Houzz Tour: Et multifunktionelt gæsteanneks på blot 17m2
Dette lille gæsteanneks i Præstø tager afsæt i de japanske, multifunktionelle byggetraditioner og kombinerer tradition med modernitet.
Rie Munthe-Rasmussen
27. november 2015
Houzz contributor. Through my work as a Trend analytic, Researcher and Designer I have worked with international designers and Architects in UK, Asia and USA.
Houzz contributor. Through my work as a Trend analytic, Researcher and Designer I... Mere
På en skøn plet i Præstø, tæt på fjorden, ligger dette gæsteanneks fra 2010. Da ægteparret Kallesø’s lille, sorte træsommerhus blev for trangt til den voksende familie med børnebørn og forældre, lød deres ønske på, at kunne tilbyde familie og gæster en overnatningsmulighed, når de fra tid til anden kom på besøg. Derfor begyndte man at tale om mulighederne for en tilbygning, der samtidigt også skulle kunne fungere som en udvidet opbevaringsplads. Deres søn Martin Kallesø, som er arkitekt, tog opgaven på skuldrene og fik endnu en gang mulighed for at bygge “hule” i forældrenes baghave. Martin havde netop været på inspirationsrejse i Japan, og deres gamle traditioner og filosofier omkring æstetik, funktion og mental velvære, blev i høj grad inspirationskilden til dette multifunktionelle gæsteanneks på blot 17 m2. Her fortæller Martin om sine designovervejelser, inspiration og hvad man skal være opmærksom på, når man bygger og indretter mindre rum.
Houzz Tour
Hvem bor her: Gæster og familien Kallesø’s børn og børnebørn, når de er på besøg.
Beliggenhed: Præstø
Størrelse: 17 m2
Budget: ca. 230.000 kr.
Hvornår: 2010
Arkitekt: Martin Kallesø Arkitekter
Fotograf: Lars Kaslov
Stylist: Jens Barslund
Houzz Tour
Hvem bor her: Gæster og familien Kallesø’s børn og børnebørn, når de er på besøg.
Beliggenhed: Præstø
Størrelse: 17 m2
Budget: ca. 230.000 kr.
Hvornår: 2010
Arkitekt: Martin Kallesø Arkitekter
Fotograf: Lars Kaslov
Stylist: Jens Barslund
De første spadestik
Da Martin’s forældre ønskede en tilbygning til deres lille træhus grundet pladsmangel, faldte det Martin naturligt, at se på konteksten. Han ønskede at bygge bro imellem det nye og det gamle. På denne egn, der ligger mellem Præstø og Faxe, lå der allerede mange sorte træhuse, så det gav mening at forbinde det eksisterende med noget nyt. Hertil kom hans store inspirationskilde og selve turen til Japan ind i billedet: “De ting jeg så derude, stod meget klart i min hukommelse, så det kunne jeg bruge i tilblivelsen af gæsteannekset. Jeg kombinerede derfor mine forældres sorte træhus med de erfaringer, jeg havde gjort mig i Japan; tankerne, inspirationen og idéerne omkring de små, multifunktionelle boligformer.”
Da Martin’s forældre ønskede en tilbygning til deres lille træhus grundet pladsmangel, faldte det Martin naturligt, at se på konteksten. Han ønskede at bygge bro imellem det nye og det gamle. På denne egn, der ligger mellem Præstø og Faxe, lå der allerede mange sorte træhuse, så det gav mening at forbinde det eksisterende med noget nyt. Hertil kom hans store inspirationskilde og selve turen til Japan ind i billedet: “De ting jeg så derude, stod meget klart i min hukommelse, så det kunne jeg bruge i tilblivelsen af gæsteannekset. Jeg kombinerede derfor mine forældres sorte træhus med de erfaringer, jeg havde gjort mig i Japan; tankerne, inspirationen og idéerne omkring de små, multifunktionelle boligformer.”
De kompakte løsninger
Martin understreger sin kærlighed til de japanske byggetraditioner: “Hvor end man går hen i Japan, kan man se deres små, kompakte boligformer skyde op. De er vanvittigt gode til denne typer bygninger, da de igennem århundreder, og frem til den dag i dag, stadig har været nødt til at bo på denne måde; både på grund af økonomi og pladsmangel i storbyerne.”
Martin kommer hertil ind på de danske traditioner og relationerne i vores egen designhistorie: “Hvis vi ser tilbage på 1940’erne og 1950’erne, er Japan det land i verden, som i den grad har præget vores egne design - og arkitekturtraditioner. Se bare på designformgivere såsom Poul Kjærholm og Arne Jakobsen.”
