Houzz Tour: Fra gammelt sygehus til lækkert luksushjem
Se de utrolige før- og efterbilleder af det forladte hospital, der fik en omfattende renovering.
Denne markante ejendom fra 1798 befinder sig lige midt i et af det centrale Londons mest hippe kvarterer og blev oprindeligt opført som et aristokratisk hjem i klassisk georgiansk stil af arkitektbrødrene Robert og John Adam. Huset led skade under bombardementet under 2. Verdenskrig og blev senere overtaget af regeringen og ombygget til hospital.
Da ejerne købte bygningen, var den faktisk stadig proppet med hospitalsudstyr og havde tykke linoleumsgulve. Samtidig var hele ejendommen opdelt i små sengebåse med gardiner, som man kan se på det første billede - et før-billede af det tomme hospital.
Da ejerne købte bygningen, var den faktisk stadig proppet med hospitalsudstyr og havde tykke linoleumsgulve. Samtidig var hele ejendommen opdelt i små sengebåse med gardiner, som man kan se på det første billede - et før-billede af det tomme hospital.
Meget tyder på, at hvælvingen i dette rum (den kan ses i forhenværende billede) først var blevet tilføjet senere i husets historie - formentlig under den victorianske æra. “Vi valgte at åbne buen helt op og indsætte, hvad vi kalder en søjleskærm,” siger Maiorino.
Søjlerne befinder sig i dag centralt, hvor buen engang stod, og indrammer den smukke salon på første sal. “Rummet havde de højeste lofter, de mest betagende detaljer og de største vinduer, så selvfølgelig skulle det være en dagligstue,” forklarer hun.
Søjlerne befinder sig i dag centralt, hvor buen engang stod, og indrammer den smukke salon på første sal. “Rummet havde de højeste lofter, de mest betagende detaljer og de største vinduer, så selvfølgelig skulle det være en dagligstue,” forklarer hun.
Her ses den modsatte ende af dagligstuen, som den så ud, da ejendommen stadig var et hospital med sengebåse til medicinske undersøgelser som prikken over i’et.
Læs også: Houzz Tour -Gammelt værtshus blev forvandlet til et moderne hjem
Læs også: Houzz Tour -Gammelt værtshus blev forvandlet til et moderne hjem
Radiatoren, som netop kan skimtes i forrige billede, er blevet fjernet, og vinduet har genvundet fordums glans og går fra gulv til loft. De ioniske søjler står i smuk kontrast til de bløde, grå vægge.
“Søjlerne er fremstillet af en speciel gips kaldet scagliola, som er meget hård og kan produceres i en hvilken som helst farve og dermed efterligne enhver stenart,” siger Maiorino. “Medmindre man rører ved dem, kan man ikke se, at det ikke er marmor, da materialet ikke føles koldt. Fordelen er, at det er lettere end marmor. Og så er det billigere, for vi havde været nødt til at forstærke gulvene, hvis vi ville bruge den ægte vare.”
“Søjlerne er fremstillet af en speciel gips kaldet scagliola, som er meget hård og kan produceres i en hvilken som helst farve og dermed efterligne enhver stenart,” siger Maiorino. “Medmindre man rører ved dem, kan man ikke se, at det ikke er marmor, da materialet ikke føles koldt. Fordelen er, at det er lettere end marmor. Og så er det billigere, for vi havde været nødt til at forstærke gulvene, hvis vi ville bruge den ægte vare.”
Når man ser dette før-billede af endnu en hospitalsstue, er det svært at forestille sig, at rummet i dag stueetagens spiseområde, som ses i næste billede. En del af skorstenen er netop synlig på bagvæggen. I det renoverede rum er indhakket i siden delvist udfyldt. “Vi har brugt området til serviceinstallationer og rør på tværs af etager,” siger Maiorino.
Høje vinduer oversvømmer spisestuen med naturligt lys. Da hjemmet ligger på en hjørnegrund på et centralt torv i London, drager adskillige rum fordel af henrivende dobbelt-perspektiv.
Vægge malet i Mole’s Breath, Farrow & Ball. Ildsted, Chesney’s.
Vægge malet i Mole’s Breath, Farrow & Ball. Ildsted, Chesney’s.
Også i stueetagen, hvor der engang var konsultationsrum som vist her, er der i dag en veloplyst dagligstue ved siden af spisestuen.
