9 hotte trends direkte fra årets Milano-messe
Ingen flippede påfund, men et fokus på klassisk design, kvalitet og afslapning ved årets Salon del mobile.
Elementære, fordringsløse kreationer, enkle linjer, runde former og varme nuancer dominerede dette års Salone del Mobile-messe i Milano. Det lader til, at når resten af verden møder turbulente tider, vender designverden sig mod det klassiske og sikre. Messen endte således uden et “big bang” – ingen chokerende designs eller skøre showpieces - hovedsageligt fordi stemningen i år var moden, rolig og tidløs. Det reflekterer en trang til at slappe af og tage en pause fra tendensen med døgnfluer og “fast furniture” og i stedet fokusere på kvalitet og essentielle detaljer.
Årets Salone del Mobile fandt sted den 4.-9. april i Milano, Italien og åbnede dørene for mere end 2.000 udstillere og 343.602 besøgende fra 165 lande. Houzz Redaktørerne Leonora Sartori (Italien), Elena Ambrosimova (Rusland) og Rafael F. Bermejo (Spanien) var blandt de heldige gæster, og nu deler de af de gennemgående og mest dominerende 9 tendenser, de spottede ved verdens største designmesse.
Årets Salone del Mobile fandt sted den 4.-9. april i Milano, Italien og åbnede dørene for mere end 2.000 udstillere og 343.602 besøgende fra 165 lande. Houzz Redaktørerne Leonora Sartori (Italien), Elena Ambrosimova (Rusland) og Rafael F. Bermejo (Spanien) var blandt de heldige gæster, og nu deler de af de gennemgående og mest dominerende 9 tendenser, de spottede ved verdens største designmesse.
Seng: Fluttua af Daniele Lago for det italienske firma Lago Design
2. Individuelle miljøer
Mange af messens designs hyldede friheden til at indrette et hjem, som man vil. Daniele Lago, direktør hos det italienske designfirma Lago, fortalte Houzz, at “design i dag fokuserer mere på atmosfære og miljø end på blot at skabe og fremvise de enkelte møbler for sig.” Idéen blev smukt illustreret ved Lagos egen stand, hvor møbler designet over de seneste par år – herunder den svævende seng Letto Fluttua og det lille bord Air – blev kombineret i forskellige miljøer. Firmaet har designet installationerne i samarbejde med otte kendte, italienske kvinder med udgangspunkt i det abstrakte koncept “godhed”. En af kvinderne var prima ballerinaen Carla Fracci, der stod bag den luftige, gennemhvide fortolkning, som vi ser på billedet her.
2. Individuelle miljøer
Mange af messens designs hyldede friheden til at indrette et hjem, som man vil. Daniele Lago, direktør hos det italienske designfirma Lago, fortalte Houzz, at “design i dag fokuserer mere på atmosfære og miljø end på blot at skabe og fremvise de enkelte møbler for sig.” Idéen blev smukt illustreret ved Lagos egen stand, hvor møbler designet over de seneste par år – herunder den svævende seng Letto Fluttua og det lille bord Air – blev kombineret i forskellige miljøer. Firmaet har designet installationerne i samarbejde med otte kendte, italienske kvinder med udgangspunkt i det abstrakte koncept “godhed”. En af kvinderne var prima ballerinaen Carla Fracci, der stod bag den luftige, gennemhvide fortolkning, som vi ser på billedet her.
Samme møbler, helt andet look og udtryk: Indretningsarkitekten Cristina Celestino har designet dette værelse ved samme messestand.
LÆS OGSÅ: SÅDAN HITTER NORDISKE DESIGNERE VED VERDENS STØRSTE MØBELMESSE
LÆS OGSÅ: SÅDAN HITTER NORDISKE DESIGNERE VED VERDENS STØRSTE MØBELMESSE
Sofa: Vuelta af Jaime Hayon for østrigske Wittmann
3. Fortiden hitter i fremtiden
Årets messe emmede af en længsel efter nye klassikere, nye tidløse designikoner. Enkle former, som vi kender fra fortiden – og som i dag er lettere at producere – blev præsenteret og tilpasset til nutidens præferencer. Et godt eksempel er kreationerne af den spanske designer Jaime Hayon, der stod bag en kollektion for den østrigske producent Wittman. “Kollektionen er inspireret af mine dagdrømme tilbage fra 30’ernes Wien,” fortæller designeren. Han tilføjer, at han var glad for at finde en producent med så dybt traditionelle rødder, men som samtidig giver ham masser af frihed i designprocessen.
