accentvæg kan laves på mange forskellige måder, så jeg tænker det er nemmest bare at poste lidt inspiration nedenfor: Geometriske former: Halvmalede vægge: "Nye grænser": Til soveværelset kan jeg i øvrigt anbefale at få senge"bordet" inkorporeret som en del af væggen i samme farve. Det har jeg selv, og det giver en enorm ro i rummet at der ikke længere står 2 obligatoriske sengeborde og akkumulerer rod, og så er gavlen samtidig med til at samle rummet. Se f.eks. her: (^ jeg har en løsning som denne med opbevaring i siden. Virkelig praktisk)
    ...Se flere
  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Hej! Det er da rigtig heldigt så, jeg håber du har fået lavet et godt soveværelse!

    Jeg har vedhæftet en paint tegning af rummet. Håber du kan få en ide om det

    Der er fint plads til alt vores tøj i det store skab, og det er det eneste møbel i rummet vi ikke kan flytte.

    Vi ønsker at rummet skal give min kæreste mulighed for at lave sine kreative projekter, såsom syning, maling/tegning, fremstilling af nips osv. - så udover soveværelse må det gerne være lidt "kreativ rum". (Jeg har et "mandeværelse")
    Derfor skal der være et skrivebord, men placering og setup osv kan sagtens ændres.

    Vi syntes selv at tanken om et lille læse hjørne / bænk er hyggelig, derfor kunne det være fedt også

    Vi har ikke tv i soveværelset - udover det, mener vi at soveværelset sagtens kan indeholde flere smarte ting og være hyggeligt, derfor må der gerne være mere end bare sengen
  • ptrisja
    6 år siden

    (…)

    Derudover ville jeg udnytte pladsen under sengen. Man kan købe senge med indbygget opbevaring, eller man kan bygge noget selv:


    Selv kunne jeg godt tænke mig at lave nogle skuffer til min egen på et tidspunkt. Perfekt til sådan nogle ting som sengetøj og sportstasker og lign. :)


    Sidste ting…
    Gulvplads er ikke nogen en dårlig ting. Laver man store krea-ting er det rart med et areal hvor man kan brede sig lidt - dog kan det godt føles lidt “tomt” med alt det plads. En anden idé er at fylde tomrummet ud med et stort tæppe, i den stil i nu lige synes passer jer:


    Joakim Pedersen thanked ptrisja
  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden

    Vi er virkelig glade for dit svar! Det er virkelig nogle gode ideer og forslag!


    Jeg tænker at jeg vil bygge et skrivebord og sætte det op som du forslår (under vinduet), jeg tænker noget i stil med billede 1


    Ideen med en plads til vasketøj osv er også rigtig god, vi skal lige ligge hovedet i blød omkring hvordan vi vil gøre det! :)


    Pladsen under sengen skal klart udnyttes med skuffer eller lignende.

    Du har helt ret i at der er mere plads til sengen end på min paint tegning, det er intet problem. Vi har dog snakket om at man også kunne flytte sengen væk fra væggen, noget ala dette:

    Så der kunne være plads til et eller andet møbel / lignende, der er mellem 50-60 cm fri plads + plads til at gå. Men jeg har ingen anelse om hvad det kunne bruges til, det var bare en af 1000 ideer.




  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}6 år siden

    Forresten er det en fed ide med opbevaring /natbord indbygget i sengegavl


    Opdate: Jeg fandt en opskrift på den, det virker simpelt og rigtig smart!

  • ptrisja
    6 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}6 år siden

    Bordet er en fin idé. Jeg vil dog lige komme med en advarsel i forhold til et plankebord. De er super fine, men de er virkelig elendige at tegne på. Din kæreste vil blive gladere for et bord der er helt plant uden tekstur i - alternativt kan i f.eks. lægge en lille glasplade over et stykke, så hun har et brugbart område til tegning. Jeg var nemlig selv ved at foreslå et troldtekt-bord - tænkte det kunne se super fedt ud sammen med symaskinen, men så kom jeg i tanke om at du havde nævnt tegning.