De uimodståelige, buede vinduer i stueetagen er alle blevet udskiftet. “Nogle var blevet sat i så sent som i 60’erne og passede ikke til huset. Og på grund af bombardementet var der alligevel ingen originale vinduer tilbage.” siger Maiorino.
De nye vinduer er lavet af specialfremstillet glas, som er produceret til at ligne den slags, der blev anvendt i victoriansk tid. “Det er ikke hundrede procent fladt og er en smule forvrænget, hvilket får det til at se autentisk ud,” siger Maiorino. Lysekronen er fra en specialistkonservator og producent af antik belysning.
Få hjælp med en hvilken som helst del af dit renoveringsprojekt - find en ekspert nær dig lige her!
De nye vinduer er lavet af specialfremstillet glas, som er produceret til at ligne den slags, der blev anvendt i victoriansk tid. “Det er ikke hundrede procent fladt og er en smule forvrænget, hvilket får det til at se autentisk ud,” siger Maiorino. Lysekronen er fra en specialistkonservator og producent af antik belysning.
Få hjælp med en hvilken som helst del af dit renoveringsprojekt - find en ekspert nær dig lige her!
Trapperne, der stiger op fra stueetagens entré, var både dækket af tykke brædder, linoleum og maling. “Trappen er fritbærende med trin i Portland sten og hører til bygningens originale struktur,” siger Maiorino. “Vi fjernede al malingen og reparerede flere trin ved at indsætte nye sten, hvor der manglede. Vi reparerede også de originale stenfliser på gulvet, da adskillige var i stykker. Det handlede om at få mest ud af det, vi havde, og diskret fylde huller med nye stenelementer.”
Fra kælderen til anden etage er trapperne også i Portland sten, men disse blev omdannet til eg.
Trappen er en kopi af den, der findes i Sir John Soane’s Museum. “Ejerne støtter museet og foretrækker den mere strømlinede, neoklassiske stil, som de derfor valgte frem for den dekorative stil, Adams brødrene oprindeligt var gået efter, da de designede bygningen,” forklarer Maiorino. “Da bygningen endelig stod færdig i 1798, var Robert Adam gået bort, og selvom han designede det ydre, fik han faktisk aldrig set interiøret. Derfor virker det passende at vælge samme stil som den arkitekt, der kom lige efter ham.”
Læs mere: Houzz Tour -Gammelt byhus i København fik moderne totalrenovering
Trappen er en kopi af den, der findes i Sir John Soane’s Museum. “Ejerne støtter museet og foretrækker den mere strømlinede, neoklassiske stil, som de derfor valgte frem for den dekorative stil, Adams brødrene oprindeligt var gået efter, da de designede bygningen,” forklarer Maiorino. “Da bygningen endelig stod færdig i 1798, var Robert Adam gået bort, og selvom han designede det ydre, fik han faktisk aldrig set interiøret. Derfor virker det passende at vælge samme stil som den arkitekt, der kom lige efter ham.”
Læs mere: Houzz Tour -Gammelt byhus i København fik moderne totalrenovering
Kælderkøkkenets design er et resultat af ejernes samarbejde med køkkenspecialisten Smallbone of Devizes. “Køkkenet er faktisk en prototype for deres Macassar kollektion,” siger Maiorino. “Det er inspireret af arkitekten Sir John Soane’s designs. Detaljerne, geometrien, og anvendelsen af marmor og spejle peger altsammen i retning af hans arbejde.”
På denne etage er der også et toiletrum.
Køkken, Smallbone of Devizes.
På denne etage er der også et toiletrum.
Køkken, Smallbone of Devizes.
Dette lidt forsømte værelse på anden etage blev omdannet til kontor, og du kan se resultatet af transformationen i næste billede.
Det nu smukt restaurerede kontor grænser op til et tilhørende badeværelse, der gemmer sig bag døren ved siden af uret. Væggene har fået en omgang med en nu udgået farve fra Farrow & Ball. Ildstedet er af marmor - kopieret fra Sir John Soane’s Museum og fremstillet at Chesney’s.
Ildsted, Chesney’s.
Ildsted, Chesney’s.
Mødelokalet på anden etage er blevet genskabt som et en suite badeværelse. Døren til det tilstødende kontor er netop synlig bag en bogreol ved siden af vinduet.
Huset ligger på torvets sydlige hjørne og er derfor badet i lys. Badeværelset på anden etage udnytter lysindfaldet til fulde med tre store vinduer.
