Interview: Kunst som design og omvendt- Hvad er forskellen?
Maria Foerlev som ejer galleriet Etage Projects, i hjertet af København, fortæller os, hvordan det hænger sammen..
Rie Munthe-Rasmussen
6. oktober 2015
Houzz contributor. Through my work as a Trend analytic, Researcher and Designer I have worked with international designers and Architects in UK, Asia and USA.
Houzz contributor. Through my work as a Trend analytic, Researcher and Designer I... Mere
Det er ofte svært at vide hvad der for tiden påvirker kunsten og omvendt designverdenen, og de slørede linier mellem hvad der anses som funktionelt design eller ‘’bare’’ kunst til væggen. Maria Foerlev tog sin uddannelse i kunst- og auktion fra Sothesby i London, og i 2013 besluttede hun sig for at starte sit eget galleri, Etage Projects, i hjertet af København.
Vi besøgte Marias gruppeudstilling som inkorporerer designerne Sabine Marcelis og Luuk van Der Broek, kaldet ‘Tinc-tures’, samt hendes projekter med blandt andet den danske kunstner Fos og hans samarbejde med modevirksomheden Cèline. Deltag her i snakken om, hvad der rør sig i kunsten og designverdenen i dag, og bliv måske som os, lidt klogere på begge.
Vi besøgte Marias gruppeudstilling som inkorporerer designerne Sabine Marcelis og Luuk van Der Broek, kaldet ‘Tinc-tures’, samt hendes projekter med blandt andet den danske kunstner Fos og hans samarbejde med modevirksomheden Cèline. Deltag her i snakken om, hvad der rør sig i kunsten og designverdenen i dag, og bliv måske som os, lidt klogere på begge.
Maria Foerlev starter ud med at fortælle lidt om visionerne bag værkerne: “Det har sådan set været mine egne drivkrafter samt en vis portion nysgerrighed” siger hun om sine betragtninger om design- og kunstmiljøet, og hvor hun ser det interessante opstå.
“Samtidigt kunne jeg se, at der var en tendens til, at unge designere var meget interesseret i den bevægelse, som hedder ‘Critical design’ og ‘Emotional design’. Det vil sige, at man nu ser, at yngre designere gerne vil rykke på folks bevidsthed - de vil gerne vise deres holdninger igennem designet. På en måde låner det nogle greb fra kunstens verden. På den anden side kunne jeg også se kunstnere gå ind og benytte designernes greb, fordi de her, ved at interagere med et objekt, skaber en anden slags intimitet med brugeren. Derfor låner de to grene lidt af hinanden, det vil jo altid være design set igennem en kunstners øjne eller omvendt, hvis det er en designer, er det kunst set igennem en designers øjne. Men det er det krydsfelt, jeg synes, er interessant at vise”.
“Samtidigt kunne jeg se, at der var en tendens til, at unge designere var meget interesseret i den bevægelse, som hedder ‘Critical design’ og ‘Emotional design’. Det vil sige, at man nu ser, at yngre designere gerne vil rykke på folks bevidsthed - de vil gerne vise deres holdninger igennem designet. På en måde låner det nogle greb fra kunstens verden. På den anden side kunne jeg også se kunstnere gå ind og benytte designernes greb, fordi de her, ved at interagere med et objekt, skaber en anden slags intimitet med brugeren. Derfor låner de to grene lidt af hinanden, det vil jo altid være design set igennem en kunstners øjne eller omvendt, hvis det er en designer, er det kunst set igennem en designers øjne. Men det er det krydsfelt, jeg synes, er interessant at vise”.
Hun går igennem hvorfor hun startede hendes eget firma og hvordan det er blevet modtaget:
“Jeg startede Etage Projects for to år siden i 2013, og jeg synes, det er gået rigtig godt, og jeg kan godt fornemme, der er en interesse på dette område. Der er rigtig mange designere, som også viser interesse, så der er virkelig sket et ryk med denne her nye generation af unge designere.” Maria uddyber, hvordan hun ser, at tiden og fokusset som designer har ændret sig over de seneste år:
“Der er selvfølgelig i dag også en hel anden opmærksomhed omkring det bæredygtige, og det går meget godt i tråd med det unikke. Designerne har mange holdninger, det er ikke bare sådan mere, at ‘nu skal vi lave en stol’, dem er der selvfølgelig også, men der er rigtig mange, der har en mening og holdning til det, de vil sige og deres produkter. Hvis man f.eks. ser på Index prisen inden for design, så tyder det på i dag, at design er noget udefinerbart, og der er rigtig mange, der har noget på hjerte”.