    Så det må blive en anden god gang ;).
    Men selve bordopsætningen ville passe fint hos jer. I kan nemt bygge et lign. ved at bore et stykke træ ind i væggen som bordpladen kan hvile på, så i får det der benløse look. ALEX'en (jeg er for meget i IKEA), kan i evt. bruge i modsatte ende som ben nr. 2 (ligesom i faktisk har nu ved sybordet).


    Hvis i flytter sengen, vil det se mere "pro" ud i mine øjne, da man har plads til at stige ind fra begge sider. Jeg ville ikke sætte et møbel der, bare for at fylde pladsen ud - kun hvis det er noget i virkelig har behov for. Hvis i synes pladsen er "for meget" vil et tæppe under sengen gøre at den fylder mere rent visuelt, og fylder lidt ud i det tomme rum. Ellers sæt en plante ovre i hjørnet - jeg er selv super glad for min hjørne-udfyldnings-plante.


    Sig endelig til hvis i har nogle spørgsmål til sengegavlen. Jeg tyvstjal idéen fra IKEA: http://livethemma.ikea.se/diy-sanggavel-med-forvaring/
    Men har i stedet lavet det hele i 12 mm MDF, så jeg kunne customize det lidt mere. Men det var stadig ret simpelt - og billigt at lave.
    Jeg tænker at en polstret version kunne være mindst ligeså fed, og stadig nemt da det bare at at inkorporere denne guide også: http://livingonabudget.dk/2016/01/31/diy-sengegavl/


    Og så lige et sidste tip: Hvis i savner en hurtig måde at visualisere ting på, kan i evt. bruge det her online-tool: http://planner.roomsketcher.com/?ctxt=rs_com. Tænker det må være bedre at arbejde i end paint :). Jeg bruger selv Google Sketchup, men der er læringskurven en del stejlere.

    Joakim Pedersen thanked ptrisja
  • ptrisja
    6 år siden

    Jeg kom lige i tanke om at en bænk også kunne være et bud på et møbel der kunne fylde pladsen ud:


    Jeg synes jo at det nederste billede med den flotte korkbænk (fra IKEA) og et overvæld af planter mod den mørke væg er genial, men en simpel bænk med et tæppe/pude/billede/bunke magasiner/udstillingsværdige sko kunne også se rigtig fin ud :)

    Bænken kunne i øvrigt nemt (og billigt!) laves af nogle fundablokke:


    Joakim Pedersen thanked ptrisja
  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden

    Det er nogle super gode ideer! Jeg glæder mig sådan til at komme i gang, dog skal vi lige nyde en uges ferie væk fra hjemmet først, så der har jeg god tid til at planlægge det :D


    Jeg vender tilbage med billeder, og hvis jeg får nye ideer eller spørgsmål!


    Men tak mange gange for input igen!

  • ptrisja
    6 år siden

    Lyder godt :)
    God ferie!

  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Har du nogle forslag til opfriskning af skabet? Vi forsøgte med folie på en skabsdør, men resultatet blev dårligt og vi fik revet noget maling af da vi pillede det ned.

    Jeg tænker at spørge vores udlejer om vi må male det, men jeg tænker at han nok er ret konservativ med hvilke farver han syntes er ok. Så jeg vil gerne have nogle forslag til ham, måske har du nogle ideer? Eller alternativer
  • ptrisja
    6 år siden

    Hmm.. Folie ville ellers have været mit bedste bud, men jeg ved godt det ikke er lige til at fjerne igen. Er det melanin-låger eller rigtig træ? Hvis det er melaninlåger vil malingen ikke hæfte, men hvis det er træ, kan det sagtens males. Udover lamper, så er farver min helt store akilleshæl, så der tør jeg ikke foreslå for meget - men synes den blålige farve i selv postede var ret fin. Ellers synes jeg at disse farver også er ret fine: [https://www.houzz.dk/forum/vaegfarve-til-sovevaerelse-hvilken-en-ville-i-vaelge-dsvw-vd~4312968?n=7[(https://www.houzz.dk/forum/vaegfarve-til-sovevaerelse-hvilken-en-ville-i-vaelge-dsvw-vd~4312968?n=7)