3. Fortiden hitter i fremtiden
Årets messe emmede af en længsel efter nye klassikere, nye tidløse designikoner. Enkle former, som vi kender fra fortiden – og som i dag er lettere at producere – blev præsenteret og tilpasset til nutidens præferencer. Et godt eksempel er kreationerne af den spanske designer Jaime Hayon, der stod bag en kollektion for den østrigske producent Wittman. “Kollektionen er inspireret af mine dagdrømme tilbage fra 30’ernes Wien,” fortæller designeren. Han tilføjer, at han var glad for at finde en producent med så dybt traditionelle rødder, men som samtidig giver ham masser af frihed i designprocessen.
Tama Living sofa og Mwamba tæppe af Eoos Design for den tyske producent Walter Knoll
LÆS MERE: OVERBLIK - VERDENS VIGTIGSTE DESIGN- OG MØBELMESSER I 2017
LÆS MERE: OVERBLIK - VERDENS VIGTIGSTE DESIGN- OG MØBELMESSER I 2017
De Sede DS 22 af Stephan Hürlemann
4. Sofaen som hjemmets omdrejningspunkt
Årets sofaer er enorme: XXXL er blevet den nye standard. Intentionen er at give masser af plads til socialt samvær samt at fremkalde en hyggelig og tryg stemning.
Det betyder, at sofaerne nu er en del dybere, end de plejer at være i eksempelvis Tyskland, Schweitz eller Frankrig. Italienske sofaer har traditionelt haft fokus på den intense afslapning, men også italienske sofaer er nu større end nogensinde. Den italienske producent Living Divani tilbyder for eksempel en sofa med hele 122 centimeters sædedybde.
4. Sofaen som hjemmets omdrejningspunkt
Årets sofaer er enorme: XXXL er blevet den nye standard. Intentionen er at give masser af plads til socialt samvær samt at fremkalde en hyggelig og tryg stemning.
Det betyder, at sofaerne nu er en del dybere, end de plejer at være i eksempelvis Tyskland, Schweitz eller Frankrig. Italienske sofaer har traditionelt haft fokus på den intense afslapning, men også italienske sofaer er nu større end nogensinde. Den italienske producent Living Divani tilbyder for eksempel en sofa med hele 122 centimeters sædedybde.
Pack sofa, designet af Francesco Binfaré for det italienske firma Edra
Andre fortolkninger af tendensen omfatter store, lave modulmøbler, lavet af flere mindre sofaer eller modeller som Pack af Francesco Binfaré for Edra, der nærmere ligner et vidtrækkende puderum end en sofa. “Det er et konkret objekt, et landskab, en spændende lille verden i hjemmets indre,” udtaler Binfaré i en pressemeddelelse. Han beskriver designet som “en isbjørn på et isbjerg, der er ved at knække,” og et objekt, der udtrykker “uskyld, glæde og eventyrlyst.”
Andre fortolkninger af tendensen omfatter store, lave modulmøbler, lavet af flere mindre sofaer eller modeller som Pack af Francesco Binfaré for Edra, der nærmere ligner et vidtrækkende puderum end en sofa. “Det er et konkret objekt, et landskab, en spændende lille verden i hjemmets indre,” udtaler Binfaré i en pressemeddelelse. Han beskriver designet som “en isbjørn på et isbjerg, der er ved at knække,” og et objekt, der udtrykker “uskyld, glæde og eventyrlyst.”
