Houzz Tour: Arkitektparret overvandt "forstadsskrækken"
Mikkel og Anja ledte efter en lejlighed midt i Aarhus, men fandt lykken i et parcelhus i udkanten af byen.
Det var slet ikke et parcelhus i Højbjerg i udkanten af Aarhus, som parret Mikkel og Anja regnede med at flytte ind i, da de for godt ti år siden ledte efter en rummeligere afløser til deres lille 2-værelses lejlighed i latinerkvarteret midt i Aarhus.
“Vi kiggede primært på andre lejligheder i Aarhus Midtby, men det var mega dyrt, uanset hvor småt og faldefærdigt det var. Da vi tilfældigvis så huset her i en boligannonce, tog vi ud og kiggede på det en dejlig sommerdag, hvor alt var ren idyl, og solen skinnede, og så opdagede vi, at vi kunne få et helt hus med garage og have for samme pris som en lille lejlighed i midtbyen,” fortæller Mikkel Bahr, som dog stadig led af “forstadsskræk”. “Det føltes ret langt væk, sådan lidt housewife-agtigt med parcelhuse i udkanten af byen, selv om det kun er tre kilometer fra centrum,” supplerer Anja Fazlic Bahr.
HOUZZ TOUR
Her bor: Mikkel Bahr, 41, Anja Fazlic Bahr, 46, og deres to børn, Sofus, 3 år, og Villum, knapt 1 år.
Beskæftigelse: Mikkel og Anja er uddannet industrielle designere ved arkitektskolen i Aarhus. Mikkel arbejder som møbeldesigner hos Friis og Moltke, og Anja er brilledesigner hos Lindberg.
Beliggenhed: Højbjerg, 3 kilometer fra Aarhus Midtby.
Størrelse: 150 kvm + 70 kvm kælder.
Her bor: Mikkel Bahr, 41, Anja Fazlic Bahr, 46, og deres to børn, Sofus, 3 år, og Villum, knapt 1 år.
Beskæftigelse: Mikkel og Anja er uddannet industrielle designere ved arkitektskolen i Aarhus. Mikkel arbejder som møbeldesigner hos Friis og Moltke, og Anja er brilledesigner hos Lindberg.
Beliggenhed: Højbjerg, 3 kilometer fra Aarhus Midtby.
Størrelse: 150 kvm + 70 kvm kælder.
Selv beskriver de to arkitekter deres stil som sammenstykket, personlig og med “ret mange farver”. Men ligeså vigtig som den personlige stil er respekten for husets originalitet, mener de. Derfor tager hjemmets indretning og udsmykning i høj grad udgangspunkt i den oprindelige arkitektur.
“Det er et fladtagshus fra 1964, så vi gør, hvad vi kan, for at bevare noget af det, huset har foræret os, altså vi forsøger at omfavne husets ånd i stedet for at modarbejde den,” siger Anja. For eksempel har Anja og Mikkel bevaret de røde teaktræsdøre med sorte håndtag og de rødbrune trælofter i flere rum samt de sorte trævinduer huset igennem. Til gengæld har parret brudt flere af husets originale vægge ned for blandt andet at forvandlet et lille indgangsparti og en lukket mellemgang til en luftig og åben entre med ovenlys.
“Det er et fladtagshus fra 1964, så vi gør, hvad vi kan, for at bevare noget af det, huset har foræret os, altså vi forsøger at omfavne husets ånd i stedet for at modarbejde den,” siger Anja. For eksempel har Anja og Mikkel bevaret de røde teaktræsdøre med sorte håndtag og de rødbrune trælofter i flere rum samt de sorte trævinduer huset igennem. Til gengæld har parret brudt flere af husets originale vægge ned for blandt andet at forvandlet et lille indgangsparti og en lukket mellemgang til en luftig og åben entre med ovenlys.
Kærligheden til originale og nostalgiske detaljer gør sig også gældende, når det kommer til interiøret, fortæller parret.
