Houzz Tour: Det dystre hus blev til en lys og nordisk familieoase
Kom indenfor i det gennemrenoverede hus, der er forvandlet til et roligt hjem med rene linjer og naturlige materialer.
Designeren Celine Erlam fra Indie & Co var involveret i renoveringen af denne ejendom i London fra dag ét: “Ejerne er mine nære venner, og jeg har også hjulpet dem med stuen i deres forhenværende hjem,” fortæller hun. “Da de købte dette victorianske hus, vidste de godt, at det var nødvendigt med en totalrenovering – man kunne slet ikke bo i det.”
Celine Erlam arbejdede tæt sammen med både arkitekterne og byggefirmaet om at indhente en byggetilladelse, så de kunne konvertere loftet til bolig samt opdatere el og VVS, så den nedslidte bolig kunne blive forvandlet til et sted, hendes venner kunne kalde hjem.
Celine Erlam arbejdede tæt sammen med både arkitekterne og byggefirmaet om at indhente en byggetilladelse, så de kunne konvertere loftet til bolig samt opdatere el og VVS, så den nedslidte bolig kunne blive forvandlet til et sted, hendes venner kunne kalde hjem.
Bordet har plads til otte personer omkring og er blevet parret med fem træstole med læderbetræk.
“Parret ville gerne have læder – også selv om de har en et-årig i hjemmet – fordi det med tiden vil blive slidt og patineret på en smuk måde,” siger Celine.
Til modsatte side af bordet designede Celine Erlam en bænk med plads til opbevaring. “Man kan trække skuffen ud fra begge sider af bænken eller løfte sædet som på en kiste,” forklarer hun.
“Det er her, familien opbevarer datterens legetøj.”
Parret ejede allerede den imponerende pendellampe, hvis skærm af bananfiber og kobberfarvede skelet bringer en ekstra tekstur-dimension til det rendyrkede spiseområde.
Spisebord af elmetræ og stole: Viaduct; pendellampe: Pinch
“Parret ville gerne have læder – også selv om de har en et-årig i hjemmet – fordi det med tiden vil blive slidt og patineret på en smuk måde,” siger Celine.
Til modsatte side af bordet designede Celine Erlam en bænk med plads til opbevaring. “Man kan trække skuffen ud fra begge sider af bænken eller løfte sædet som på en kiste,” forklarer hun.
“Det er her, familien opbevarer datterens legetøj.”
Parret ejede allerede den imponerende pendellampe, hvis skærm af bananfiber og kobberfarvede skelet bringer en ekstra tekstur-dimension til det rendyrkede spiseområde.
Spisebord af elmetræ og stole: Viaduct; pendellampe: Pinch
I køkkenet står en central ø foran en stilren køkkenvæg bestående af praktiske enheder. Alle bordplader er af marmor – et valg, som ejerne og designeren overvejede omhyggeligt, før de besluttede sig: “Vi vendte og drejede fordele og ulemper ved at skulle vedligeholde marmor,” forklarer Celine Erlam, “men i sidste ende faldt valget på marmor.”
“De holder i øvrigt rigtig meget af madlavning,” tilføjer designeren, “så det er dem selv, der har anskaffet alle køkkenmaskinerne.”
Der er skabsplads både over og under de integrerede ovne, og det øvrige køkken bød på nok opbevaringsplads til, at man kunne nøjes med en enkelt hylde over køkkenvasken.
Køkkenenheder: John Lewis
“De holder i øvrigt rigtig meget af madlavning,” tilføjer designeren, “så det er dem selv, der har anskaffet alle køkkenmaskinerne.”
Der er skabsplads både over og under de integrerede ovne, og det øvrige køkken bød på nok opbevaringsplads til, at man kunne nøjes med en enkelt hylde over køkkenvasken.
Køkkenenheder: John Lewis
Celine Erlam fik sin snedker til at skræddersy iøjnefaldende detaljer til rummet, blandt andet den flotte vinreol, der kan huse mange flasker og har et lille indbygget serveringsbord i midten.