Martin understreger sin kærlighed til de japanske byggetraditioner: “Hvor end man går hen i Japan, kan man se deres små, kompakte boligformer skyde op. De er vanvittigt gode til denne typer bygninger, da de igennem århundreder, og frem til den dag i dag, stadig har været nødt til at bo på denne måde; både på grund af økonomi og pladsmangel i storbyerne.”
Martin kommer hertil ind på de danske traditioner og relationerne i vores egen designhistorie: “Hvis vi ser tilbage på 1940’erne og 1950’erne, er Japan det land i verden, som i den grad har præget vores egne design - og arkitekturtraditioner. Se bare på designformgivere såsom Poul Kjærholm og Arne Jakobsen.”
Multifunktioner
Vi spørger ind til, hvad man skal være opmærksom på, hvis man står overfor at skulle bygge et tilsvarende lille rum: “Hvis man kaster sig ud i at skulle bygge eller blot indrette små rum, handler det om, at rummet skal kunne mere end bare én ting. Dette rum er ikke bare et soveværelse med en seng eller et opbevaringsrum med et skab. Med risiko for at lyde alt for peace, love and hamony, er rummet også gået hen og blevet et sted, hvor man får lyst til at sætte sig med en kop kaffe, læse en god bog ved vinduet eller bare være… Det var egentlig ikke noget, jeg havde overvejet fra starten, men jeg tror, at denne dimension er vigtig at have med i sine egne overvejelser, hvis man ønsker at rummet skal kunne lykkes.”
Som Martin påpeger, hænger denne dimension sammen med inspirationen og passionen for de japanske traditioner:“Simpliciteten i rummet hjælper med at tømme hovedet for tanker og lader gæsten slappe af og nyde roen; som en reference til de tusinde år gamle zenhaver, som afstammer fra buddhismen.”
Læs omkring en brugers designdilemma her
Vi spørger ind til, hvad man skal være opmærksom på, hvis man står overfor at skulle bygge et tilsvarende lille rum: “Hvis man kaster sig ud i at skulle bygge eller blot indrette små rum, handler det om, at rummet skal kunne mere end bare én ting. Dette rum er ikke bare et soveværelse med en seng eller et opbevaringsrum med et skab. Med risiko for at lyde alt for peace, love and hamony, er rummet også gået hen og blevet et sted, hvor man får lyst til at sætte sig med en kop kaffe, læse en god bog ved vinduet eller bare være… Det var egentlig ikke noget, jeg havde overvejet fra starten, men jeg tror, at denne dimension er vigtig at have med i sine egne overvejelser, hvis man ønsker at rummet skal kunne lykkes.”
Som Martin påpeger, hænger denne dimension sammen med inspirationen og passionen for de japanske traditioner:“Simpliciteten i rummet hjælper med at tømme hovedet for tanker og lader gæsten slappe af og nyde roen; som en reference til de tusinde år gamle zenhaver, som afstammer fra buddhismen.”
Læs omkring en brugers designdilemma her
Her har vindueskarmen fået en ekstra funktion i form af en sofa, og når Martin’s familie kommer på besøg, kan pladsen desuden fungere som en seng, hvor de nemt kan redde op til et barn. Ydermere er der plads til at kunne slå en babyseng ud ved siden af sengen, så rummet kan komme til at huse en lille familie på fire personer.
Materialevalget indenfor
Martin ville egentlig gerne have givet den fuldt gas på byggematerialerne, men på et tidspunkt måtte de økonomiske overvejelser tages op til revurdering: “Det gav mere økonomisk mening for os at bruge østenfiner, da det er 30-40% billigere end birkekrydsfiner,” uddyber Martin.
“Birkekrydsfiner er mere lyst og ensartet, hvor østenfiner er en tand mere rød i farven. Men Birkekrydsfiner er bare et pisse lækkert materiale!”
Det indvendige har dog stadig opnået denne lækre, luksuriøse kvalitet i udtrykket, og Martin har valgt at give alle træoverfladerne 2-3 gange med en mat lak for at gøre overfladerne mere modstandsdygtige.
De skrå vinkler på loftet har gjort det muligt, at få et smukt ovenlys til at oplyse rummet. Lyset er med til at løfte rummet og give et rart indeklima, og hertil kan man ifølge Martin også få et glimt op til månen på en klar nattehimmel.
