Hvilke sociale medier passer bedst til din virksomhed?
Markedsfører du din virksomhed på de sociale medier? Her får du tips til online succes.
Hvad vil det sige at bruge sociale medier til markedsføring – og hvorfor er det især fordelagtigt for små firmaer? Det ser vi på i denne guide, hvor vi også kigger nærmere på de forskellige platforme og hjælper dig med at bestemme, hvilke sociale medier, der passer bedst til netop din forretning.
Hvorfor er det smart?
En stor del af dine kunder finder dig sikkert via internettet. Når man skal bruge en håndværker, designer eller en anden ekspert, er internettet så godt som altid det første sted, man leder. Derfor er det en stor hjælp, hvis din hjemmeside eller profil er nem at finde via søgemaskiner som Google.
En stor del af dine kunder finder dig sikkert via internettet. Når man skal bruge en håndværker, designer eller en anden ekspert, er internettet så godt som altid det første sted, man leder. Derfor er det en stor hjælp, hvis din hjemmeside eller profil er nem at finde via søgemaskiner som Google.
Vil du have din hjemmeside til at blive vist ved online søgninger? Så skal du opbygge din såkaldte SEO (search engine optimisation), og her er sociale medier en af dine bedste allierede. Når du får følgere gennem forskellige kanaler, skabes der flere trafikruter til din hjemmeside eller profil, hvilket forbedrer din statistik hos søgemaskiner som Google.
Endnu en fordel ved sociale medier er, at du nemt kan finde ud af, hvad dine kunder er ude efter, så du kan tilbyde en god service og beholde dine tilfredse kunder. Samtidig kan du selvfølgelig bruge sociale medier til at se, hvad dine konkurrenter har at byde på. Og endeligt er sociale medier ofte den hurtigste måde at komme i kontakt med nye kunder på, uanset hvor de bor.
Endnu en fordel ved sociale medier er, at du nemt kan finde ud af, hvad dine kunder er ude efter, så du kan tilbyde en god service og beholde dine tilfredse kunder. Samtidig kan du selvfølgelig bruge sociale medier til at se, hvad dine konkurrenter har at byde på. Og endeligt er sociale medier ofte den hurtigste måde at komme i kontakt med nye kunder på, uanset hvor de bor.
Jemima Gibbons, der arbejder med strategier for sociale medier, giver et godt tip: “Fokuser på at opbygge et netværk frem for at fokusere på at sælge med det samme. Husk, at sociale medier handler om at opbygge langvarige relationer. Mange sammenligner de sociale platforme med en bar eller en fest – man vader jo ikke bare ind og begynder at råbe op om, hvad man prøver at sælge.”
Læs også: 5 ting, der står i vejen for vækst i dit firma
Læs også: 5 ting, der står i vejen for vækst i dit firma
Hvilken platform passer bedst til dig?
Der findes i dag så mange sociale platforme, at det kan være svært at holde styr på dem og bestemme sig for, hvilken man skal markedsføre sig på. Frem for at lave profiler på utallige forskellige medier, bør du samle din indsats på en enkelt eller to platforme til at begynde med.
Når du skal vurdere, hvilke kanaler der fungerer bedst for netop dig, skal du overveje, hvad målet er, samt hvilke platforme, dine potentielle kunder bruger. Hvis du vil sprede generelt kendskab til din virksomhed, er det bedst at vælge en stor og veletableret platform; hvis du i stedet vil fokusere på bestemte nicher af kunder, som eksempelvis skal til at renovere, er det bedre at vælge en platform – eksempelvis Houzz, der er specielt rettet mod netop denne målgruppe.
Der findes i dag så mange sociale platforme, at det kan være svært at holde styr på dem og bestemme sig for, hvilken man skal markedsføre sig på. Frem for at lave profiler på utallige forskellige medier, bør du samle din indsats på en enkelt eller to platforme til at begynde med.
Når du skal vurdere, hvilke kanaler der fungerer bedst for netop dig, skal du overveje, hvad målet er, samt hvilke platforme, dine potentielle kunder bruger. Hvis du vil sprede generelt kendskab til din virksomhed, er det bedst at vælge en stor og veletableret platform; hvis du i stedet vil fokusere på bestemte nicher af kunder, som eksempelvis skal til at renovere, er det bedre at vælge en platform – eksempelvis Houzz, der er specielt rettet mod netop denne målgruppe.