Modernista, designet af Doshi & Levien for italienske Moroso
5. Simpel lethed er det nye sort
Sofaerne er måske nok blevet større, men ikke nødvendigvis mere korpulente. Rene linjer, neutrale toner og afrundede silhuetter akkompagnerer nemlig de fleste af de skrøbeligt udseende rammer, der holder sammen på de monstrøse møbler. De spinkle rammer bibringer en slags elegant dekadence: udtrykket er simpelt men samtidig stærkt. I en pressemeddelelse siger Moroso, at “sofaens design (vist på billedet herover) henter inspiration fra skræddersyede jakkesæt: smukt syet med smagfulde, sofistikerede materialer og detaljer.”
5. Simpel lethed er det nye sort
Sofaerne er måske nok blevet større, men ikke nødvendigvis mere korpulente. Rene linjer, neutrale toner og afrundede silhuetter akkompagnerer nemlig de fleste af de skrøbeligt udseende rammer, der holder sammen på de monstrøse møbler. De spinkle rammer bibringer en slags elegant dekadence: udtrykket er simpelt men samtidig stærkt. I en pressemeddelelse siger Moroso, at “sofaens design (vist på billedet herover) henter inspiration fra skræddersyede jakkesæt: smukt syet med smagfulde, sofistikerede materialer og detaljer.”
Saké, designet af Piero Lissoni for B&B Italia
LÆS MERE: REDAKTIONENS FAVORITTER - SOFAER SOM HELE FAMILIEN KAN SLAPPE AF I
LÆS MERE: REDAKTIONENS FAVORITTER - SOFAER SOM HELE FAMILIEN KAN SLAPPE AF I
Tæpper og puder: Garden Layers, designet af Patricia Urquiola for den spanske virksomhed Gandia Blasco. De er beregnet til afslapning på gulvet eller udendørs
6. Grå, beige og mondæne mønstre
Nuancer af grå, beige og terrakotta var allestedsnærværende ved årets messe, og ofte var de kombineret i interessante teksturer og fornemme mønstre. Også her er den tidløse mode på spil: Tweed, sort/hvid, to-farvede plaider med bittesmå tern og melanger af mønstre – typisk den slags mønstre, vi kender fra jakkesæt – dukkede op igen og igen. De er som skabt til betræk, puder, geometriske gulvtæpper, duge eller endda kunstværker på vægge og overflader.
6. Grå, beige og mondæne mønstre
Nuancer af grå, beige og terrakotta var allestedsnærværende ved årets messe, og ofte var de kombineret i interessante teksturer og fornemme mønstre. Også her er den tidløse mode på spil: Tweed, sort/hvid, to-farvede plaider med bittesmå tern og melanger af mønstre – typisk den slags mønstre, vi kender fra jakkesæt – dukkede op igen og igen. De er som skabt til betræk, puder, geometriske gulvtæpper, duge eller endda kunstværker på vægge og overflader.
Bord: Tweed, designet af Vicente Garcia og Cinzia Cumini for italienske Zanotta
Dette bord ved navn Tweed er designet af Garcia og Cumini for Zanotta og demonstrerer, hvordan de tekstil-inspirerede mønstre spiller smukt sammen med andre designelementer: De lange, tweed-inspirerede linjer står i slående kontrast til bordets kurvede omkreds. Måden hvormed bordets linjer mødes i en ret vinkel understreges visuelt af det trekantsmønstrede tæppe.
Dette bord ved navn Tweed er designet af Garcia og Cumini for Zanotta og demonstrerer, hvordan de tekstil-inspirerede mønstre spiller smukt sammen med andre designelementer: De lange, tweed-inspirerede linjer står i slående kontrast til bordets kurvede omkreds. Måden hvormed bordets linjer mødes i en ret vinkel understreges visuelt af det trekantsmønstrede tæppe.
Cala collection, designet af Doshi & Levien for Kettal
7. Fokus på materialevalget
Den tilbageholdenhed, der tydeligt ses i årets designs, blev perfekt afbalanceret af en nøje sans for detaljer; specielt i forhold til materialevalg. Jonathan Levien fra den London-baserede designduo Doshi & Levien fortalte Houzz, at “vi godt kan lide at zoome ind på de små detaljer som et stof eller et reb.” Og det gjorde de i dén grad, da designede stolene i “Cala"-kollektionen – de er primært lavet af reb.