    En anden idé kunne være washi-tape, som var all the craze nogle år tilbage. Fordelen ved washitape er at det er ret mildt ved underlaget, så det vil ikke tage malingen af. Det betyder også at det nok ikke er noget der holder 10 år. Washi tape fås i alle mulige farver og størrelser, og kan sammensættes på et utal af måder. Her er nogle af de idéer jeg selv godt kan lide:


    Pro-tip: Man kan også bruge elektrikertape/isolerbånd, som er lidt billigere - bare pas på i ikke strækker det for meget hvis i laver designs, da det vil skrumpe lidt igen, og så kan i ende op med irriterende mellemrum.

  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Jeg er ret sikker på at det er finer, altså tynd træ ovenpå spånplader. Men jeg vil lige undersøge det ordentligt

    Dejligt med en masse gode forslag!
  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Der sker da lidt, min kæreste forelskede sig i det hjemmelavede bord, så det blev løsningen, se vedhæftet billeder. Jeg er godt tilfreds med resultatet

    Derudover har vi lavet første trin i sengegavlen, jeg vil gerne have hylder osv indbygget men det kommer - natbordene syntes jeg er forfærdelige, de roder og fylder meget

    Det gamle kreativ bord fik også ny plads i vores "rode" rum
  • ptrisja
    6 år siden

    Det er blevet godt med det hjemmelavede bord! - og det passer perfekt ovre i det hjørne. Det vigtigste er jo at damen er glad :). Man kan som sagt altid smide en glasplade på, hvis hun mangler et sted at tegne. Man kan også bruge en marmorplade som de har gjort her: https://www.youtube.com/watch?v=j2PeSpyMpHw.

    Jeg er glad for at jeg har startet en lille sengegavls-revolution. Efter jeg selv har fået indbygning i gavlen, synes jeg også at (de fleste) sengeborde er forfærdelige ;). Når du bygger resten af sengegavlen kan du evt sænke den øverste hylde lidt, så der kommer en lille kant. Det forhindrer at ting ruller ned i hovedet på én, og gør at man kan udstille billeder eller bøger derpå.


    Lidt andre byggetips:

    • Hav en idé om hvad der skal opbevares deri, og lav rummene derefter - på den måde udnyttes pladsen bedst. - Måske skal rummene variere fra hendes til hans side?

    • Overvej at lukke hylderne af et stykke inde, så de ikke går hele vejen igennem. På den måde forhindrer i at der forsvinder ting ind i midten af gavlen, som kan være svære at nå. Jeg har selv opbygget min sådan her:

      (set fra siden der sidder ind mod væggen)

    • Tænk elektricitet ind i fra starten. I mit tilfælde betyder det bare at der kører en stikdåse igennem bunden til hver side, og der er et hul i øverste rum, så jeg kan køre ledningen fra lampen ugeneret ned til stikdåsen.

    • Hvis i ikke allerede har materialerne, så har Silvan 25% på alt på nu på lørdag d. 5. august kl. 8-12. Bare et lille bonustip :)

  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Jeg er igang med at lave en tegning over det. Bruger du et bestemt program til den slags? (Jeg er hurtig til pc, men kender ikke lige til den slags)

    Har du brugt to MDF plader? Eller står hylderne bare mod væggen?

    Jeg overvejer at give hylderne samme behandling som bordet, se billede. Alternativet er hvid eller sort maling, jeg tænker at alle sammen vil kunne matche vores grå stof
  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden

    Her er min tegning:


    På tegningen går hylderne ca 50 cm ind. Jeg målte min bærbar til at være f.eks. 30 cm, så der er lidt at give af. Tror du at det er for meget?

