Houzz Tour: Lyst og moderne familiehjem midt i den mørke skov
Med smukke danske mursten er det lykkedes at bygge et nyt, gennemtænkt hus i fuld harmoni med naturen omkring.
Man når knapt indenfor i Andreas Sandgrens hus ‘Villa Enestigen’ lige uden for Lund i Sverige, før man får øje på den imponerende loftshøjde og det smukke lysindfald. Nybyggeriet ligger i et forhenværende sommerhusområde og stod færdigt i 2014. Inden da havde Andreas set på en del huse sammen med sin ven Marco Pusterla, arkitekt hos Jakobsson Pusterla. Det endte dog altid med, at husprisen var for høj, og til sidst besluttede Andreas og hans daværende kone sig for, at det måske var bedre bare at bygge et hus fra grunden. Sådan gik det til, at de fandt sig en grund her i Veberöd med et sommerhus, der var i for dårlig stand til at blive konverteret til helårshjem.
Parret beholdt deres daværende lejlighed og ventede et par år, før de til sidst skød byggeriet i gang i 2012. Og det endelige resultat var værd at vente på – et moderne, rummeligt og lyst hjem helt tæt på naturen.
Parret beholdt deres daværende lejlighed og ventede et par år, før de til sidst skød byggeriet i gang i 2012. Og det endelige resultat var værd at vente på – et moderne, rummeligt og lyst hjem helt tæt på naturen.
Rent arkitektonisk fremstår huset som en moderne fortolkning af de typisk skånske huse med sadeltag, og selve konstruktionen trækker på gamle metoder til opførsel af murstenshuse. Bygningen befinder sig på en smuk lille gade i skoven i udkanten af området.
“Vi ville ikke bo inde i Lund, men lidt uden for, og vi ville gerne være omgivet af natur uden at bo dybt inde i skoven,” forklarer Andreas.
Husets ydre er så godt som vedligeholdelsesfrit, og Jakobsson Pusterla siger, at facaden kun bliver smukkere med årene.
LÆS MERE: SKUESPILLERENS USÆDVANLIGE SOMMERBOLIG
“Vi ville ikke bo inde i Lund, men lidt uden for, og vi ville gerne være omgivet af natur uden at bo dybt inde i skoven,” forklarer Andreas.
Husets ydre er så godt som vedligeholdelsesfrit, og Jakobsson Pusterla siger, at facaden kun bliver smukkere med årene.
LÆS MERE: SKUESPILLERENS USÆDVANLIGE SOMMERBOLIG
Alle værelserne er sydvendte, og lysindfaldet er enormt vigtigt. Husets aflange profil brydes af en trio af glaspaneler, der hver især markerer områder af hjemmet. Villaen åbner sig op mod skoven her på bagsiden og er omvendt lukket mod vejen på den anden side takket være det tilpassede design. Marco og Andreas skitserede det første udkast "på en serviet under et blommetræ i Marcos have," fortæller de. Projektet blev derefter langsomt udviklet over et par år.
Fra gaden træder man ind i en slags lysskakt skabt af de store glaspaneler. Det, at de øverste trappetrin er åbne, gør det muligt for lyset at trænge helt ind under trappeafsatsen. Huset har to gangområder; bag trappen føres man ind til et vaskerum og videre ud i baghaven. Passagen mellem stuen og arbejdsværelset strækker sig foran trappen.
Til højre for indgangen støder man på køkkenet. Herinde er loftet en del lavere end i entréen og stuen - lofthøjden i huset varierer mellem 2,26 og 6,5 meter, hvilket bibringer en mærkbar dynamik. At loftet er lidt lavere giver køkkenet en mere intim atmosfære. Rummet byder på adskillige skræddersyede detaljer, herunder stikkontakter i messing.
“Køkkenet er husets hjerte, og vi kan virkelig mærke årstidernes skifte herinde. Når det sner, føles hele huset hvidt, og når månen skinner, behøver vi nærmest ikke tænde lyset,” siger Andreas.
