Sådan håndterer danske bolig-professionelle den svære tid
9 forskellige fagfolk fortæller, hvor hårdt corona har ramt indtil nu – og hvordan de bedst holder gang i forretningen.
På spørgsmålet om, hvorvidt corona-situationen indtil nu har påvirket arbejdet, er svarene fra de forskellige fagfolk et entydigt ja.
“Det har skabt en masse usikkerhed - og flere projekter er på stand-by,” siger arkitekt Jørgen Knippel, mens indretningsdesigner Ann Antons fra Livingplus Interiør fortæller, at hun frivilligt har aflyst besøg til sine kunders hjem, eller hvor de skulle komme hjem til hende. “Ikke for min egen skyld, men fordi jeg ikke vil udsætte kunderne for nogen form for risici,“ siger hun.
“Det har skabt en masse usikkerhed - og flere projekter er på stand-by,” siger arkitekt Jørgen Knippel, mens indretningsdesigner Ann Antons fra Livingplus Interiør fortæller, at hun frivilligt har aflyst besøg til sine kunders hjem, eller hvor de skulle komme hjem til hende. “Ikke for min egen skyld, men fordi jeg ikke vil udsætte kunderne for nogen form for risici,“ siger hun.
Køkkenfirmaet JKE Design mærker også “en kraftig nedgang i trafikken i butikkerne,” som marketingdirektør Helle Fyllgraf udtrykker det. “Mange danskere har taget regeringens forholdsregler alvorligt og bliver hjemme. Vi har skullet tage en masse nye forholdsregler i butikkerne i forhold til rengøring, hygiejne, holde afstand og sende medarbejdere hjem at arbejde. Men der er stadig mulighed for at besøge butikker, nu bør man dog aftale en tid på forhånd, således at vi kan sikre at man er alene i butikken, og alle forholdsregler er overholdt,” fortæller hun.
Andre mærker en direkte og drastisk opbremsning i opgaverne.
“Corona har stor indflydelse på mit arbejde, da vi er gået ned i omsætning med cirka 90 procent, fordi kunder ser situationen an, hvilket man jo godt kan forstå. Dog oplyser kunderne, at de vender tilbage når situationen normaliseres,” fortæller en arkitekt, der ønsker at være anonym.
Læs også: Gode råd: Hold kontakten med dine kunder under coronakrisen
“Corona har stor indflydelse på mit arbejde, da vi er gået ned i omsætning med cirka 90 procent, fordi kunder ser situationen an, hvilket man jo godt kan forstå. Dog oplyser kunderne, at de vender tilbage når situationen normaliseres,” fortæller en arkitekt, der ønsker at være anonym.
Læs også: Gode råd: Hold kontakten med dine kunder under coronakrisen
Mens der er sat en bremse for de fysiske møder, gør langt størsteparten af de professionelle, som Houzz har været i kontakt med, brug af alternative kommunikations- og mødekanaler for at holde kontakten med kunder og så vidt muligt fortsætte arbejdet. Og det foregår af gode grunde primært online.
Indretningsdesigner Birgit Tarp, der står bag Design Circus fortæller, at hun ikke længere tager ud til kunder, med mindre det kræver noget helt særligt som for eksempel opmålingsarbejde, ”men ellers kan vores indretningsprojekter, indkøb og kundemøder med både nye og eksisterende kunder sagtens foregå per telefon og Skype”, siger hun.
Se også: Praktisk guide: Sådan forbereder du dig på at arbejde hjemmefra
Se også: Praktisk guide: Sådan forbereder du dig på at arbejde hjemmefra
Lignende melding lyder fra en række fagfolk, blandt andre oprydningskonsulent Kamille Sommer, der blandt andet er i færd med at planlægge oprydningsforløb online som alternativ til de fysiske konsultationer. “Men jeg ved endnu ikke om kunder vil være interesseret i en online oprydnings-konsultation, da mine klienter normalt har brug for at jeg rent praktisk hjælper dem med at håndtere tingene og organiseringen,” siger hun.
Hos køkkenfirmaet Multiform fortæller marketingchef Anita Barner, at virksomheden opererer med en del forskellige alternative muligheder. “Dels opfordrer vi kunderne til at booke møder med os på forhånd, så vi kan tilpasse, hvor mange der er i butikken ad gangen. Dels kan vi også tilrettelægge møderne sådan, at der ikke er andre kunder i butikken samtidigt – så en kunde har hele butikken og arkitekten for sig selv. Alternativt kan vores kunder booke videomøder med os – eller altid fange os på telefon eller mail,” siger hun.