    Mellemrummet imellem hylderne kan nemt justeres når den laves, så jeg tænker at det nok ændre sig lidt :)


    Hvad tænker du?

  • ptrisja
    6 år siden

    Jeg bruger Sketchup: https://www.sketchup.com/. Der er lidt Windows 98 over det, men det er gratis, og relativt simpelt hvis er man er lidt pc-ferm. Det er i øvrigt et af de mest brugte modelprogrammer, så der er masser af hjælp at hente på Youtube hvis det er.

    Hylderne står bare mod væggen, så det hele er mountet på den ene MDF-plade, ja.
    Mit setup er meget smalt (13 cm), så hvis du laver det meget dybere kan det godt være at hylderne bliver mindre stabile/skæve, og så kan det godt være du vil have en plade på den anden side også (eller nogle vinkelbeslag) for at stabilisere det hele lidt. Mine egne hylder er bare skruet+limet fast på forsiden og på den lodrette 'stopper' - dvs. uden brug af vinkelbeslag, og det føles super stabilt.

    Jeg ville nok male det i samme farve som væg eller hynde bare for at gøre det så usynligt som muligt - men også fordi jeg faktisk ikke aner om man kan bejdse mdf?

  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}6 år siden

    Fedt det skal jeg lige lege lidt med så

    Jeg har nogle lærkebrædder som er 11,5 cm i dybde, jeg tænkte at jeg måske kunne bruge dem sammen med min MDF plade?

    Måske er det den helt forkerte metode, jeg tænkte bare at jeg kunne spare lidt penge :)


  • ptrisja
    6 år siden

    Hov, nu kom der lige en tegning.
    50 cm er sikkert helt ok (mine er 40 cm dybe). Jeg tænker at man er good to go så længe man kan nå bagpladen med en arm.

    Mellemrummene justerer i bare når i samler - intet problem. Husk at lav lidt plads i bunden til ledninger/mobiloplader mm. (medmindre i har en anden løsning).

  • ptrisja
    6 år siden

    Hvis du bruger lærkebrædderne ville jeg nok bruge dem med vinkelbeslag - ved ikke om du har det liggende. Ellers koster en MDF ikke alverdens: https://www.silvan.dk/raw-standard-mdf-plade-1220-mm-2440-mm-12-mm?id=4220-9583463 - slet ikke hvis i står tidligt op og hopper på tilbuddet med 25% i morgen. Det er mere det der med at slæbe den hjem der er noget bøvl.

  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Ja jeg har heldigvis nogle vinkelbeslag liggende også

    Går de brædder i midten egentlig hele vejen ned til gulvet, eller har du skåret til efter listen?
  • ptrisja
    6 år siden
    De går hele vejen ned til gulvet, men der er skåret et indhak til fodpanelet.
  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Så kom der også opbevaring bagpå sengegavlen, det er blevet rigtig godt! "Hylden" ovenpå er også genialt til pynteting.

    Jeg ville vedlægge et billede af hele sengen for at vise hvor godt det er, men vi roder da vi er igang med at istandsætte et "consol bord" :p
  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Næste skridt for mig, må være at lave nogle skuffer til under sengen. Min kæreste skal igang med skabene, det ender med at blive et virkelig fedt rum! :)
  • ptrisja
    6 år siden

    Fedt! Og fint den allerede er i brug - den skal i nok blive glade for. Og jeg kan høre i allerede gør gavn af den ekstra 0.5m² i har tjent ved at skrotte de traditionelle senge-borde, så det er kun godt ;)

    Jeg lurer lige med på skufferne. Jeg har selv overvejet det, men har tøvet lidt med hvordan det bliver gjort bedst. Hvis du har nogle guldkorn til den process, må du meget gerne dele!

