Hvordan ser dansk design ud om 10 år?
Vi har talt med en håndfuld danske design-brands, som giver deres bud på, hvordan fremtiden tegner sig i dansk design.
Fra interiør til hele livsstils-koncepter
Om ti år vil Dansk design byde på storytelling og helhedsoplevelser i en grad, vi ikke før har oplevet. Og så vil hensynet til miljøet og klodens begrænsede ressourcer kommer endnu mere i fokus. Sådan lyder skudsmålet fra Joachim Kornbek Engell-Hansen, der er brand- og designdirektør hos designvirksomheden Menu.
“Tiden, hvor det blev produceret produkter bare for at producere produkter, er forbi. Vi vil i højere grad end tidligere få brug for at være innovative og nytænke de eksisterende måder at gøre tingene på – og jeg tror, vi i Danmark vil være på forkant med den udvikling, for det ligger i den danske design-mentalitet at udfordre,” siger han.
Om ti år vil Dansk design byde på storytelling og helhedsoplevelser i en grad, vi ikke før har oplevet. Og så vil hensynet til miljøet og klodens begrænsede ressourcer kommer endnu mere i fokus. Sådan lyder skudsmålet fra Joachim Kornbek Engell-Hansen, der er brand- og designdirektør hos designvirksomheden Menu.
“Tiden, hvor det blev produceret produkter bare for at producere produkter, er forbi. Vi vil i højere grad end tidligere få brug for at være innovative og nytænke de eksisterende måder at gøre tingene på – og jeg tror, vi i Danmark vil være på forkant med den udvikling, for det ligger i den danske design-mentalitet at udfordre,” siger han.
Hos Menu i Københavns Nordhavn (et upcoming, trendy område i den nordlige del af København) er man i færd med at opføre et helt designunivers med både café, restaurant og hotelværelser, der altsammen er gennemsyret af virksomhedens skandinaviske design-DNA.
“Jeg er overbevist om, at den type koncepter vil brede sig til andre dele af designbranchen. Virksomheder og designere vil samarbejde på tværs af brancher for at skabe helhedsoplevelser i forskellige designuniverser,” fortæller Joachim Kornbek Engell-Hansen.
Når den type koncepter først for alvor skyder op nu og i de kommende år, skyldes det ifølge Menu-direktøren blandt andet den digitale udvikling.
“I gamle dage var det vigtigt at have ét klart budskab for at trænge igennem. Men med de sociale medier kan vi nu sende nye budskaber og fortællinger til vores følgere hver eneste dag,” siger han.
Samtidig vil miljøet og hensynet til klodens ressourcer om ti år være højt på designdagsordenen, forudser Joachim Kornbek Engell-Hansen:
“Bæredygtighed betyder rigtig meget allerede, og jeg er overbevist om, at det vil fylde meget mere i bevidstheden hos både designere, producenter og forbrugere i de kommende år. Man vil optimere hvert enkelt produkt, så det fremstilles så bæredygtigt som muligt.”
“Jeg er overbevist om, at den type koncepter vil brede sig til andre dele af designbranchen. Virksomheder og designere vil samarbejde på tværs af brancher for at skabe helhedsoplevelser i forskellige designuniverser,” fortæller Joachim Kornbek Engell-Hansen.
Når den type koncepter først for alvor skyder op nu og i de kommende år, skyldes det ifølge Menu-direktøren blandt andet den digitale udvikling.
“I gamle dage var det vigtigt at have ét klart budskab for at trænge igennem. Men med de sociale medier kan vi nu sende nye budskaber og fortællinger til vores følgere hver eneste dag,” siger han.
Samtidig vil miljøet og hensynet til klodens ressourcer om ti år være højt på designdagsordenen, forudser Joachim Kornbek Engell-Hansen:
“Bæredygtighed betyder rigtig meget allerede, og jeg er overbevist om, at det vil fylde meget mere i bevidstheden hos både designere, producenter og forbrugere i de kommende år. Man vil optimere hvert enkelt produkt, så det fremstilles så bæredygtigt som muligt.”
