Tips fra eksperter
5 danske eksperter: Her er de største trends i 2019
Årets største trends er domineret af 1920'erne, bæredygtighed, kunst, pasteller og varme farver. Se her hvordan...
Når man ser i krystalkuglen for året, vi har taget hul på, kan får man øje på flere unikke kunstværker, et større fokus på bæredygtighed og en renæssance for 1920’ernes stil. I hvert fald hvis man spørger fem danske interiøreksperter. Læs med, og få indblik i årets største interiør-tendenser…
Et eksempel på samme bevægelse i interiøs-verdenen er det danske tekstilbrand Junas nyeste picnictæppe, der er lavet af 120 til 130 genanvendte plastflakser. Nina Bruun håber, at plastik-løse tiltag smitter af på flere af de større, veletablerede interiørbrands, som hun mener, alt for ofte har en hurtig designproces og en ringe kvalitet. Hun er i hvert fald sikker på, at forbrugerne er blevet mere miljøbevidste.
“Det afspejler sig i måden, vi køber ting på, og på, hvordan vi bor. Vi kommer til at købe mere velovervejet og dermed ende op med ting, som vi er mere glade for og vil beholde i længere tid,” siger hun.
‘Rå’, picnictæppe, Juna, 499,95 kr.
“Det afspejler sig i måden, vi køber ting på, og på, hvordan vi bor. Vi kommer til at købe mere velovervejet og dermed ende op med ting, som vi er mere glade for og vil beholde i længere tid,” siger hun.
‘Rå’, picnictæppe, Juna, 499,95 kr.
I forlængelse af det tror Nina Bruun på, at vi kommer til at se mere unikt interiør, der lægger sig i krydsfeltet mellem design og kunst: “Den bredere køberskare har fået øjnene op for kunst. Det kan være mere appetitligt for mange at købe noget, der har en funktion, men som samtidig er et kunstværk til hjemmet,” siger hun.
“Det er en fantastisk måde at skabe personlighed i hjemmet på. Hvis der ikke er råd til de store, etablerede kunstnere, er der mange gode alternativer på markedet til en overkommelig pris,” fastslår trendkonsulent Nina Bruun.
“Det er en fantastisk måde at skabe personlighed i hjemmet på. Hvis der ikke er råd til de store, etablerede kunstnere, er der mange gode alternativer på markedet til en overkommelig pris,” fastslår trendkonsulent Nina Bruun.
Farveeksperten: “Vi kommer til at se flere rige og varme farver.”
Hvis en af væggene derhjemme skal have en klat maling i løbet af året, ved farveekspert Linea Hertzberg, der er boligstylist og Brandmanager Activation hos Sadolin Danmark, lige præcis hvilken farve den skal have.
“Pastellerne er stærke i 2019. Det kunne være pudderrosa nuancer, støvede grå-blå farver, en mild syren, en blød gul og de farver, der lægger sig tæt op ad de toner. Farverne er rigtig fine i kombination, enten som tone-i-tone eller alene,” siger hun.
Hvis en af væggene derhjemme skal have en klat maling i løbet af året, ved farveekspert Linea Hertzberg, der er boligstylist og Brandmanager Activation hos Sadolin Danmark, lige præcis hvilken farve den skal have.
“Pastellerne er stærke i 2019. Det kunne være pudderrosa nuancer, støvede grå-blå farver, en mild syren, en blød gul og de farver, der lægger sig tæt op ad de toner. Farverne er rigtig fine i kombination, enten som tone-i-tone eller alene,” siger hun.
Som modspil til pastellerne og de sarte farver, tror Linea Hertzberg, at vi kommer til at se flere stærke farver.
“Vi kommer til at se flere rige og varme farver, som leder tankerne hen på frodige sommerskove og dybe oceaner. Det kan være farver som en fuldmoden blomme eller dybrøde nuancer af terrakotta og bordeaux,” siger hun.
‘Imperial red’, maling, Sadolin. Lanceres senere i år.
“Vi kommer til at se flere rige og varme farver, som leder tankerne hen på frodige sommerskove og dybe oceaner. Det kan være farver som en fuldmoden blomme eller dybrøde nuancer af terrakotta og bordeaux,” siger hun.
‘Imperial red’, maling, Sadolin. Lanceres senere i år.
“Kontrasten til farverne bliver et bredt spektrum af grå og beige i sarte, varme og bløde toner - og ikke kun i lyse toner,” siger hun.
Farverne fortæller, hvordan vi har det i verden, mener Linea Hertzberg.
“Jeg ser en øget en energi og en optimisme i farverne for 2019. Vi rækker ud, engagerer os og vil gerne være med til at forbedre verden og os selv. Vi vil en positiv forandring,” siger hun.
‘Mason’, maling, Sadolin. Lanceres senere i år.
Farverne fortæller, hvordan vi har det i verden, mener Linea Hertzberg.
