Houzz Tour: Sådan bor man, når man er forelsket i beton
Med en forkærlighed for minimalisme og masser af beton har arkitekterne skabt deres eget magiske hjem.
Arkitekterne Christopher Robertson og Viv Nguyen har en dyb tiltro til betons mystiske, ja nærmest magiske kvaliteter. Når de træder ind i en beton-bygningen, der udgør deres hjem i Texas, USA, giver det genlyd helt inde i deres hjerter. “Beton har en helt bestemt følelse og er markant anderledes end gips,” udtaler Robertson. “Det har en anden lyd. Som et tykt materiale bibringer det en mærkbar tyngde. Og så giver det en anden slags luftighed. Det lyder måske som en omgang sludder, men den er god nok. Der er noget dér.”
Robertson og Nguyen har beriget deres nye hjem med en overflod af beton: Husets design er nemlig bygget op omkring tre separate kasser, der fungerer som afgrænsninger mellem de forskellige rum og områder. En 5 meter høj betonkasse huser køkken-, spise-, og opholdsområder. Ovenpå er en træbelagt kube, og en betonvæg, der skærer igennem begge. Resultatet er et simpelt og absolut fortryllende, skulpturelt betonarrangement. “Det hele føles ret mystisk,” siger Robertson. “Man ved ikke helt, hvad det er, man kigger på, når man ser det fra gaden. Vi ville ikke have, at det skulle virke for indlysende.” Det var på en tur til Japan, parret stødte på en hel del huse og bygninger af beton, der inspirerede dem til designet. “Der er en slags tomhed over det,” siger han. “Og det var den følelse, samt et ønske om en mere skulpturel og mindre almindelig bolig-stil, der drev os.”
Indgangspartiet og måden, hvorpå man bevæger sig gennem hjemmet, trækker også paralleller til Østens design. Havestien leder rundt om betonblokken på billedet her og videre om til en gårdhave, der afslører diskrete glimt af husets indre. Derefter ledes man forbi et stykke have og til sidst om til en lille terrasse, hvor man endelig finder hoveddøren. “Man snubler ikke bare sådan lige indenfor,” siger Robertson. “Der er lidt spændingsopbygning først – en nøje planlagt udfoldning, så alt ikke afsløres på én gang.”
Betonmurene viste sig at være en større udfordring, end parret lige havde regnet med. “Det var lidt af et hyr,” siger Robertson, der var hovedentreprenør og – i samarbejde med Nguyen – arkitekt på projektet. “Det kostede et stykke af min sjæl at rejse disse mure,” siger han. Det krævede et hold på 10 mennesker i en hel måned blot at få skelettet til betonen på plads. Da der er tale om en 5 meter høj mur, er konstruktionen under hårdt pres. “Hvis det ikke bygges helt rigtigt, vil det springe i stumper og stykker, og så står man jo bare tilbage med 330.000 kroners betongrus,” siger han. Parret boede før i en 93 m2 stor lejlighed og havde det som om, deres hjem var ved at slå sprækker, hver eneste gang de havde Robertsons børn fra tidligere ægteskab på besøg – og så var der desuden en lille ny på vej. Af økonomiske årsager ville de ikke have et hjem på over 280 m2 og de endte altså lige på 269. “Det er et helvedes stort hus, men i Houston er det faktisk ret småt,” siger han. “Men når man kommer fra 93 kvadratmeter føles det jo som et palæ.”
En gevaldig træport åbner til indkørslen, som er forbundet med den indre gårdhave, der er foret med hvid kalkstensgrus.
Det åbne stue-, køkken- og spiseområde udfolder sig indeni den store betonklods. Det er ren, minimalistisk stil af den japanske slags, der fylder rummene. “Jamen vi er helt klart japanofile,” griner Robertson. Ovenlysvinduer og gårdhaver i begge ender lader tonsvis af naturligt lys oversvømme hjemmets indre. Robertson havde et håb om, at den forreste betonvæg ville reflektere den skarpe Texas-sol indenfor. “Vi afprøvede det på computermodeller, og det fungerer præcist som planlagt,” siger han. Sibirisk lærketræ beklæder en del af loftet. Hvis man forestiller sig den udvendige, træbelagte kasse, er det faktisk lige her, at denne teoretisk set ville skære ind i betonkassen, så det skaber en illusion om en rigtig kvadratisk terning, dækket af træ på alle sider.
Sofa: Roche Bobois; stuebord: Poliform; stole: B&B Italia
Sofa: Roche Bobois; stuebord: Poliform; stole: B&B Italia
De malede fiberplader, der skjuler arkitektparrets arbejdsområde ved siden af køkkenet, kan skubbes til side, når det er arbejdstid.
Robertson og Nguyen ville ikke have køkkenet til at ligne et almindeligt køkken, da området er omgivet af fællesarealer. Derfor skjulte de på smart vis alle apparaterne. Kogepladen går i ét med det mørke granit-køkkenbord, køleskabet er integreret i skabsenhederne og både opvaskemaskinen, mikroovnen og ovnen kan kun ses, hvis man befinder sig i selve køkkenet. Et opdelt design sørger for, at køkken-øen har køkkenbordshøjde på den ene side og spisebordshøjde på den anden, takket være en hævet platform. På denne måde kan en normal bænk eller spisestole anvendes i stedet for barstole i køkkenbordhøjde.
Skabe: Poliform; gulvbelægning: hvid eg
Skabe: Poliform; gulvbelægning: hvid eg
Spisebord: Restoration Hardware; stole: Modernica
Når man træder indenfor, former en kalkstensklods et trin op til en platform, der også fungerer som bænk, påhvor man kan sidde og tage sko af og på. Trappen fører op til de tre soveværelser samt et lille bibliotek for enden af afsatsen.
Ved siden af trappen svæver en hylde med en lampe – det lille arrangement er som skabt til at smide nøgler på.
Lampe: Kartell
Lampe: Kartell
Robertson og Nguyen ønskede sig en følelse af rummelighed på det store badeværelse. Derfor er rummet udstyret med et vidtrækkende vådrum dækket af store marmorfliser. “Vi bryder os ikke om bruseglas,” siger han. “Det er så svært at holde rent.”
Badekar: ADM; bruser: Axor, Hansgrohe
Parret holdt soveværelserne i en mindre skala og valgte her at prioritere pladsen til et stort skab og badeværelse. I forældrenes soveværelse, som ses her, er gulvet langs vinduet nedsænket 45 cm for at skabe en lille afsats med bænk, hvor man kan sidde og tage sko på. Det lave vindue leder samtidig blikket i retning mod baghaven frem for ud mod nabohuset. “Det giver et indtryk af ikke at være omgivet af andre huse,” siger Robertson.
Et bibliotek ved siden af trapperne indeholder parrets samling af arkitektoniske værker og andre bøger.
Tæppe: Patricia Urquiola
Tæppe: Patricia Urquiola
Den frodige baghave byder på en stor terrasse i trykimprægneret fyrretræ med det firkantede areal med smuk, sort grus i midten.
Læs også: Tidløs indretning i det midlertidige hjem i Horsens
Læs også: Tidløs indretning i det midlertidige hjem i Horsens
Den fritstående væg var en test inden opførslen af selve husets betonvægge. Parret forvandlede den til et bagtæppe til en ildskulptur.
Foto: Jack Thompson
Hvem bor her: Christopher Robertson og Viv Nguyen, begge arkitekter, med deres børn: Topher på 7 år og Mae på 5.
Beliggenhed: Heights-kvarteret, Houston, Texas, USA.
Størrelse: 269 m2.