Houzz Tour: 60'er-parcelhus forvandlet til stilfuld bungalow
Uden nogen faglige forudsætninger har Brit Folke forvandlet en kønsløs villa til et gennemført hjem med sjæl og varme.
Én ting er at få bygget sit drømmehuset. Noget andet er selv at bygge det. For glæden bliver bare endnu større, når man som Brit Folke hamrer alle vægge ned og kører hver eneste murbrok på genbrugspladsen. Uden nogen faglig baggrund, og mens hun stadigvæk fløj verden rundt som stewardesse, renoverede Brit Folke et lidt kedeligt hus i gasbeton og realiserede drømmen om et åbent og praktisk hjem - resultatet er en luksuriøs, nærmest asiatisk bungalow i Vallensbæk. “Jeg plejer at kalde stilen “Euasian”, som europæiske expats hedder i Asien. “Designet forener al den inspiration, jeg har samlet på mine mange rejser. Det har været vigtigt at få en varm og god karma, og så har alt designet fokus på, at det skal være praktisk,“ fortæller Brit Folke.
Men hvad får en enlig mor med tre sønner og fuldtidsjob som stewardesse til at kaste sig over et byggeprojekt, der strækker sig over flere år? “Da jeg blev skilt, følte jeg, at det var tid til at skabe mit helt eget hjem. Jeg er naturligvis gået på kompromis med nogle løsninger af økonomiske hensyn. Men jeg har skabt et hjem, som er næsten uden kompromisser og meget mig. Resultatet er blevet, som jeg forventede, et fantastisk dejligt hus med varme og sjæl,” fortæller Brit Folke, der siden har mødt en ny mand, som pudsigt nok lever af at bygge huse. Sammen har de planer om at bygge deres nye, fælles drømmehus. Da byggeentreprenøren så den opdaterede 60er villaen, reagerede han med både forundring og beundring. Se selv hvorfor…
Men hvad får en enlig mor med tre sønner og fuldtidsjob som stewardesse til at kaste sig over et byggeprojekt, der strækker sig over flere år? “Da jeg blev skilt, følte jeg, at det var tid til at skabe mit helt eget hjem. Jeg er naturligvis gået på kompromis med nogle løsninger af økonomiske hensyn. Men jeg har skabt et hjem, som er næsten uden kompromisser og meget mig. Resultatet er blevet, som jeg forventede, et fantastisk dejligt hus med varme og sjæl,” fortæller Brit Folke, der siden har mødt en ny mand, som pudsigt nok lever af at bygge huse. Sammen har de planer om at bygge deres nye, fælles drømmehus. Da byggeentreprenøren så den opdaterede 60er villaen, reagerede han med både forundring og beundring. Se selv hvorfor…
I stedet for en masse små rum og en trang fornemmelse fjernede hun vægge og skabte et stort, åbent rum med både stue, køkken og delvis åbning til et soveværelse.
Betongulve var slet ikke in, da hun byggede om. Men hun var ikke et sekund i tvivl. For at give lidt moderne kant til de varme, naturlige nuancer og mange ting fra Asien skulle gulvet være gråt og på engang blødt og råt, inspireret af et Newyorker-loft.
Betongulve var slet ikke in, da hun byggede om. Men hun var ikke et sekund i tvivl. For at give lidt moderne kant til de varme, naturlige nuancer og mange ting fra Asien skulle gulvet være gråt og på engang blødt og råt, inspireret af et Newyorker-loft.
Byggeprojektet var også begyndelsen på et nyt mere kreativt spor i Brit Folkes arbejdsliv. Spisebordstolene er et eksempel på et af hendes egne projekter.
De er designet med fokus på detaljerne og mødet mellem træ og læder. Hun har fået dem bygget på Bali, hvor hun også selv har udvalgt bordpladen til det store spisebord.
De er designet med fokus på detaljerne og mødet mellem træ og læder. Hun har fået dem bygget på Bali, hvor hun også selv har udvalgt bordpladen til det store spisebord.
God belysning - både naturligt fra store vinduespartier og lamper over borde og rundt i kanten i loftet - har været afgørende for at skabe balance mellem den eksotiske hulestemning og de rene, æstetiske linjer.
Køkken og stue er ét stort rum, hvor designet flyder sammen på organisk vis.
Køkken og stue er ét stort rum, hvor designet flyder sammen på organisk vis.
I flere år har Brit Folke brugt alle sine penge, al sin fritid, opfindsomhed og stædighed på at opnå det resultat, som hun drømte om. Bortset fra et par vennetjenester har hun fået forbavsende lidt hjælp.
“Jeg er ikke typen, der spørger om hjælp. Min bror hjalp i begyndelsen, men ellers har jeg stort set gjort alt selv sammen med min seje, 70-årige mor. Selvfølgelig har jeg gået på kompromis med nogle ting. Men ikke når det handler om selve den arkitektoniske ramme. Jeg ville f.eks. ikke have et standardkøkken. Køkkenet er tænkt som et møbel i hjemmet. Et Ikea-køkken ville ødelægge fornemmelsen af, at hele huset er gennemført ned til mindste detalje,” fortæller hun.
