Indretning & dekoration
Designikon: Tom Dixons kantede klassiker Etch
Du har garanteret set den før. Måske i en luksuriøs hotellobby eller på sofabordet derhjemme? Etch er kommet for at blive.
Trods sin korte tid på designhimlen, bare seks år for at være præcis, lyser Etch stærkt. Siden lanceringen i 2010 er den både som lampe og lysestage hurtigt blevet en favorit med sit spændende og originale design. Følg med i historien om det nye ikon!
Før den digitale tidsalder
Tom Dixon har i sit design af Etch hentet inspiration fra matematikkens logik. I et interview med den engelske avis The Guardian har han fortalt, at Etch er et produkt skabt før den digitale tidsalder. De umonterede dele er så tynde, at de let kan sendes i et almindeligt brev gennem en brevsprække. Altså nemt at bestille hjem!
Tom Dixon har i sit design af Etch hentet inspiration fra matematikkens logik. I et interview med den engelske avis The Guardian har han fortalt, at Etch er et produkt skabt før den digitale tidsalder. De umonterede dele er så tynde, at de let kan sendes i et almindeligt brev gennem en brevsprække. Altså nemt at bestille hjem!
Detaljerede mønstre
Apropos den digitale tidsalder – lampen og lysestagen er udtænkt på en computerskærm og er fremstillet gennem en helt igennem digital proces, hvor man kan ætse mønsteret direkte ind i metallet. Samme proces bruges indenfor industrien, hvor elektronikdelene laves. Takket være denne fremstillingsmåde skabes det detaljerede mønster i metallet, som giver et fint skyggemønster, når lamperne tændes.
Apropos den digitale tidsalder – lampen og lysestagen er udtænkt på en computerskærm og er fremstillet gennem en helt igennem digital proces, hvor man kan ætse mønsteret direkte ind i metallet. Samme proces bruges indenfor industrien, hvor elektronikdelene laves. Takket være denne fremstillingsmåde skabes det detaljerede mønster i metallet, som giver et fint skyggemønster, når lamperne tændes.
Fra musiker til møbelsvejser
Tom Dixon, født 1959 i Tunesien, men opvokset i London, er faktisk helt selvlært designer. I en periode studerede han ved Chelsea School of Art, men sprang fra for at spille bas i bandet Funkapolitan, som turnerede med The Clash. Da musikkarrieren endte, lærte han sig selv at svejse og skabte sine første møbler. De første var riste og stilladser svejset sammen.
Tom Dixon, født 1959 i Tunesien, men opvokset i London, er faktisk helt selvlært designer. I en periode studerede han ved Chelsea School of Art, men sprang fra for at spille bas i bandet Funkapolitan, som turnerede med The Clash. Da musikkarrieren endte, lærte han sig selv at svejse og skabte sine første møbler. De første var riste og stilladser svejset sammen.
Gennembruddet
Hans gennembrud kom i 1980’erne, hvor hans svejsede møbler tiltrak opmærksomhed, og han blev kendt som en ufaglært, men begavet designer. Han begyndte at designe stole for det italienske designfirma Capellini, og i 1990’erne blev han designchef i møbelkæden Habitat.
Hans gennembrud kom i 1980’erne, hvor hans svejsede møbler tiltrak opmærksomhed, og han blev kendt som en ufaglært, men begavet designer. Han begyndte at designe stole for det italienske designfirma Capellini, og i 1990’erne blev han designchef i møbelkæden Habitat.
Flere gange prisbelønnet
En del af Tom Dixons design kan i dag ses på nogle af verdens førende museer deriblandt The Victoria & Albert Museum i London og Museum of Modern Art i New York. Tom Dixon er også blevet udpeget til ‘Designer of the year” af Architectur & Wohnen Magazine, og i 2001 blev han tildelt den britiske imperieorden, som gives til personer med stor indflydelse i Storbritannien.
En del af Tom Dixons design kan i dag ses på nogle af verdens førende museer deriblandt The Victoria & Albert Museum i London og Museum of Modern Art i New York. Tom Dixon er også blevet udpeget til ‘Designer of the year” af Architectur & Wohnen Magazine, og i 2001 blev han tildelt den britiske imperieorden, som gives til personer med stor indflydelse i Storbritannien.
Ufrivillig klassiker
Tom Dixon ser ikke selv sit design som klassikere, kun som objekter der gerne skal leve videre længe. Men med tanke på den store fremgang som Etch allerede har haft, skal han måske snart se anderledes på det og indse, at hans design allerede er blevet præcis det – en klassiker.
Læs om flere designikoner:
Historie: Tidløse designs - de største danske møbelklassikere
Historie: Isamu Noguchi’s klassiske, skulpturelle sofabord
Historie: Verner Panton - dansk møbeldesigns enfant terrible
Tom Dixon ser ikke selv sit design som klassikere, kun som objekter der gerne skal leve videre længe. Men med tanke på den store fremgang som Etch allerede har haft, skal han måske snart se anderledes på det og indse, at hans design allerede er blevet præcis det – en klassiker.
Læs om flere designikoner:
Historie: Tidløse designs - de største danske møbelklassikere
Historie: Isamu Noguchi’s klassiske, skulpturelle sofabord
Historie: Verner Panton - dansk møbeldesigns enfant terrible
Tændt eller slukket - begge dele er lige fantastisk, og lamperne og lysestagerne i Etch-serien tiltrækker blikke. Det legesyge og nytænkende design bliver let en fin indretningsdetalje. I dag findes Etch i flere forskellige varianter.