“Jeg ser en øget en energi og en optimisme i farverne for 2019. Vi rækker ud, engagerer os og vil gerne være med til at forbedre verden og os selv. Vi vil en positiv forandring,” siger hun.
‘Mason’, maling, Sadolin. Lanceres senere i år.
Antikeksperten: “De mindre kendte designere vinder frem.”
Susanne Jørgensen ved alt om antikviteter, loppefund og genbrug. Hun er redaktionschef for Danmarks førende magasin for antikt interiør, Antik & Auktion og tror på, vi kommer til at gå efter de mere ukendte designere, når vi handler genbrug i 2019.
“De danske designklassikere har i lang tid været hot stuff på auktionerne. Men vi er ved at åbne øjnene for, at dansk møbeldesign ikke kun er Mogensen, Jacobsen og Wegner. Det er også mere ukendte designere som Ib Kofod Larsen og Bramin Møbler,” siger hun.
Brugt loungestol (i orange stof og valnød) af Ib Kofod Larsen, omkring 27.835 kr. for et sæt af to.
Susanne Jørgensen ved alt om antikviteter, loppefund og genbrug. Hun er redaktionschef for Danmarks førende magasin for antikt interiør, Antik & Auktion og tror på, vi kommer til at gå efter de mere ukendte designere, når vi handler genbrug i 2019.
“De danske designklassikere har i lang tid været hot stuff på auktionerne. Men vi er ved at åbne øjnene for, at dansk møbeldesign ikke kun er Mogensen, Jacobsen og Wegner. Det er også mere ukendte designere som Ib Kofod Larsen og Bramin Møbler,” siger hun.
Brugt loungestol (i orange stof og valnød) af Ib Kofod Larsen, omkring 27.835 kr. for et sæt af to.
“Derudover kommer vi til at gå efter mere mørkt træ,” siger Susanne Jørgensen fra Antik & Auktion: “Det kunne fx være materialer som palisander og mahogni.”
Art Deco-spejlets popularitet, barskabets renæssance og den populære tv-serie ‘Babylon Berlin’, der bliver vist på DR, sætter også sine spor i genbrugshandlen.
“Vi ser en tendens mod at gå endnu længere tilbage i retrostilen end hidtil – især hos unge. De vil tilbage til 1920’erne, som virkelig var en mondæn tid. De er ikke bange for guld, glimmer og opulente stole betrukket med velour,” siger hun.
“Vi kommer til at se guld, bronze og kobber. Dekorative spejle, lysekroner, strålende krystalglas og farvet glas. Flere velourbetrukne møbler i varme farver,” forudsiger Susanne Jørgensen.
“Vi ser en tendens mod at gå endnu længere tilbage i retrostilen end hidtil – især hos unge. De vil tilbage til 1920’erne, som virkelig var en mondæn tid. De er ikke bange for guld, glimmer og opulente stole betrukket med velour,” siger hun.
“Vi kommer til at se guld, bronze og kobber. Dekorative spejle, lysekroner, strålende krystalglas og farvet glas. Flere velourbetrukne møbler i varme farver,” forudsiger Susanne Jørgensen.
Interiørstylisten: “1920’ernes klubstemning flytter ind i hjemmet.”
Malene Marie Møller er interiørstylist og blogger på Bolicious. Hun forudser en tendens i retning af 1910’erne og -20’ernes stil tilpasset nutiden.
“Et godt eksempel er spisebordsstolen, hvor vi ser flere, der er inspireret af stilen fra den tidlige del af 1900-tallet. Det kunne være den klassiske klubstol med rundet høj ryg i mørke, tunge tekstiler som velour. Den er blevet opdateret og hævet lidt, så den passer til højden på et spisebord - allerhelst i et rundt bord,” siger hun.
‘SC24’, spisebordsstol, &Tradition. Lanceres senere i år.
Malene Marie Møller er interiørstylist og blogger på Bolicious. Hun forudser en tendens i retning af 1910’erne og -20’ernes stil tilpasset nutiden.
“Et godt eksempel er spisebordsstolen, hvor vi ser flere, der er inspireret af stilen fra den tidlige del af 1900-tallet. Det kunne være den klassiske klubstol med rundet høj ryg i mørke, tunge tekstiler som velour. Den er blevet opdateret og hævet lidt, så den passer til højden på et spisebord - allerhelst i et rundt bord,” siger hun.
‘SC24’, spisebordsstol, &Tradition. Lanceres senere i år.
“I 1920’erne udstyrede man borde med hver sin lille bordlampe på klubberne. Med vores teknologi er det muligt at lave transportable bordlamper, så vi kan indrette med dem på spisebordet, og det kommer vi til at se mere af,” siger hun og uddyber:
“Generelt kommer vi til at se et større fokus på belysning i 2019. Vores lamper bliver mere skulpturelle, markante, og de må gerne lyse rummet op i flotte refleksioner.”
