Hjælp fra eksperten: Sådan undgår du, at flytningen bliver et helvede
Vejen til dit nye hjem kan virke lang og uoverskuelig – selv længe før, flyttebilen ankommer. Tjekliste og tidsplan gør det hele lettere.
Vi drager lettelsens suk, når underskriften på købs- eller lejeaftale endelig er sat. Men inden vi kan indtage drømmehjemmet, skal vi lige have overstået selve flytningen – og den kan blive et sandt helvede, hvis ikke man forbereder sig i god tid. Hjælp til de forberedende øvelser får du her af tidscoach og planlægningsekspert Dorotea Pettersson.
2. Hav det store billede for øje
Når du går i gang med flytteplanlægningen, så start i det store. Hvordan skal det foregå? Hvad er det allervigtigste at få gjort? Hvilke andre ting kommer der til at ske under din forberedelsestid?
Ifølge Dorotea er det nemlig super vigtigt at tage hensyn til alle de begivenheder, der “kommer i vejen” for flytningen. Har du noget stort i horisonten, eksempelvis et bryllup, en fødsel, studentergilde, udlandsrejse eller et tidskrævende arbejdsprojekt?
Ligesom med så mange andre mål i livet er det altid nemmest at lykkes med flytningen, hvis du sætter dig delmål på vejen. Det kan du gøre ved simpelthen at skrive ned, hvad der skal være færdigt til hvilken dato.
Et andet spørgsmål er, hvad du skal beholde, og hvad der ikke skal flytte med dig. Hvornår skal disse ting sælges eller slæbes til genbrug? Tænk også over, om du vil pakke selv, eller om du skal hente hjælp, og om du selv vil stå for rengøringen.
Når du går i gang med flytteplanlægningen, så start i det store. Hvordan skal det foregå? Hvad er det allervigtigste at få gjort? Hvilke andre ting kommer der til at ske under din forberedelsestid?
Ifølge Dorotea er det nemlig super vigtigt at tage hensyn til alle de begivenheder, der “kommer i vejen” for flytningen. Har du noget stort i horisonten, eksempelvis et bryllup, en fødsel, studentergilde, udlandsrejse eller et tidskrævende arbejdsprojekt?
Ligesom med så mange andre mål i livet er det altid nemmest at lykkes med flytningen, hvis du sætter dig delmål på vejen. Det kan du gøre ved simpelthen at skrive ned, hvad der skal være færdigt til hvilken dato.
Et andet spørgsmål er, hvad du skal beholde, og hvad der ikke skal flytte med dig. Hvornår skal disse ting sælges eller slæbes til genbrug? Tænk også over, om du vil pakke selv, eller om du skal hente hjælp, og om du selv vil stå for rengøringen.
3. Gå i detaljer
Når du så har det store perspektiv, skal der graves dybere. “Hvordan vil du gå til værks? Tænk over, hvad du kan forberede, og hvor mange kasser du kan pakke på en dag, uge eller måned - og tænk over det i rigtig god tid. Måske foretrækker du at pakke ét værelse ned ad gangen, så det ikke skal gøres alt sammen på en weekend?” siger Dorotea.
LÆS OGSÅ: PLANLÆG RENGØRINGEN, SÅ DEN PASSER TIL DIT TEMPERAMENT
Når du så har det store perspektiv, skal der graves dybere. “Hvordan vil du gå til værks? Tænk over, hvad du kan forberede, og hvor mange kasser du kan pakke på en dag, uge eller måned - og tænk over det i rigtig god tid. Måske foretrækker du at pakke ét værelse ned ad gangen, så det ikke skal gøres alt sammen på en weekend?” siger Dorotea.
LÆS OGSÅ: PLANLÆG RENGØRINGEN, SÅ DEN PASSER TIL DIT TEMPERAMENT
4. Udnyt tiden bedst muligt
Hvis du har adgang til dit nye hjem inden selve flyttedagen, er det rigtig smart lige at overveje, hvilke ting der bør flyttes på forhånd. Det kan eksempelvis være skønt at have køkkenet i orden og sengen på plads.
