Kommentarer
Historie: Verner Panton - dansk møbeldesigns enfant terrible
Verner Panton høstede stor anerkendelse internationalt, men kom samtidig ofte på kant med den danske jantelov.
Trine Hav Christensen
28. juli 2015
“Folk bliver sure på en, hvis man kan lide farver. Det bliver de også på folk med fantasi. De fleste vil helst have det, de er vant til. Men jeg er nødt til at overdrive for at få min pointe igennem.” Verner Panton (1926-1998).
Hans design brød med den typiske danske enkelhed og behagelighed, og han elskede larmende og poppede møbler med personlighed og tilstedeværelse i rummet. Panton var en af de mest toneangivende møbeldesignere i 1960’ernes Europa, og han designede hovedsageligt møbler, belysning og rumkoncepter, hvor formålet var at gøre indretningen til en totaloplevelse. I Danmark betragtede man ofte Panton som enfant terrible - og hans kreationer var præget af et futuristisk formsprog med organiske linjer, stærke farver og et væld af fantasi og symbolik. I dag har retrobølgen og den store interesse for 1960’ernes og 1970’ernes look skabt endnu større interesse for Verner Panton. Man anser hans værker for at være samlerobjekter, men bruger til stadig kun møblerne med måde i den danske indretning.
Hans design brød med den typiske danske enkelhed og behagelighed, og han elskede larmende og poppede møbler med personlighed og tilstedeværelse i rummet. Panton var en af de mest toneangivende møbeldesignere i 1960’ernes Europa, og han designede hovedsageligt møbler, belysning og rumkoncepter, hvor formålet var at gøre indretningen til en totaloplevelse. I Danmark betragtede man ofte Panton som enfant terrible - og hans kreationer var præget af et futuristisk formsprog med organiske linjer, stærke farver og et væld af fantasi og symbolik. I dag har retrobølgen og den store interesse for 1960’ernes og 1970’ernes look skabt endnu større interesse for Verner Panton. Man anser hans værker for at være samlerobjekter, men bruger til stadig kun møblerne med måde i den danske indretning.
Pantonstolen, 1958
Verner Panton tegnede Pantonstolen i 1958, som en modreaktion på datidens traditionelle møbler i teaktræ. Processen viste sig dog at være en lang og viljestærk affære, da der måtte laves adskillige eksperimenter og prototyper, før stolen var klar til serieproduktion i 1967. Inspireret af en ubrudt S-kurve skabte Panton, som den første, en stol støbt i ét stykke. Stolen er blevet en del af designhistorien og har i dag fast plads på Museum of Modern Art i New York.
Verner Panton tegnede Pantonstolen i 1958, som en modreaktion på datidens traditionelle møbler i teaktræ. Processen viste sig dog at være en lang og viljestærk affære, da der måtte laves adskillige eksperimenter og prototyper, før stolen var klar til serieproduktion i 1967. Inspireret af en ubrudt S-kurve skabte Panton, som den første, en stol støbt i ét stykke. Stolen er blevet en del af designhistorien og har i dag fast plads på Museum of Modern Art i New York.
Kræmmerhusstolen, 1958
Panton designede oprindeligt den kegleformede stol i et mindre antal eksemplarer til kroen Kom Igen, som hans far, Henry Panton, forpagtede på Langesø.
Kræmmerhusstolen blev fremvist på en udstilling på Købestævnet i Fredericia i 1957, hvor den vakte stor opmærksomhed. Man var selvfølgelig interesseret i stolens smukke form - men Panton havde hertil valgt at udstille stolen som en del af en dagligstue, vendt på hovedet. Hele møblementet hang med andre ord ned fra loftet, hvilket skabte røre og opmærksomhed i slutningen af de noget konservative 1950’ere.
Panton designede oprindeligt den kegleformede stol i et mindre antal eksemplarer til kroen Kom Igen, som hans far, Henry Panton, forpagtede på Langesø.
Kræmmerhusstolen blev fremvist på en udstilling på Købestævnet i Fredericia i 1957, hvor den vakte stor opmærksomhed. Man var selvfølgelig interesseret i stolens smukke form - men Panton havde hertil valgt at udstille stolen som en del af en dagligstue, vendt på hovedet. Hele møblementet hang med andre ord ned fra loftet, hvilket skabte røre og opmærksomhed i slutningen af de noget konservative 1950’ere.
