Houzz Tour: Arkitektens hus gemmer på spøjse fund fra fortiden
Buster Delins sommerhus er et økologisk eksperiment med respekt for den gamle industrigrunds historie.
Martina Strand
14. januar 2017
Buster Delin har selv tegnet og bygget familiens sommerhus i Lundnäs uden for Arbrå i Sverige. Lige fra barnsben har han brugt en stor del af sin fritid i Lundnäs i Hälsingland, Sverige, og sammen med sine søskende prøver han i dag at få mest muligt ud af familiens gamle industrigrund, der i sin storhedstid omkring århundredeskiftet var hjemsted for alt fra skotøjsindustri til brændeovnsproduktion.
Under en arkæologisk udgravning inden byggeriet fandt man blandt andet gipsforme til kakkelovne og rester fra murstensproduktionen med fingeraftryk. “Her var oprindeligt 24 bygninger, men da min oldefar købte området i 1917, var industrien allerede blevet flyttet til en anden del af Arbrå, så han rev en del af dem ned. Han beholdt selvfølgelig hovedbygningerne, og så fik han den lokale kunstner Ecke Hedberg til at male indersiden af et gammelt hørskætteri, som siden blev omdannet til festlokale,” fortæller Buster og fortsætter: “Min mor boede permanent i hovedbygningen fra 1984 til 2008. I dag er det mig, mine fire søskende og vores 18 børn, der bruger området i fritiden. En af grundene til, jeg byggede sommerhuset, var, at jeg ville have plads til os allesammen på grunden.”
Under en arkæologisk udgravning inden byggeriet fandt man blandt andet gipsforme til kakkelovne og rester fra murstensproduktionen med fingeraftryk. “Her var oprindeligt 24 bygninger, men da min oldefar købte området i 1917, var industrien allerede blevet flyttet til en anden del af Arbrå, så han rev en del af dem ned. Han beholdt selvfølgelig hovedbygningerne, og så fik han den lokale kunstner Ecke Hedberg til at male indersiden af et gammelt hørskætteri, som siden blev omdannet til festlokale,” fortæller Buster og fortsætter: “Min mor boede permanent i hovedbygningen fra 1984 til 2008. I dag er det mig, mine fire søskende og vores 18 børn, der bruger området i fritiden. En af grundene til, jeg byggede sommerhuset, var, at jeg ville have plads til os allesammen på grunden.”
HOUZZ TOUR
Her bor: Buster Delin og Olivia Tamm Delin med børnene Dixi, Niki, Caspar og Claudia.
Beliggenhed: Lundnäs, lige uden for Arbrå i Hälsingland, Sverige.
Størrelse: 70 kvm.
Arkitekt: Delin Arkitektkontor, der arbejder med privathjem, interiør og møbeldesign. Buster Delin rådgiver og forelæser desuden om indretning og belysningsdesign.
Projektudvikling: 3 år.
Byggetid: 3 år.
Omkostninger: 450.000 kr.
Fotos: Patric Johansson.
Stylist: Myrica Bergqvist.
Sommerhuset i Lundnäs er et bevis på, at det er muligt at kombinere moderne æstetik med ukompliceret og miljøvenligt byggeri og samtidig tilpasse sig omgivelserne og det kulturelle miljø.
Buster har taget hensyn til grundens historie og draget fordel af den overdådige udsigt med hele tre glasfacader.
Et simpelt design betyder minimerede omkostninger, og huset er opført uden overflødig teknik.
“Mange bliver forbavsede, når de hører, hvor lidt selve konstruktionen af sådan et hus koster, og hvor stor en del af omkostningerne der går til tekniske installationer. Man kan virkelig spare meget med et smart og enkelt design.”
Her bor: Buster Delin og Olivia Tamm Delin med børnene Dixi, Niki, Caspar og Claudia.
Beliggenhed: Lundnäs, lige uden for Arbrå i Hälsingland, Sverige.
Størrelse: 70 kvm.
Arkitekt: Delin Arkitektkontor, der arbejder med privathjem, interiør og møbeldesign. Buster Delin rådgiver og forelæser desuden om indretning og belysningsdesign.