Da Mater startede i 2006, var det med bæredygtighed som en grundværdi, og virksomheden blev med Henrik Marstrands egne ord anset som “naive pionerer”, der dog i dag har bevist, at bæredygtighed er vejen frem. Derfor er der nu plads til endnu vildere eksperimenter, for eksempel papirlamper fremstillet af elefant-afføring (dog tørret i en grad, så de ikke volder lugtgener, lover Henrik Marstrand). Hvor eksperimenteringen med bæredygtigt design indtil nu i høj grad er foregået hos mindre og mellemstore virksomheder, forudser Mater-direktøren, at endnu flere store designvirksomheder i de kommede år kaste sig ind i den bæredygtige kamp.
Fremtidens gulve er individuelle og langtidsholdbare
Hos familievirksomheden Dinesen, der producerer eksklusive kvalitetstrægulve, spår indehaver Thomas Dinesen, at markedet for trægulve kommer til at gå i to retninger i de kommende år.
“Der vil være flere kunder, der gerne vil have noget, der ligner træ, men ikke nødvendigvis behøver at være træ. Disse kunder har først og fremmest fokus på den lidt mere kortsigtede økonomi, hvor valget af materialer ikke behøver at fortælle ret meget om dem, der bor i huset. Der er ikke så stort behov for individuelle løsninger, hverken hvad angår gulv eller møbler,” siger han.
Hos familievirksomheden Dinesen, der producerer eksklusive kvalitetstrægulve, spår indehaver Thomas Dinesen, at markedet for trægulve kommer til at gå i to retninger i de kommende år.
“Der vil være flere kunder, der gerne vil have noget, der ligner træ, men ikke nødvendigvis behøver at være træ. Disse kunder har først og fremmest fokus på den lidt mere kortsigtede økonomi, hvor valget af materialer ikke behøver at fortælle ret meget om dem, der bor i huset. Der er ikke så stort behov for individuelle løsninger, hverken hvad angår gulv eller møbler,” siger han.
På den anden side vil man i fremtiden også se en stigende andel af forbrugere, som ønsker individuelle løsninger, der tilpasses deres nuværende behov, men som samtidig bygger på et stærkt fundament af æstetisk bæredygtighed, mener Thomas Dinesen: “Det skal være smukt og udtryksfuldt nu, men også om mange år. Det skal signalere, at man som beboer er kvalitetsbevidst, og at man tænker længere ud i fremtiden. Gulvet skal ældes med ynde og skal afspejle det liv, der leves på det. Der er i det hele taget meget fokus på æstetisk bæredygtighed, hvor materialerne tåler slid, og patineres smukt med tiden. Ægtheden er vigtig, og forventningsafstemningen vil fylde meget, når der skal vælges gulve.”
Hos Dinesen er man overbevist om, at fremtiden byder på flere gulve bygget med naturlige og ærlige produkter, der ikke bare ligner træ, men er træ, og hvor bæredygtighed også spiller en væsentlig rolle.
“Da vi anvender træer, der er over 100 år gamle, skal vi tænke på designmæssig holdbarhed. Vores råtræ er naturligvis bæredygtigt, men den ægte bæredygtighed skabes i samarbejde med arkitekter og designere, når resultatet får en kvalitet, der rækker langt ud over vor egen tid,” siger Thomas Dinesen.
Læs også: Årets designer er dansk – “Jeg ville ønske, at folk var modigere”
“Da vi anvender træer, der er over 100 år gamle, skal vi tænke på designmæssig holdbarhed. Vores råtræ er naturligvis bæredygtigt, men den ægte bæredygtighed skabes i samarbejde med arkitekter og designere, når resultatet får en kvalitet, der rækker langt ud over vor egen tid,” siger Thomas Dinesen.
Læs også: Årets designer er dansk – “Jeg ville ønske, at folk var modigere”
Individuelt præg – og intet er forbudt
“Jeg tror, at dansk design om ti år vil være et eklektisk miks af alt muligt, og det vil blive sværere at tale om, at noget er typisk dansk. Intet er forbudt, og man vil kunne finde spor fra mange forskellige tidsperioder og stilarter,” siger Poul Madsen, direktør for designvirksomheden Normann Copenhagen.