En god måde at finde ud af, hvor der er nye kunder at hente, er ved at undersøge, hvilke sociale medier dine konkurrenter bruger. Hold øje med, hvor de lægger deres energi, og se på antallet af følgere, de har på de enkelte platforme. Så har du et pejlemærke for dit eget firma og felt.
Forstå de enkelte platforme
For at gøre det hele mere overskueligt kommer her en hurtig opsummering af de relevante platforme, der findes inden for sociale medier, så du kan træffe en beslutning på et velovervejet grundlag.
For at gøre det hele mere overskueligt kommer her en hurtig opsummering af de relevante platforme, der findes inden for sociale medier, så du kan træffe en beslutning på et velovervejet grundlag.
Facebook er i dag den allerstørste platform. Det var et af de første store sociale medier og står stadig stærkt med intet mindre end to milliarder brugere. Hvis du poster relevant materiale, som er nyttigt og måske endda kan deles, har du potentiale for at nå rigtig mange mennesker. Samtidig tilbyder Facebook et effektivt værktøj til at annoncere målrettet til dine potentielle kunder. Platformen er dog ikke så populær blandt yngre mennesker, som den var før i tiden, så hvis du vil nå en målgruppe med mennesker på under 25 år, er Facebook nok ikke det bedste valg.
Twitter lader dig dele indlæg på maks 280 tegn, så den platform passer bedst, hvis du vil poste korte tekststykker eller linke til andet indhold. Fordelen ved Twitter er, at det er let at deltage i andres samtaler eller retweete andres indhold, hvilket også er en smart måde at nå ud til potentielle kunder på. Det tager dog lang tid at gøre indtryk med Twitter, og det er vigtigt, at man besvarer alle henvendelser kvikt, så hvis du ikke ønsker at lægge alt for meget tid i dine sociale medier, er Twitter ikke for dig. I Danmark er Twitter desuden ikke slået så stærk igennem i den breder befolkning, som den er i mange andre lande – og i øvrigt er platformen ikke velegnet, når det kommer til målrettet annoncering.
Instagram er en visuel platform i vækst, og ifølge rapporter har Instagram et større engagement mellem kunder og udbydere end nogen anden platform, hvorfor mediet især er velegnet til små virksomheder. Både unge og ældre er vilde med Instagram, hvorfra du har mulighed for at linke kunder til dine produkter på en visuelt attraktiv måde. Eftersom Instagram er billedebaseret, er den desuden perfekt til dig, der har noget inspirerende at vise frem!
LinkedIn er god til at opbygge et netværk og finde kunder på samt til at dele tips og viden med andre eksperter inden for samme felt som dig selv. Tilmeld dig forskellige grupper for at etablere dig som ekspert inden for dit område.
LinkedIn er god til at opbygge et netværk og finde kunder på samt til at dele tips og viden med andre eksperter inden for samme felt som dig selv. Tilmeld dig forskellige grupper for at etablere dig som ekspert inden for dit område.
Houzz er, som du forhåbentlig allerede ved, en brugbar platform for eksperter inden for alt, der handler om bolig, byggeri, renovering og indretning. Her har du mulighed for at komme i direkte kontakt med kunder, som aktivt leder efter eksperter inden for disse områder. Der findes mange måder at engagere sig på gennem Houzz – brugere kan eksempelvis skabe deres egne idébøger med billeder, som du eller andre eksperter lægger op, og billederne linker automatisk til ekspertens profil.
Du kan også hjælpe Houzz-brugere ved at besvare deres spørgsmål i forummet, og endelig får potentielle kunder vist din profil, når de søger efter eksperter på dit felt og i dit geografiske område. Om du vælger at markedsføre din virksomhed online eller ej, er det vigtigt, at du tager dig tid til grundig research, sætter klare mål og udvikler en langsigtet strategi for dit firma.
FORTÆL…
Driver du dit eget firma? Hvordan har du valgt at bruge sociale medier?
Læs også: Sådan bruger du Houzz til at styrke dit netværk
FORTÆL…
Driver du dit eget firma? Hvordan har du valgt at bruge sociale medier?
Læs også: Sådan bruger du Houzz til at styrke dit netværk
Først og fremmest skal vi have fastslået, hvad det egentlig indebærer at gøre brug af markedsføring på sociale medier, og hvad det betyder for dit firma. Som udgangspunkt kan man sige, at det gør din virksomhed mere synlig. Hvilken strategi, du så bruger, bør afhænge af, hvad du ønsker at opnå. Oftest handler det om at gøre en specifik kundegruppe bevidst om dit produkt eller din service, generere trafik til din hjemmeside og i sidste ende få nye kunder.