Fryser og køleskab er gemt væk bag specialfremstillede låger, som er udstyret med smarte ventilationshuller og stilrene, aflange træhåndtag.
Skabet til højre for vinreolen er faktisk i fuld højde, så linjen på midten af lågen er tilføjet for at skabe harmoni mellem de horisontale linjer i rummet.
Læs også: Den unge arkitekts industrielle Vesterbro-renovering
Fryser og køleskab er gemt væk bag specialfremstillede låger, som er udstyret med smarte ventilationshuller og stilrene, aflange træhåndtag.
Skabet til højre for vinreolen er faktisk i fuld højde, så linjen på midten af lågen er tilføjet for at skabe harmoni mellem de horisontale linjer i rummet.
Læs også: Den unge arkitekts industrielle Vesterbro-renovering
Ved siden af det L-formede køkken er hjemmets afslappende loungeområde. “Det er her, familien hænger ud og ser TV,” siger Celine Erlam. Fjernsynet er integreret i væggen for at give et strømlinet look.
Skydedøre med sorte rammer fører ud til haven og kan dækkes af et halvgennemsigtigt gardin om aftenen. “Gardinskinnen er skjult, så det ser ud som om, stoffet svæver frit,” forklarer Celine Erlam. “Gardinerne løber fra gulv til loft for at fremhæve loftshøjden, og stoffets luftige karakter bringer blødhed til indretningen.”
Skydedøre med sorte rammer fører ud til haven og kan dækkes af et halvgennemsigtigt gardin om aftenen. “Gardinskinnen er skjult, så det ser ud som om, stoffet svæver frit,” forklarer Celine Erlam. “Gardinerne løber fra gulv til loft for at fremhæve loftshøjden, og stoffets luftige karakter bringer blødhed til indretningen.”
Det lille gæstetoilet var et oplagt sted at være mere dristig med designvalg og farveskemaer.
“Vi valgte et iøjnefaldende tapet kombineret med detaljer og haner af kobber, et spejl indrammet i valnøddetræ samt spøjse, fuglelignende væglamper,” fortæller Celine Erlam.
Væglamper: Lucellino af Ingo Maurer, fra Twentytwentyone
“Vi valgte et iøjnefaldende tapet kombineret med detaljer og haner af kobber, et spejl indrammet i valnøddetræ samt spøjse, fuglelignende væglamper,” fortæller Celine Erlam.
Væglamper: Lucellino af Ingo Maurer, fra Twentytwentyone
I stuen forrest i huset valgte Celine Erlam at fokusere på detaljer, der kunne reflektere ejendommens historie.
“Vi restaurerede stukken og beholdt de originale gulve,” siger hun. “De gullige fyrretræsplanker fik en lysere fromtoning, efter vi havde slebet og sæbebehandlet dem.”
For at udnytte pladsen optimalt valgte de desuden at lukke den døråbning, der førhen førte fra stuen til gangen. “Med en stor åbning midt i rummet var der ingen grund til også at have en ekstra dør ud til gangen,” forklarer designeren.
Vægmaling: Flint, Little Greene
“Vi restaurerede stukken og beholdt de originale gulve,” siger hun. “De gullige fyrretræsplanker fik en lysere fromtoning, efter vi havde slebet og sæbebehandlet dem.”
For at udnytte pladsen optimalt valgte de desuden at lukke den døråbning, der førhen førte fra stuen til gangen. “Med en stor åbning midt i rummet var der ingen grund til også at have en ekstra dør ud til gangen,” forklarer designeren.
Vægmaling: Flint, Little Greene
Før. Så mørk og dyster var stuen før renoveringen.
Den minimalistiske pejs, der har fået installeret en lille brændeovn indeni, er blevet belagt med marokkanske fliser. Resten af væggen er med vilje holdt forholdsvis bar, fordi parret bruger den til at se film på. Man kan nemlig hive en projektor ned fra loftet og projicere på den hvide væg over pejsen – altså når man har fjernet kransen, selvfølgelig.