Projektudvikling: 3 år.
Byggetid: 3 år.
Omkostninger: 450.000 kr.
Fotos: Patric Johansson.
Stylist: Myrica Bergqvist.
Sommerhuset i Lundnäs er et bevis på, at det er muligt at kombinere moderne æstetik med ukompliceret og miljøvenligt byggeri og samtidig tilpasse sig omgivelserne og det kulturelle miljø.
Buster har taget hensyn til grundens historie og draget fordel af den overdådige udsigt med hele tre glasfacader.
Et simpelt design betyder minimerede omkostninger, og huset er opført uden overflødig teknik.
“Mange bliver forbavsede, når de hører, hvor lidt selve konstruktionen af sådan et hus koster, og hvor stor en del af omkostningerne der går til tekniske installationer. Man kan virkelig spare meget med et smart og enkelt design.”
Huset er bygget i ét plan med en høj bagvæg af granit, der graver sig ind i en forhøjning. Buster har udstyret væggen med genbrugte mursten, som blev fundet i jorden under udgravningen.
Der gik i alt seks år, fra projektet blev skudt i gang, til huset stod færdigt. Buster fandt meget af inspirationen i japansk arkitektur og murstenshuse i indre Stockholm, men grundig rådgivning fra kyndige lokaleksperter, herunder Gunnar Andersson fra det lokale savværk, var uvurderlig.
“Da jeg endelig havde besluttet mig for, hvordan huset skulle se ud, var der allerede gået tre år. Og så begyndte jeg ellers at bygge det stykke for stykke. Jeg følte, jeg var nødt til at skabe noget, der ville passe til grundens personlighed, men ønskede mig en kombination af gammelt og nyt frem for noget helt traditionelt.”
Sommerhuset er opført på en gammel granitgrund, hvor der før stod et lerværksted til fremstilling af brændeovnsdele. Nogle af de mursten, man gravede op, har fået nyt liv og former i dag ydervæggene på husets bagside.
Faktisk har man genbrugt så meget byggemateriale som muligt: både granitblokke, mursten, forstærkningsmaterialer og fyldstoffer. De øvrige materialer kommer hovedsageligt fra lokalområdet.
Det viste sig at være en lang og lærerig process at opføre sit eget hus. Ved at studere dimensionerne i gammeldags træbygninger prøvede Buster sig frem og fik til sidst den store, svævende tagkonstruktion på plads.
Selvfølgelig skulle der også nogle beregninger til, men den gamle træbyggerkunst har meget at lære os. Han lod for eksempel husets træskelet stå eksponeret en vinter for at teste træets styrke. På den måde opdagede han, at en bjælke bøjede sig en anelse, og kunne forstærke den med en smule stål.
Der gik i alt seks år, fra projektet blev skudt i gang, til huset stod færdigt. Buster fandt meget af inspirationen i japansk arkitektur og murstenshuse i indre Stockholm, men grundig rådgivning fra kyndige lokaleksperter, herunder Gunnar Andersson fra det lokale savværk, var uvurderlig.
“Da jeg endelig havde besluttet mig for, hvordan huset skulle se ud, var der allerede gået tre år. Og så begyndte jeg ellers at bygge det stykke for stykke. Jeg følte, jeg var nødt til at skabe noget, der ville passe til grundens personlighed, men ønskede mig en kombination af gammelt og nyt frem for noget helt traditionelt.”
Sommerhuset er opført på en gammel granitgrund, hvor der før stod et lerværksted til fremstilling af brændeovnsdele. Nogle af de mursten, man gravede op, har fået nyt liv og former i dag ydervæggene på husets bagside.
Faktisk har man genbrugt så meget byggemateriale som muligt: både granitblokke, mursten, forstærkningsmaterialer og fyldstoffer. De øvrige materialer kommer hovedsageligt fra lokalområdet.
Det viste sig at være en lang og lærerig process at opføre sit eget hus. Ved at studere dimensionerne i gammeldags træbygninger prøvede Buster sig frem og fik til sidst den store, svævende tagkonstruktion på plads.
