5 ting, der står i vejen for vækst i dit firma
Styr uden om disse typiske fejltagelser, og se din virksomhed vokse stødt.
Houzz Norden Redaktionen
7. august 2018
Driver du en mindre virksomhed, som du gerne vil se vokse større? Vi hjælper dig med undgå en række dårlige beslutninger, som er typiske for små virksomheder i ekspansionsfasen.
Fejltagelse 1: At satse på anbefalinger
Vi kan hurtigt blive enige om, at det er fantastisk at få nye kunder ved, at en tidligere kunde anbefaler dig til en ven. Det koster dig hverken penge eller markedsføring, og samtidig er samarbejdet præget af tillid lige fra begyndelsen.
Men vær forsigtig med at sætte al din lid til anbefalinger, hvis du gerne vil ekspandere! Det er ikke alle kunder, som lige tænker over at anbefale dig til deres venner eller bekendte, og hvis de ikke gør det, står du tilbage uden andre muligheder for at finde nye kunder, hvis du har sat alt på ét bræt og satset på mund-til-mund-metoden.
Vi kan hurtigt blive enige om, at det er fantastisk at få nye kunder ved, at en tidligere kunde anbefaler dig til en ven. Det koster dig hverken penge eller markedsføring, og samtidig er samarbejdet præget af tillid lige fra begyndelsen.
Men vær forsigtig med at sætte al din lid til anbefalinger, hvis du gerne vil ekspandere! Det er ikke alle kunder, som lige tænker over at anbefale dig til deres venner eller bekendte, og hvis de ikke gør det, står du tilbage uden andre muligheder for at finde nye kunder, hvis du har sat alt på ét bræt og satset på mund-til-mund-metoden.
Løsning: Tag dig tid til at udforske andre måder at række ud til potentielle kunder på – for eksempel ved at forbedre din hjemmeside, markedsføre din virksomhed på sociale medier eller tilslutte dig online-netværk på Houzz. Selv hvis du får talrige kunder henvist fra tidligere, tilfredse kunder, er de andre kanaler afgørende i længden.
Fejltagelse 2: At stå for alting selv
I små virksomheder er det meget normalt, at de få medarbejdere foretager sig tusind ting ud over at drive virksomheden. Man tænker, at man ikke har nok ressourcer til at uddelegere og outsource arbejdet til andre, men i virkeligheden kan det koste dig endnu mere i længden ikke at gøre det.
Løsning: Hvis du opdager, at du eksempelvis bruger oceaner af tid på regnskaber, kan det være, at det er tid til at ansætte en bogholder – måske bare på deltid – så du i stedet kan investere din tid i mere værdifulde opgaver, der kan hjælpe din virksomhed med at vokse.
I små virksomheder er det meget normalt, at de få medarbejdere foretager sig tusind ting ud over at drive virksomheden. Man tænker, at man ikke har nok ressourcer til at uddelegere og outsource arbejdet til andre, men i virkeligheden kan det koste dig endnu mere i længden ikke at gøre det.
Løsning: Hvis du opdager, at du eksempelvis bruger oceaner af tid på regnskaber, kan det være, at det er tid til at ansætte en bogholder – måske bare på deltid – så du i stedet kan investere din tid i mere værdifulde opgaver, der kan hjælpe din virksomhed med at vokse.
Ran Ankory fra Scenario Architecture tilråder: “Det gælder om at finde den rette balance ved at stille sig selv en række spørgsmål hver gang, man finder et område, man overvejer at outsource,” siger han og uddyber:
“Hvorfor overvejer jeg at uddelegere netop denne del af arbejdet? Er det fordi, det er et felt, som de eksisterende medarbejdere ikke er eksperter i? I så fald kan det være en rigtig god og effektiv ide at uddelegere opgaven. Men hvis du overvejere at outsource en del af arbejdet, som er afgørende for vækst, men som du bare ikke synes er sjov, skal du nok tænke dig om en ekstra gang.”
“Hvorfor overvejer jeg at uddelegere netop denne del af arbejdet? Er det fordi, det er et felt, som de eksisterende medarbejdere ikke er eksperter i? I så fald kan det være en rigtig god og effektiv ide at uddelegere opgaven. Men hvis du overvejere at outsource en del af arbejdet, som er afgørende for vækst, men som du bare ikke synes er sjov, skal du nok tænke dig om en ekstra gang.”
Fejltagelse 3: At have for lave priser
Selvfølgelig leder dine kunder efter en god pris, men det er altså ikke altid optimalt at komme med et lavt bud, hvis du vil vinde nye kunder. Hvis dit bud kun lige dækker de nødvendige materialer og arbejdskraft, bliver det i øvrigt svært at få din virksomhed til at vokse.