‘Hudson Retro’, bordlampe, Cult Living, 1.084 kr.
“Generelt kommer vi til at se et større fokus på belysning i 2019. Vores lamper bliver mere skulpturelle, markante, og de må gerne lyse rummet op i flotte refleksioner.”
‘Hudson Retro’, bordlampe, Cult Living, 1.084 kr.
Malene Marie Møller tror, at bevægelsen blandt andet skyldes, at vi længes efter en mere nærværende tid.
“Man gik ud og hørte musik, førte samtaler med øjenkontakt og var ikke forstyrret af mobiltelefoner med sociale medier og alt det, der gør, at vi i dag ikke altid er helt så nærværende, som vi burde være. Det handler om nærvær, fællesskab og at turde lidt mere,” siger Malene Marie Møller.
“Man gik ud og hørte musik, førte samtaler med øjenkontakt og var ikke forstyrret af mobiltelefoner med sociale medier og alt det, der gør, at vi i dag ikke altid er helt så nærværende, som vi burde være. Det handler om nærvær, fællesskab og at turde lidt mere,” siger Malene Marie Møller.
Produkter
Interiørets førende PR-konsulent: “Vi indretter os mere farverigt, unikt og kunstnerisk.”
Samira Kudsk diver Samira Kudsk PR, der er et af de førende PR-bureauer inden for interiør herhjemme. Hun har fingeren på pulsen, når det gælder trends og spår, at vi bliver endnu mere farverige i 2019. Både i bogstavelig forstand og i overført betydning.
“Vi har budt endnu et farverigt år velkommen, men i år kommer vi til at se endnu mere farveleg. Det gælder vores vægge, der skal være alt andet end hvide, men det gælder også de designs, vi indretter vores hjem med,” siger hun.
Samira Kudsk diver Samira Kudsk PR, der er et af de førende PR-bureauer inden for interiør herhjemme. Hun har fingeren på pulsen, når det gælder trends og spår, at vi bliver endnu mere farverige i 2019. Både i bogstavelig forstand og i overført betydning.
“Vi har budt endnu et farverigt år velkommen, men i år kommer vi til at se endnu mere farveleg. Det gælder vores vægge, der skal være alt andet end hvide, men det gælder også de designs, vi indretter vores hjem med,” siger hun.
“En af de måder, vi i højere grad kommer til at se farver i boligen på, er med kunst. Vi siger efterhånden farvel til de masseproducerede plakater og flytter vores fokus mod installationer, malerier og håndtrykte litografier. Det gør vores bolig mere personlig og unik,” siger hun.
“Det må godt være uperfekt. Der må godt være ‘fejl’ og skævheder i vores kunstværker og i vores brugskunst. Det afspejler også de materialer, vi kommer til at se. De må gerne være taktile, som giver en varme og en hygge til hjemmet,” siger hun.
‘BRM3’, stentryk af Bo Rune Madsen, Hostrup-Pedersen & Johansen, 3.200 kr.
“Det må godt være uperfekt. Der må godt være ‘fejl’ og skævheder i vores kunstværker og i vores brugskunst. Det afspejler også de materialer, vi kommer til at se. De må gerne være taktile, som giver en varme og en hygge til hjemmet,” siger hun.
‘BRM3’, stentryk af Bo Rune Madsen, Hostrup-Pedersen & Johansen, 3.200 kr.
Samira Kudsk ser også en bevægelse mod smart living, altså det at vores boliger bliver indrettet, så vores hjemlige gøremål bliver lettere.
“Gadgets, der gør hjemmet mere intelligent og samtidig mere energibesparende og miljøvenligt. Solcelleenergi og multirumssystemer er kun toppen af isbjerget. Vi skal fremtidssikre vores hjem og have klimaet for øje, før vi gør vores forbrugskøb,” siger PR-rådgiver Samira Kudsk.
“Gadgets, der gør hjemmet mere intelligent og samtidig mere energibesparende og miljøvenligt. Solcelleenergi og multirumssystemer er kun toppen af isbjerget. Vi skal fremtidssikre vores hjem og have klimaet for øje, før vi gør vores forbrugskøb,” siger PR-rådgiver Samira Kudsk.
FORTÆL…
Hvilke trends tror (og håber) du på, vil dominere 2019?
Hvilke trends tror (og håber) du på, vil dominere 2019?
Nina Bruun er designer og kreativ konsulent i egen virksomhed.Hun rådgiver blandt andet om trends, og hun ser én særligt tydelig 2019-tendens, og den går mod det bæredygtige.
“Hvis vi kigger tilbage på 2018, har det været interessant at se, hvordan vores dagligvarebutikker og større kæder aktivt har taget fat om miljøet. Starbucks bruger ikke plastiksugerør. Irma sælger ikke længere plastikservice,” siger hun.