Selvfølgelig skulle der også nogle beregninger til, men den gamle træbyggerkunst har meget at lære os. Han lod for eksempel husets træskelet stå eksponeret en vinter for at teste træets styrke. På den måde opdagede han, at en bjælke bøjede sig en anelse, og kunne forstærke den med en smule stål.
“Jeg ser huset som et økologisk projekt, fordi alt træet er lokalt, og fordi så mange af materialerne som muligt er genvundet fra industrigrunden. Tagets isoleringsmateriale er af cellulosefibre, og vi har brugt hør i stedet for forseglingsskum. Nogle enkelte steder har jeg været tvunget til at bruge kemisk injektionsmørtel til at forsegle omkring vinduerne. Ellers består det meste af bygningen af ren træ, glas og cement. Huset har en umiskendelig, sten-agtig duft, som man aldrig ville støde på i andre nybyggede huse.”
LÆS OGSÅ: ARKITEKTEN BYGGEDE SIT JAPANSKE DRØMMEHUS I SVERIGE
LÆS OGSÅ: ARKITEKTEN BYGGEDE SIT JAPANSKE DRØMMEHUS I SVERIGE
Den bærende konstruktion af træ er synligt behandlet med tjære, og det samme er taget - en reference til kornkammeret og hørskætteriet nede ved floden. Et hørskætteri er et hus bygget med bindingsværk, og man brugte det oprindeligt til at skætte hør ved hjælp af vandkraft. I dag bruger familien grundens hørskætteri som festlokale.
Vinduesrammerne er også en del af det bærende skelet, og den bagerste ydervæg består af en 40 centimeter tyk granitblok.
Sommerhuset har en tung krop og er bygget med henblik på at drage optimal fordel af årstidernes gang. Tagudhænget er for eksempel forskelligt på hver af siderne. I sommermånederne kan solen ikke trænge helt ind i huset og forstyrre, men når den kærkomne vintersol står lavt på himlen, kan dagslyset strømme ind gennem de store vinduespartier og bidrage til opvarmning af hjemmet.
Vinduesrammerne er også en del af det bærende skelet, og den bagerste ydervæg består af en 40 centimeter tyk granitblok.
Sommerhuset har en tung krop og er bygget med henblik på at drage optimal fordel af årstidernes gang. Tagudhænget er for eksempel forskelligt på hver af siderne. I sommermånederne kan solen ikke trænge helt ind i huset og forstyrre, men når den kærkomne vintersol står lavt på himlen, kan dagslyset strømme ind gennem de store vinduespartier og bidrage til opvarmning af hjemmet.
Buster Delins sommerhus er nomineret til den velrenommerede designpris Design S. En af årets sponsorer er Svenska Fönster, et lokalt selskab fra Edsbyn, og det er netop i kategorien vinduer, at hjemmet er nomineret. Så hvad er Busters bedste tip til at indsætte vinduer på den helt rigtige måde - i sommerhuse såvel som helårshjem?
“Vinduesløsninger tjener jo generelt til at sørge for lysindfald og smukke udsigter, men de skal også kunne udnytte solens stråler - uden det bliver for varmt. Store glaspartier kræver desuden godt med eftertanke; både i forhold til størrelse og placering. De skal nemlig placeres, så der er minimeret indsyn, hvilket kræver, at man også overvejer indretningen i rummet bag glasset, så det stadig ser flot ud udefra. Store glaspaneler kan også virke truende indefra, når mørket falder på, og så er gardiner en god løsning. Hvis du hænger dem på skinner i loftet, slipper du for grimme kroge og beslag.”
Store glasflader gør det muligt at leve i et hav af naturligt dagslys. Samtidig komplimenterer det mørkfarvede tag nattehimlen udenfor, og når mørket sænker sig, giver det øjet mulighed for at tilpasse sig på en naturlig måde. “Selvfølgelig skal man bruge læse- og arbejdsbelysning, men generelt føles det mere naturligt at spare på el-installationerne og i stedet vænne sig til det naturlige lys fra morgen til aften.”