“Jeg er ikke typen, der spørger om hjælp. Min bror hjalp i begyndelsen, men ellers har jeg stort set gjort alt selv sammen med min seje, 70-årige mor. Selvfølgelig har jeg gået på kompromis med nogle ting. Men ikke når det handler om selve den arkitektoniske ramme. Jeg ville f.eks. ikke have et standardkøkken. Køkkenet er tænkt som et møbel i hjemmet. Et Ikea-køkken ville ødelægge fornemmelsen af, at hele huset er gennemført ned til mindste detalje,” fortæller hun.
Hun valgte at bruge mange penge på køkkenet i solidt Wenge-træ, Det er bygget af Søgaard Møbler og er integreret som en væsentlig del af arkitekturen.
Læs også: Før og efter - Genial forvandling af studielejlighed på 36 kvm
Læs også: Før og efter - Genial forvandling af studielejlighed på 36 kvm
Når rammerne er så gennemførte, som de er, og meget tilbehør er eksotisk og unikt, kan man slippe af sted med at få billigere møbler til at se meget dyre ud.
“Jeg havde ikke råd til den sofa, jeg gerne ville have, og valgte derfor en fra Ikea. En sofa, tekstiler og andet tilbehør kan man altid skifte ud senere, “lyder hendes filosofi.
Mange tæpper, tekstiler og møbler stammer fra hendes rejser og længere ophold i blandt andet Sydafrika og på Bali. Hun har sågar en hel dør hjembragt fra Bali.
“Jeg havde ikke råd til den sofa, jeg gerne ville have, og valgte derfor en fra Ikea. En sofa, tekstiler og andet tilbehør kan man altid skifte ud senere, “lyder hendes filosofi.
Mange tæpper, tekstiler og møbler stammer fra hendes rejser og længere ophold i blandt andet Sydafrika og på Bali. Hun har sågar en hel dør hjembragt fra Bali.
Et lav sofabord med solide, planker holdt sammen af stålbånd forener det rustikke nordiske look med noget enkelt asiatisk.
Overalt har Brit Folke arbejdet med fornemmelsen for rummelighed. Her er tre elegante soveværelser på rad og række bundet sammen af en bred, lys gang, hvor der er også er blevet plads til en lille kontorplads. Ved at bruge skydedøre i træ viser Brit Folke, hvordan man kan få en klassisk trang 60’er-villa til at fremstå lys og rummelig og samtidig emme af eksotisk, asiatisk stil.
Brit Folke har udtænkt mange praktiske løsninger, der udnytter pladsen optimalt, gør dagligdagen nemmere, og samtidig ser godt ud.
I soveværelserne er der ingen skabe, og et af værelserne har dobbelt-køjeseng.
Alle skabe er bygget specielt og samlet i ét rum sammen med vaskemaskine og tørretumbler. Det er en af de praktiske løsninger, der vidner om, at jobbet som stewardesse har lært hende at tænke i praktiske løsninger på begrænset plads.
I soveværelserne er der ingen skabe, og et af værelserne har dobbelt-køjeseng.
Alle skabe er bygget specielt og samlet i ét rum sammen med vaskemaskine og tørretumbler. Det er en af de praktiske løsninger, der vidner om, at jobbet som stewardesse har lært hende at tænke i praktiske løsninger på begrænset plads.
Blød og stille ro præger et af de små soveværelser, der har en stemning af hotelværelse på et japansk hotel - der mangler bare en rislende vandskulptur i en zen-agtig have udenfor. Det er indrettet med ting fra hendes mange rejser.
Se også: Nybygget luksushjem i Gentofte – en skræddersyet drøm
Se også: Nybygget luksushjem i Gentofte – en skræddersyet drøm
Bag en halv væg med et smukt asiatisk kunstværk i udskåret træ har hun indrettet et soveværelse i et delvist åbent rum.
Det åbne plan var en del af visionen, og hun har knoklet i månedsvis med at hive vægge ned, fjerne 11 døre og køre affaldet væk i en lille trailer.
"Der har nok været flere tons, men i det mindste vidste jeg jo, at der på et tidspunkt ikke ville være mere affald, " siger Brit Folke, der nærmest er personfiseringen af talemåden "du kan, hvad du vil."
Det åbne plan var en del af visionen, og hun har knoklet i månedsvis med at hive vægge ned, fjerne 11 døre og køre affaldet væk i en lille trailer.
"Der har nok været flere tons, men i det mindste vidste jeg jo, at der på et tidspunkt ikke ville være mere affald, " siger Brit Folke, der nærmest er personfiseringen af talemåden "du kan, hvad du vil."
Også på badeværelset var det vigtigt for hende at arbejde efter principperne “praktisk og gennemført rene linjer med et varmt strejf”. De store kvadratiske klinker strækker sig fra gulv og helt op til loftet på væggen i den åbne bruseniche. Den noget dramatiske, sorte effekt bliver balanceret af de hvide vægge, kurve-lamper og borde i træ.