  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Jeg har nogle ideer til skufferne, men skal lige research det lidt mere

    Du får lige et billede mere af sengegavlen fra fronten
  • ptrisja
    6 år siden

    Så fint! Og det ligner jo bare en almindelig sengegavl forfra (jeg bliver nok også nødt til at få nogle planter på min).

    Jeg har i øvrigt et tip - hvis i var hooked på hulplade-idéen, så har Netto dem fra i dag af og en uge frem:


    Tænker det ville se så fint ud ovre ved jeres sybord. Ville ønske jeg selv havde plads til en :)

    Og så glæder jeg mig til at se skufferne når de engang er færdige :)

    Joakim Pedersen thanked ptrisja
  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden

    Min kæreste fik købt sådan en tavle, den er rigtig fin og passer godt ind :)

    Vi har fået slebet alle skabslåger og givet dem ny maling. (Det var tiltrængt) De får også nye greb og vi tænker at skabe lidt mønster med washitape.

    Nu er der jo en masse tørretid, og derfor går jeg og kigger på andre ting i lejligheden - Jeg kan ikke stå stille :)


    Derfor kiggede jeg lidt på vores opstilling i stuen, og jeg har lavet en sketch over det. Måske kan du se en bedre / anderledes måde at stille det op på? (Skal jeg lave en ny tråd om det?)


  • ptrisja
    6 år siden

    Er tegningen sådan nogenlunde målfast? Ellers kan jeg anbefale at lave en (hurtig) målfast tegning herinde: http://planner.roomsketcher.com. (Du kan ændre på størrelsen af møblerne ved at dobbeltklikke). Det er lidt kedeligt at begynde at flytte en sofa for at finde ud af at den ikke kunne være der alligevel :)

    Jeg ville umiddelbart også anbefale at lave en ny tråd - i tilfælde af at andre har nogle gode inputs, og måske overser det her :)

  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Det var bare en hurtig tegning i sketchup Jeg laver en ny tegning med mål og en ny tråd, når jeg lige har tid

    Jeg drømte faktisk, at min kæreste og jeg flyttede om på rummene i huset (så har man vidst lavet for meget gds?). Derfor vil jeg lige prøve at høre din feedback, ville du foretrække et stort kontor/hobby/manderum og et lille soveværelse? Eller omvendt?

    Det er fantastisk dejligt at få vendt mine tanker, så du må bære over med alle mine spørgsmål :)
  • ptrisja
    6 år siden

    Hehe, man kan aldrig lave for meget gds!

    Det kommer vel an på hvem man er - jeg ville umiddelbart nok foretrække et stort kontor/hobby/manderum og et lille soveværelse fremfor det omvendte. Et lille soveværelse er hyggeligt, og giver en tryg fornemmelse. I et hobbyrum er det bare rart at der er plads til store armbevægelser - især hvis manderummet skal rumme flere personer.

    Jeg har selv delt mit soveværelse op i 2 rum, og jeg synes det er meget rarere at sove i nu:

    - så er der på en eller anden måde ikke så meget at skulle forholde sig til.

    På den anden side kan et stort soveværelse føles mere eksklusivt, og nogle
    vil måske argumentere at luften er tungere i et lille soveværelse. Det er også rart at have sit tøj i nærheden af sengen, og hvis
    man ikke bruger sit hobbyrum så tit er det lidt spild af kvadratmeter.

    Hvis i har nogle store rum kan måske overveje at dele dem lidt op? Det behøver ikke at være med en væg, men det kunne også være en rumdeler/gardin/maling/gulvtæpper/planter/opbevaringsmøbler.

  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Her komme lige et billede af skabslågerne. De var ridset, manglede maling osv., nu er de som nye! Vi endte med en hvid farve, og med et bylandskab/skyline herpå. Vi vil have lidt mere farve på dette, men det kommer. :)

    Har du nogle ideer til opbevaring af vasketøj? Altså f.eks. et møbel eller ligende?
  • ptrisja
    6 år siden

    Det er blevet godt! Er skylinen/figurerne malet eller lavet med tape?

