imfpa

Køkkenvæg - Ideer til stænkplade / vægudsmykning

Ian
7 år siden
sidst ændret:6 år siden

Hej alle! Sikken en masse gode råd og inspiration man kan finde her! Nu står jeg selv i et dilemma, og kunne godt bruge lidt råd. Jeg læste artiklen om stænkplader forleden, men fandt ikke lige det jeg ledte efter. Vi har revet det gamle lilla køkken ned i vores nyligt indkøbte 60'er hus, og har bygget et nyt og lidt mere moderne - jeg kan bare ikke rigtig finde ud af hvad jeg skal gøre med den ene væg ved kogepladerne. Vi tænker på at sætte en "FrameFlex" reol fra HTH op på den bare væg ved siden af, og så har vi købt en glas stænkplade, men jeg synes den ødelægger udtrykket. Jeg er kommet frem til, at der enten ikke skal der være noget (væggene er malet med glans 25, men det er stadig ikke optimalt), eller også skal der være noget der giver mening og er flot at se på.. fliser i et flot mønster eller noget helt tredje. Alle ideer værdsættes! Jeg har vedlagt et billede af det gamle køkken, det nye køkken (ikke helt færdigt) og et af væggen det drejer sig om (med og uden den føromtalte glasplade). Mange bygge-hilsner Ian


(18) kommentarer

  • Fru A
    7 år siden
    Jeg ville nok sætte fliser op på hele væggen (til loft), eller jeg ville spartle i en mørk grå med med det produkt der hedder KABE, selv om det ikke er helt så velegnet som fliser.
  • ptrisja
    7 år siden

    Hvad med at male væggen i anden farve? Hvis du er modig kunne en petroleumsblå være ret flot mod emhætten, tænker jeg:

    Du kan også nøjes med at male halvdelen af væggen, og evt. overveje at sætte hylder op over (du nævner selv en reol du overvejer). Her er der f.eks. brugt tavlemaling:

    Samme idé bare med fliser:


    Ellers har Fru A også nogle gode bud. Spartlingen tænker jeg kunne være rigtig flot (ved ikke hvor vaskbar den er godt nok), og fliser til loft er også et godt bud. Se f.eks. løsninger som disse:

  • Ian
    Forfatter
    7 år siden

    Tak for svarene :) Det ser egentlig ganske godt ud med fliser til loft, men tror ikke helt det er den stil vi går efter. Ideen med den farvede væg kan jeg også godt lide.

    Ideen med fliser på en del af væggen er en rigtig god ide! Jeg kom til at tænke på en slags flisemosaik over kogepladerne bare - så ikke det går hele vejen.

    ptrisja, har du nogen gode eksempler på noget af det?

    Jeg fandt denne her med sekskantede egetræsfliser, hvad tænker I om den?

  • Lotte Holm
    7 år siden

    Vi skal selv igang med køkken om ganske kort tid, så jeg har selv været igang med bla. også denne overvejelse. Jeg kan mærke jeg hæder meget til at prøve af med birkekrydsfiner, der bliver malet mad lacur agtig maling, altså maling der tyndes meget med vand, så åretegningen i fineren stadig kan ses. Derefter skal det have en lak der ikke er for blank (tænker jeg, men det er selvfølgelig en smag sag). Jeg håber det lykkedes at sætte et billede ind for at illustrerer, og også et link. Håber i finder frem til det rette, og ellers et super flot køkken i har fået :-) Bedste hilsner Lotte


    Link til billede

  • Ian
    Forfatter
    7 år siden
    Super flot løsning Lotte! Det tror jeg også vi vil have med i overvejelserne! :) man kan vel også blot lakere en finerplade så man får træets farve og struktur? Eller måske man blot kunne bruge de matlakerede gulvbræder vi har brugt i hele alrummet? :)
  • Lotte Holm
    7 år siden

