Houzz Tour: Et ultramoderne hjem på bare 70 kvm
En enorm terrasse sørger for masser af lys og luft – og beskytter samtidig mod nysgerrige kig til husets indre. Velkommen til Japan!
Centralt i et boligområde i Tokyo ligger dette ultramoderne hjem. Selve boligarealet er kun 70 kvm, for ejerne ønskede sig masser af plads udendørs, og arkitekten udtænkte derfor en ret original løsning.
Den store terrasse tillader sollys og lette briser at strømme ind - begge dele er ellers normalt lidt af en sjældenhed midt i byen.
“Vores tilgang til designet lægger lige stor vægt på inden- og udendørs plads. Parret havde en bestemt livsstil, så deres perspektiv var selvfølgelig anderledes end arkitekters og bygherrers, men vi var alle stort set enige om, hvad vi sigtede imod. Det tror jeg også, er en stor del af grunden til, at de valgte mig som arkitekt. Kampen mellem det indendørs og det udendørs fortsatte da også til den bitre ende, men det endelige resultat er intet mindre end enestående,” siger arkitekten Takuro Yamamoto.
LÆS OGSÅ: JAPANSK INSPIRERET TILBYGNING
LÆS OGSÅ: JAPANSK INSPIRERET TILBYGNING
Terrassen på første sal er 17,8 kvm, og loftshøjden er omkring fem meter. Rækværk af diskret tråd er monteret af sikkerhedsmæssige årsager og sørger for, at det åbne udtryk består.
Fra terrassen af rødt cedertræ kan man se vidt omkring, og selv om man teknisk set er “udenfor”, har man en stærk følelse af at være afskærmet fra omverdenen. Står man f.eks. og ser op på huset fra vejen lige ved siden af, spærrer terrassens kant for udsynet - den er nemlig hævet fire meter over jorden, hvilket er højere end nabohusenes niveauer, og det sikrer beboerne 100% privatliv.
Fra terrassen af rødt cedertræ kan man se vidt omkring, og selv om man teknisk set er “udenfor”, har man en stærk følelse af at være afskærmet fra omverdenen. Står man f.eks. og ser op på huset fra vejen lige ved siden af, spærrer terrassens kant for udsynet - den er nemlig hævet fire meter over jorden, hvilket er højere end nabohusenes niveauer, og det sikrer beboerne 100% privatliv.
Det beboede område måtte kun udgøre halvdelen af bygningens totale volumen. Og ifølge byggerestriktionerne måtte huset højst være ni meter, og så skulle ydermurene iøvrigt placeres i en vis afstand fra grundens skæl og vejen.
Men Yamamoto var på forkant: “Inden jeg blev selvstændig arkitekt, arbejdede jeg for et agentur, der tegnede en masse små hjem, så jeg havde den erfaring, der skulle til for at begrænse byggepladsen til 15,5 kvadratmenter. Siden jeg blev selvstændig, har jeg arbejdet mest med større ejendomme, men jeg foretrækker nu disse mindre byhjem,” siger Yamamoto.
Men Yamamoto var på forkant: “Inden jeg blev selvstændig arkitekt, arbejdede jeg for et agentur, der tegnede en masse små hjem, så jeg havde den erfaring, der skulle til for at begrænse byggepladsen til 15,5 kvadratmenter. Siden jeg blev selvstændig, har jeg arbejdet mest med større ejendomme, men jeg foretrækker nu disse mindre byhjem,” siger Yamamoto.
Yamamoto startede med at sænke stueetagen så meget som tilladt, uden det ville blive betragtet som en kælder, og placerede så toilet, badeværelse og værelser hernede.
På førstesalen finder man et køkkenalrum, en spisestue og en opholdsstue.
Endnu højere oppe ligger parrets soveværelse og kontor. Ud over den ekstra anden sal gemmer huset også på endnu en lille hemmelighed, der ikke er synlig udefra: et lille ekstra værelse. Mellem første og anden sal findes der nemlig et opbevaringsrum med et rundt vindue, der har udsigt over atriumentréen.
På førstesalen finder man et køkkenalrum, en spisestue og en opholdsstue.
Endnu højere oppe ligger parrets soveværelse og kontor. Ud over den ekstra anden sal gemmer huset også på endnu en lille hemmelighed, der ikke er synlig udefra: et lille ekstra værelse. Mellem første og anden sal findes der nemlig et opbevaringsrum med et rundt vindue, der har udsigt over atriumentréen.
Døren ind til rummet ligger halvvejs oppe ad trappen til førstesalen. Trykker man et bestemt sted på trinnet med opbevaringsskuffer, kan man åbne en ‘hemmelig dør’.
SE OGSÅ: SÅDAN DEKORERER DU VÆGGENE MED JAPANSK MASKING TAPE
SE OGSÅ: SÅDAN DEKORERER DU VÆGGENE MED JAPANSK MASKING TAPE
Da loftshøjden herinde er under 1,37 meter, betragtes rummet ikke som en ekstra etage under bygningslovgivningen. Pladsen kan bruges til opbevaring, hvilket frigør værdifuld plads andre steder i huset.
Huset er spækket med lignende designelementer, der har til formål at frigøre plads. En del af gulvbrædderne er understøttet af metal, hvilket betyder, at bjælkerne og dermed gulvet er smallere end normalt. Det giver rummene højere til loftet - noget, der bidrager til den lyse og luftige fornemmelse.