Selvfølgelig leder dine kunder efter en god pris, men det er altså ikke altid optimalt at komme med et lavt bud, hvis du vil vinde nye kunder. Hvis dit bud kun lige dækker de nødvendige materialer og arbejdskraft, bliver det i øvrigt svært at få din virksomhed til at vokse.
Løsning: Jeff Kasfikis fra Big Bean Construction siger: “Der giver ingen mening at være billig, hvis det påvirker den ydelse, du tilbyder, eller dit slutresultat negativt. Der findes kunder, som vil have en super billig håndværker, men som samtidig forlanger både service og tjenester af højeste kvalitet. Men sådan hænger virkeligheden ikke sammen, så du bliver nødt til at regne dig frem til et realistisk bud, hvor pris og kvalitet er afstemt – og som ikke mindst kundens forventninger er afstemt med.”
For at kunne gøre et godt stykke arbejde, skal du kunne ansætte dygtige håndværkere og budgettere den tid, det nu engang tager at opnå et resultat af høj kvalitet. Hvis du sætter dine priser for lavt, har du ikke råd til nogle af de ting, og det kan resultere i, at både dine kunder og medarbejdere bliver utilfredse, samt at din fortjenesten ryger helt i bund. Led i stedet efter potentielle kunder, som efterspørger kvalitetsarbejde, der matcher din virksomhed, i stedet for at satse på kunder, der kun fokuserer på en lav pris.
Fejltagelse 4: Ikke at ansætte folk
Når du forsøger at ekspandere din virksomhed, vil du nå et punkt, hvor du skal bestemme dig for at udvide den permanente medarbejderstab.
Ran Ankory siger: “I små virksomheder forsøger ejeren – i hvert fald i begyndelsen – ofte at udfylde tre forskellige positioner på én gang: iværksætteren med visionen og drivkraften, lederen med organisationsinstinktet og overblikket og teknikeren, designeren eller håndværkeren, som udfører det faktiske arbejde.”
Når du forsøger at ekspandere din virksomhed, vil du nå et punkt, hvor du skal bestemme dig for at udvide den permanente medarbejderstab.
Ran Ankory siger: “I små virksomheder forsøger ejeren – i hvert fald i begyndelsen – ofte at udfylde tre forskellige positioner på én gang: iværksætteren med visionen og drivkraften, lederen med organisationsinstinktet og overblikket og teknikeren, designeren eller håndværkeren, som udfører det faktiske arbejde.”
Løsning: “Hvornår ved man, at det er tid til at hyre hjælp til en eller flere af disse roller? Hvis du ansætter en person, er der jo to, der skal have løn, og så skal der dobbelt så mange penge i kassen. Men hvis du ikke ansætter nogen, er der ikke nogen til at påtage sig de jobs, der kan få firmaet, og dermed indtægterne, til at vokse overhovedet.”
“En god begyndelse kan være at ansætte en lærling, som kan udvikle sig sammen med firmaet. Hvis du er bekymret for det administrative aspekt ved at ansætte en medarbejder, kan du altid uddelegere denne opgave til en revisor eller bogholder.”
“En god begyndelse kan være at ansætte en lærling, som kan udvikle sig sammen med firmaet. Hvis du er bekymret for det administrative aspekt ved at ansætte en medarbejder, kan du altid uddelegere denne opgave til en revisor eller bogholder.”
Fejltagelse 5: Ikke at give prisoverslag
Hvis du vil have din virksomhed til at skille sig ud, så sørg for at give kunden et gennemtænkt og bearbejdet prisoverslag med det samme.
Løsning: Selv hvis du har mange opgaver og egentlig ikke har brug for at påtage dig mere arbejde, kan det betale sig i længden altid at vende tilbage til potentielle kunder med et prisoverslag. De vil sætte pris på, at du har taget dig tiden til at udarbejde det, og så har du masser af point på kontoen til næste gang, de har et projekt, der skal løses.
Hvis du vil have din virksomhed til at skille sig ud, så sørg for at give kunden et gennemtænkt og bearbejdet prisoverslag med det samme.
Løsning: Selv hvis du har mange opgaver og egentlig ikke har brug for at påtage dig mere arbejde, kan det betale sig i længden altid at vende tilbage til potentielle kunder med et prisoverslag. De vil sætte pris på, at du har taget dig tiden til at udarbejde det, og så har du masser af point på kontoen til næste gang, de har et projekt, der skal løses.
Det er også vigtigt at svare hurtigst muligt, hvis nogen kontakter dig via din hjemmeside, sociale medier eller Houzz-profil. Selvom det drejer sig om et lille projekt, eller hvis spørgsmålet ikke er relevant for din virksomhed, vil kunden huske dig positivt, hvis du reagerer med det samme.
FORTÆL…
Kan du komme i tanke om andre fejltagelser, man bør styre udenom som ejer af en mindre virksomhed?