“Vi er begge børn af 70’erne, så vi har mange ting, der har rod i den periode,” siger Anja, mens Mikkel supplerer: “Min farmor døde omtrent samtidig med at vi flyttede herud, og da vi flyttede fra en to-værelses, havde vi så godt som ingen møbler, så vi sagde ”bare kom med det”. Og lige pludselig havde vi fået samlet en helt masse sammen, og her var mere end fyldt op,” siger han.
“Vi er begge børn af 70’erne, så vi har mange ting, der har rod i den periode,” siger Anja, mens Mikkel supplerer: “Min farmor døde omtrent samtidig med at vi flyttede herud, og da vi flyttede fra en to-værelses, havde vi så godt som ingen møbler, så vi sagde ”bare kom med det”. Og lige pludselig havde vi fået samlet en helt masse sammen, og her var mere end fyldt op,” siger han.
Eller det vil sige, det er nok i højere grad Mikkel end Anja, der får samlet en masse ting sammen, lader hun forstå.
“Vi har en samler, der skraber til sig – det er Mikkel – og så har vi en smid-ud’er, der siger nej, nej, nej – og det er mig. Så vi når nok aldrig drømmen om det spartanske og minimalistiske hjem, selv om det kan virke tillokkende.” siger hun med et smil.
Læs også: Tidløs indretning i det midlertidige hjem i Horsens
“Vi har en samler, der skraber til sig – det er Mikkel – og så har vi en smid-ud’er, der siger nej, nej, nej – og det er mig. Så vi når nok aldrig drømmen om det spartanske og minimalistiske hjem, selv om det kan virke tillokkende.” siger hun med et smil.
Læs også: Tidløs indretning i det midlertidige hjem i Horsens
I husets køkkenalrum udgør det runde bord et naturligt samlingspunkt for familien. “Bordet kan trækkes ud, og der kan sættes plader i, så det får det en mere oval form. Det giver en større frihed – og vi kan rigtig godt lide det retningsløse aspekt, hvor der aldrig sidder nogen for bordenden. Og så passer det godt til rummet, der er stort set kvadratisk, hvilket ville gøre det svært at få et rektangulært bord til at passe ind,” siger Mikkel.
Det råhvide gardin, der dækker køkkenalrummets endevæg, bidrager til en lun stemning, men den har også en lyddæmpende funktion. “Sådan et køkkenalrum, hvor man både sidder og snakker og hører musik, kan lynhurtigt blive et støjende miljø, så vi var fra starten opmærksomme på, at det skulle løses på en eller anden måde, og da vi ikke gad have et hullet gipsloft, blev gardinet løsningen,” fortæller Mikkel.
Spisebordet, der måer 150 cm i diameter, har Mikkel selv designet for firmaet JensenPlus.
Det råhvide gardin, der dækker køkkenalrummets endevæg, bidrager til en lun stemning, men den har også en lyddæmpende funktion. “Sådan et køkkenalrum, hvor man både sidder og snakker og hører musik, kan lynhurtigt blive et støjende miljø, så vi var fra starten opmærksomme på, at det skulle løses på en eller anden måde, og da vi ikke gad have et hullet gipsloft, blev gardinet løsningen,” fortæller Mikkel.
Spisebordet, der måer 150 cm i diameter, har Mikkel selv designet for firmaet JensenPlus.
Oprindeligt havde huset ikke noget stort lyst køkkenalrum som i dag, men derimod et aflukket og relativt lille køkken, som Anja og Mikkel hurtigt fik åbnet op, ligesom de fik givet det helt hvide Kvik-køkken et skud kulør med nye, speciallavede køkkenlåger fra det fynske firma Albero, der mest er kendt for at fremstille børnemøbler.
Køkkenet er befriet for overskabe, mens der til gengæld er godt med opbevaringsplads i den store skabsvæg.
Køkkenet er befriet for overskabe, mens der til gengæld er godt med opbevaringsplads i den store skabsvæg.