“Vinduesløsninger tjener jo generelt til at sørge for lysindfald og smukke udsigter, men de skal også kunne udnytte solens stråler - uden det bliver for varmt. Store glaspartier kræver desuden godt med eftertanke; både i forhold til størrelse og placering. De skal nemlig placeres, så der er minimeret indsyn, hvilket kræver, at man også overvejer indretningen i rummet bag glasset, så det stadig ser flot ud udefra. Store glaspaneler kan også virke truende indefra, når mørket falder på, og så er gardiner en god løsning. Hvis du hænger dem på skinner i loftet, slipper du for grimme kroge og beslag.”
Store glasflader gør det muligt at leve i et hav af naturligt dagslys. Samtidig komplimenterer det mørkfarvede tag nattehimlen udenfor, og når mørket sænker sig, giver det øjet mulighed for at tilpasse sig på en naturlig måde. “Selvfølgelig skal man bruge læse- og arbejdsbelysning, men generelt føles det mere naturligt at spare på el-installationerne og i stedet vænne sig til det naturlige lys fra morgen til aften.”
Sofaerne i den store stue er fra Ikea.
“Jeg kan godt lide at joke og sige, at sofaen er her fra området, nu hvor den hedder Söderhamn. Den passer godt ind og er super behagelig. Dyrere møbler havde ikke gjort en forskel for helhedsindtrykket alligevel, og det fungerer godt med noget neutralt og lyst i den hvide indretning.”
Sofabordet er Busters eget design, og det antikke tæppe var en gave fra et familiemedlem.
“Jeg kan godt lide at joke og sige, at sofaen er her fra området, nu hvor den hedder Söderhamn. Den passer godt ind og er super behagelig. Dyrere møbler havde ikke gjort en forskel for helhedsindtrykket alligevel, og det fungerer godt med noget neutralt og lyst i den hvide indretning.”
Sofabordet er Busters eget design, og det antikke tæppe var en gave fra et familiemedlem.
Apropos lokale møbler vil Buster gerne fremhæve nogle af de virksomheder, som har bidraget med deres håndværk. En lokal tømrer og et gravefirma har blandt andet været en stor del af projektet. Ud over at gå til Forsells Byggvaror i Bollnäs hyrede Buster også Freddes Gräv och Schakt i Norränge, Hälsinge Trailer i Arbrå, Bollnäs Rör samt Bollnäs Glas. Molle Pannan AB i Bollnäs står bag celluloseisoleringen i taget.
SE OGSÅ: MILJØVENLIGT KAN SAGTENS VÆRE SEXET
SE OGSÅ: MILJØVENLIGT KAN SAGTENS VÆRE SEXET
Buster er virkelig fortaler for enkle løsninger - low tech, simpelthen. Et godt eksempel er husets opvarmningssystem, der giver en jævn varmespredning og er inspireret af industriområdets produktion af brændeovne. Ildstedet midt i huset opvarmer luft, som suges ned under betongulvet, hvor det breder sig via et lag af lecanødder. Betonen og de tykke vægge holder på varmen længe efter de sidste gløder slukkes i den åbne pejs.
Gulvlampen er en del af Buster Delins egen produktlinje.
Gulvlampen er en del af Buster Delins egen produktlinje.
Den rummelige stue har både en sofagruppe, et spiseområde og en fængslende, frodig skov som bagtæppe.
Om vinteren bidrager et jordvarmesystem til en indendørstemperatur på omkring 10 grader over udendørstemperaturen. Og som supplement til jordvarmen er der endda et indbygget, fjernstyret varmerør, som man kan aktivere på vej til huset.
Om vinteren bidrager et jordvarmesystem til en indendørstemperatur på omkring 10 grader over udendørstemperaturen. Og som supplement til jordvarmen er der endda et indbygget, fjernstyret varmerør, som man kan aktivere på vej til huset.
Køkkenet er et Ikea-skelet med specialdesignede låger, der fortsætter lidt længere end til hyldekanten. De skærmer for lyset fra de undermonterede spotlamper og fungerer samtidig som greb, så man slipper for greb.
Vandrørene er designet til nemt at kunne tømmes, når den op til 30 graders frost sniger sig ind på Hälsingland.