FORTÆL…
Kan du komme i tanke om andre fejltagelser, man bør styre udenom som ejer af en mindre virksomhed?
Relaterede artikler
For eksperter
Sådan opfordrer du dine kunder til at give dig gode anmeldelser
Er dine kunder glade og tilfredse? Her får du 5 gode råd til, hvordan de kan hjælpe din forretning med at vokse.
Hele artiklen
Bliv hjemme
Tag dig godt ud på skærmen! 7 gode råd til stilede videomøder
3 eksperter giver tips til at fremstå tjekket, stilfuld og professionel, når du mødes online med venner og kolleger.
Hele artiklen
For eksperter
Sådan kan Houzz være en hjælp, når du arbejder på afstand
Benyt dig af 5 smarte værktøjer, som kan hjælpe dig holde kontakten og promovere din forretning – uanset hvor du er.
Hele artiklen
For eksperter
4 smarte måder: Brug idébøger til at kommunikere med dine kunder
Af Kate Burt
Her er en række konkrete tips til at bruge Houzz-idébøger til at få dit projekt på skinner – både fysisk og digitalt.
Hele artiklen
For eksperter
Sådan håndterer danske bolig-professionelle den svære tid
9 forskellige fagfolk fortæller, hvor hårdt corona har ramt indtil nu – og hvordan de bedst holder gang i forretningen.
Hele artiklen
For eksperter
Gode råd: Hold kontakten med dine kunder under coronakrisen
Indretningsarkitekten giver gode råd til digital kommunikation og til at holde kunder orienteret om status på projekter.
Hele artiklen
For eksperter
Sådan kobler du din hjemmeside sammen med dine sociale medier
Det er et must at linke din hjemmeside til dine konti på sociale medier, hvis du vil øge din trafik – sådan gør du...
Hele artiklen
Hjemmekontor
Praktisk guide: Sådan forbereder du dig på at arbejde hjemmefra
Coronavirus vender op og ned på vores dagligdag – Her er 6 gode råd til dig, der pludselig skal arbejde hjemmefra.
Hele artiklen
Arkitektur
For første gang: To kvinder vinder Pritzker Architecture Prize
Arkitekterne Yvonne Farrell og Shelley McNamara fra Irland tegner rationelle bygninger baseret på placering og funktion.
Hele artiklen
Livsstil
Er der egentlig forskel på 'mandligt' og 'kvindeligt' design?
Af Sara Norrman
En række kvindelige designere står bag en udstilling, der byder på alternativer til den "mandsdominerede" designverden.
Hele artiklen
Depends upon the nature of the business and what the definition of "growing your business" is. The above may be relevant if you want you increase volume, but that's not aligned with every small business's goals. What we're shooting for quality over quantity? Whilst the intent of the article is good, wonder (doubt) if who writes these articles has actually experienced small business in this industry first hand. In this game, working on people's renovations, it's quite personal/human scaled type of business, and I'd say smaller scaled business can do the "people thing" far better than "corporate" scale entities. Form a business perspective, the smaller you are, the more flexible you can be. The bigger you get, the more staff you have, the hungrier and harder the "beast" becomes to feed. It becomes more mechanical and corporatised. Businesses take on more work just to make ends meet, but does it get executed to better quality? Nope. Is more growth in terms of volume a healthier option for both people in small business, and the Homeowner? Well, not necessarily.
And as for "It can be frustrating for homeowners when a renovation specialist doesn’t give an estimate for work they’ve enquired about...." that's a lengthy and complex discussion point in itself
I agree with the comments about not making quotes in preference to estimates, with an estimate it must be clear that you are not making a quote and often is can be obvious that some people are just fishing around fir a cheap deal. Almost without fail they will be terrible to work for.
Apprentices are not cheap, they have to have time off for college and studies, they can't do a lot of work without supervision and will cost you more time than a skilled worker.
It is important if a business is expanding to have an idea of how big you want to be, there comes a point where an expanding business has a lot of staff but is making the same or less profit than when smaller. At that point it takes quite a jump to pass that point and become bigger and more profitable but often at the cost of losing the personal approach with clients. If you reach that point you have to stop and decide what you want.
Probably as much as 60% of my work in the past came from other businesses who I had dealt with or worked for previously, working wuth larger companies or for them as a subcontractor can be excellent as you develop a relationship with them and to some degree have cushion between you and the client.
Trade associations, Chambers of commerce and trade shows can all be useful, in the old days it was always the golf course and the 19th hole for many in the building trade.
I agree with both comments....I would rather give a personal approach and stay small than the corporate and loose what our services are all about...I think its how you balance everything and hope you have a steady flow of work. Building a good relationship with clients comes with years of experience which isn't easy to hand over to someone like an apprentice.