Martin ville egentlig gerne have givet den fuldt gas på byggematerialerne, men på et tidspunkt måtte de økonomiske overvejelser tages op til revurdering: “Det gav mere økonomisk mening for os at bruge østenfiner, da det er 30-40% billigere end birkekrydsfiner,” uddyber Martin.
“Birkekrydsfiner er mere lyst og ensartet, hvor østenfiner er en tand mere rød i farven. Men Birkekrydsfiner er bare et pisse lækkert materiale!”
Det indvendige har dog stadig opnået denne lækre, luksuriøse kvalitet i udtrykket, og Martin har valgt at give alle træoverfladerne 2-3 gange med en mat lak for at gøre overfladerne mere modstandsdygtige.
De skrå vinkler på loftet har gjort det muligt, at få et smukt ovenlys til at oplyse rummet. Lyset er med til at løfte rummet og give et rart indeklima, og hertil kan man ifølge Martin også få et glimt op til månen på en klar nattehimmel.
Materialevalget udenfor
Martin beskriver sine materialevalg som velovervejede virkemidler i forsøget på at få den “sorte boks”, som han selv beskriver bygningen, til at lette fra jorden: “Jeg ønskede først og fremmest at kunne kombinere materialebruget med det allerede eksisterende hus. Det eksisterende hus er mere tungt i udtrykket, men jeg ville gerne fremhæve dets materialer såsom træet og farverne,” uddyber Martin. “Derfor kom jeg på at bruge træpaneler i mindre stave, som er skåret ud i lærketræ. Vi lagde dem som et panel udenpå strukturen for at give hele projektet denne luftige lethedsfornemmelse.”
Martin beskriver sine materialevalg som velovervejede virkemidler i forsøget på at få den “sorte boks”, som han selv beskriver bygningen, til at lette fra jorden: “Jeg ønskede først og fremmest at kunne kombinere materialebruget med det allerede eksisterende hus. Det eksisterende hus er mere tungt i udtrykket, men jeg ville gerne fremhæve dets materialer såsom træet og farverne,” uddyber Martin. “Derfor kom jeg på at bruge træpaneler i mindre stave, som er skåret ud i lærketræ. Vi lagde dem som et panel udenpå strukturen for at give hele projektet denne luftige lethedsfornemmelse.”
På ben
Bygningen er ydermere kommet til at “lette” ved hjælp af punktfundamentet, som bygningen står på. Ved at bruge denne type fundament, har man ydermere kunne lette på byggeriets tidsmæssige og økonomiske omkostninger, da man ikke skulle støbe et fuldt dækkende fundament.
Bygningen er ydermere kommet til at “lette” ved hjælp af punktfundamentet, som bygningen står på. Ved at bruge denne type fundament, har man ydermere kunne lette på byggeriets tidsmæssige og økonomiske omkostninger, da man ikke skulle støbe et fuldt dækkende fundament.
Formen på bygningen
Martin beskriver hertil sin generelle designtilgang: “Kontekst og sted får altid lov til at styre mine projekter!”, hvortil han pointerer vigtigheden af netop dette fokus. Når man ser på bygningsformen og strukturen udefra, giver dette fokus mening, og man kan i høj grad se, hvordan formen på selve konstruktionen har forholdt sig til det omkringliggende miljø, haven og det eksisterende hus på grunden. “På den ene side af bygningen står et kæmpe træ, hvilket var grunden til, at jeg skabte denne karnap på byggeriet. Hvis man ser til den anden side, er bygningen skæv, af den simple grund, at det ellers ville komme for tæt på det eksisterende hus.”
Martin beskriver hertil sin generelle designtilgang: “Kontekst og sted får altid lov til at styre mine projekter!”, hvortil han pointerer vigtigheden af netop dette fokus. Når man ser på bygningsformen og strukturen udefra, giver dette fokus mening, og man kan i høj grad se, hvordan formen på selve konstruktionen har forholdt sig til det omkringliggende miljø, haven og det eksisterende hus på grunden. “På den ene side af bygningen står et kæmpe træ, hvilket var grunden til, at jeg skabte denne karnap på byggeriet. Hvis man ser til den anden side, er bygningen skæv, af den simple grund, at det ellers ville komme for tæt på det eksisterende hus.”
Det tidsmæssige aspekt
Projektet har ikke taget mere end 5 uger at gennemføre, fra man startede og indtil huset var færdigbygget. Martin pointerer, at han har gang i et lignende projekt med en kunde i Vordingborg, som vil tage imellem 4-6 uger fra start til slut: “Da vi sørger for at få alt træ malet og skåret ud inden byggeriet går igang, kan vi hurtigt få samlet bygningen på stedet.” Med en vis glæde i stemmen fortæller Martin desuden, at han i det nye projekt har fået grønt lys til at give den ekstra los: “Huset i Vordingborg er en tand større, og her har vi taget den ét gear op, da jeg har fået lov til at lege med birkekrydsfiner indenfor.”