“Da vi skulle vælge emhætte, viste det sig, at modellen her kunne fås i et væld af farver, og Mikkel sagde: ”Årh hvor kunne det være fedt med en knaldgul emhætte, der bare sagde kapow!”. Men vi valgte alligevel en kedelig grå version, og det er vi virkelig glade for i dag,” siger Anja og henviser til, at selv om de ikke er farveforskrækkede, er det trods alt mere overskueligt at udskifte kulørte sofapuder og blomsterkrukker, når man bliver træt af dem, end det er at udskifte emhætten.
Barbord og barstole er fra ‘K2-serien’ hos JensenPlus.
Barbord og barstole er fra ‘K2-serien’ hos JensenPlus.
Fra køkkenalrummet går man videre ind i hjemmets dagligstue og hjemmekontor
De to sammenhængende malerier over lædersofaen er malet af Anne Boysen, der blandt andet er kendt for at designe sofaer for Erik Jørgensen.
De to sammenhængende malerier over lædersofaen er malet af Anne Boysen, der blandt andet er kendt for at designe sofaer for Erik Jørgensen.
Stuens mørkegrå sofa spiller en central rolle i familiens dagligdag.
“Vi kan godt lide at hygge med en god film og en stor sofa. Der er mange arkitekter, der blærer sig med, at: ”Vi har slet ikke noget fjernsyn”. Men så ser de måske en masse tv på deres iPad i stedet. Så vil vi altså hellere have ordentlig kvalitet, når vi så kaster os over det. Det skammer vi os ikke over,” siger Anja med et smil om stuens fjernsyn, der er placeret lige foran sofaen.
Selve sofaen, der er fra Bolia og har cirka otte år på bagen, er ifølge parret slidt og trænger til en udskiftning, men med to små børn overvejer de for tiden, hvorvidt en udskiftning kan betale sig. “En helt ny sofa kan hurtigt blive overfaldet af familielivet, men hvis man vælger uld, så skal det nok gå – og nej, vores næste sofa bliver ikke hvid eller lyserød,” griner han.
“Vi kan godt lide at hygge med en god film og en stor sofa. Der er mange arkitekter, der blærer sig med, at: ”Vi har slet ikke noget fjernsyn”. Men så ser de måske en masse tv på deres iPad i stedet. Så vil vi altså hellere have ordentlig kvalitet, når vi så kaster os over det. Det skammer vi os ikke over,” siger Anja med et smil om stuens fjernsyn, der er placeret lige foran sofaen.
Selve sofaen, der er fra Bolia og har cirka otte år på bagen, er ifølge parret slidt og trænger til en udskiftning, men med to små børn overvejer de for tiden, hvorvidt en udskiftning kan betale sig. “En helt ny sofa kan hurtigt blive overfaldet af familielivet, men hvis man vælger uld, så skal det nok gå – og nej, vores næste sofa bliver ikke hvid eller lyserød,” griner han.
Anja og Mikkels hjem er - som de selv beskriver det - “ikke over-stylet”, og som et familiemedlem engang sagde til dem:
”Ej, her er så hyggeligt, det er slet ikke koldt og upersonligt, som man kunne forestille sig hos et arkitekt-par”.
Et sted i hjemmet, hvor parrets profession dog viser sig relativt tydeligt, er ved udtænkningen og udformningen af “den hvide boks”, som de selv kalder det firkantede hjemmekontor, hvor både vægge, gulv og loft er hvidmalet. Der har tidligere stået en brændeoven, men da den blev fjernet, var der felter i både gulv og loft, der skulle dækkes.
“Det viste sig, at vi ikke længere kunne få det gulv, som vi har i resten af stuen, og hvad skulle vi så gøre?” spørger Anja retorisk.
”Ej, her er så hyggeligt, det er slet ikke koldt og upersonligt, som man kunne forestille sig hos et arkitekt-par”.
Et sted i hjemmet, hvor parrets profession dog viser sig relativt tydeligt, er ved udtænkningen og udformningen af “den hvide boks”, som de selv kalder det firkantede hjemmekontor, hvor både vægge, gulv og loft er hvidmalet. Der har tidligere stået en brændeoven, men da den blev fjernet, var der felter i både gulv og loft, der skulle dækkes.