Anita Barner tilføjer, at de sociale medier tages i brug på en anden måde. Her ændrer adfærden sig nemlig fra “public” til i stigende grad at være “private”, og derfor bruger køkkenfirmaet “mere tid på den personlige og direkte kommunikation på de sociale medier”.
Også JKE Design benytter sig af de mange muligheder for videomøder og anden online-kommunikation. “Det kan både være kunder, der har gang i projekter, hvor man kan lave de sidste tilretninger via et videomøde. Men det er også nye kunder, der ønsker lidt hjælp og vejledning til at komme i gang,” fortæller marketingdirektør Helle Fyllgraf.
Se også: Sådan kobler du din hjemmeside sammen med dine sociale medier
Også JKE Design benytter sig af de mange muligheder for videomøder og anden online-kommunikation. “Det kan både være kunder, der har gang i projekter, hvor man kan lave de sidste tilretninger via et videomøde. Men det er også nye kunder, der ønsker lidt hjælp og vejledning til at komme i gang,” fortæller marketingdirektør Helle Fyllgraf.
Se også: Sådan kobler du din hjemmeside sammen med dine sociale medier
Det er imidlertid ikke for alle typer virksomheder og fagfolk, at internettets muligheder giver lige god mening. For eksempel fortæller arkitekt Per Hansen, indehaver af X-Po Arkitekterne, at det første fysiske møde med nye kunder er vigtigt for den opgave, der skal udføres, og er grundlaget for hele samarbejdet.
“Det giver et godt indblik i de omgivelser, som den nye bygning, tilbygning eller hvad det nu måtte være, skal opføres i, hvordan lyset falder, og hvordan stemningen er. Dette kan ikke opnås online. Desuden giver online mig ikke mulighed for at tage de nødvendige billeder,” siger Per Hansen. Han tilføjer, at det fysiske møde i øvrigt er afgørende for at se, om der er gensidig kemi, så det afklares om kunde og firma kan samarbejde.
“Det giver et godt indblik i de omgivelser, som den nye bygning, tilbygning eller hvad det nu måtte være, skal opføres i, hvordan lyset falder, og hvordan stemningen er. Dette kan ikke opnås online. Desuden giver online mig ikke mulighed for at tage de nødvendige billeder,” siger Per Hansen. Han tilføjer, at det fysiske møde i øvrigt er afgørende for at se, om der er gensidig kemi, så det afklares om kunde og firma kan samarbejde.
I den anden ende af skalaen er fagfolk som Havedesigner Vibeke Markussen på nuværende tidspunkt mindre hårdt ramt, fordi hun laver konsulentbesøg udendørs i folks haver.
Hun mærker ikke anden bekymring hos sine kunder end opmærksomhed omkring den nødvendige afstandtagen, og havedesigneren tager blandt andet sine forholdsregler ved at tage hjem og færdiggøre det indledende arbejde, “i stedet for at komme ind hos kunden og for eksempel tegne skitsen færdig eller renskrive notater,” forklarer Vibeke Markussen.
Hun mærker ikke anden bekymring hos sine kunder end opmærksomhed omkring den nødvendige afstandtagen, og havedesigneren tager blandt andet sine forholdsregler ved at tage hjem og færdiggøre det indledende arbejde, “i stedet for at komme ind hos kunden og for eksempel tegne skitsen færdig eller renskrive notater,” forklarer Vibeke Markussen.
Hvor langvarige og hvor alvorlige følger coronakrisen kan få for de virksomheder, vi har været i kontakt med, er det af gode grunde for tidligt at sige noget sikkert om.
De fleste er optimistiske, mens indretningsdesigner Birgit Tarps syn på situationen indrammer den overordnede opfattelse ganske godt: “Hvis tingene går i stå er hjælpepakker jo en fantastisk håndsrækning, som vi som små selvstændige kan tage fat i. Vi tager en dag ad gangen,” siger hun.
De fleste er optimistiske, mens indretningsdesigner Birgit Tarps syn på situationen indrammer den overordnede opfattelse ganske godt: “Hvis tingene går i stå er hjælpepakker jo en fantastisk håndsrækning, som vi som små selvstændige kan tage fat i. Vi tager en dag ad gangen,” siger hun.
Vi har talt med en række danske arkitekter, indretningsdesignere og andre boligprofessionelle om, hvordan de navigerer i et hverdag præget af usikkerhed hos såvel kunder som virksomheder, og hvor situationen ændrer sig nærmest dagligt. Hvad gør de for at holde forretningen gående bedst muligt, og hvilke alternative hjælpemidler tager de i brug?