Houzz Tour: Kun tennisbanen skiller designerens skønne hjem fra Øresund
Maria Berntsens hjem i Hellerup er på forunderlig vis spækket med smukt design, antikviteter og kunst – og er samtidig ganske uhøjtideligt.
At designer Maria Berntsen i dag bor så godt som i vandkanten på lystbådehavnen i Hellerup er langt fra en tilfældighed. Det er et af Danmarks mest attraktive boligområder, men det er ikke prestigen ved at bo her, der fik produktdesigneren og hendes mand til at slå til, da de fik øje på hjemmet for 12 år siden.
Hun er vokset op i området, og som datter af den tidligere sejler Ole Berntsen, der både har vundet guld og sølv ved OL i 1960’erne, har Maria Berntsen haft sit liv og sin færden her ved havnen, lige siden hun var helt lille.
“Så da vi kom ind i lejligheden og så havudsigten og udsigten til skiltet med Hellerup Sejlklub, var det, som om der stod mit navn”, siger hun og peger på sejlklubbens skilt fra køkkenvinduet.
“Her måtte jeg bare prøve at bo, og vi nyder virkelig det rekreative liv, der omgiver os her. Det er jo helt vildt, nærmest landsbyagtigt placeret, midt mellem havet og havnen og staudehaven og rosenhaven og tennisbanen”, siger hun.
‘Hanging pot’, designet af Maria Berntsen for Holmegaard til serien ‘Design with Light’
“Så da vi kom ind i lejligheden og så havudsigten og udsigten til skiltet med Hellerup Sejlklub, var det, som om der stod mit navn”, siger hun og peger på sejlklubbens skilt fra køkkenvinduet.
“Her måtte jeg bare prøve at bo, og vi nyder virkelig det rekreative liv, der omgiver os her. Det er jo helt vildt, nærmest landsbyagtigt placeret, midt mellem havet og havnen og staudehaven og rosenhaven og tennisbanen”, siger hun.
‘Hanging pot’, designet af Maria Berntsen for Holmegaard til serien ‘Design with Light’
HOUZZ TOUR
Her bor: Designer Maria Berntsen (født 1961) med sin mand Jens Gudmundsson, der er kok og restauratør, samt deres to døtre, Clara på 14 år og Rosa på 10 år.
Beskæftigelse: Maria Berntsen er uddannet civiløkonom, gik senere på Kunstakademiet og begyndte som 30-årig sin karriere som designer. Hun har tidligere haft egen tegnestue, men designer i dag for en række danske virksomheder, blandt andre Holmegaard, Rosendahl, Stelton og Georg Jensen.
Størrelse: 200 kvm, der udgør første salen i et hus, bestående af i alt tre lejligheder, plus have.
Beliggenhed: Hellerup, nord for København.
Her bor: Designer Maria Berntsen (født 1961) med sin mand Jens Gudmundsson, der er kok og restauratør, samt deres to døtre, Clara på 14 år og Rosa på 10 år.
Beskæftigelse: Maria Berntsen er uddannet civiløkonom, gik senere på Kunstakademiet og begyndte som 30-årig sin karriere som designer. Hun har tidligere haft egen tegnestue, men designer i dag for en række danske virksomheder, blandt andre Holmegaard, Rosendahl, Stelton og Georg Jensen.
Størrelse: 200 kvm, der udgør første salen i et hus, bestående af i alt tre lejligheder, plus have.
Beliggenhed: Hellerup, nord for København.
Når man bevæger sig rundt i de lyse, højloftede stuer, er man ikke på noget tidspunkt i tvivl om, at det er både stilbevidste og stilsikre mennesker, der bor her. Og det smitter tydeligt af på hjemmet, at Maria Berntsen selv er designer og vant til at forholde sig professionelt til indretning og dekoration.
Alligevel virker atmosfæren i rummene – der tidligere har huset Busses Privatskole – overraksende ligetil og uprætentiøs. Med Marias egne ord er stilen “uhøjtidelig”.
