Houzz Tour: Spektakulær københavnerlejlighed i gammelt pakhus
Arkitektens næse for helhedsløsninger sikrede, at pakhuset fra 1783 blev renoveret med respekt for både fortid og nutid.
Arkitekten Knud Kapper fik stort set frie tøjler, da han i 2010 blev hyret til at gennemrenoveredet 160 kvm store hjem i den historiske bygning Det Blå Pakhus i hjertet af København. Kun én eneste ting var givet påforhånd.
Når bygningskunst og design går fuldstændig op i en enhed og skaber en unik totaloplevelse, kalder tyskerne det for et ‘gesamtkunstwerk.’ Præcis det er Knud Kapper, arkitekt og medejer af tegnestuen StudioMetropolis, specialist i at lave med sine omfattende ombygninger, hvor både arkitektur og indretning bliver udtænkt af ham og tegnestuen.
En sådan opgave ventede ham i Det Blå Pakhus i Købehavn i 2010. Bygningen fra 1783 ligger ved havnefronten, tæt på Amalienborg med udsigt til Operaen og har tidligere været brugt til opbevaring af sukker, kaffe og korn. Siden 1970’erne har her været lejligheder, og det er en af dem, Knud Kapper skulle lave om.
“Den nye ejer ønskede et helt nyt moderne udtryk,” siger Knud Kapper og fortæller dermed, at alt i den oprindelige lejlighed skulle strippes og bygges op igen efterfølgende.
Og der var kun ét krav. Gulvene skulle være fra Dinesen Gulve.
Mangler du hjælp til en større renovering? Find en arkitekt i nærheden af dig i vores store database
Og der var kun ét krav. Gulvene skulle være fra Dinesen Gulve.
Mangler du hjælp til en større renovering? Find en arkitekt i nærheden af dig i vores store database
Frit valg på alle hylder
Ejeren af lejligheden kender til Knud Kapper fra flere af de opgaver, som tegnestuen har haft i Danmark og udlandet. Han havde set, hvad den kunne, og var begejstret for idéen om en helhedsløsning:
“Han ville gerne have et modernistisk arkitektprojekt, et ‘gesamtkunstwerk’, som spændte fra selve ombygningsprojektet med ændring af ruminddelingen til større rum og helt ned til de mindste detaljer: arkitekttegnede møbler, køkken, inventar, farvesætning, galleribelysning, kunst, lydanlæg med meget mere. Det er den slags projekter, vi elsker. Helheden, sammenhænge - at skabe et totalt kunstværk. Arkitektur og design,” siger Knud Kapper, der i 2004 fik årets designpris på ICFF i New York.
Ejeren af lejligheden kender til Knud Kapper fra flere af de opgaver, som tegnestuen har haft i Danmark og udlandet. Han havde set, hvad den kunne, og var begejstret for idéen om en helhedsløsning:
“Han ville gerne have et modernistisk arkitektprojekt, et ‘gesamtkunstwerk’, som spændte fra selve ombygningsprojektet med ændring af ruminddelingen til større rum og helt ned til de mindste detaljer: arkitekttegnede møbler, køkken, inventar, farvesætning, galleribelysning, kunst, lydanlæg med meget mere. Det er den slags projekter, vi elsker. Helheden, sammenhænge - at skabe et totalt kunstværk. Arkitektur og design,” siger Knud Kapper, der i 2004 fik årets designpris på ICFF i New York.
Et samarbejde med Kulturarvstyrelsen
Da arbejdet gik i gang, skete det i et tæt samarbejde med Kulturarvstyrelsen, fordi der er visse krav til bygningen, fortæller Knud Kapper:
“Facader og trækonstruktioner måtte ikke røres eller ændres på nogen måde. Det var særlige krav til gulvlægningen – til plankernes karakter og sammenspil med det oprindelige. Jeg har tidligere arbejdet meget med fredede bygninger i bla. Danmark, England og Frankrig, så jeg kendte betingelserne
i forvejen.”
Da arbejdet gik i gang, skete det i et tæt samarbejde med Kulturarvstyrelsen, fordi der er visse krav til bygningen, fortæller Knud Kapper:
“Facader og trækonstruktioner måtte ikke røres eller ændres på nogen måde. Det var særlige krav til gulvlægningen – til plankernes karakter og sammenspil med det oprindelige. Jeg har tidligere arbejdet meget med fredede bygninger i bla. Danmark, England og Frankrig, så jeg kendte betingelserne
i forvejen.”
Det er altså helt naturligt for Knud Kapper at indarbejde de særlige krav i sine planer for lejligheden, og det var da også med tanke på at fremhæve netop de historiske aspekter, han tog fat i ombygningen, der skulle ende med at blive til en bolig med et soveværelse, et kontor, walk-in closet, badeværelse og et stort fællesareal, som både huser køkken, spisestue og stue alt sammen indrettet med møbler, kunst, og inventar, der er designet eller nøje udvalgt af Knud Kapper.
