Houzz Tour: Lejligheden fra 1920'erne får en chic opdatering
Antik og moderne blandes sammen i dette ægte boheme-hjem i en kystby nær Sydney.
Hvis du nogensinde har spekuleret på, om indretningsdesignere bruger den samme mængde energi på at forskønne sine egne hjem, som de gør hos kunderne, kan spørgsmålet besvares ved at kigge indenfor hos Sarah Davison. Selvom lejligheden havde den perfekte beliggenheden i en kystby nær Sydney, var den samtidig bygget i 1920’erne og havde desperat brug for en renovering. I stedet for at angribe denne proces på den sædvanlige måde, valgte Davison at ære bygningens historie ved at bevare de tidstypiske detaljer, og i stedet fokusere på at mikse udtrykket med indretningselementer fra forskellige kulturer og tidsaldre. Resultatet blev en ægte følelse af ro blandet med boheme-chic.
“Det illustrerer måden, hvorpå man kan indrette med undertoner af 1920’erne og samtidig bevare de klassiske og moderne elementer på én og samme tid,” siger Davison.
HOUZZ TOUR
Hvem bor her: Indretningsdesigner Sara Davison
Beliggenhed: Tamarama, en forstad til Sydney
Størrelse: 1 soveværelse, 1 badeværelse
Indretningsdesigner: Sara Davison
“Det illustrerer måden, hvorpå man kan indrette med undertoner af 1920’erne og samtidig bevare de klassiske og moderne elementer på én og samme tid,” siger Davison.
HOUZZ TOUR
Hvem bor her: Indretningsdesigner Sara Davison
Beliggenhed: Tamarama, en forstad til Sydney
Størrelse: 1 soveværelse, 1 badeværelse
Indretningsdesigner: Sara Davison
Davison begyndte projektet med at skabe en næsten lysende, ‘galleri-lignende’ kulisse ved at male de dekorative lofter, snoede søjler, vægge, døre og vinduer i en mat, naturligt hvid nuance. Dette gav sammenhæng mellem alle disse elementer og skabte samtidig en neutral baggrund, som kan få farverne i kunstværker, fliser, tekstiler og møbler til at gløde.
Indretningen giver en moderne kant i det gamle, klassiske hus fra 1920’erne. En sensitiv tilgang til indretningen med fokus på detaljer og farver giver interiøret en unik personlighed, sjæl og dybde.
Udtrykket i lejligheden er en afbalanceret sammensætning af indretningselementer. Hver krog føles levende og er fyldt med karakter og liv.
Bygningen består af seks lejligheder, hvoraf fire er blevet moderniseret på typisk vis - her vælger man ofte at fjerne de periodiske detaljer til fordel for en mere stringent, minimalistisk indretning. Davison valgte at angribe renoveringen anderledes, og bevarede dermed meget af den oprindelige bygningskonstruktion med fokus på de dekorative, snoede søjler og gamle gipslofter. Hun besluttede sig hertil for at slibe parketgulvene ned og give dem olie, og de originale døre og vinduer blev repareret og malet.
Lejligheden er blevet genoplivet med fokus på at være funktionel, beboelig og smuk - uden behovet for en komplet renovering. Hvert område i lejligheden har en individuel, men samtidig komplimenterende, farvepalette. Man bemærker variationen af farver i lejligheden, men de er samtidig diskrete: et klassisk sort-hvid køkken, græsgrøn, citron og lavendel i stuen, en blød rosa, beige og blå i soveværelset og badeværelset.
Glasdørene, som oprindeligt opdelte soveværelset og udestuen, blev genbrugt som døre til et kina-skab i det nye køkken. Den oprindelige dør, som er lavet i messing og bronze, samt detaljer fra vinduet, blev også repareret og genbrugt.
For at skabe mere rumlighed foretog man også strukturelle ændringer i selve grundplanet, som forstørrede rummet og samtidigt forbedrede lejlighedens naturlige luftcirkulation i så høj en grad, at man ikke længere havde brug for aircondition.