“For jeg er principielt ikke så optaget af det stylede. Jeg kan godt lide orden og klarhed og ikke for mange ting og nips, så her er ro – men alligevel elsker jeg at købe alle mulige ting, blandt andet på loppemarkeder,” siger hun.
Stole: 7’eren på hjul af Arne Jacobsen for Fritz Hansen. Lampen over spisebordet hedder Zettel’s og er designet af Ingo Maurer.
Alligevel virker atmosfæren i rummene – der tidligere har huset Busses Privatskole – overraksende ligetil og uprætentiøs. Med Marias egne ord er stilen “uhøjtidelig”.
“For jeg er principielt ikke så optaget af det stylede. Jeg kan godt lide orden og klarhed og ikke for mange ting og nips, så her er ro – men alligevel elsker jeg at købe alle mulige ting, blandt andet på loppemarkeder,” siger hun.
Stole: 7’eren på hjul af Arne Jacobsen for Fritz Hansen. Lampen over spisebordet hedder Zettel’s og er designet af Ingo Maurer.
Maria Berntsen har designet talrige produkter – lige fra termokander og porcelæn over lanterner og lysestager til lænestole og magasinholdere – der er velkendte og populære i tusindvis af hjem i både Danmark og udlandet. Og selv om hun sjældent har sit eget hjem for øje, når hun designer, er hun evigt optaget af, hvordan design og indretning kan forandre og forny hjemmet. “I store træk synes jeg, det er interessant at flytte rundt på tingene og sige: “Ud i lyset med spiseområdet og ind med sofaområdet!” eller omvendt,” siger hun.
For halvandet år siden købt familen “kæmpesofaen”, som man med Marias ord ikke flytter så meget rundt på.
“Men det giver god energi og opmærksomhed i et rum, at man nogle gange bryder ned og bygger noget nyt op og tilføjer ting, uanset om det er med en ny sjov lampe fra et loppemarked eller et billede. Jeg har faktisk masser af billeder og malerier stående i kælderen, som jeg tager op og skifter ud med engang imellem,” griner hun.
Den store sofa er italiensk og købt i Bo-Tikken i Hellerup, mens det røde sofabord er en gammel kinesisk kuffert og købt hos Green Square Antiques i København.
“Men det giver god energi og opmærksomhed i et rum, at man nogle gange bryder ned og bygger noget nyt op og tilføjer ting, uanset om det er med en ny sjov lampe fra et loppemarked eller et billede. Jeg har faktisk masser af billeder og malerier stående i kælderen, som jeg tager op og skifter ud med engang imellem,” griner hun.
Den store sofa er italiensk og købt i Bo-Tikken i Hellerup, mens det røde sofabord er en gammel kinesisk kuffert og købt hos Green Square Antiques i København.
Overordnet er designeren optaget af at skabe den rette balance mellem tidsaldre i hjemmet, så interiøret ikke kun er nyt og moderne – men heller ikke kun gammeldags. Desuden betyder tingenes historie og tilhørsforhold også noget, hvilket det grå spisebord er et godt eksempel på. “Spisebordet har jeg købt af en smed, som jeg får lavet smedearbejde hos. Han brugte det som arbejdsbord, og da jeg så det, sagde jeg, “Det var da et skønt bord, det kunne jeg godt bruge”. “Jamen så kan du da købe det”, sagde han. Og så købte jeg det”, fortæller hun.
De sorte 7’er-stole, der omkranser bordet, har hjul, hvilket familien sætter stor pris på. “Det er så skønt at kunne bevæge sig og dreje lidt rundt, når man sidder,” siger Maria.
De sorte 7’er-stole, der omkranser bordet, har hjul, hvilket familien sætter stor pris på. “Det er så skønt at kunne bevæge sig og dreje lidt rundt, når man sidder,” siger Maria.