Læs også:
Spektakulære boliger i Tokyo -Sådan har du aldrig før set japansk minimalisme
En studerendes minihytte i Arizonas ørken
FORTÆL OS
Har i selv påbegyndt indretning eller opbygning af en mindre bygning, som skal kunne huse denne multifunktion? Del gerne jeres tips, idéer og billeder med os her i kommentarfeltet!
Projektet har ikke taget mere end 5 uger at gennemføre, fra man startede og indtil huset var færdigbygget. Martin pointerer, at han har gang i et lignende projekt med en kunde i Vordingborg, som vil tage imellem 4-6 uger fra start til slut: “Da vi sørger for at få alt træ malet og skåret ud inden byggeriet går igang, kan vi hurtigt få samlet bygningen på stedet.” Med en vis glæde i stemmen fortæller Martin desuden, at han i det nye projekt har fået grønt lys til at give den ekstra los: “Huset i Vordingborg er en tand større, og her har vi taget den ét gear op, da jeg har fået lov til at lege med birkekrydsfiner indenfor.”
Læs også:
Spektakulære boliger i Tokyo -Sådan har du aldrig før set japansk minimalisme
En studerendes minihytte i Arizonas ørken
FORTÆL OS
Har i selv påbegyndt indretning eller opbygning af en mindre bygning, som skal kunne huse denne multifunktion? Del gerne jeres tips, idéer og billeder med os her i kommentarfeltet!
Relaterede artikler
Renovering & ombygning
Luftig oase til både arbejde og afslapning – på bare 20 kvm.
Af Sara Norrman
Køkken, badeværelse, soveværelse, spiseområde og en sauna! Med eksperternes hjælp blev der plads til det hele.
Hele artiklen
Juledekoration
Houzz Tour: Fra rockerborg til jule-hyggeligt retro-hjem
Af Helle Sindal
I Horsens er en tidligere rockerborg forvandlet til et lyst og venligt hjem med arvestykker, loppefund og moderne design
Hele artiklen
Juledekoration
Nostalgisk jul i sommerhuset – med naturpynt og juletræ i loftet
Indretningsdesignerens sommerhus i Nordvestsjælland emmer af julestemning... men pynt må der ikke være for meget af.
Hele artiklen
Houzz Tours
Houzz Tour: Gammelt værtshus blev forvandlet til et moderne hjem
Ingen havde gættet, at den nedslidte bar kunne blive et lyst og lækkert hjem. Men så tryllede arkitekten...
Hele artiklen
Arkitektur
Houzz Tour: Et strejf af Danmark i det nordlige USA
Af Julie Sheer
De tre simple hytter ligger ved kysten i det nordøstlige Washington og blev opført til ære for ejernes danske rødder.
Hele artiklen
Mest læst
Houzz Tour: Arkitekternes drømmehjem ved vandet i Sønderjylland
Det über-minimalistiske hus danner rammen om Familien Frederiksens "nips-fri" hjem med unik udsigt over Flensborg Fjord.
Hele artiklen
Mest læst
Houzz Tour: Nybygget skandinavisk sommerhus midt i skoven
Af Sara Norrman
I en lysning mellem fyrretræer byggede arkitekten et gennemtænkt hjem fyldt med lys og hygge til sin egen familie.
Hele artiklen
Houzz Tours
Houzz Tour: Fra kedeligt 60'er-hus til moderne drømmehjem
Af Sara Norrman
Indretningsarkitekten bragte både naturen og nutiden indenfor og bor i dag med familien i skønne, minimalistiske rammer.
Hele artiklen
Houzz Tours
Houzz Tour: Oase midt i storbyen – med landlig charme
Af Sara Norrman
Da Emma og hendes familie flyttede ind i byhuset, lod de den landlige stemning brede sig – både indendørs og udendørs.
Hele artiklen
Mest læst
Houzz Tour: Han scorede drømmehjemmet – og indretningsarkitekten!
Af Helle Sindal
Det var starten på et nyt kapitel, da Christian flyttede ind i loftlejligheden i Aalborg med sine to teenage-sønner...
Hele artiklen
Mycket yta för vara så litet, trevligt att 25 kvm har utökas till 30 kvm utan bygglov på Attefallshus, om tomten ändå rymmer mer :)