7. Fokus på materialevalget
Den tilbageholdenhed, der tydeligt ses i årets designs, blev perfekt afbalanceret af en nøje sans for detaljer; specielt i forhold til materialevalg. Jonathan Levien fra den London-baserede designduo Doshi & Levien fortalte Houzz, at “vi godt kan lide at zoome ind på de små detaljer som et stof eller et reb.” Og det gjorde de i dén grad, da designede stolene i “Cala"-kollektionen – de er primært lavet af reb.
Stol uden armlæn fra Krusin-kollektionen for Knoll. Foto af Federico Cedrone med tilladelse fra Knoll
Stenfarver indtog også rampelyset i årets koordinerede farveskemaer. Brun emperador-marmor var en udpræget favorit, men også dybblå grantisten og ravlignende onykser var ikke til at undgå. Selv firmaer, der traditionelt specialiserer sig i glasoverflader, eksempelvis Fiam eller Galotti & Radice, fremviste mindst ét værk med emperador eller imiteret lavasten.
Stenfarver indtog også rampelyset i årets koordinerede farveskemaer. Brun emperador-marmor var en udpræget favorit, men også dybblå grantisten og ravlignende onykser var ikke til at undgå. Selv firmaer, der traditionelt specialiserer sig i glasoverflader, eksempelvis Fiam eller Galotti & Radice, fremviste mindst ét værk med emperador eller imiteret lavasten.
Bord fra Shine-kollektionen, designet af Andrea Parisio for Meridiani
Messing spillede en central rolle igen i år. Metallet var ikke kun at finde i understel og rammer, men også på overflader, på samme måde som træ-finer er blevet brugt i mange år. Dette er endnu en måde at udtrykke mødet mellem massivt og skrøbeligt på i indretningen.
LÆS MERE: HVAD ER HOT OG HVAD ER NOT? LÆR AT INDRETTE SOM EKSPERTERNE
Messing spillede en central rolle igen i år. Metallet var ikke kun at finde i understel og rammer, men også på overflader, på samme måde som træ-finer er blevet brugt i mange år. Dette er endnu en måde at udtrykke mødet mellem massivt og skrøbeligt på i indretningen.
LÆS MERE: HVAD ER HOT OG HVAD ER NOT? LÆR AT INDRETTE SOM EKSPERTERNE
Tekstil: Ikebana, designet af Edward van Vliet for Moroso
8. Blomstrende boliger
“Naturen er universets mest talentfulde designer og vores allesammens største inspirationskilde,” udtaler den hollandske designer Edward van Vliet. Og det er mange af hans kollegaer vist enige med ham i, for blomster og junglefornemmelser var på programmet igen i år. Blandt andet blev bananpalmer, japanske ahorntræer og almindelige stueplanter matchet med overdimensioneret, blomstret vægudsmykning. Ved flere stande var sommerfugle og blomster omdrejningspunktet på eksempelvis skærme (Driade), gulvtæpper (Missoni) eller møbelbetræk (Kartell eller Moroso).
8. Blomstrende boliger
“Naturen er universets mest talentfulde designer og vores allesammens største inspirationskilde,” udtaler den hollandske designer Edward van Vliet. Og det er mange af hans kollegaer vist enige med ham i, for blomster og junglefornemmelser var på programmet igen i år. Blandt andet blev bananpalmer, japanske ahorntræer og almindelige stueplanter matchet med overdimensioneret, blomstret vægudsmykning. Ved flere stande var sommerfugle og blomster omdrejningspunktet på eksempelvis skærme (Driade), gulvtæpper (Missoni) eller møbelbetræk (Kartell eller Moroso).
Nuez, designet af Patricia Urquiola for Andreu World
Det lader til, at naturen ikke kun har inspireret årets farver og mønstre, men også former. Den spanske designer Patricia Urquiola fik idéen til denne simple kreation, der minder om en nøddeskal, da hun sad og foldede et stykke papir. Møblets led blev omhyggeligt designet, og det tog tre år for lænestolen at komme fra tegnebrættet til produktion.