Badet og brusekabinen er begge specialfremstillede. “Vi kontaktede en stenleverandør og gav ham detaljerede tegninger af præcist det, vi ville have,” forklarer Maiorino.
Gulvet er splinternyt i hele huset bortset fra på øverste etage. “Vi brugte specialtilpassede brædder og indlagde gulvvarme,” tilføjer arkitekten. “Radiatorerne bruges som håndklædeholdere.”
Se flere billeder af guddommelige badeværelser fra hele verden i vores arkiv
Badet og brusekabinen er begge specialfremstillede. “Vi kontaktede en stenleverandør og gav ham detaljerede tegninger af præcist det, vi ville have,” forklarer Maiorino.
Gulvet er splinternyt i hele huset bortset fra på øverste etage. “Vi brugte specialtilpassede brædder og indlagde gulvvarme,” tilføjer arkitekten. “Radiatorerne bruges som håndklædeholdere.”
Se flere billeder af guddommelige badeværelser fra hele verden i vores arkiv
På anden sal forbinder et spejlbelagt påklædningsværelse badeværelset med soveværelset. “Her ser vi igen en inspiration fra Sir John Soane, der brugte spejle til at gøre rum større,” fortæller Maiorino. “Vi monterede skabe på begge sider i dette lille-bitte værelse med et hvælvet loft. Spejlene giver en slags kalejdoskopisk effekt og reflekterer hinanden uendeligt, da de står ansigt til ansigt.”
På den øverste etage blev endnu et rodet kontor fra husets fortid som hospital mirakuløst forvandlet til et smukt soveværelse, der kan ses på næste billede.
Gulvene på øverste etage er af fyr frem for eg, som ellers er blevet brugt i resten af huset. “Træet var skjult under tæpper eller linoleum,” siger Maiorino. “Gulvene er formentlig ikke fra den georgianske tid, men nok snarere fra den viktorianske periode.”
Det var formodentlig altid intentionen, at værelset skulle være ejernes soveværelse. “Kvadratmeterne i London var for eftertragtede til at holde tjenestefolk heroppe,” siger arkitekten. “Nogle medarbejdere boede nok i huset, men det er mere sandsynligt, at de holdt til i kælderen.”
Læs mere: Houzz Tour -Gammelt landsted fik moderne, minimalistisk makeover
Det var formodentlig altid intentionen, at værelset skulle være ejernes soveværelse. “Kvadratmeterne i London var for eftertragtede til at holde tjenestefolk heroppe,” siger arkitekten. “Nogle medarbejdere boede nok i huset, men det er mere sandsynligt, at de holdt til i kælderen.”
Læs mere: Houzz Tour -Gammelt landsted fik moderne, minimalistisk makeover
Her ses badeværelset på øverste etage. Vinduerne på denne side, nemlig bygningens flanke, var delvist skærmet under bombardementet, men måtte alligevel udskiftes.
FORTÆL…
Hvad synes du om det uimodståeligt restaurerede hjem?
FORTÆL…
Hvad synes du om det uimodståeligt restaurerede hjem?
Her bor: Et par.
Beliggenhed: Det centrale London.
Ejendom: Et fredet, fem-etagers hus opført i 1798.
Størrelse: 2 soveværelser, 2 en suite badeværelser og et toilet.
Arkitekt: Russell Taylor Architects.
Billedet her giver et glimt af ejendommens stand, inden arbejdet begyndte i maj 2007. Renoveringen varede til slutningen af 2008, og alt blev overvejet ned til den mindste detalje. “Huset er fredet i allerhøjeste kategori, så både kommunen og English Heritage var inde over hver eneste beslutning,” siger Silvia Maiorino fra Russell Taylor Architects, genierne bag renoveringen. “Men ejerne havde hele vejen igennem intentionen om at respektere bygningen og gøre tingene rigtigt - faktisk ofte på deres egen bekostning.”
Planen var at skabe tre etagers fællesområder og to etager dedikeret til soveværelser. Inden de overtog, var huset hjemsted for London Foot Hospital. “Det var ikke særlig egnet som hospital, specielt ikke for folk med problemer med at gå op ad trapper!” siger Maiorino, der arbejdede med projektet på tæt hold. “Den indvendige planlægning var også ret brutal. Man havde forsøgt sig med strukturelle forstærkninger på ret sjusket vis og havde ikke bibeholdt særlig mange originale træk.”