Hvis du har adgang til dit nye hjem inden selve flyttedagen, er det rigtig smart lige at overveje, hvilke ting der bør flyttes på forhånd. Det kan eksempelvis være skønt at have køkkenet i orden og sengen på plads.
5. Planlæg efter din personlighed
“Hvis du ikke lige er typen, der sætter sig ned og laver en detaljeret tidsplan, anbefaler jeg, at du i hvert fald skriver en liste over de ting, der skal gøres. En helt enkel liste, hvor det simpelthen er et spørgsmål om at sætte hak, når du er færdig, og tilføje et punkt, når du kommer i tanker om noget nyt,” siger Dorotea.
Hæng din liste på køleskabet. Og lad være med at pakke den i flytningens første runde.
Tip!
Flytbare whiteboards kan være smarte, når det kommer til informationer, der skal være synlige for hele familien.
“Hvis du ikke lige er typen, der sætter sig ned og laver en detaljeret tidsplan, anbefaler jeg, at du i hvert fald skriver en liste over de ting, der skal gøres. En helt enkel liste, hvor det simpelthen er et spørgsmål om at sætte hak, når du er færdig, og tilføje et punkt, når du kommer i tanker om noget nyt,” siger Dorotea.
Hæng din liste på køleskabet. Og lad være med at pakke den i flytningens første runde.
Tip!
Flytbare whiteboards kan være smarte, når det kommer til informationer, der skal være synlige for hele familien.
6. Kom igang med planlægningen
For at gøre tingene lettest for dig selv er det nu en god idé at skrive en plan med hvert enkelt trin. Brug en blok, så du kan have det hele samlet på samme sted.
“Der er ingen rigtig eller forkert måde at gøre det på, og din tidshorisont påvirker selvfølgelig, hvordan du skal tilgå din flytning. I nedenstående guide tager vi udgangspunkt i, at der er 2 måneder til flytningen, og at nedtællingen starter NU,” forklarer Dorotea.
For at gøre tingene lettest for dig selv er det nu en god idé at skrive en plan med hvert enkelt trin. Brug en blok, så du kan have det hele samlet på samme sted.
“Der er ingen rigtig eller forkert måde at gøre det på, og din tidshorisont påvirker selvfølgelig, hvordan du skal tilgå din flytning. I nedenstående guide tager vi udgangspunkt i, at der er 2 måneder til flytningen, og at nedtællingen starter NU,” forklarer Dorotea.
Nedtælling: 2 måneder
Først og fremmest skal planlægningen på plads. Derefter kan du begynde at købe flytteklasser, tape, etiketter og andet tilbehør til at pakke dine møbler og genstande.
Book flyttemændene eller flyttebilen (du skal være ude i god tid, hvis du ikke vil hente en bil fra den anden ende af byen).
Hvis du selv tager dig af flytningen, er det nu, du skal forhøre dig hos venner og familie eller andre, der vil bidrage, for at sikre, at de har tid på flyttedatoen.
SE OGSÅ: SÅDAN FÅR DU EN MERE RYDDELIG HVERDAG
Først og fremmest skal planlægningen på plads. Derefter kan du begynde at købe flytteklasser, tape, etiketter og andet tilbehør til at pakke dine møbler og genstande.
Book flyttemændene eller flyttebilen (du skal være ude i god tid, hvis du ikke vil hente en bil fra den anden ende af byen).
Hvis du selv tager dig af flytningen, er det nu, du skal forhøre dig hos venner og familie eller andre, der vil bidrage, for at sikre, at de har tid på flyttedatoen.
SE OGSÅ: SÅDAN FÅR DU EN MERE RYDDELIG HVERDAG
1 måned
Sørg for at have pakket omkring 50% af alt, der skal med. Tøm og reserver et værelse til færdigpakkede flyttekasser, hvis du har mulighed for det. Bestil flytning af din folkeregisteradresse, bredbånd, telefoni, el og andet, der helst skal være i orden med det samme, når du flytter ind.
