Nordens hotteste designnation? Ja, du bliver nok overrasket...
Her havde man ikke engang et ord for design før 1950’erne, men i dag myldrer landet med trendsættere.
Måske er Island ikke det første, der popper op på nethinden, når snakken falder på nordisk design. Navne som Alvar Aalto, Arne Jacobsen og Verner Panton er du sikkert helt fortrolig med, men kan du nævne én eneste islandsk designer eller arkitekt? Nå, ikke.
Men nye tider er under opsejling. Med en stadig omsiggribende designmesse og en spirende generation af designere med en innovativ og miljøvenlig tilgang indtager Island efterhånden en central plads på den nordiske designscene.
Men nye tider er under opsejling. Med en stadig omsiggribende designmesse og en spirende generation af designere med en innovativ og miljøvenlig tilgang indtager Island efterhånden en central plads på den nordiske designscene.
Ifølge Gudfinna Mjöll Magnúsdóttir, grundlægger af den legesyge strikke- og modevirksomhed Vík Prjónsdóttir, er årsagen til, at ordet “design” ikke var nødvendigt før 50’erne, enkel.
“For ikke så længe siden var vi et fattigt bondesamfund. Folk arbejdede hårdt for overhovedet at overleve i det barske klima og var kolde og sultne… Jeg er ked af, at svaret lyder så deprimerende, men sådan var det.”
At være en del af en lille befolkning har dog sine fordele. “Det er lettere at komme tættere på folk. Komme tættere på alting. Vi kan sprede budskaber og information nemt og hurtigt mellem os og således påvirke samfundet,” siger Gudfinna Mjöl Magnúsdóttir. “Jeg synes også, at det både er en fordel og en udfordring ikke at have nogen forudgående designhistorie. Der eksisterer endnu ingen stigmatisering eller klassificering af islandsk design.”
Bærbart tæppe fra Vík Prjónsdóttir
“For ikke så længe siden var vi et fattigt bondesamfund. Folk arbejdede hårdt for overhovedet at overleve i det barske klima og var kolde og sultne… Jeg er ked af, at svaret lyder så deprimerende, men sådan var det.”
At være en del af en lille befolkning har dog sine fordele. “Det er lettere at komme tættere på folk. Komme tættere på alting. Vi kan sprede budskaber og information nemt og hurtigt mellem os og således påvirke samfundet,” siger Gudfinna Mjöl Magnúsdóttir. “Jeg synes også, at det både er en fordel og en udfordring ikke at have nogen forudgående designhistorie. Der eksisterer endnu ingen stigmatisering eller klassificering af islandsk design.”
Bærbart tæppe fra Vík Prjónsdóttir
Halla Helgadóttir, Managing Director for Iceland Design Centre, forklarer, hvordan ordet for design kom til verden i 1950: "Ordet Hönnun stammer fra førislandsk sprog og har rødder i termen Hannarr, som betyder "den håndværksdygtige". Islandsk design er en ung industri, da vi som nation først og fremmest har baseret vores levebrød på fiskeri, landbrug og senere geotermisk energi. Andre lande, der er på forkant i designverdenen, har til fælles, at de har få naturlige ressourcer, er gode håndværkere og har et kreativt talent, når det kommer til produktion og forretning - lande som Danmark, Holland, Italien og Japan."
Glashjerte af Studio Sigga Heimis for en udstilling på Vitra Design Museum
Glashjerte af Studio Sigga Heimis for en udstilling på Vitra Design Museum
Nærhed til naturen
Manglen på naturressourcer kan selvfølgelig også være en ulempe. Lande som Island har eksempelvis ikke mange skovarealer, der kan konverteres til træmøbler, som de har i bl.a. Sverige og Finland. Men islændingene har vendt denne mangel til noget positivt og lært at arbejde med det, der er tilgængeligt - hvilket f.eks. har ført til fødslen af dette bord af lava fra Billity. Andre innovative løsninger inkluderer materialer som fiskeskind og -ben, lokal uld samt genbrugt plast og papir. Bæredygtige idealer er afgørende for mange af de unge designere, og manglen på materialer kan være en udfordring.
“Jo, det kan være svært - men også fordelagtigt,” siger Guðrún Lilja Gunnlaugsdóttir fra designvirksomheden og netshoppen Bility. “Vi bruger det, vi nu engang har, og bliver derfor ekstra opfindsomme. Øen er så isoleret, at det er svært at importere materialer. Hvis vi derimod er villige til at bruge lokale ressourcer, er det altid nemt at komme i kontakt med producenterne.”