“Jeg tror, at dansk design om ti år vil være et eklektisk miks af alt muligt, og det vil blive sværere at tale om, at noget er typisk dansk. Intet er forbudt, og man vil kunne finde spor fra mange forskellige tidsperioder og stilarter,” siger Poul Madsen, direktør for designvirksomheden Normann Copenhagen.
Samtidig mener han, at det personlige og individuelle, som vi har set vinde frem de seneste, vil blive endnu mere fremtrædende i de kommende år:
“Det betyder også, at mulighederne for at customize vil blive endnu flere end i dag. Jeg ser for mig, at man kommer til at printe sit eget design derhjemme, ligesom man laver en kop kaffe. Men der vil nok altid være referencer til den store danske guldalder i 1950’erne og 1960’erne, som er så vigtig en del af vores selvforståelse i forhold til design,” forudser Poul Madsen.
Se også: Danske boligbloggere: 6 Trends, der dør i 2018
“Det betyder også, at mulighederne for at customize vil blive endnu flere end i dag. Jeg ser for mig, at man kommer til at printe sit eget design derhjemme, ligesom man laver en kop kaffe. Men der vil nok altid være referencer til den store danske guldalder i 1950’erne og 1960’erne, som er så vigtig en del af vores selvforståelse i forhold til design,” forudser Poul Madsen.
Se også: Danske boligbloggere: 6 Trends, der dør i 2018
Nyt liv til fortidens klassikere
Hos Klassik Copenhagen, der forhandler vintage-udgaver af klassiske danske designermøbler, er store manager Stefan Jensen overbevist om, at ældre designermøbler som Hans J. Wegners Y-stol og Arne Jacobsens 7’er-stol også i 2028 vil være i høj kurs.
“Vi er slet ikke færdige med klassisk dansk design af de velkendte, gamle arkitekter. For tiden bliver der hele tiden lanceret nye møbler af gamle kendinge – for eksempel præsenterer Carl Hansen næsten hvert år en ny, gammel stol af Wegner – og den tendens er jeg overbevist om, at vi fortsat vil se om ti år,” siger Stefan Jensen.
Hos Klassik Copenhagen, der forhandler vintage-udgaver af klassiske danske designermøbler, er store manager Stefan Jensen overbevist om, at ældre designermøbler som Hans J. Wegners Y-stol og Arne Jacobsens 7’er-stol også i 2028 vil være i høj kurs.
“Vi er slet ikke færdige med klassisk dansk design af de velkendte, gamle arkitekter. For tiden bliver der hele tiden lanceret nye møbler af gamle kendinge – for eksempel præsenterer Carl Hansen næsten hvert år en ny, gammel stol af Wegner – og den tendens er jeg overbevist om, at vi fortsat vil se om ti år,” siger Stefan Jensen.
Internationalt forudser han en fortsat boomende fremtid for de største møbelklassikere. Men især i Danmark er nogle af de mest kendte møbler nu så udbredte, at man oplever en efterspørgsel efter mindre kendte værker – men fortsat gerne fra de kendte danske designere. Klassik Copenhagen tror så meget på de gamle møbelklassikere, at de har oprettet søstervirksomheden Klassik Studio, der igangsætter produktionen af glemte og gemte møbler fra den danske design-guldalder, primært fra 1950’erne og 1960’erne.
“Vi håndplukker nogle smukke gamle møbler, som af forskellige grunde ikke fik den store opmærksomhed, da de blev tegnet – måske fordi designet var forud for sin tid, eller måske fordi produktionsmetoderne dengang ikke var tilstrækkelige,” siger han.
“Vi håndplukker nogle smukke gamle møbler, som af forskellige grunde ikke fik den store opmærksomhed, da de blev tegnet – måske fordi designet var forud for sin tid, eller måske fordi produktionsmetoderne dengang ikke var tilstrækkelige,” siger han.