Vandrørene er designet til nemt at kunne tømmes, når den op til 30 graders frost sniger sig ind på Hälsingland.
Ikke alt i huset er fremstillet lokalt, men det er i hvert fald god kvalitet; bordpladen i høvlet kalksten er fra Mysinge stenhuggeri på Öland.
Mortar fra Åhlens og kande af keramikeren Calle Forsberg.
Mortar fra Åhlens og kande af keramikeren Calle Forsberg.
Betonen i det smukke gulv kommer fra Forneby Cementvaru i Norränge. Det er en speciel blanding med finere struktur end normalt, hvilket giver det en lidt sandet fornemmelse.
Alle husets gardiner er fra Växbo Lin og er i tråd med Busters økologiske idé om et hus dekoreret og bygget af lokale virksomheder.
LÆS OGSÅ: SKØN OG SKANDINAVISK ARKITEKTUR PÅ SKRÆNTEN
Alle husets gardiner er fra Växbo Lin og er i tråd med Busters økologiske idé om et hus dekoreret og bygget af lokale virksomheder.
LÆS OGSÅ: SKØN OG SKANDINAVISK ARKITEKTUR PÅ SKRÆNTEN
Sten, mursten og bølgende, blødt stof spiller smukt op mod hinanden i sommerhuset.
Bade- og soveværelset støder op til væggen af genbrugte mursten. Et lille vindue sørger for naturlig læsebelysning og en rummeligere atmosfære oppe i køjesengens høje overkøje.
SE OGSÅ: 11 FANTASTISKE SOMMERHUSE I SKANDINAVIEN
SE OGSÅ: 11 FANTASTISKE SOMMERHUSE I SKANDINAVIEN
Sove- og køkkenområder optager med vilje begrænset plads, så man kunne dedikere flere kvadratmeter til den store stue. De fire børn sover i et rum med en tre-etagers køjeseng.
“Et sommerhus har ikke behov for store soveværelser. Det vigtigste for os var i stedet at have plads til samvær. Det er heldigt, at vores to yngste godt kan lide at sove i hver sin ende af samme seng.”
“Et sommerhus har ikke behov for store soveværelser. Det vigtigste for os var i stedet at have plads til samvær. Det er heldigt, at vores to yngste godt kan lide at sove i hver sin ende af samme seng.”
Buster har hjulpet adskillige privatkunder med at undgå “det-forkerte-hus-på-det-rigtige-sted-fælden”, som han selv kalder den. Hvis man ved, hvordan man vil have sit hus til at se ud, inden man overhovedet køber en grund, ved man ifølge Buster ingenting. Et tæt samarbejde med kunden fører næsten altid til en løsning, man aldrig kunne have drømt om fra begyndelsen - noget unikt med arkitektonisk værdi.
“Man må forstå, at enhver grund kræver sit eget hus. Jo, man kan selvfølgelig godt bygge et hvilket som helst hus, hvis man har en fuldstændig flad grund med store, tomme områder og solen i den rigtige retning, men sådanne grunde med perfekte forudsætninger findes der altså ikke mange af. Så i næsten alle tilfælde har man brug for hjælp til at planlægge husets design.”
Så hvis der er ét råd, Buster vil give videre til alle, der skal til at bygge hus, er det, at man simpelthen skal tage grunden i betragtning lige fra tegnebrættet.
“Jeg ser alt for ofte det forkerte hus på det rette sted. Det er jo tit, folk har en drøm om eksempelvis koloenorme glaspartier tæt på naturen eller om en bestemt type arkitektur som New England-style, klassisk eller modulopbygget. Men det er vigtigt ikke at bestemme sig for tidligt. Jeg ved aldrig, hvilken slags hus der kommer til at stå på en bestemt grund, før jeg har et klart billede af både kunden selv og jordens forudsætninger. De bedste huse bygges på spandevis af eftertanke kombineret med en kunde, der er villig til at eksperimentere,” afslutter Buster.
SKAL VI HJEM TIL DIG?
Vi er altid på udkig efter smukke og interessante huse eller lejligheder at skive om her på Houzz, så hvis du, eller nogen du kender, har et hjem, der kunne være af interesse, må du meget gerne sende os billeder på redaktionen@houzz.com - så vender vi tilbage.