For at skabe mere rumlighed foretog man også strukturelle ændringer i selve grundplanet, som forstørrede rummet og samtidigt forbedrede lejlighedens naturlige luftcirkulation i så høj en grad, at man ikke længere havde brug for aircondition.
For at holde budgettet nede, genbrugte Davison så mange ting som overhovedet muligt; I køkkenet er den originale væg med dekorative, sorte fliser blevet et omdrejningspunkt i rummet - uden at koste noget som helst.
Mange af Davison’s gamle møbler blev opdateret for at holde omkostningerne nede, og denne løsning tilførte desuden en vis portion personlighed og historie til indretningen. Lædersofaen fra Thonet, som Davison har ejet i mere end et årti, er for eksempel blevet dækket med et tæppe i cremefarvet linned, så det kunne passe bedre til resten af indretningen.
“Vi sigtede også mod at kunne forene det gamle med det nye,” siger Davison. En smuk lanterne i bronze fra det 19. århundrede står sammen med en stor Bill Henson fotomontage og en Harry Bertoia Large Diamond Chair.
Den unikke, personlige indretning er harmonisk sammensat, hvilket skaber en følelse af hjemlighed og historie: sølvblade og bronze-lanterner, blødt sengetøj og tekstiler, bambus, ibenholt, håndlavede mosaikker, finpudsede travertin-fliser; stukke, uldne tæpper og bemærkelsesværdige kunstværker.
Indretningen af lejligheden opstod til dels gennem en velovervejet proces, og til dels ud fra ren intuition. En kinesisk afskærmning fra 1940’erne, som er malet på gamle sølvblade, blev fundet ved en tilfældighed og købt med det samme.
“Jeg tror på, at tilfældighedernes spil betyder enormt meget, når man ønsker at skabe en indretningsstil med ægte charme og atmosfære,” siger Davison.
Når det kommer til at skabe en bæredygtig indretning, er Davison’s vigtigste strateg,i at skabe klassiske, velproportionerede rum, der kan bevæge sig med tiden og ikke går af mode. “Indretningen i soveværelset er klassisk og behøver ikke at blive opdateret i mange, mange år,” siger hun.
Både inventaret og møblerne føles komfortable og gennemførte, uden at virke overvældende i rummet. “Der er stadig pusterum i denne lejlighed,” siger Davison. “Den er ikke fyldt med overflødige detaljer.”
Dette går hånd i hånd med hendes bæredygtige indretningsfilosofi, som lyder således: ‘Vælg kun de detaljer, du virkelig har brug for, men aldrig noget, du kan leve foruden.’
Dette går hånd i hånd med hendes bæredygtige indretningsfilosofi, som lyder således: ‘Vælg kun de detaljer, du virkelig har brug for, men aldrig noget, du kan leve foruden.’
Man valgte smukke tekstiler med henblik på at øge følelsen af komfort og blødhed. Halvtransparente linnedsgardiner passer perfekt ind i det solrige rum. Puderne blev specialfremstillede af delikate, mønstrede vintage tekstiler, som Davison købte på sine rejser.
Mange af møblerne og inventaret i lejligheden er vintage eller antik - den oprindelige form for bæredygtighed. De fleste af tingene har fulgt med Davison i mange år, og hun har kun investeret i et par enkelte detaljer, da lejligheden skulle indrettes.
Læs mere om hvordan du kan give din lejlighed dette vintage præg her.
Læs mere om hvordan du kan give din lejlighed dette vintage præg her.
“Jeg har bevidst valgt ting med en håndlavet finish, da jeg tror på, at essensen af det håndlavede produkt kommer til udryk i den endelige fysiske form,” siger Davison. Variationen af nuancer i de marokkanske fliser danner for eksempel en smuk rosa-beige baggrundskulisse til badeværelset.
Læs flere spændende Houzz Tours:
Vesterbro lejlighed med endeløs dekadence og kuriosa - En studerendes minihytte i Arizonas ørken - På besøg hos designeren Michala Wiesneck på Frederiksberg
Læs flere spændende Houzz Tours:
Vesterbro lejlighed med endeløs dekadence og kuriosa - En studerendes minihytte i Arizonas ørken - På besøg hos designeren Michala Wiesneck på Frederiksberg