Et godt eksempel på det er en stol, som Poul Volther præsenterede i 1952, men som dengang kun blev fremstillet i tre eksemplarer. Den ene beholdt Poul Volther selv, den anden købte Danmarks konge Frederik IX, mens den tredje forsvandt. Designet er så godt og tidløst, at Stefan Jensen kalder den “en glemt klassiker”, og derfor sætter Klassik Studio den nu i produktion under det passende navn ‘Kongestolen’. Den slags genopfindelser spår Stefan Jensen, vi vil se mange flere af – både om 5, 10 og 20 år.
På billedet afprøver Kong Frederik IX ‘kongestolen’ da den blev præsenteret i 1952.
På billedet afprøver Kong Frederik IX ‘kongestolen’ da den blev præsenteret i 1952.
Holdbart og fremtidssikret design vil sejre
Fremtidens design skal kunne holde i mange år, så vi slider mindst muligt på naturens begrænsede ressourcer – og så skal danske designere og producenter tænke bæredygtigt. Sådan lyder budskabet fra Henrik Sørensen, der er medstifter af House of Finn Juhl, som producerer klassiske møbler produceret af den kendte danske designer Finn Juhl (1912-1989).
“Dansk design skal holde sig for god til at forurene verden med ligegyldige ressourcekrævende møbler. Og vi tror på, at folk i fremtiden i endnu højere grad vil interessere sig for, hvad de køber. Det vil både gælde materialer, oprindelse og formsprog,” siger Henrik Sørensen.
Læs også: Er det OK at grave efter guld i de gamle danske design-arkiver?
Fremtidens design skal kunne holde i mange år, så vi slider mindst muligt på naturens begrænsede ressourcer – og så skal danske designere og producenter tænke bæredygtigt. Sådan lyder budskabet fra Henrik Sørensen, der er medstifter af House of Finn Juhl, som producerer klassiske møbler produceret af den kendte danske designer Finn Juhl (1912-1989).
“Dansk design skal holde sig for god til at forurene verden med ligegyldige ressourcekrævende møbler. Og vi tror på, at folk i fremtiden i endnu højere grad vil interessere sig for, hvad de køber. Det vil både gælde materialer, oprindelse og formsprog,” siger Henrik Sørensen.
Læs også: Er det OK at grave efter guld i de gamle danske design-arkiver?
Den bæredygtige udvikling vil ifølge ham ske ved, at der kun bliver sat nye møbler i produktion, hvis designet både kan holde og kan bruges mange år frem, eller produkterne reelt kan genbruges efter endt brug. Samtidig tager møbelbranchen forhåbentlig og formentlig ved lære af andre mere højteknologiske brancher, så både designprocesser, materialer og produktionsmetoder er væsentligt mere bæredygtige om ti år end i dag.
Som i mange andre dele af designbranchen mærker man hos House of Finn Juhl “en voksende interesse for det særlige”, og det kommer i særlig grad firmaet til gode. “Finn Juhl har på flere måder stået lidt uden for den danske designtradition, blandt andet ved at han var stærkt inspireret af kunsten og de organiske former. Kort sagt kan vi se, at der er opstået en forståelse for hans møbler. De emmer af håndværk og kvalitet, og det er noget, som man investerer i for at beholde i generationer,” siger Henrik Sørensen.
FORTÆL…
Hvordan tror du, dansk design ser ud om ti år?
Som i mange andre dele af designbranchen mærker man hos House of Finn Juhl “en voksende interesse for det særlige”, og det kommer i særlig grad firmaet til gode. “Finn Juhl har på flere måder stået lidt uden for den danske designtradition, blandt andet ved at han var stærkt inspireret af kunsten og de organiske former. Kort sagt kan vi se, at der er opstået en forståelse for hans møbler. De emmer af håndværk og kvalitet, og det er noget, som man investerer i for at beholde i generationer,” siger Henrik Sørensen.
FORTÆL…
Hvordan tror du, dansk design ser ud om ti år?
Men én ting er, hvilke tendenser der præger 2018 og 2019. Noget helt andet er, hvor dansk design bevæger sig hen længere ude i fremtiden – for eksempel i 2028. Ingen ved det naturligvis med sikkerhed, men vi har her fået en håndfuld visionære og fremsynede danske design-brands til at give deres bud på, hvordan designscenen ændrer sig i løbet af de kommende ti år.