LÆS MERE: ELSKER ELLER HADER DU DETTE FIRKANTEDE FAMILIEHJEM?
“Køkkenet er husets hjerte, og vi kan virkelig mærke årstidernes skifte herinde. Når det sner, føles hele huset hvidt, og når månen skinner, behøver vi nærmest ikke tænde lyset,” siger Andreas.
LÆS MERE: ELSKER ELLER HADER DU DETTE FIRKANTEDE FAMILIEHJEM?
Blandt hjemmets smarte designløsninger er vinduet over vasken, der - som så mange andre af hjemmets elementer - blev installeret med henblik på at omfavne naturen.
“Det er ikke meningen, det skal opleves som et vindue. Hvis man står og arbejder ved vasken, og folk går forbi ude på gaden, kan man ikke se dem, fordi vinduet er så lavt. Men hvis man sidder ved bordet, kan du til gengæld se alt, der foregår derude,” forklarer Andreas.
Skuffer i soklen under køkkenskabene tilbyder ekstra opbevaringsplads - endnu en diskret løsning i det funktionelle hjem. Prikken over i’et er et køkkenbord af rustfrit stål og en stænkskærm af keramisk granit.
“Det er ikke meningen, det skal opleves som et vindue. Hvis man står og arbejder ved vasken, og folk går forbi ude på gaden, kan man ikke se dem, fordi vinduet er så lavt. Men hvis man sidder ved bordet, kan du til gengæld se alt, der foregår derude,” forklarer Andreas.
Skuffer i soklen under køkkenskabene tilbyder ekstra opbevaringsplads - endnu en diskret løsning i det funktionelle hjem. Prikken over i’et er et køkkenbord af rustfrit stål og en stænkskærm af keramisk granit.
Man kan vist roligt sige, at køkkenet er specialbygget.
“Det hele er gjort med millimeterpræcision, for ellers fungerer det ikke,” siger Andres.
“Det er fuldstændig tilpasset mine behov for at maksimere pladsen mest muligt.”
Valget faldt på krydsfiner, hvis tekstur og årer bidrager til husets naturlige fremtoning. Da materialet har tendens til at gulne, blev det behandlet med hård voks og derefter hvidpigmenteret. De enkelte dele er skåret ud af ét stykke træ, så åremønsteret matcher.
“Det kræver en hel del arbejde at få dem til at passe sammen, for det indebærer, at man skal lægge snittene helt præcist, og hvis man fejler, falder det hele fra hinanden. Det er lidt af et pillearbejde,” siger Andreas.
Gulvet i køkkenet er af dansk eg.
“Det hele er gjort med millimeterpræcision, for ellers fungerer det ikke,” siger Andres.
“Det er fuldstændig tilpasset mine behov for at maksimere pladsen mest muligt.”
Valget faldt på krydsfiner, hvis tekstur og årer bidrager til husets naturlige fremtoning. Da materialet har tendens til at gulne, blev det behandlet med hård voks og derefter hvidpigmenteret. De enkelte dele er skåret ud af ét stykke træ, så åremønsteret matcher.
“Det kræver en hel del arbejde at få dem til at passe sammen, for det indebærer, at man skal lægge snittene helt præcist, og hvis man fejler, falder det hele fra hinanden. Det er lidt af et pillearbejde,” siger Andreas.
Gulvet i køkkenet er af dansk eg.
Det åbne køkken og stuen adskilles af et ildsted fra Brunner.
“Det er en flot detalje, men den skal også fungere og kunne nydes i hverdagen. Det skal være let at tænde op, også selv om det er mandag morgen, så man kan sidde og nyde ilden, mens man spiser morgenmad,” siger Andreas.
På højre side af stuen fører en dør ud til haven.