“I hovedparten af huset valgte vi at droppe loftsbelysning og gik efter beroligende væglamper i stedet,” siger Celine Erlam. “Især her i stuen ville loftsbelysning alligevel have været i vejen for projektoren.”
Fliser: Habibi
“I hovedparten af huset valgte vi at droppe loftsbelysning og gik efter beroligende væglamper i stedet,” siger Celine Erlam. “Især her i stuen ville loftsbelysning alligevel have været i vejen for projektoren.”
Fliser: Habibi
Det tilstødende værelse er indrettet som kontor, og det mørke, fritstående træskab er som skabt til opbevaring af mapper og papirer.
Reolen i kontoret har Celines Erlam snedker selv fremstillet af let hvidolieret elmetræ. “Hylderne bruges mest til pynt,” siger hun, “men de hvide MDF-låger nederst gemmer på printer og kontorartikler.”
Reolen i kontoret har Celines Erlam snedker selv fremstillet af let hvidolieret elmetræ. “Hylderne bruges mest til pynt,” siger hun, “men de hvide MDF-låger nederst gemmer på printer og kontorartikler.”
Et vintageskrivebord bringer en varm undertone ind i det ellrers neutrale rum, og en moderne kontorstol fungerer som et praktisk og pænt match.
Døråbningen til kontoret er meget stor, så den blev udstyret med brandsikre skydedøre.
Vintageskrivebord: fra Vinterior; kontorstol: Hay
Døråbningen til kontoret er meget stor, så den blev udstyret med brandsikre skydedøre.
Vintageskrivebord: fra Vinterior; kontorstol: Hay
Gangen er enkelt udsmykket med en glaspendel, sorte gelændere og hvide trappetrin. “For at spare penge monterede klienterne selv panelerne,” siger Celine.
“De løber hele vejen op til førstesalen.”
Under trappen har designeren indrettet et nyt rum til opbevaring af overtøj.
“De løber hele vejen op til førstesalen.”
Under trappen har designeren indrettet et nyt rum til opbevaring af overtøj.
Før. Her på billedet ses den tidligere dør ind til stuen. Åbningen blev som nævnt lukket, og man får i dag adgang via den bredere åbning til kontoret i midten.
Se også: Fra gammel ‘kattebakke’ til vidundervilla i Taarbæk
Se også: Fra gammel ‘kattebakke’ til vidundervilla i Taarbæk
Et speciallavet hovedgærde knejser blødt og smukt midt i forældrenes soveværelse, mens forsænkede hyldealkover på hver side fungerer som ideelle natborde. Indeni alkoverne er der desuden kontakter til både natlamper og den øvrige belysning i rummet.
Uldstof på hovedgærde: Kirkby Design
Uldstof på hovedgærde: Kirkby Design
Kommoden her er et arvestykke, og gardinerne er skræddersyet af hør. Som en lækker, lille detalje har gardinstangen en overflade af hamret bivoks.
Stole: fra Vinterior; kunst og plaid: Bohemia Design; kurv: Dassie Artisan
Stole: fra Vinterior; kunst og plaid: Bohemia Design; kurv: Dassie Artisan
Parret var meget opsatte på at få deres eget forældre-badeværelse, som kan kunne tilgås fra soveværelset. Celine Erlam imødekom ønsket med et super gennemtænkt garderobedesign: I rækken af skabslåger er det nemlig kun tre, der åbner op til tøj og tilbehør - den midterste afslører indgangen til det private badeværelse.
Læs også: Spektakulær københavnerlejlighed i gammelt pakhus
Læs også: Spektakulær københavnerlejlighed i gammelt pakhus
På badeværelset installerede Celine Erlam både et fritstående badekar og et brusebad. Vinduet er beklædt med matteret film for at blokere for indsyn.
Armaturerne af børstet krom står smukt til den minimalistiske, sort-hvide palette, mens hængepotten af kobber samt skamlen og den antikke skænk af træ bringer varme og atmosfære.