Også vitrineskabet har sin egen særlige historie og dermed betydning for familien, fortæller Maria:
“Vi købte det i Frankrig, hvor vi hyppigt er på ferie. Det har stået på gammelt hotel, og vi fandt det i butik, som skulle skifte interiøret ud, så vi købte det og fik det fragtet hjem sidste sommer af en sød fyr, der kørte hele vejen alene hertil med det skab. Der var fire mænd om at bære det herop.”
“Vi købte det i Frankrig, hvor vi hyppigt er på ferie. Det har stået på gammelt hotel, og vi fandt det i butik, som skulle skifte interiøret ud, så vi købte det og fik det fragtet hjem sidste sommer af en sød fyr, der kørte hele vejen alene hertil med det skab. Der var fire mænd om at bære det herop.”
Et af de mest spektakulære elementer i den store stue er det kæmpe hoved. Marias tidligere kæreste, Anders, som hun desuden delte tegnestue med i otte år, huggede det ud i træ med håndkraft, da både han og Maria var i begyndelsen af 20’erne.
Spejl: Adnet circulate mirror fra Gubi. Stol: PK22 af Poul Kjærholm for Fritz Hansen.
Spejl: Adnet circulate mirror fra Gubi. Stol: PK22 af Poul Kjærholm for Fritz Hansen.
“Jeg kan vildt godt lide min Wegner-stol, som jeg købte som ganske ung,” siger Maria om den røde stol i den tilstødende stue.
Og straks fornemmer man, at det er en designer, der taler: “Det er godt nok frisk gået at lave en lænestol, der har så meget udtryk, som er langt ud over funktionen. De horn er jo slet ikke nødvendige… Det er mit yndlingsmøbel, fordi den er så vovelig, og det tilfører en lænestol noget ypperligt.
Lænestol: Ox chair (EJ 100) af Hans J. Wegner for Erik Jørgensen. Loftslampen er fra Flos.
Og straks fornemmer man, at det er en designer, der taler: “Det er godt nok frisk gået at lave en lænestol, der har så meget udtryk, som er langt ud over funktionen. De horn er jo slet ikke nødvendige… Det er mit yndlingsmøbel, fordi den er så vovelig, og det tilfører en lænestol noget ypperligt.
Lænestol: Ox chair (EJ 100) af Hans J. Wegner for Erik Jørgensen. Loftslampen er fra Flos.
Det betyder i det hele taget meget for Maria Berntsen at omgive sig med design, mens hun betragter møbelklassikerne som historiefortællende.
“Og det er det, vi danskere er så stolte af. Jeg er i hvert fald stolt af, at vi har så mange store designere i vores kultur,” siger hun.
Det farverige maleri af Marias to døtre er malet af Kent Stilling.
“Og det er det, vi danskere er så stolte af. Jeg er i hvert fald stolt af, at vi har så mange store designere i vores kultur,” siger hun.
Det farverige maleri af Marias to døtre er malet af Kent Stilling.
“Vi er jo en nation af designbrugere, fuldstændig implicit. Vi tænker ikke på det, når vi går i Imerco eller Kop&Kande og skal købe en kartoffelskræller, men i otte ud af ti tilfælde vil du ramme noget, der er gennemdesignet, uanset om det er fra Raadvad eller RigTig eller Georg Jensen. Og det er helt unikt, for i mange andre lande er der masser af no names, men herhjemme er det virkelig godt design, som fylder vores køkken og liv,” siger Maria.
Selv nyder Maria at omgive sig med design fra mange forskellige designere, både gamle og unge, store og små, kendte og ukendte.
“Ikke mindst er jeg optaget af mine kollegers nye design, for det er super inspirerende for mig som designer”.
Her er det Marias eget design ‘Lumi’, der er en ny serie af lysestager i forskellige højder og med glas-manchetter i forskellige farver, som man kan skifte ud og derved skabe personlige og nye udtryk med stagen. Den bliver produceret af Holmegaard og netop er blevet lanceret (september 2016).