Så hvis der er ét råd, Buster vil give videre til alle, der skal til at bygge hus, er det, at man simpelthen skal tage grunden i betragtning lige fra tegnebrættet.
“Jeg ser alt for ofte det forkerte hus på det rette sted. Det er jo tit, folk har en drøm om eksempelvis koloenorme glaspartier tæt på naturen eller om en bestemt type arkitektur som New England-style, klassisk eller modulopbygget. Men det er vigtigt ikke at bestemme sig for tidligt. Jeg ved aldrig, hvilken slags hus der kommer til at stå på en bestemt grund, før jeg har et klart billede af både kunden selv og jordens forudsætninger. De bedste huse bygges på spandevis af eftertanke kombineret med en kunde, der er villig til at eksperimentere,” afslutter Buster.
SKAL VI HJEM TIL DIG?
Vi er altid på udkig efter smukke og interessante huse eller lejligheder at skive om her på Houzz, så hvis du, eller nogen du kender, har et hjem, der kunne være af interesse, må du meget gerne sende os billeder på redaktionen@houzz.com - så vender vi tilbage.
Relaterede artikler
Renovering & ombygning
Luftig oase til både arbejde og afslapning – på bare 20 kvm.
Af Sara Norrman
Køkken, badeværelse, soveværelse, spiseområde og en sauna! Med eksperternes hjælp blev der plads til det hele.
Hele artiklen
Juledekoration
Houzz Tour: Fra rockerborg til jule-hyggeligt retro-hjem
Af Helle Sindal
I Horsens er en tidligere rockerborg forvandlet til et lyst og venligt hjem med arvestykker, loppefund og moderne design
Hele artiklen
Juledekoration
Nostalgisk jul i sommerhuset – med naturpynt og juletræ i loftet
Indretningsdesignerens sommerhus i Nordvestsjælland emmer af julestemning... men pynt må der ikke være for meget af.
Hele artiklen
Houzz Tours
Houzz Tour: Gammelt værtshus blev forvandlet til et moderne hjem
Ingen havde gættet, at den nedslidte bar kunne blive et lyst og lækkert hjem. Men så tryllede arkitekten...
Hele artiklen
Arkitektur
Houzz Tour: Et strejf af Danmark i det nordlige USA
Af Julie Sheer
De tre simple hytter ligger ved kysten i det nordøstlige Washington og blev opført til ære for ejernes danske rødder.
Hele artiklen
Mest læst
Houzz Tour: Arkitekternes drømmehjem ved vandet i Sønderjylland
Det über-minimalistiske hus danner rammen om Familien Frederiksens "nips-fri" hjem med unik udsigt over Flensborg Fjord.
Hele artiklen
Mest læst
Houzz Tour: Nybygget skandinavisk sommerhus midt i skoven
Af Sara Norrman
I en lysning mellem fyrretræer byggede arkitekten et gennemtænkt hjem fyldt med lys og hygge til sin egen familie.
Hele artiklen
Houzz Tours
Houzz Tour: Fra kedeligt 60'er-hus til moderne drømmehjem
Af Sara Norrman
Indretningsarkitekten bragte både naturen og nutiden indenfor og bor i dag med familien i skønne, minimalistiske rammer.
Hele artiklen
Houzz Tours
Houzz Tour: Oase midt i storbyen – med landlig charme
Af Sara Norrman
Da Emma og hendes familie flyttede ind i byhuset, lod de den landlige stemning brede sig – både indendørs og udendørs.
Hele artiklen
Mest læst
Houzz Tour: Han scorede drømmehjemmet – og indretningsarkitekten!
Af Helle Sindal
Det var starten på et nyt kapitel, da Christian flyttede ind i loftlejligheden i Aalborg med sine to teenage-sønner...
Hele artiklen
Tack, roligt med uppskattning!
Buster
Byggeomkostninger på 450.000,00 !!?? Lyder lidt for godt til at være sandt...
Otroligt snyggt och jordnära fritidshus. En fröjd för ögat. Bra prioriterat med användningen av ytan också.