LÆS MERE: OPVARM HJEMMET MED MODERNE KAMINER I ALLE STILARTER
“Det er en flot detalje, men den skal også fungere og kunne nydes i hverdagen. Det skal være let at tænde op, også selv om det er mandag morgen, så man kan sidde og nyde ilden, mens man spiser morgenmad,” siger Andreas.
På højre side af stuen fører en dør ud til haven.
LÆS MERE: OPVARM HJEMMET MED MODERNE KAMINER I ALLE STILARTER
I stuen åbner loftet sig igen, og den vidtrækkende loftshøjde får lyset til at strømme ind fra alle retninger. Her ser man tydeligt husets sigtelinjer - til højre kan du se hele vejen ned til arbejdsværelset i den anden ende. Man har endda indarbejdet et lille vindue højt oppe på væggen, til venstre i billedet, for endnu mere dagslys.
På den ene side er kanten mellem stuens væg og taghældningen skarp, men på venstre side flyder væggen og loftet nærmest sammen, hvilket giver rummet et blødt indtryk. Designet er et resultat af mange timer i tænkeboksen og et tæt samarbejde mellem Andreas, Marco og bygherren.
“Husets udformning er slet ikke blevet ændret under konstruktionsarbejdet. Andreas var utroligt involveret og deltog i alle møderne med bygherren, Tomas Gustavsson fra Tomas Gustavsson konstruktioner AB,” siger Marco.
Det store hjørnevindue får huset til at virke vidt åbent og sikrer et dagligt møde med naturen.
“Husets udformning er slet ikke blevet ændret under konstruktionsarbejdet. Andreas var utroligt involveret og deltog i alle møderne med bygherren, Tomas Gustavsson fra Tomas Gustavsson konstruktioner AB,” siger Marco.
Det store hjørnevindue får huset til at virke vidt åbent og sikrer et dagligt møde med naturen.
Allerbagerst i hjemmet ligger arbejdsværelset, som også nyder godt af masser af lys. Under stueetagen findes i øvrigt en kælder på 50 kvadratmeter, og hernede ligger kommandocentralen for boligopvarmningen. Husets ventilationssystem er integreret i skelettet og udnytter solenergi gennem husets store, sydvendte åbninger og materialernes evne til at optage temperaturer - ydervæggenes sten er intet mindre end en halv meter tykke, og taget er beklædt med små, flade teglsten fra Skotland.
“En udfordring, jeg ikke lige havde overvejet, var, at vi havde valgt ret mange tegl per kvadratmeter. Normalt har man 13 teglsten per kvadratmeter, men vi har 63, så det betød selvfølgelig en del mere arbejde og uendeligt mange skruer; det tog over 10.000 skruer at få taget på plads,” fortæller Andreas.
“En udfordring, jeg ikke lige havde overvejet, var, at vi havde valgt ret mange tegl per kvadratmeter. Normalt har man 13 teglsten per kvadratmeter, men vi har 63, så det betød selvfølgelig en del mere arbejde og uendeligt mange skruer; det tog over 10.000 skruer at få taget på plads,” fortæller Andreas.
Det enorme vindue i entréen er to etager højt. På billedet kan du se det smarte lysdesign med spots placeret langs væggen.
“Det er designet af belysningsarkitekten Viveca Rosencrantz fra FOJAB arkitekter,” siger Andreas.
“Lyset rammer væggen og får huset til at føles nærmest levende. Om aftenen kan vi dæmpe det, som vi har lyst.”
“Den indvendige belysning er designet med henblik på at fremhæve arkitekturen, ikke for at blive set i sig selv,” påpeger Marco.
LÆS MERE: SÅDAN FÅR DU DET BEDSTE LYS UD AF SPOTS
“Det er designet af belysningsarkitekten Viveca Rosencrantz fra FOJAB arkitekter,” siger Andreas.
“Lyset rammer væggen og får huset til at føles nærmest levende. Om aftenen kan vi dæmpe det, som vi har lyst.”