“Jeg startede Etage Projects for to år siden i 2013, og jeg synes, det er gået rigtig godt, og jeg kan godt fornemme, der er en interesse på dette område. Der er rigtig mange designere, som også viser interesse, så der er virkelig sket et ryk med denne her nye generation af unge designere.” Maria uddyber, hvordan hun ser, at tiden og fokusset som designer har ændret sig over de seneste år:
“Der er selvfølgelig i dag også en hel anden opmærksomhed omkring det bæredygtige, og det går meget godt i tråd med det unikke. Designerne har mange holdninger, det er ikke bare sådan mere, at ‘nu skal vi lave en stol’, dem er der selvfølgelig også, men der er rigtig mange, der har en mening og holdning til det, de vil sige og deres produkter. Hvis man f.eks. ser på Index prisen inden for design, så tyder det på i dag, at design er noget udefinerbart, og der er rigtig mange, der har noget på hjerte”.
I forhold til kuratering, kan man ofte tænke over, hvordan alting er sammensat, og hvordan man finder frem til kerne tendenserne eller de rette værker:
“Eksempelvis ved udstilling med Sabine Marcelis og Luuk van Der Broek fandt jeg to designere, som arbejdede meget med editions, ligesom i kunstens verden, hvor de maksimum producerer fem af én ting, eksempelvis en lampe. Jeg fandt de to designere i Eindhoven, da jeg syntes, de havde nogle fællestræk og var interesseret i nogle af de samme ting, for eksempel farver. Så jeg bragte dem sammen, og her er det et meget sjovt parløb, de har lavet; for eksempel så er designeren Marcelis et ret godt eksempel på, hvordan designeren kan låne noget fra kunstens verden. Hun har ligesom et budskab med det, hun laver.” Maria fortæller, hvad der kan opstå ud fra disse gruppeudstillingssamarbejder, og hvad designet og kunsten nogle gange kan fortælle igennem objekter:
“Marcelis er meget optaget af tid, og derfor har hun lavet et helt gammeldags analog ur med visere, men har så herefter betrukket det med et nano-lag, som gør, at man som beskuer skal stå lige foran uret, før man kan se viserne. Det er en kommentar til dig om, at du skal opsøge tiden, den skal ikke hele tiden rende i nakken på dig. Van Den Broek har eksempelvis lavet et bord, hvor han har stillet ting, der havde effektionsværdi for ham. Via en gammeldags blue-screenteknik affotograferer skyggerne sig ned i bordet, hvorefter han har efterlakeret det. På den måde har hans design taget et skridt videre og indeholder noget mere. Begge designere vil sige noget med deres ting her”.
“Eksempelvis ved udstilling med Sabine Marcelis og Luuk van Der Broek fandt jeg to designere, som arbejdede meget med editions, ligesom i kunstens verden, hvor de maksimum producerer fem af én ting, eksempelvis en lampe. Jeg fandt de to designere i Eindhoven, da jeg syntes, de havde nogle fællestræk og var interesseret i nogle af de samme ting, for eksempel farver. Så jeg bragte dem sammen, og her er det et meget sjovt parløb, de har lavet; for eksempel så er designeren Marcelis et ret godt eksempel på, hvordan designeren kan låne noget fra kunstens verden. Hun har ligesom et budskab med det, hun laver.” Maria fortæller, hvad der kan opstå ud fra disse gruppeudstillingssamarbejder, og hvad designet og kunsten nogle gange kan fortælle igennem objekter:
“Marcelis er meget optaget af tid, og derfor har hun lavet et helt gammeldags analog ur med visere, men har så herefter betrukket det med et nano-lag, som gør, at man som beskuer skal stå lige foran uret, før man kan se viserne. Det er en kommentar til dig om, at du skal opsøge tiden, den skal ikke hele tiden rende i nakken på dig. Van Den Broek har eksempelvis lavet et bord, hvor han har stillet ting, der havde effektionsværdi for ham. Via en gammeldags blue-screenteknik affotograferer skyggerne sig ned i bordet, hvorefter han har efterlakeret det. På den måde har hans design taget et skridt videre og indeholder noget mere. Begge designere vil sige noget med deres ting her”.
Etage Projects udstillinger balancerer på den hårdfine grænse, hvor designet og kunsten smelter sammen, hvor det ikke udelukkende handler om funktion, form og æstetik eller et koncept uden et vis forhold til hinanden.
Balancen imellem æstetikken og kunsten er hårfin og Maria formår at begrænse sig: “Det er den i høj grad. Generelt kan jeg godt lide kontraster og er ikke bange for ting, der er små grimme, fejl og det uforudsete, for de kan også være ret charmerende. Nogle gange skal vi jo overraskes for at kunne fjerne nogle af de filtre, vi går rundt med. Jeg kan godt selv blive træt af, hvis noget er for kønt eller for smukt, fordi det er sådan en overæstetiseret verden, vi lever i”.