“Endnu et vigtigt mål for os var at skabe en bygning, der udefra ville se ud til at have tre etager, og dermed følge loven, men faktisk skjulte en fjerde etage,” forklarer Yamamoto.
“Endnu et vigtigt mål for os var at skabe en bygning, der udefra ville se ud til at have tre etager, og dermed følge loven, men faktisk skjulte en fjerde etage,” forklarer Yamamoto.
Når det store vindue åbnes på vid gab, smelter førstesalens stue sammen med terrassen. Parketgulvets sildebensmønster forstærker virkningen og er netop lagt med henblik på at trække øjet ud mod terrassedelen.
“Udover en stor terrasse ønskede ejerne sig et nutidigt hjem, der stadig ville føles en smule gammeldags. De forestillede sig noget i retning af en pariserlejlighed. Sammen valgte vi derfor materialer, der ville ældes naturligt og give huset et helt specielt udtryk. Det kan godt være, at ydervæggene ser strømlinede og kølige ud på billeder, men overfladen er faktisk belagt med en lidt ru gips, der giver bygningen en varm undertone,” siger Yamamoto.
“Udover en stor terrasse ønskede ejerne sig et nutidigt hjem, der stadig ville føles en smule gammeldags. De forestillede sig noget i retning af en pariserlejlighed. Sammen valgte vi derfor materialer, der ville ældes naturligt og give huset et helt specielt udtryk. Det kan godt være, at ydervæggene ser strømlinede og kølige ud på billeder, men overfladen er faktisk belagt med en lidt ru gips, der giver bygningen en varm undertone,” siger Yamamoto.
Ejerne valgte sofaen, der er betrukket med læder, med omhu. Den lave hylde følger væggen og går i ét med trappen op til overetagen, mens den samtidig fungerer som både TV-bord, bænk til spiseområdet og et bord i perfekt højde for enhver, der sætter sig på gulvet.
Spisebordet er fremstillet af luan-krydsfiner og malet i en mørk nuance for at matche stolene og sildebensparketten. En del af den runde bordkant er skåret af, hvilket gør bordet mere bekvemmeligt for gæster, der sidder på bænken.
LÆS OGSÅ: SÅDAN KLEMMER DU ET SPISEBORD IND, HVOR DER EGENTLIG IKKE ER PLADS
LÆS OGSÅ: SÅDAN KLEMMER DU ET SPISEBORD IND, HVOR DER EGENTLIG IKKE ER PLADS
Yamamoto har selv designet pendellampen, der hænger over spisebordet. Den blev oprindeligt fremstillet til projektet “F-WHITE“ men passede med sin lyse farve helt perfekt i hjørnet af dette hjem. Yamamoto har kaldt sin enkle lampe “Adamski”. Den er lavet af noget så simpelt som aluminium fra en gør-det-selv butik sat sammen med en kageform (!!) og malet hvid.
Et af Yamamotos kendetegn som arkitekt er hans evne til at skabe detaljer, der passer ind i alle former for rum. Brevsprækken, der sidder sænket ind i væggen ved siden af hoveddøren og har dobbeltfunktion som navneskilt, er designet af en af Yamamotos lærlinge.
Det kubistiske dørhåndtag er endnu et originaldesign, håndlavet af træ, og det samme er skydelåsen til badeværelset. “Metalhåndtag ville bare ikke have passet til den stil, parret ønskede sig,” siger Yamamoto. For at mindske mængden af koldt metal er også stikkontakterne blevet malet hvide med et pænt, ensartet resultat.
Her ses parrets soveværelse på anden sal. Dørhåndtaget sidder bemærkelsesværdigt lavt i forhold til dørens højde, men det var en bevidst beslutning at placere håndtaget ergonomisk. Det kan godt være, at det kun er parret selv, der bider mærke i disse små designdetaljer, men arkitekten mener, at det er detaljerne, der giver hjemmet et menneskeligt og varmt udtryk.
“Vi formåede altså at designe et hjem, der kunne flette ‘indenfor’ og ‘udenfor’ sammen i luksuriøs ligevægt. Det er jo en urban drømmebolig!” siger Yamamoto med stolthed i stemmen. “Det lille hus med den enorme terrasse” har været vist i udenlandske medier - måske fordi hjemmet er blevet kaldt indbegrebet af japans minimalisme takket være ydersidens hvide kubeudtryk.
SKAL VI HJEM TIL DIG?
Vi er altid på udkig efter smukke og interessante huse og lejligheder at skive Houzz Tours om. Så hvis du, eller nogen du kender, har et hjem, der kunne være af interesse, må du meget gerne sende os billeder på redaktionendk@houzz.com – så vender vi tilbage.
SKAL VI HJEM TIL DIG?
Vi er altid på udkig efter smukke og interessante huse og lejligheder at skive Houzz Tours om. Så hvis du, eller nogen du kender, har et hjem, der kunne være af interesse, må du meget gerne sende os billeder på redaktionendk@houzz.com – så vender vi tilbage.
Her bor: Et par i 30’erne.
Beliggenhed: Tokyo, Japan.
Arkitekt: Takuro Yamamoto.
Boligareal: 70 kvm.
Ifølge bygningsreglementet i området måtte huset højst være ni meter højt - en udfordring, arkitekten fandt på en overraskende og elegant løsning på.