Barboy, 1963
Panton ønskede at udvikle større fleksibilitet i dagligstuen og satte derfor hjul under møblerne. Barboy blev skabt i 1963 og er fremstillet af formspændt og lakeret krydsfiner og metal. Som navnet antyder, er den ideel som barskab, men kan også bruges til opbevaring af andre ting. Bordet har fire cylindriske dele, hvoraf de to øverste skuffer kan svinges til siden. Og så er der naturligvis plads til flasker i det nederste rum.
Panton ønskede at udvikle større fleksibilitet i dagligstuen og satte derfor hjul under møblerne. Barboy blev skabt i 1963 og er fremstillet af formspændt og lakeret krydsfiner og metal. Som navnet antyder, er den ideel som barskab, men kan også bruges til opbevaring af andre ting. Bordet har fire cylindriske dele, hvoraf de to øverste skuffer kan svinges til siden. Og så er der naturligvis plads til flasker i det nederste rum.
Hjertestolen, 1959
Verner Pantons Hjertestol fra 1959 har fået sit navn efter den hjerteformede silhuet på stoleryggen. Formen er en videreudvikling af Kræmmerhusstolen, som han designede året før. Hjertestolen kan ses som et af de første eksempler på et typisk popmøbel. Hvis du ønsker at dreje stolen i en mindre romantisk retning, kan den også fås i sort, grå, grøn, lysegrå og orange.
Verner Pantons Hjertestol fra 1959 har fået sit navn efter den hjerteformede silhuet på stoleryggen. Formen er en videreudvikling af Kræmmerhusstolen, som han designede året før. Hjertestolen kan ses som et af de første eksempler på et typisk popmøbel. Hvis du ønsker at dreje stolen i en mindre romantisk retning, kan den også fås i sort, grå, grøn, lysegrå og orange.
Topan VP6, 1960
Topan VP6 blev oprindeligt designet til hotellet og restauranten Astoria i Trondheim, Norge i 1960. Her brugte man et større antal lamper til at inddele rummet i små, intime områder. Lampen er præget af et enkelt og tidløst design - og var i øvrigt den første lampe, som Verner Panton masseproducerede.
Topan VP6 blev oprindeligt designet til hotellet og restauranten Astoria i Trondheim, Norge i 1960. Her brugte man et større antal lamper til at inddele rummet i små, intime områder. Lampen er præget af et enkelt og tidløst design - og var i øvrigt den første lampe, som Verner Panton masseproducerede.
Shell-lamperne, 1964
Shell-lamperne var på alle måder utraditionelle og desuden eksempler på et frit og mere ekspressivt formsprog i Pantons lampedesigns. Lamperne består af cirkulære plader, skåret af muslingeskaller og ophængt i en topplade med metalsnore. Panton fik ideen til lampen, da han ved tilfældighed fandt en lille uro bestående af et træstykke og snore med muslingeskaller. Skallernes perlemorsagtige overflade reflekterer lyset og giver en behagelig, hvislende lyd, når de fanges af luften i rummet.
Shell-lamperne var på alle måder utraditionelle og desuden eksempler på et frit og mere ekspressivt formsprog i Pantons lampedesigns. Lamperne består af cirkulære plader, skåret af muslingeskaller og ophængt i en topplade med metalsnore. Panton fik ideen til lampen, da han ved tilfældighed fandt en lille uro bestående af et træstykke og snore med muslingeskaller. Skallernes perlemorsagtige overflade reflekterer lyset og giver en behagelig, hvislende lyd, når de fanges af luften i rummet.
Flowerpot VP4, 1968
Verner Panton designede den ikoniske bordlampe VP4 i 1968. Lampen var Pantons svar på datidens flowerpower-generation, og designet fangede tidens forkærlighed for bløde, runde og naive former. Lampen kommer i mange forskellige farver og metaller, denne version er i poleret kobber. Kuplen giver et varmt og behageligt lys, der fungerer godt på sengebordet eller som arbejdslampe på skrivebordet.
Verner Panton designede den ikoniske bordlampe VP4 i 1968. Lampen var Pantons svar på datidens flowerpower-generation, og designet fangede tidens forkærlighed for bløde, runde og naive former. Lampen kommer i mange forskellige farver og metaller, denne version er i poleret kobber. Kuplen giver et varmt og behageligt lys, der fungerer godt på sengebordet eller som arbejdslampe på skrivebordet.