    Vasketøj er lidt svært at finde billeder af. Jeg faldt over denne her, som jeg synes var lidt sjov, men måske ikke super praktisk:


    Man kunne bruge/bygge noget á la skoskabe, som jo ikke fylder så meget i dybden:
    (Med plastikskabene overfor, ville jeg nok bore nogle udluftninghuller et mindre synligt sted, så tøjet ikke kommer til at lugte (mere)).

    Jeg kan også godt lide det smalle vasketøjsskab med huller, som man kan købe i IKEA (LILLÅNGEN). Det kunne man også nemt bygge selv. Man kunne evt. bygge det I samme højde og med de samme greb/tema som jeres tøjskab, så det bliver en forlængelse af det, og ikke stikker visuelt så meget ud.

    Man kan nemt lave sine egne vasketøjskurve i stof. Mine er lavet af noget billigt, tyndt træplade jeg havde liggende, hvor der blev boret huller i til udluftning, og så de bare syet ind i noget billigt, neutralt stof. Mine er syet sådan at jeg kan tage pladerne ud (i toppen - deraf den foldede kant) og vaske stoffet, hvis det nogensinde skulle blive nødvendigt, men man kunne også sagtens gøre det med en hæftepistol - så slipper man for at stoffet løsnes med tiden, som mine har gjort det (og jeg er for doven til at rette på).
    Fordelen ved disse er at de stort set ikke vejer noget, så de er nemme at flytte rundt på også, at man kan lave dem i de farver man ønsker, og selvfølgelig at man kan bygge dem i præcis de mål der passer en. Mine passer perfekt under en hylde, men de kunne også stå under et bord/i et skab (evt. sådan et med huller i som ovenover)/bag en dør/whatever.

  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}6 år siden

    Skylinen er faktisk bare lavet med tape. Min kæreste havde meget sjov med det, og vi vil gerne tilføje lidt mere farve herpå :)

    Vi har været hooked på 2 ideer i forhold til vasketøj.

    Nr 1: Skoskab fra IKEA, som dem du har på billedet. Problemet ved IKEA skoskabene for mig, er at det er lidt den nemme, måske lidt kedelige løsning - Jeg kan godt lide lidt alternative og sjovere ting :)

    Nr 2: Finde et genbrugsmøbel, evt. med skuffer. Pille bunden ud af skufferne og indsætte en kurve / lignende. Ideen er ikke helt færdig tænkt endnu :)

  • ptrisja
    6 år siden

    Fedt, at hun har hygget sig med det :). Selvom de svære DIY's også er fede at gå i gang med, er det hyggeligt nogen gange at have et projekt man bare leger sig afsted med.

    Vi er enige med løsning 1. Det er sjovere at lave sit eget. Jeg har selv TRONES-skabene fra IKEA, hvori jeg opbevarer halstørklæder/regnetøj/etc. i, og jeg må indrømme, at hvis man lægger en ting ned i der lugter, så kommer det hele til at lugte lidt, deraf min stærke anbefaling om lufthullerne.

    Mht. løsning nr. 2, så ser jeg tit løsninger af enten denne:

    ... eller denne type:
    De fylder selvfølgelig lidt mere end mange af de andre løsninger, men hvis i har pladsen er det jo klart en idé, der egentlig ikke er så svær at udføre.

    Joakim Pedersen thanked ptrisja
  • Joakim Pedersen
    Forfatter
    6 år siden
    Måske kan du hjælpe mig med, jeg har et par "dilemmaer".

    Efter lidt frem og tilbage er vi endt med at flytte soveværelset ind i mit gamle mandeværelse/kontor, det har resulteret i to rigtig gode rum, faktisk langt bedre end før syntes vi

    Det første dilemma er, hvordan indretter vi det nye kontor/hobbyrum, faktisk er det mest placering af skrivebordet som er vigtig. Jeg arbejder 30-35 timer hjemme, og jeg har et ønske om et skrivebord hvor man kan sidde ved begge sider. Mit umiddelbare forslag, vil være at kombinere min kærestes "krea-bord", med mit eget skrivebord. Jeg har vedhæftet et billede (de er selvfølgelig i samme stil, selvom mit billede viser andet), alle målene er nøjagtige.