Badekar: Lusso Stone
Armaturerne af børstet krom står smukt til den minimalistiske, sort-hvide palette, mens hængepotten af kobber samt skamlen og den antikke skænk af træ bringer varme og atmosfære.
Badekar: Lusso Stone
Den antikke skænk på modsatte side af rummet er udstyret med to håndvaske og en marmorplade. “Vi bad en stenspecialist om at skære passende huller i marmorpladen,” forklarer Celine Erlam, “og så gjorde vi plads til afløb og rør indeni møblet.”
De to håndvaske er sænket ned i bordpladen, mens vandhanerne er monteret på væggen.
Hver af de store porcelænsfliser på gulvet har deres egen unikke nuance, hvilket giver gulvet en interessant tekstur.
Gulvfliser: Mews, Domus; tæppe: Holly’s House; pendellamper: The Conran Shop; håndvaske: Lusso Stone
De to håndvaske er sænket ned i bordpladen, mens vandhanerne er monteret på væggen.
Hver af de store porcelænsfliser på gulvet har deres egen unikke nuance, hvilket giver gulvet en interessant tekstur.
Gulvfliser: Mews, Domus; tæppe: Holly’s House; pendellamper: The Conran Shop; håndvaske: Lusso Stone
Ejerne var ekstra involverede i indretningen af børneværelset og valgte selv de fleste møbler til rummet. Moderen ville gerne bruge farver, men stadig bibeholde den lyse, luftige fornemmelse, så Celine Erlam foreslog de to-farvede vægge.
En indbygget garderobe er blevet udstyret med messinghåndtag. “Vi har brugt messing til de fleste håndtag og vinduesbeslag i hjemmet,” forklarer designeren.
En indbygget garderobe er blevet udstyret med messinghåndtag. “Vi har brugt messing til de fleste håndtag og vinduesbeslag i hjemmet,” forklarer designeren.
Farvetemaet på datterens værelse er en kombination af støvet blå og lyserød. “De har holdt indretningen forholdsvis skrabet, fordi der nok skal blive rigeligt med farver, når legetøjet begynder at indfinde sig,” forklarer Celine Erlam.
Se også: Dansk design, loppefund - og et tvist af badehotel
Se også: Dansk design, loppefund - og et tvist af badehotel
Før. Familiebadeværelset befinder sig ved siden af børneværelset og var i forfærdelig stand inden renoveringen.
Herinde valgte Celine Erlam en monokrom farvepalet med strejf af mint. Denne gang er det en afrikansk kurv under vasken, som fungerer som blikfang og opbløder det minimalistiske look. Vasken er med vilje forskudt en smule, så der er plads til sæbe og tandbørster på den ene side.
Celine Erlam monterede smalle, matte metrofliser omkring badeområdet, hvilket giver et industrielt touch.
Væglampe: Glo, Flos; badeforhæng: Ferm Living; vask: Duravit
FORTÆL…
Hvilket rum i dit hjem er det første, der fortjener en renovering?
Celine Erlam monterede smalle, matte metrofliser omkring badeområdet, hvilket giver et industrielt touch.
Væglampe: Glo, Flos; badeforhæng: Ferm Living; vask: Duravit
FORTÆL…
Hvilket rum i dit hjem er det første, der fortjener en renovering?
HOUZZ TOUR
Her bor: Et par med en et-årig baby.
Beliggenhed: London, Storbritannien.
Ejendom: Et victoriansk hus.
Størrelse: Fire soveværelser og tre badeværelser.
Designer: Celine Erlam fra Indie & Co.
Husets ejere er vilde med afdæmpet, minimalistisk æstetik, så valget faldt på strømlinede, glatte fronter, nedtonede farveskemaer og et rendyrket, poleret betongulv i det åbne køkken-alrum. Celine Erlam introducerede naturlige accenter i form af træ, jute og læder for at bringe varme til de kølige grundtoner.
“Spisebordet kastede faktisk inspirerede af sig til al træværk i hjemmet,” fortæller hun. “Det er lavet af elmetræ og var den allerførste ting, vi valgte til huset.”