Når man kigger på rollerne som de fordeler sig kommenterer Maria: “En designer skal have en funktion for øje, og de skal tænke slutbrugeren ind i deres proces. Det skal en kunstner ikke nødvendigvis. Kunstneren Fos, som jeg samarbejder med, redesignede tilbage i efteråret 2014 Cèline-butikkerne i London og Paris og fornyelig også Mændenens Hjem på Istedgade. Han udnytter jo den dér interaktion, en designer har med brugeren, men hans udgangspunkt vil altid være kunstens verden. Hos Mændenes Hjem har han f.eks lavet et håndtag, hvor det. du går ind via. er udformet som et afrikansk udbenet håndtag og det, du går ud af, er den diametrale modsætning, et minimalistisk stålhåndtag, i Bauhaus stil. Han er optaget af det sociale her”.
Her uddyber hun Fos’s samarbejde med Cèline og redesignet af deres butiksmiljø, og om tendenserne vi ser for tiden: “Man kan sige, at trenden og det ekslusive passer ind i denne sammenhæng. Ting har en historie, det skal fortælle noget om os. På en eller anden måde bliver verden mindre og mindre, og jo mindre den bliver, jo mere specielle vil vi nok gerne være; omgive os med ting, vi kan fortælle en historie om, og som kun vi har. Det er nok også derfor, at vintage er så populært. Det er ligesom modeverdenen og customisations indtog der -det samme sker jo også i denne kunst- og designverden, tænker jeg”.
Maria fortæller, hvilke tendenser hun ser komme som modpol til denne æstetiske overflod: “Efter min seneste rejse til Basel, Schweiz, oplevede jeg mange hollandske atelierproduktioner, der kom med noget virkelig grimt; det var borde, der lignede toge, der støder sammen, hvor bordpladen, i metal, var holdt oppe af dampen fra det her tog - og det var simpelthen bare ikke pænt! Men som sagt, nogle gange skal vi jo provokeres for at kunne se tingene uden for de “normale” filtre”.
Etage Galleri har også udstillinger med den svenske kunstner Fredrik Paulsen.
FORTÆL OS..
Hvordan fortolker i kunsten og designverdenen idag? Fortæl os om det i kommentarfeltet…
Hvordan fortolker i kunsten og designverdenen idag? Fortæl os om det i kommentarfeltet…
Relaterede artikler
Gør det selv
Vinduespudseren: 3 ting du skal vide om rene ruder
Af Helle Sindal
Afslører den skarpe forårssol de beskidte ruder? Så læs lige fagmandens fif til krystalklart udsyn her.
Hele artiklen
Opbevaring
8 steder i hjemmet, der altid ender i rod – sådan undgår du det!
3 danske oprydningseksperter zoomer ind på 8 typiske rode-punkter og giver tips til, hvordan du undgår, at de roder.
Hele artiklen
Soveværelse
6 tips til et sundere soveværelsesmiljø
Drømmer du også om et soveværelse, der fremmer din sundhed og velvære? Så følg disse enkle råd til en ren og rolig søvn.
Hele artiklen
Indretning & dekoration
Smid ud: 9 overflødige ting, der roder hjemme hos dig
Hvis du ligger inde med noget af dette skrammel, så grib chancen, og kyl det ud... NU!
Hele artiklen
Tips fra eksperter
Giv slip! Sådan rydder du ud i ting, der ripper op i følelserne
3 oprydningseksperter guider til, hvordan du rydder op i arvestykker, gaver og andre ting, der er følelser viklet ind i.
Hele artiklen
Indretning & dekoration
Inspiration: 10 måder at gøre dit sommerhus endnu hyggeligere på
Nyd den afslappende atmosfære i sommerhuset med hyggelige og indbydende indslag.
Hele artiklen
Indretning & dekoration
Sådan køler du hjemmet ned, når sommervarmen bliver for meget
Er du ved at få hedeslag, men har ingen aircondition? Her er 15 hurtige tricks, der køler dig og hjemmet ned.
Hele artiklen
Opbevaring
Januar – det er tid til at give dit hjem en frisk start
Gør rent i køleskabet, hæng billederne op, og mug ud i de gamle papirbunker. Vi guider til en frisk start på det nye år.
Hele artiklen
Mest læst
En verden af design: 10 utraditionelle hjem fra hele verden
Af Houzz
Livet i en tidligere kirke, missil silo eller et drivhus? Japan, Danmark eller et sted i midten - ikke alle hjem startede som et hus
Hele artiklen
Livsstil
En Verden af Design: 12 inspirerende og anderledes skure i verden
Af Houzz
Tilbygninger fra 11 lande viser, hvordan skure og hytter bruges til alt fra afslapning i en sauna til biavl
Hele artiklen
Sikke nogle smukke kunstværker!!!
Spændende at læse om!
De er så inspirerende og Etage Projects er en skat man skulle tage sig tid til at besøge!