Indretning & dekoration
Interview: Fra idé til succes - Layered mønstre indtager vores gulve
At kunne tage en idé fra tanke til erhvervslivet kan føles som et skridt for langt, men tag inspiration fra Malin Glemme og vov dig ud i det
Vi har vel alle prøvet det på et tidspunkt, at have en så god idé omkring en ting at andre ønsker det - og måske endda vil købe det. Det kunne være en smart gadget til køkkenet, eller en genial lampe til soveværelset. Men at tage skridtet derfra til det, at realisere sin idé kan synes langt. Hvordan ville du producerer det? Og hvor? Kan du google ‘køkkentingest fabrik’?
I denne serie, taler vi med iværksættere og entreprenører, der har gjort noget ved sagen og har fået sådan en efterspørgsel på deres produktion, at de nu sælger deres produkt til forbrugeren, i både små og store mængder. Først kommer her Malin Glemme, som havde et personligt behov for at finde et tæppe til sit hjem. Hun havde haft svært ved, at finde et tilstrækkelig stor størrelse, så hun gjorde noget ved sagen og producerede selv et.
I denne serie, taler vi med iværksættere og entreprenører, der har gjort noget ved sagen og har fået sådan en efterspørgsel på deres produktion, at de nu sælger deres produkt til forbrugeren, i både små og store mængder. Først kommer her Malin Glemme, som havde et personligt behov for at finde et tæppe til sit hjem. Hun havde haft svært ved, at finde et tilstrækkelig stor størrelse, så hun gjorde noget ved sagen og producerede selv et.
Det var mindre end seks måneder siden, Malin Glemme besluttede at investere i Layered på fuld tid. Hun var tidligere inkøber og senere afdelings manager hos H & M og velbevandret i både mode og tekstilverdenen, men blev drevet mere og mere mod inretningsdelen. Idéen om hendes tæpper var ligesom de fleste andre gode sådan ud fra et reelt behov. “Jeg var på udkig efter en stilfuldt tæppe til mit eget hjem, der var stort nok, men jeg fandt butikkerne havde fine mønstre, men de var bare for små.”
Fakta om indehaver
Navn: Malin Glemme
Alder: 36
Beskæftigelse: Stifter og designer af virksomheden Layered
Idé: At skabe enkle stringente, men smukke store tæpper der hører til i tiden rigtige samt under vores sofa.
Navn: Malin Glemme
Alder: 36
Beskæftigelse: Stifter og designer af virksomheden Layered
Idé: At skabe enkle stringente, men smukke store tæpper der hører til i tiden rigtige samt under vores sofa.
Byzantine Gray Garden
Så hun tog en resolut beslutning og fandt en producent i Indien, som lavede tæpper i den rigtige kvalitet, i 100% bomuld, og til de krav hun stillede til produktionen. “Folk spørger nogle gange, hvordan gør du det, googler du bare ‘tæppe fabrik Indien’."Og så svarer jeg ja”.” Det er en perfekt start. Derefter må du selvfølgelig gøre noget research for, at komme dertil hvor produktet du bestiller føles rigtigt. “ Da hendes tæpper kom retur, følte hun sig glad, men det var ikke før hun begyndte at få henvendelser fra venner og familie, at hun tænkte, at dette også kunne være noget for andre.
“Da jeg havde modtaget efterspørgelser både fra en ven og derefter min vens mor, vidste jeg, at jeg var på rette vej. Jeg har kunder mellem 18 og 70 år, så det må betyde, at der er et universelt behov. “Mønstrene på gulvtæppet er klassiske og enkle, men går også i tråd med modeverdenen. Adspurgt om Malin har taget inspiration fra mærker som Fendi og Chanel, blev hun først overrasket. “Synes du det? Ja men det er der måske noget om, jeg har kigget så meget på mode i mit tidligere erhverv, at noget vel sidder fast. Men mønstrene var det letteste i hele processen. Hvor selve virksomheds delen har været meget vanskeligt. “
I et års tid arbejdede Malin dobbelt job; H& M om dagen og Layered om aftenen. “Med to børn på henholdsvis 1 og 3 år, var dette helt uholdbar. Så jeg var tvunget til at tage en beslutning, og jeg ønskede virkelig at stå for det jeg havde påbegyndt. “Illustrationerne har været en uvurderlig markedsføring. De første produktbilleder af tæpperne til hjemmesiden var fotograferet i Indien, og da jeg endelig fik billederne (alle 500!) var de en katastrofe. Helt forkerte. Så vi var nødt til at skyde alt igen. Blandt de nuværende miljø billeder er de fleste fotograferede i mit hjem, men jeg satsede virkelig på at finde den helt rigtige fotograf, Christian Coinbergh og Anne Nyblaeus og for at opnå den helt rigtigte følelse. “
Illusion Mocca Brown
Billederne, med deres balance mellem det maskuline og feminine urbanitet, blev straks populært via magasiner og blogs. “Jeg ønskede en stramhed og var træt af alt det lyse og hvide. Farverne er altid enkle, men elegante. “Hendes mode baggrund skinner igennem, men det er også ambitionen.
Malin har selvfinansierende Layered, og der har været dage, hvor det har været hårdt. “Engang havde vi en forsendelse fra Indien, der ville blive fortoldet, men det eneste, der var på kontoen var 7 SEK. dengang var det med de snævre marginaler det gik på. Men så modtog vi en ordre på et andet tæppe, der reddede forsendelsen. Du er nødt til at gå på en knivspids, når du starter noget nyt. “
Da Malin begyndte at arbejde med virksomheden på fuld tid, i juni 2015, er salget steget med 250%, og hendes første kollektion har syv mønstre i tre forskellige farver. Hun ønskede at holde det stramt for, at gøre det lettere at vælge. “Vi har alt for mange valg vi skal træffe hver dag, som bliver en stressfaktor. Jeg elsker at gå til en restaurant, hvor der kun er ét sæt menu, altså du bliver nødt til at spise det som der er. Det er så skønt. “
I øjeblikket føler Malin sig tilfreds med udviklingen af sit varemærke, og har ingen planer om at udvide brandet til puder eller andre tekstiler. “Nej, jeg bliver ofte spurgt, men jeg ønsker at holde begge fødder på jorden - eller gulvet. Det kan så let, blive en Missoni effekt, hvor det ligepludselig vender. Jeg vil hellere føle mig forbundet til kunden og deres behov - det vil sige, mig selv! Men jeg har lige flyttet og har brug for en ny sofabord, men jeg kan ikke finde nogen jeg kan lide. “Og vi ved alle, hvordan det slutter…
FORTÆL OS!
Har du en super idé til et produkt, der vil kunne forbedre din (og vores) liv? Del gerne dette nedenfor - du ved aldrig, hvem der læser det…
Har du en super idé til et produkt, der vil kunne forbedre din (og vores) liv? Del gerne dette nedenfor - du ved aldrig, hvem der læser det…