Manglen på naturressourcer kan selvfølgelig også være en ulempe. Lande som Island har eksempelvis ikke mange skovarealer, der kan konverteres til træmøbler, som de har i bl.a. Sverige og Finland. Men islændingene har vendt denne mangel til noget positivt og lært at arbejde med det, der er tilgængeligt - hvilket f.eks. har ført til fødslen af dette bord af lava fra Billity. Andre innovative løsninger inkluderer materialer som fiskeskind og -ben, lokal uld samt genbrugt plast og papir. Bæredygtige idealer er afgørende for mange af de unge designere, og manglen på materialer kan være en udfordring.
“Jo, det kan være svært - men også fordelagtigt,” siger Guðrún Lilja Gunnlaugsdóttir fra designvirksomheden og netshoppen Bility. “Vi bruger det, vi nu engang har, og bliver derfor ekstra opfindsomme. Øen er så isoleret, at det er svært at importere materialer. Hvis vi derimod er villige til at bruge lokale ressourcer, er det altid nemt at komme i kontakt med producenterne.”
Kreativitetens gnist
En af drivkrafterne bag den nyfødte, islandske kreativitet er Iceland Design Centre, som hvert år siden 2009 har organiseret den vellykkede DesignMarch.
SE OGSÅ: HVOR GAMLE ER DE KENDTE DANSKE DESIGNER-LAMPER EGENTLIG
En af drivkrafterne bag den nyfødte, islandske kreativitet er Iceland Design Centre, som hvert år siden 2009 har organiseret den vellykkede DesignMarch.
SE OGSÅ: HVOR GAMLE ER DE KENDTE DANSKE DESIGNER-LAMPER EGENTLIG
“Islands designscene har virkelig udviklet sig over de seneste 10-20 år,” siger managing director Halla Helgadóttir. “Grundlæggelsen af Iceland Design Centre er en del af denne guldalder og er i sig selv et resultat af oprettelsen af Islands Kunstakademi med fakultet for arkitektur og design i 1998. Disse tiltag betyder, at den islandske designspire ikke længere behøver rejse til udlandet for at studere, hvilket giver bedre konvergens med islandske behov. Så nu har vi en helt ny generation af lovende unge designere, der bringer nysgerrighed, optimisme og mod til samfundet.”
I Reykjavik bydes gæster varmt velkommen til DesignMarch.
I Reykjavik bydes gæster varmt velkommen til DesignMarch.
“DesignMarch er i dag vokset til en international begivenhed, men allerede på andet år, i 2010, havde messen 30.000 islandske besøgende,” siger Halla Helgadóttir. Når man tænker på, at landet kun har 332.000 indbyggere, er der altså tale om kæmpe opbakning, hvilket demonstrerer nationens dybe interesse for design.
Den globale finanskrise i 2008 ramte Island hårdt, men selv dette nederlag er blevet udnyttet positivt. “I tiden efter 2008 blev der virkelig sat fokus på design, kreativitet, start-ups og nytænkning. Som der var én, der sagde, ‘bør man aldrig gå glip af en god krise’,” siger Hala Helgadóttir.
Den globale finanskrise i 2008 ramte Island hårdt, men selv dette nederlag er blevet udnyttet positivt. “I tiden efter 2008 blev der virkelig sat fokus på design, kreativitet, start-ups og nytænkning. Som der var én, der sagde, ‘bør man aldrig gå glip af en god krise’,” siger Hala Helgadóttir.
“Når man bor på Island, kan man nemt føle sig isoleret, men vi er godt udstyret med internetdækning og rejser meget,” siger Gudfinna Mjöll Magnúsdóttir fra Vík Prjónsdóttir. “Jeg synes, det er fantastisk, at de unge designere har mulighed for at studere i udlandet, men endnu bedre at de kan få lov at udfolde sig herhjemme, så de kan lære at forstå og fortolke udfordringerne i deres nærmeste omgivelser.”
Hele processen gør ø-riget godt, og snart vil resten af verden måske tage ved lære af dem.
LÆS OGSÅ: ER DET OK AT GRAVE EFTER GULD HOS DE DØDE DESIGNERE?
Hele processen gør ø-riget godt, og snart vil resten af verden måske tage ved lære af dem.
LÆS OGSÅ: ER DET OK AT GRAVE EFTER GULD HOS DE DØDE DESIGNERE?
Det islandske ord for design, hönnun, opstod først i 50’erne som et stærkt symbol på nationens nyfundne modernitet og relative velfærd.
Bord fra Bility
LÆS OGSÅ: FUNKTIONALITET, HYGGE OG KLASSISK DANSK DESIGN