    Det andet dilemma er, min kæreste vil gerne have nogle flere hygge / "god energi" ting i soveværelset. Hvilke ting mener du er essentielle i et soveværelse? Vi har faktisk styr på alt det "basale". Lille side note er at man faktisk sover langt bedre i de nye rum af en eller anden grund

    Mvh Joakim
  • ptrisja
    6 år siden

    Jeg ville nok dreje sofaen, så man lettere kan komme til bordene:


    Ellers er der også den mulighed at samle bordene - office style -, sådan at i sidder og kigger mod hinanden:

    Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med "et skrivebord hvor man kan sidde ved begge sider", så ved ikke om dette setup går imod det, men det ville klart være det der bruger pladsen mest "optimalt":


    Mht. til soveværelset, og "hvilke ting mener du er essentielle i
    et soveværelse?" - så er mit svar nok "så lidt som muligt". Grunden til at i sover bedre i det nye værelse er helt sikkert at det er mindre, og at der er færre ting/indtryk. På den anden side skal det heller ikke være for sterilt, så det handler derfor om at finde en god balance. Nogle tips jeg selv bruger:

    Mal en eller flere vægge:

    Mørke farver giver bedre søvn, og pastelfarver giver ro. Hvid er en dejlig ren farve der gør rummet lysere - hvilket er en god ting om morgenen, men en mindre god ting når man skal sove, så det er værd at overveje. Jeg elsker min sorte væg, som virkelig har hjulpet på nattesøvnen ved at gøre rummet mørkere (på trods af det kun er bagvæggen der er malet).

    Nips på bagvæggen:

    Hvis man endelig skal have nips, er et godt sted at placere det på bagvæggen. I kan bruge jeres sengegavl som udstillingshylde, eller hænge billeder over sengen. På den måde får man hygge i rummet, uden at man ser det når man sover; win-win. Hvis man laver en billedvæg på en af de andre vægge, ville jeg holde motiverne rolige, og i nogenlunde samme farvetema.

    Planter:

    Forudsigeligt, men jeg vil, som altid, anbefale at få noget hygge ind via planter. Jeg vil anbefale at få én stor plante, fremfor 20 små - det giver mere ro til rummet. Planter som f.eks. en calathea, palme, monstera, fredslilje eller lign. ville være nogle gode bud (tip: IKEA er et god sted at finde store planter som disse til billige penge).

    Tekstiler:

    Her ville jeg gå amok. Lækkert sengetøj, nogle puder og evt. et sengetæppe. Igen ville jeg holde farverne neutrale, og uden for meget kontrast. Pt. er jeg selv vild med kombinationen af støvet lyserød og grå som overfor. Derudover kan jeg bedst lide når sengen ser lidt tilfældig ud, og ikke er så stramt redt at man kan springe mønter af på den. Sengen skal være indbydende, og få en til at glæde sig til at smide sig i den.
    Nogle lange, løse gardiner og et stort tæppe kan også være med til at øge hyggen i soveværelset.

    Lys:

    Ikke ligefrem min force, men vil alligevel smide et kort for belysning. En god hygge/læse/natlampe der ikke er for stærk (og ikke generer partneren) er en god ide. Jeg har selv bare nogle justerbare klemspots sat på min sengegavl. Til hyggebelysning har jeg en lang, billig lyskæde, og så er levende lys selvfølgelig også altid hyggeligt (men husk for guds skyld at slukke dem inden i går i seng).

  • Lise Petersen
    4 år siden

    I mit hoved, så er der ALTID behov for sengegærde i det 'funktionelle' soveværelse ;)

    Mvh Lise

    Lovebuddy

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.