“Den indvendige belysning er designet med henblik på at fremhæve arkitekturen, ikke for at blive set i sig selv,” påpeger Marco.
LÆS MERE: SÅDAN FÅR DU DET BEDSTE LYS UD AF SPOTS
Oppe på første sal har man også arbejdet med volumen og rum. Langs trappen ligger dette lille åbne område til afslapning.
“Her kan man stille en lille lænestol eller sofa og bare sidde og læse lidt - også heroppe mærker man årstiderne på forskellige måder,” fortæller Andreas.
“Der var nogen, der sagde, at det her lille område normalt skæres af, da det jo ikke tjener nogen bestemt funktion.”
At man har valgt at beholde det her frem for at konvertere de få kvadratmeter til opbevaring, siger en del om Andreas’ og Marcos’ prioriteter i forhold til design. Lys og rummelighed har virkelig været i centrum, og det samme har smarte løsninger. På overetagen er der for eksempel en vasketøjsskakt fra soveværelset til vaskerummet nedenunder.
“Her kan man stille en lille lænestol eller sofa og bare sidde og læse lidt - også heroppe mærker man årstiderne på forskellige måder,” fortæller Andreas.
“Der var nogen, der sagde, at det her lille område normalt skæres af, da det jo ikke tjener nogen bestemt funktion.”
At man har valgt at beholde det her frem for at konvertere de få kvadratmeter til opbevaring, siger en del om Andreas’ og Marcos’ prioriteter i forhold til design. Lys og rummelighed har virkelig været i centrum, og det samme har smarte løsninger. På overetagen er der for eksempel en vasketøjsskakt fra soveværelset til vaskerummet nedenunder.
Et stort vindue strækker sig langs hele gangområdet på overetagen, og også her er der dømt spot-belysning. Til venstre ligger to børneværelser, og væggene ind til dem er tynde og lette, så man eventuelt kan åbne overetagen til stuen på et senere tidspunkt. Andreas’ soveværelse har en balkon, som også er arbejdsværelsets tag.
“Så kan man lige gå ud og tage en martini i aftenlyset, inden man lægger sig,” siger han.
LÆS MERE: FRA “KATASTROFAL STAND” TIL MODERNE BOHEME-HJEM
“Så kan man lige gå ud og tage en martini i aftenlyset, inden man lægger sig,” siger han.
LÆS MERE: FRA “KATASTROFAL STAND” TIL MODERNE BOHEME-HJEM
Det færdige hus lever i sandhed op til Andreas’ og Marcos ideal om, at det skulle se ud, som om det altid havde været der. Frem for at stå i kontrast til de naturlige omgivelser smelter det fuldstændig ind i skoven, og Andreas siger, at han håber at blive boende længe:
“Det er i hvert fald det, der har været tanken fra begyndelsen.”
FORTÆL OS…
Hvad synes du om det opdaterede, skånske design?
“Det er i hvert fald det, der har været tanken fra begyndelsen.”
FORTÆL OS…
Hvad synes du om det opdaterede, skånske design?
Her bor: Andreas Sandgren med sin familie.
Størrelse: 186 kvm beboelse og 58 kvm garage.
Arkitekt: Marco Pusterla, født 1975, uddannet i Milano og Erasmus på LTH. Arbejder ved Jakobsson Pusterla arkitekter.
Byggeår: 2012-2014
Valget af mursten til facaden var en hyldest til Veberöds historie - det lille samfund drev nemlig et af Sveriges sidste teglværker, som lukkede i 1972. Men de mursten, der former Andreas hus, er faktisk fra danske Petersen Tegl. “Vi besøgte Petersen for at se på deres produkter, og de her mursten var helt nye. De brændes to gange og bliver næsten sorte, hvilket passer godt til det her gamle sommerhusområde - her står rigtig mange gamle, mørke huse, der næsten går i ét med skoven,” fortæller Marco.