Læs også: Arkitekttegnet husbåd er det perfekte hjem på vandet
Læs også: Arkitekttegnet husbåd er det perfekte hjem på vandet
Nedrivning og genopbygning
Før selve ombygningen gik i gang, tegnede man på tegnestuen en 3D-model af den nye lejlighed, og da først byggetilladelserne var i hus, kunne arbejdet gå i gang, fortæller Knud Kapper:
“Efter modtagelsen af byggetilladelser startede et større nedrivningsarbejde og fjernelse af alle VVS- og elinstallationer samt afrensning af trækonstruktioner. Herefter blev det hele genopbygget i en ny ruminddeling inklusiv alle tekniske installationer, gulve, lægning fliser, opsætning af klinker. Derefter vægbehandling i badeværelset med stucco lustre, der er marmorpuds og maling med KEIM, et miljøvenligt, diffusionsåbent naturprodukt.
Før selve ombygningen gik i gang, tegnede man på tegnestuen en 3D-model af den nye lejlighed, og da først byggetilladelserne var i hus, kunne arbejdet gå i gang, fortæller Knud Kapper:
“Efter modtagelsen af byggetilladelser startede et større nedrivningsarbejde og fjernelse af alle VVS- og elinstallationer samt afrensning af trækonstruktioner. Herefter blev det hele genopbygget i en ny ruminddeling inklusiv alle tekniske installationer, gulve, lægning fliser, opsætning af klinker. Derefter vægbehandling i badeværelset med stucco lustre, der er marmorpuds og maling med KEIM, et miljøvenligt, diffusionsåbent naturprodukt.
En klassisk lejlighed
Da lejligheden efter knap et år stod færdig i sin rå form med hvide og blå vægge og de markante loftbjælker, skulle køkkenet og baderummene designes. Her valgte Knud Kapper et køkken fra Hansen Kitchen, serie 100 designet af Knud Kapper/StudioMetropolis, lavet i massiv amerikansk valnød - en næsten chokoladebrun træsort, som står i smuk kontrast til de lyse gulplanker. Baderummene er også designet af Knud Kapper, klinkerne er specielt formgivet og produceret i Sydfrankrig, væggene er udført i stucco lustre, armaturer i mat platin er fra det tyske firma DORNCHBRACHT.
Da lejligheden efter knap et år stod færdig i sin rå form med hvide og blå vægge og de markante loftbjælker, skulle køkkenet og baderummene designes. Her valgte Knud Kapper et køkken fra Hansen Kitchen, serie 100 designet af Knud Kapper/StudioMetropolis, lavet i massiv amerikansk valnød - en næsten chokoladebrun træsort, som står i smuk kontrast til de lyse gulplanker. Baderummene er også designet af Knud Kapper, klinkerne er specielt formgivet og produceret i Sydfrankrig, væggene er udført i stucco lustre, armaturer i mat platin er fra det tyske firma DORNCHBRACHT.
Selve lejlighedens interiør bygger frem for alt på gode danske traditioner:
“Jeg ville gerne opnå en ‘modernistisk klassicisme’. Så udover eget møbeldesign indgik klassiske møbler af Mogerns Koch og Poul Kjærholm,” siger Knud Kapper og fortæller, at han satte et særlig ovalt spisebord, som han selv har designet, ind i lejligheden.
Stellet er lavet i massivt mahogni med en bordplade i intarsia – en teknik, der skaber mønstre ved at sammensætte flere slags træsorter, et traditionelt og smukt håndværk fra gammel tid. Desuden valgte han udelukkende at hænge malerier af den engelske billedkunster og poet Gordon Fazakerley i lejligheden for at fremme en stemning af galleri og understøtte helheden i hjemmet.
“Jeg ville gerne opnå en ‘modernistisk klassicisme’. Så udover eget møbeldesign indgik klassiske møbler af Mogerns Koch og Poul Kjærholm,” siger Knud Kapper og fortæller, at han satte et særlig ovalt spisebord, som han selv har designet, ind i lejligheden.
Stellet er lavet i massivt mahogni med en bordplade i intarsia – en teknik, der skaber mønstre ved at sammensætte flere slags træsorter, et traditionelt og smukt håndværk fra gammel tid. Desuden valgte han udelukkende at hænge malerier af den engelske billedkunster og poet Gordon Fazakerley i lejligheden for at fremme en stemning af galleri og understøtte helheden i hjemmet.
En helhed, han er lykkedes ganske godt med, hvis man spørger Knud Kapper selv:
“Overordnet er vi lykkedes med at skabe en nerve i spændingsfeltet mellem historien og det fremadskuende. Et bud på en klassisk modernisme, der forhåbentlig vil være relevant i generationer fremover. Noget holdbart. Bæredygtigt i bred forstand. Et gesamtkunstwerk.”
Se også: Kvistlejligheden på 5. sal er spækket med kreative løsninger
“Overordnet er vi lykkedes med at skabe en nerve i spændingsfeltet mellem historien og det fremadskuende. Et bud på en klassisk modernisme, der forhåbentlig vil være relevant i generationer fremover. Noget holdbart. Bæredygtigt i bred forstand. Et gesamtkunstwerk.”
Se også: Kvistlejligheden på 5. sal er spækket med kreative løsninger
Her bor: 2 personer
Beliggenhed: Ved havnefronten i København nær Amalienborg Størrelse: 160 kvm.
Arkitekt: Knud Kapper / StudioMetropolis
Byggeår: 1783
Renoveringsår: 2010
Renoveringstid: Omkring et år
Omkostninger: Mere end 3.000.000 kroner