“Ikke mindst er jeg optaget af mine kollegers nye design, for det er super inspirerende for mig som designer”.
Her er det Marias eget design ‘Lumi’, der er en ny serie af lysestager i forskellige højder og med glas-manchetter i forskellige farver, som man kan skifte ud og derved skabe personlige og nye udtryk med stagen. Den bliver produceret af Holmegaard og netop er blevet lanceret (september 2016).
MARIAS 2 BEDSTE RÅD TIL INDRETNING
- Køb tingene lidt efter lidt. Tag besværet og få fragtet det helt rette med hjem fra udlandet i stedet for at gå ind i en butik og købe det hele på én gang. Det er jo også en livsfortælling at skabe sit rum og sit hjem.
- Køb kvalitet. Hvis vi bliver trætte af spisebordet her, er der andre, der kan få glæde af det. Jeg synes, vores tid har lidt for mange lette ting, som hverken har tyngde i design eller kvalitet. Meget har ikke engang karakter til, at man har lyst til at gemme det.
De støbte hænder er købt på et fransk loppemarked.
Også på døtrenes værelser er stilen sikker og gennemtænkt, en kombination af nye og gamle møbler, mens de lyse, rene linjer brydes af uhøjtidelige tilfældigheder og plads til leg.
Trods sin ukuelige flair for design og indretning har Maria Bernsen dog også gjort fejlkøb.
“Før vi fik vores nuværende spisebord, var jeg opsat på at få et bord i marmor. Jeg elsker marmor-bordplader, for det er jo det rene billedkunst. Så på et loppemarked fandt jeg en skøn grøn og hvid bordplade til 500 kroner, som jeg fik hjem med hjælp fra tre flyttemænd, og fik sat bukke fra Hay under. Men pludselig opdagede jeg, at den var alt for lille til rummet. Jeg havde slet ikke set, at det var så småt. Så nu står den i kælderen, og jeg må bruge det som havebord engang,” griner hun.
Bordlampe: ‘One’ af Maria Berntsen for Holmegaard.
“Før vi fik vores nuværende spisebord, var jeg opsat på at få et bord i marmor. Jeg elsker marmor-bordplader, for det er jo det rene billedkunst. Så på et loppemarked fandt jeg en skøn grøn og hvid bordplade til 500 kroner, som jeg fik hjem med hjælp fra tre flyttemænd, og fik sat bukke fra Hay under. Men pludselig opdagede jeg, at den var alt for lille til rummet. Jeg havde slet ikke set, at det var så småt. Så nu står den i kælderen, og jeg må bruge det som havebord engang,” griner hun.
Bordlampe: ‘One’ af Maria Berntsen for Holmegaard.
Hjemmets forældresoveværelse er også prydet med et portræt af hjemmets døtre, her i en version malet af Bjørli Lundin.
Når man spørger Maria Berntsen, om hendes stil har ændret sig gennem årene, tygger hun på spørgsmålet et øjeblik, inden hun klart svarer: “Nej, ikke markant.”
“Men jeg får lyst til at samle endnu mere design uden at fylde mit hjem, og det er i virkeligheden problematikken. Jeg vil godt have flere tidstypiske møbler, men jeg orker ikke at leve i et inferno af for mange ting,” griner hun
“Men jeg får lyst til at samle endnu mere design uden at fylde mit hjem, og det er i virkeligheden problematikken. Jeg vil godt have flere tidstypiske møbler, men jeg orker ikke at leve i et inferno af for mange ting,” griner hun
Det første og det sidste, der møder en, når man besøger Maria Berntsen, er husets meget dekorative trappeopgang. Udsmykningen er et levn fra dengang, bygningen fungerede som skole, og hvor en formningslærer fik den idé at male den tre etager høje opgang med udgangspunkt i tre af klodens essentielle elementer. ‘Jord’ er derfor temaet i stueetagen, mens øverste etage indikerer ‘luft’, og ‘vand’ er i fokus ved indgangen til designeren og hendes familie i midten.