Det lader til, at naturen ikke kun har inspireret årets farver og mønstre, men også former. Den spanske designer Patricia Urquiola fik idéen til denne simple kreation, der minder om en nøddeskal, da hun sad og foldede et stykke papir. Møblets led blev omhyggeligt designet, og det tog tre år for lænestolen at komme fra tegnebrættet til produktion.
Domino sofa af italienske Rubelli
9. Skræddersyet legesyge
Flere producenter arbejdede ud fra den teori, at brugere i dag har et ønske om at kunne tilpasse produkters udseende til deres eget humør. Vi er vant til, at man kan skifte sofapuderne ud (nu også i udendørs kollektioner som den fra Tribu) eller endda vælge farve på lyset fra vores elpærer (Phillips Hue). Men nu tilbyder designerne endnu flere måder at modificere sine møbler.
Ryglænet på denne sofa af Rubelli kan eksempelvis skifte farve takket være det to-sidede betræk. Fronten har samme farve som resten af sofaen, men man kan også vende det den anden vej og afsløre en skarp orange underside.
9. Skræddersyet legesyge
Flere producenter arbejdede ud fra den teori, at brugere i dag har et ønske om at kunne tilpasse produkters udseende til deres eget humør. Vi er vant til, at man kan skifte sofapuderne ud (nu også i udendørs kollektioner som den fra Tribu) eller endda vælge farve på lyset fra vores elpærer (Phillips Hue). Men nu tilbyder designerne endnu flere måder at modificere sine møbler.
Ryglænet på denne sofa af Rubelli kan eksempelvis skifte farve takket være det to-sidede betræk. Fronten har samme farve som resten af sofaen, men man kan også vende det den anden vej og afsløre en skarp orange underside.
Graffiti lampe, designet af Kazuhiro Yamanaka for Palluco Italia
Lampen ved navn Graffiti er dekoreret med metalstænger, der er fæstnet med magneter. Stængerne kan arrangeres, som man har lyst, hvorved installationen fuldstændig skifter udseende til at matche regnvejret, årstiden eller ens humør.
De modificerbare designs er egentlig en passende demonstration af temaet ved årets Salone: De viser os, at hvis man har en innovativ tilgang til de klassiske designs frem for et fokus på nye, vilde idéer, kan man finde tilbage til det vigtigste af det hele: nemlig måden hvorpå møbler kan formes og tilpasses vores liv og omgivelser.
FORTÆL…
Hvad tænker du om de nye trends? Hvilken er din favorit?
Lampen ved navn Graffiti er dekoreret med metalstænger, der er fæstnet med magneter. Stængerne kan arrangeres, som man har lyst, hvorved installationen fuldstændig skifter udseende til at matche regnvejret, årstiden eller ens humør.
De modificerbare designs er egentlig en passende demonstration af temaet ved årets Salone: De viser os, at hvis man har en innovativ tilgang til de klassiske designs frem for et fokus på nye, vilde idéer, kan man finde tilbage til det vigtigste af det hele: nemlig måden hvorpå møbler kan formes og tilpasses vores liv og omgivelser.
FORTÆL…
Hvad tænker du om de nye trends? Hvilken er din favorit?
1. The New Basics
Den mest gennemtrængende tendens ved messen kunne man kalde “back to basics”. Mange designere koncentrerede sig således om omhyggeligt udformede møbler, der ikke nødvendigvis skriger af “wow"-effekt. I denne henseende synes designverden at slægte tøjindustrien lidt på, for også her holdes basis-dele i øjeblikket rene og neutrale med fokus på tidløs form og god kvalitet. Idéen er at kombinere tøjet med friske, iøjnefaldende accessories, der passer til mode og årstid. På samme måde bød Salone ikke på i særlig høj grad på helt nye udgaver af klassiske møbelkreationer, men i stedet på opdateringer af eksisterende designs parret med en ny definition af luksuriøs “minimalisme”.
I en vis forstand understreger denne mangel på hurlumhej en grundlæggende lighed mellem producenternes nye møbler. På den anden side viser det også, at det findes masser af designs helt uden udløbsdato, og at man kan skabe et fuldendt interiør med en kombination af klassikere.