    Det har jeg også selv overvejet, altså at få træets farve ind som element op til stålbordplade, for at give lidt varme. Skal bare have fundet den rette lak, så det ikke gulner, men forbliver smukt lyst. Om det bliver med eller uden farve, vil tid vise, når resten af køkkenet er færdigt. Det er den hårfine balance med tilpas meget træ. Vi skal have sokkel og endeplader på køkkenø og elementer i birk, da jeg tænker birk vil være smukt op mod betongulv og stålbordplader. Meeeen – måske lacurfarve vil være prikken op mod bordpladen i stål !??? Tror heller ikke det med gulvbrædderne vil være tosset, men det er igen lige det med balancen i trædelen!?? Held med det! Bedste hilsner Lotte

  • ptrisja
    7 år siden

    Pudsigt. Jeg faldt netop over dette billede, og kom til at tænke på denne debat:

    Kan se at Lotte Holm har postet noget lign. :). Synes det er en rigtig fin løsning - især i kombination med sådan et skinnesystem hvor man kan hænge sine hurtigt tilgængelige redskaber.

  • allanbo
    6 år siden
    Du skal da helt klart have et unikt kunstværk som vores - skabt af kunstneren Peer Poulsen (han har side på Facebook). 1 cm tyk akrylplade, hvor der er er lakeret ovenpå malingen og værket, så væggen er let at gøre ren.
  • Charlotte Pedersen
    6 år siden

    Hej.

    Jeg er lidt nysgerrig hvilken løsning I valgte som stænkplade?


  • Ian
    Forfatter
    6 år siden
    Hej Charlotte, vi har endnu ikke fået monteret det så lige nu er væggen stadig bar - men vi har købt hexagonfliserne i egetræ fra nicolajbo - det skulle gerne komme til at se ud som på billedet jeg lavede ovenfor. De er virkelig flotte - du kan finde dem her: https://nicolajbo.dk/hexagonfliser
  • annettenygaard
    6 år siden

    Hejsa. Er der nogen, der har erfaring med kobberplade ? Hvor tykke skal de være? Mvh Annette

  • Lotte Holm
    6 år siden

    Hej Annette – sidder lige og kigger dette

    Du får lige et link: http://boligmagasinet.dk/boliger/maria-louise-og-kristian-toer-mere-i-deres-hjem-end-de-fleste?SNSubscribed=true&utm_campaign=20180306&utm_content=7&utm_medium=email&utm_source=BOM&email=69607e0cccf88c09f74eed44ab1864e7b1663a7a Med lidt listig søgen, kan du sikkert finde frem til dem, og blive klogere på tykkelsen de har brugt!? Bedste hilsner Lotte

  • annettenygaard
    6 år siden

    Tusind tak, Lotte. Jeg tjekker. Mvh Annette

  • Sangar Jamal
    6 år siden
    Jeg vil sætte en glasplade op i en farve. Du kan så bruge den som Whiteboard samtidig med jeg havde en kunde som vi lavede en i en blålig farve som var 40cm høj og var lige så lang som bordpladen. Deres køkken var Hvidt. Det gav et fedt udtryk
  • annettenygaard
    6 år siden

    Hej. Tak for forslaget. Det vil jeg tænke over

  • kjaerrumgaard
    6 år siden
    Man kan, billigt, spartle med alm sandspartel hvori man blander lidt maling. Det giver et unikt udtryk. Afsluttende behandling bruges klar vandig gulvlak, hvilket giver en robust overflade.
  • Søren Andersen
    6 år siden

    Ligger du et billede op af hvilken løsning i valgte? Eller i er måske i kommet i gang? :)

Sponsored

Reload the page to not see this specific ad anymore

Danmark
Tilpas mine indstillinger ved hjælp af cookies

Houzz bruger cookies og lignende teknologier til at tilpasse min oplevelse, give mig relevant indhold og forbedre Houzz-produkter og -tjenester. Ved at klikke på 'Accepter' accepterer jeg dette, som beskrevet yderligere i Houzz-cookiepolitikken. Jeg kan afvise ikke-essentielle cookies ved at klikke på 'Administrer præferencer'.