“Det viste sig, at vi ikke længere kunne få det gulv, som vi har i resten af stuen, og hvad skulle vi så gøre?” spørger Anja retorisk.
Løsningen med et afsnit i stuen, der komplet afviger fra resten, var derfor en oplagt løsning i forsøget på at undgå et gulv, “der næsten lignede det i resten af stuen”, fortæller parret.
Hvor mange andre familie måske ville have gennemrenoveret det nu godt 50 år gamle hus, så snart de flyttede ind, er prioriteterne anderledes for Anja og Mikkel.
“Nogle rydder hele haven for gamle planter og udskifter hele loftetsbeklædningen – men der har vi for eksempel blot lagt nyt gips op under trælofterne i de rum, hvor vi overhovedet har gjort noget ved dem. Og så har vi ladet de rå murstensvægge være. Vi værdsætter nok de gamle detaljer og elementer mere end de fleste andre,” siger Mikkel.
“Nogle rydder hele haven for gamle planter og udskifter hele loftetsbeklædningen – men der har vi for eksempel blot lagt nyt gips op under trælofterne i de rum, hvor vi overhovedet har gjort noget ved dem. Og så har vi ladet de rå murstensvægge være. Vi værdsætter nok de gamle detaljer og elementer mere end de fleste andre,” siger Mikkel.
Huset igennem er møblementet et gedigent miks mellem nyt og gammelt, dyrt og billigt. Ligesom med selve huset dyrker Anja og Mikkel filosofien om at udskifte og opgradere løbende, efterhånden som økonomien, temperamentet og behovet tillader det.
“En lampe fra Ikea til 49 kroner opfylder basalt set det samme som en lampe til 4.000 kroner. Men hvis man køber en billig model, skal den skiftes ud noget oftere, så når vi løbende investerer i dyrere ting, handler det om at løfte kvaliteten – og ikke for at lyde snobbet eller materialistisk, men det giver bare mere ejerglæde at omgive sig med nogle ordentlige og veldesignede ting,” siger Mikkel.
Læs også: 60’er-parcelhus forvandlet til stilfuld bungalow
Læs også: 60’er-parcelhus forvandlet til stilfuld bungalow
Under stueetagens 150 kvadratmeter har huset en kælder på 74 kvadratmeter, som Anja og Mikkel rum for rum istandsætter og indretter. Her er både plads til herreværelse, hyggekrog som på billedet her og til sin tid teenageafdeling.
At kælderarealet i sig selv er større end den lejlighed, som parret kom fra i centrum af Aarhus, er både paradoksalt, men også ret fantastisk, synes de. “Cykelturen fra centrum er jo ikke mere end et kvarter. Vi havde egentlig ikke tænkt så meget over området her, inden vi flyttede, men vi er blevet rigtig glade for det, ikke mindst fordi både skoven og vandet er så tæt på. Altså beliggenheden er faktisk perfekt,” siger Mikkel, mens Anja nikker smilende og samtykkende.
At kælderarealet i sig selv er større end den lejlighed, som parret kom fra i centrum af Aarhus, er både paradoksalt, men også ret fantastisk, synes de. “Cykelturen fra centrum er jo ikke mere end et kvarter. Vi havde egentlig ikke tænkt så meget over området her, inden vi flyttede, men vi er blevet rigtig glade for det, ikke mindst fordi både skoven og vandet er så tæt på. Altså beliggenheden er faktisk perfekt,” siger Mikkel, mens Anja nikker smilende og samtykkende.
FORTÆL…
Hvad finder du mest inspirerende i Anja og Mikkels hjem?
Læs mere: Loppefund, arvestykker og hjemmelavet keramik
Hvad finder du mest inspirerende i Anja og Mikkels hjem?
Læs mere: Loppefund, arvestykker og hjemmelavet keramik