rsmunthe

Hjœlp mit husmorråd slog fejl!

Vi har dette fine møbel i stuen, hvor jeg en dag havde sat en buket blomster (i en utœt vase) og taget på ferie. Min kœreste skrev han havde fundet en mørk plet under vasen...her tœnkte jeg straks - brun sœbe må da vœre det geniale vidundermiddel, det havde jeg jo hørt om så mange gange før fra min mormor. HJŒLP bedes!! Nu har jeg ikke nok med forårsaget en mørk plet også skabt en bar plet ovenpå, hvor den brune sœbe fjernene hele overfladen - husmor-klog er jeg ikke!

(12) kommentarer

  • Dorthe Puccio
    8 år siden

    Hej Rie, det ligner en vandskade - altså en ring, der opstår efter et glas vand eller en urtepotte? Jeg har faktisk det samme problem, så er lige ved at lave lidt research... Ifølge denne artikel skal man 'sætte ild' til pletten, men det lyder lidt ekstremt. Jeg leder videre efter ekspertråd på nettet. Sig til, hvis du imidlertid finder på noget andet :)

    http://ekstrabladet.dk/forbrug/det_ekstra_leth/article4770730.ece

  • Dorthe Puccio
    8 år siden

    Her er også et link fra en antik-blog:

    http://www.antik-blog.dk/Wordpress/?p=938

  • Trine Nyborg
    8 år siden

    Hej Rie. Jeg ved desværre ikke meget om det, men vi havde for nyligt en anden bruger, som skulle renovere en barvogn med en masse huller og malerklatter. Her gav en masse eksperter deres råd med på vejen og én af dem gav en fantastisk vejledning til at slibe teak træet, så grimme mærker forsvinder. Måske er det værd at kigge på den? Her er linket til den: https://www.houzz.dk/forum/hvordan-ville-i-style-en-barvogn-dsvw-vd~3394262?n=14

  • Rie Munthe-Rasmussen
    Forfatter
    8 år siden

    Hej Dorthe og Trine,

    Dorthe det med at sœtte ild til pletten, ja jeg tror jeg lader den ligge som den sidste mulighed, men har faktisk hørt om det før, i forbindelse med mahognimøbler tror jeg ;-). Men det sidste link gav da nogle gode tips, som i hvert fald kan bruges som efterbehandling lyder der som - mange tak for det! Hvordan går det med dit eget projekt?

    Trine, tak for linket, vil se nœrmere på det, for tror nok ikke vi kan komme udenom at skulle slibe det ned:(...


  • Dorthe Puccio
    8 år siden

    Lisbeth's idé lyder umiddelbart lidt mere sikker... Den vil jeg også prøve! Tak for hjælpen Lisbeth!

  • Rie Munthe-Rasmussen
    Forfatter
    8 år siden

    Hej Lisbeth, mange tak for din besked her. Det vil jeg bestemt se nærmere på og nok benytte mig af - du lyder som prof på emnet- og det lyder effektivt! :) Ville du kunne sende linket til os her på siden, tror ikke det kom med i tråden før. Mange tak for hjælpen Lisbeth! Gode hilsner Rie

  • PRO
    LeanLiving
    8 år siden

    Ild bruges kun til lakerede overflader, men er tilgengæld effektivt. Hæld en anelse sprit på, sæt en tændstik til - og pust ilden ud. Sprit brænder ved lav temperatur og brænder derfor ikke bordet af, men smelter kun lige lakken, så den bliver fin igen.

  • PRO
    JJDESIGN
    8 år siden

    Alt skrevet er noget værre ÆVL. Hele pladen skal pudses ned og have ny Olie.

    Det så vigtigt at man ikke pudser gennem fineren.!

  • Rie Munthe-Rasmussen
    Forfatter
    8 år siden

    Hej JJDesign - jeg tænkte det nok, jeg bliver nødt til at tage den gennemgående opdatering af møblet! Det projekt har jeg stadig til gode... men virkelig godt du skrev dette her, inden jeg gik videre med noget - Mange tak!!

  • Margit Linnet
    7 år siden

    Det er dog sandt, at man med sprit og en tændstik, kan fjerne vandrande. Hæld dog ikke. Det gjorde jeg og på den måde, kommer der ALT for meget sprit på. Smør på med en klud, eller futter du nærmest huset af. Jeg havde nok en teskefuld på og det gik helt galt. Men da flammen var slukket - i panik, var randen dog væk. ;o)

  • mukke4
    7 år siden
    Sidst ændret: {last_modified_time}7 år siden

    Med hensyn til ringe på polerede møbler (shellak-politur). Skaf cigar/cerut aske. Spyt på en glat bomuldsklud, dyp den i asken og poler. Asken (som skal være helt ren) både sæber og sliber. Cigaretaske går også an i mangel af bedre.

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.