Panthella-gulvlampe, 1971
Panthellalampen fra 1971 er et af Pantons kommercielt mest populære produkter. Hovedformålet med designet var at skabe en lampe, hvor både foden og skærmen fungerer som en lysreflektor. Man lavede adskillige prototyper tilbage i starten af 1970’erne, men versionen med den hvide base og skærm er den eneste, som stadig produceres i dag.
Panthellalampen fra 1971 er et af Pantons kommercielt mest populære produkter. Hovedformålet med designet var at skabe en lampe, hvor både foden og skærmen fungerer som en lysreflektor. Man lavede adskillige prototyper tilbage i starten af 1970’erne, men versionen med den hvide base og skærm er den eneste, som stadig produceres i dag.
Panton Globe, 1970
Globelampen har et både klassisk og kunstnerisk udtryk, og den virker stadig moderne og visionær, hvilket er imponerende efter mere end 40 år på bagen. Når du tænder lampen, minder den mest af alt om et lysobjekt med svævende planeter. Panton Globe er lavet af en plastkugle, der er delt I midten. Inde i globen hænger reflektorer, som spreder lyset behageligt.
FORTÆL OS…
Er du også vild med Verner Pantons banebrydende design? Send et billede, hvis du har hans design derhjemme…
Globelampen har et både klassisk og kunstnerisk udtryk, og den virker stadig moderne og visionær, hvilket er imponerende efter mere end 40 år på bagen. Når du tænder lampen, minder den mest af alt om et lysobjekt med svævende planeter. Panton Globe er lavet af en plastkugle, der er delt I midten. Inde i globen hænger reflektorer, som spreder lyset behageligt.
FORTÆL OS…
Er du også vild med Verner Pantons banebrydende design? Send et billede, hvis du har hans design derhjemme…
Relaterede artikler
Mest læst
Lysdesigneren: 3 ting du skal vide, når du vælger belysning
Af Helle Sindal
I en ny serie deler erfarne eksperter deres Top 3 over vigtige ting at vide om projekter i hjemmet. Vi starter med lys!
Hele artiklen
Renovering & ombygning
Stor guide: Hvorfor skal man hyre en indretningsekspert?
Vi har talt med fire skandinaviske indretningsdesigner og fået svar på de oftest stillede spørgsmål.
Hele artiklen
Mest læst
Boligdesigneren: 3 ting du skal vide om indretning
Af Helle Sindal
Det lyder umiddelbart tillokkende at skulle indrette sit hjem – men ofte er det en uoverskuelig proces. Få gode råd her!
Hele artiklen
Gør det selv
Gardineksperten: 3 ting du skal vide om nye gardiner
Af Helle Sindal
Moderne gardiner er noget helt andet end fortidens rynkede forhæng. Bliv klogere på, hvordan du vælger de rigtige.
Hele artiklen
Tips fra eksperter
Møbelpolstreren: 3 ting du skal vide om ombetrækning af møbler
Af Helle Sindal
Skal designerstolen eller arvesofaen fra bedstemor have nyt betræk? Se fagmandens gode råd om møbelpolstring her.
Hele artiklen
Mest læst
Hvilke grønne planter kan tåle at stå i mørke?
Elsker du planter, men er dit hjem ikke ligefrem badet i lys? Her er ekspertens 6 tips til planter, som trives i mørke.
Hele artiklen
Mest læst
Farvehandleren: 3 ting du skal vide, inden du maler
Af Helle Sindal
At male er en af de forbedringer af hjemmet, de fleste af os kan overkomme. Men hvordan bliver resultatet bedst?
Hele artiklen
Tips fra eksperter
Hvad er forskellen på... en indretningsarkitekt og -designer?
Af Helle Sindal
Arkitekt, designer, konsulent eller stylist. Hvem skal du hyre for at få indretningshjælp? Svaret er ikke entydigt...
Hele artiklen
Køkken
Køkkendesigneren: 3 ting du skal vide om snedkerkøkkener
Af Helle Sindal
Åh, et snedkerkøkken... det emmer af gedigen kvalitet og smukke specialløsninger. Men der er noget, du skal overveje...
Hele artiklen
Andre rum
Skæve idéer – sådan får du det optimale ud af din lille entre
Læssevis af overtøj og sko i store stakke – hvordan får du plads til det hele? Se med, og få styr på den svære entre.
Hele artiklen