Begge badeværelser er holdt i de sorte og hvide nuancer og har fået et asiatisk touch med blandt andet håndtaget, som hun har haft med hjem fra Bali.
Læs også: Houzz Tour –Loppefund, arvestykker og hjemmelavet keramik
Læs også: Houzz Tour –Loppefund, arvestykker og hjemmelavet keramik
Selv om væggene er meget mørke og lidt vovede her på de nordiske breddegrader, kommer der masser af lys ind, takket være strategiske løsninger med halve vægge og store vinduespartier. Selve indretningen er inspireret af den asiatiske livsstil, hvor man sidder på gulvet, og Østens arkitektur med glidende overgange mellem rum. “Jeg hader fodpaneler og lister og den slags. Derfor har jeg lavet helt huset uden overgange, men med åbne rum og skydedøre, “ siger hun.
FØR
Der var absolut intet særpræget eller eksotisk over den vinkelformede villa. Med fladt tag, gasbeton, og store skydedøre ud mod haven var det et typisk, kønsløst parcelhus bygget i 1960’erne.
Der var absolut intet særpræget eller eksotisk over den vinkelformede villa. Med fladt tag, gasbeton, og store skydedøre ud mod haven var det et typisk, kønsløst parcelhus bygget i 1960’erne.
EFTER
Ved at male træværk i en glødende varme og sorte nuancer og skjule de kluntede gasbetonssten ved hjælp af en såkaldt filtsning-teknik står huset nu som en moderne, asiatisk bungalow. Den rustikke terrasse med planter giver en eksotisk stemning.
Ved at male træværk i en glødende varme og sorte nuancer og skjule de kluntede gasbetonssten ved hjælp af en såkaldt filtsning-teknik står huset nu som en moderne, asiatisk bungalow. Den rustikke terrasse med planter giver en eksotisk stemning.
FØR
Som så mange andre parcelhuse havde villaen en meget karakteristisk, iøjnefaldende træbjælke langs det flade tags udhæng. Den er camoufleret lidt mere med en dæmpet, glødende farve, og husets hårde kanter er blødt om med en terrasse anlagt med “fliser” i valnøddetræ.
Ikke overraskende har hun naturligvis selv lagt hver eneste brik.
Som så mange andre parcelhuse havde villaen en meget karakteristisk, iøjnefaldende træbjælke langs det flade tags udhæng. Den er camoufleret lidt mere med en dæmpet, glødende farve, og husets hårde kanter er blødt om med en terrasse anlagt med “fliser” i valnøddetræ.
Ikke overraskende har hun naturligvis selv lagt hver eneste brik.
EFTER
Det første, Brit Folke gjorde, var at bygge et 12 m2 stort anneks, hvor familien boede i otte måneder under renoveringen. De boede også to måneder i en skurvogn. “Ja, det var vildt hårdt, især fordi jeg arbejdede i al min fritid. I perioder måtte jeg tage bad udendørs, inden jeg skulle på job og flyve til New York eller en anden destination. Men jeg blev bare ved og ved. Til gengæld er jeg også virkelig stolt over resultatet, “ siger Brit Folke.
FORTÆL…
Hvad synes du forvandlingen af den typiske 60’er-villa?
Det første, Brit Folke gjorde, var at bygge et 12 m2 stort anneks, hvor familien boede i otte måneder under renoveringen. De boede også to måneder i en skurvogn. “Ja, det var vildt hårdt, især fordi jeg arbejdede i al min fritid. I perioder måtte jeg tage bad udendørs, inden jeg skulle på job og flyve til New York eller en anden destination. Men jeg blev bare ved og ved. Til gengæld er jeg også virkelig stolt over resultatet, “ siger Brit Folke.
FORTÆL…
Hvad synes du forvandlingen af den typiske 60’er-villa?
Foto: Jesper Ray
Hvem bor her: Brit Folke og hendes tre sønner.
Beskæftigelse: Arbejdede i en årrække – også under ombygningen – som stewardesse, men stoppede for et par år siden og fik dermed bedre tid til at dyrke sin store passion for indretning og design. Blandt andet har hun designet stole, som hun får produceret i Asien, og hun er åben over for diverse kreative projekter i fremtiden.
Huset: Villa fra 1960’erne i Vallensbæk. Selve huset i ét plan er 165 m2, anneks på 12 m2 og ude-køkken på 36m2.
En sen aftentime i 2010 satte Brit Folke sig ned for tegne sit drømmehus. Ideerne strømmede ud af hende, og hun havde et helt klart billede af det gennemførte hjem, hun gerne ville skabe. “En arkitekt forsøgte at omsætte visionen til professionelle tegninger. Men han havde overhovedet ikke forstået, hvad jeg ville, så det var tegninger lige ned i skraldespanden, “ fortæller Brit Folke om en af de mange udfordringer undervejs.
Hun kløede selv på og fik senere en ven, som er ingeniør, til at rette hendes egne tegninger til.