2 uger
Hav mindst 70% færdigpakket. Så er det lettere at få overblik over, hvilke af de resterende ting der ikke skal flyttes med. Kør tøj og møbler til genbrug, eller sæt annoncer på nettet.
1 uge
Kontrollér, at alt er booket. Har du tilstrækkelig med flyttehjælp?
Sørg for at have pakket omkring 50% af alt, der skal med. Tøm og reserver et værelse til færdigpakkede flyttekasser, hvis du har mulighed for det. Bestil flytning af din folkeregisteradresse, bredbånd, telefoni, el og andet, der helst skal være i orden med det samme, når du flytter ind.
2 uger
Hav mindst 70% færdigpakket. Så er det lettere at få overblik over, hvilke af de resterende ting der ikke skal flyttes med. Kør tøj og møbler til genbrug, eller sæt annoncer på nettet.
1 uge
Kontrollér, at alt er booket. Har du tilstrækkelig med flyttehjælp?
3 dage
Vær færdigpakket. Tænk på, hvor skønt det er at kunne læne sig tilbage og bare nyde de sidste par dage i sit gamle hjem!
Køb mad til flyttedagen, og pak kassen med de vigtigste ting til de første dage. Det vil sige alle de ting, du skal bruge første aften og dag, så du ikke behøver åbne en milliard kasser for at kunne gå i seng.
1 dag
Et par praktiske ting at overveje i sidste minut eller i det mindste på sidste dag: Hvis du har børn, så få styr på pasning. Begynd at gøre rent, og tænk over, i hvilken rækkefølge kasser og møbler skal pakkes i flyttebilen.
LÆS MERE: SÅDAN UDNYTTER DU DIT HJEM TIL OPBEVARING
Vær færdigpakket. Tænk på, hvor skønt det er at kunne læne sig tilbage og bare nyde de sidste par dage i sit gamle hjem!
Køb mad til flyttedagen, og pak kassen med de vigtigste ting til de første dage. Det vil sige alle de ting, du skal bruge første aften og dag, så du ikke behøver åbne en milliard kasser for at kunne gå i seng.
1 dag
Et par praktiske ting at overveje i sidste minut eller i det mindste på sidste dag: Hvis du har børn, så få styr på pasning. Begynd at gøre rent, og tænk over, i hvilken rækkefølge kasser og møbler skal pakkes i flyttebilen.
LÆS MERE: SÅDAN UDNYTTER DU DIT HJEM TIL OPBEVARING
Endelig flyttedag!
Hent flyttebilen, og uddeleger opgaver systematisk til alle de indblandede. Glem ikke at have det sjovt og at bestille den obligatoriske flyttepizza!
FORTÆL OS…
Har du gennemgået et flyttemareridt, eller er du ekspert i at være organiseret og effektiv?
Hent flyttebilen, og uddeleger opgaver systematisk til alle de indblandede. Glem ikke at have det sjovt og at bestille den obligatoriske flyttepizza!
FORTÆL OS…
Har du gennemgået et flyttemareridt, eller er du ekspert i at være organiseret og effektiv?
Hvornår skal du flytte? Når du udarbejder din tidsplan, så tag udgangspunkt i, hvor meget tid du rent faktisk har brug for til forberedelserne. “Typisk har man jo omkring tre måneder fra kontraktdatoen, hvilket er rigeligt til at få alting klappet og klart. Hvis man altså begynder med det samme,” minder Dorotea om.
Her er tidsekspertens favoritkneb til at få tiden til at makke ret:
“Hvis du vælger at gøre alting selv, kan en god liste gøre underværker, da det så bare er om at krydse af. Er du fingernem, kan du også skeje ud med nogle farverige, dekorative lister, som hjernen nemmere kan absorbere. Det plejer jeg at gøre.”