Houzz Tour: Mini-huset udnytter hver eneste lille krog optimalt
En modig forvandling og gennemtænkt design gjorde det gamle værksted til et lyst, strømlinet hjem i tre etager.
Huset her rummer historien om vild forvandling af et forsømt værksted på et mikroskopisk areal, der er blevet til et hyggeligt og harmonisk familiehjem. “Alle grinede,” siger arkitekten Fiona Kirkwood om det øjeblik, hun afslørede sin plan om at omdanne den lille ruin i øst-London til et hjem. “Men jeg var overbevist og blev en smule stædig,” tilføjer hun. Og i dag står bygningen så færdig som et bemærkelsesværdigt hjem i tre etager.
Lige fra den langsommelige planlægningsproces og problemer med håndværkeradgang til helt ekstreme pladsbegrænsninger har projektet budt på mere end rigeligt med udfordringer, men resultatet er intet mindre end forbløffende.
Lige fra den langsommelige planlægningsproces og problemer med håndværkeradgang til helt ekstreme pladsbegrænsninger har projektet budt på mere end rigeligt med udfordringer, men resultatet er intet mindre end forbløffende.
“Den største udfordring var at arbejder på så lille-bitte et areal,” forklarer Fiona. Og så var der den lange planlægningsproces. “Bethnal Green blev stærkt bombet under krigen, og grunden her er en af de få fredede områder af sin slags, så det var vigtigt, at facaden forblev i røde mursten,” siger hun.
HOUZZ TOUR
Foto: ©Tim Crocker
Beliggenhed: Bethnal Green i det østlige London
Størrelse: 2 soveværelser, 2 badeværelser.
Hvem bor her: Fiona Kirkwood og Benjamin Morgan
Arkitekt: Fiona Kirkwood fra Kirkwood McCarthy
Fun fact: Grunden er utroligt smal - 3,7m på det bredeste sted
Faktorer som lys og ejendommens placering nær en kanal havde stor indflydelse på, hvordan bygningen kunne udformes. “Vi vidste, at vi var nødt til at bygge lodret, og at arealet var så småt, at der højst kunne være ét rum på hver etage. Men altså, jeg vidste også, at jeg ville have to soveværelser og to badeværelser,” forklarer hun.
Begrænsningerne gjorde den grundlæggende struktur ret enkel at fastlægge i forhold til overgangen fra fællesområder til private områder – de to soveværelser og badeværelserne måtte befinde sig i stueetagen og på første sal, imens fællesarealerne skulle være i kælderen. “Da vi først havde fastlagt dette layout, handlede det om at manipulere den arkitektoniske struktur med henblik på at skabe en illusion af rummelighed,” siger Fiona.
Foto: ©Tim Crocker
Beliggenhed: Bethnal Green i det østlige London
Størrelse: 2 soveværelser, 2 badeværelser.
Hvem bor her: Fiona Kirkwood og Benjamin Morgan
Arkitekt: Fiona Kirkwood fra Kirkwood McCarthy
Fun fact: Grunden er utroligt smal - 3,7m på det bredeste sted
Faktorer som lys og ejendommens placering nær en kanal havde stor indflydelse på, hvordan bygningen kunne udformes. “Vi vidste, at vi var nødt til at bygge lodret, og at arealet var så småt, at der højst kunne være ét rum på hver etage. Men altså, jeg vidste også, at jeg ville have to soveværelser og to badeværelser,” forklarer hun.
Begrænsningerne gjorde den grundlæggende struktur ret enkel at fastlægge i forhold til overgangen fra fællesområder til private områder – de to soveværelser og badeværelserne måtte befinde sig i stueetagen og på første sal, imens fællesarealerne skulle være i kælderen. “Da vi først havde fastlagt dette layout, handlede det om at manipulere den arkitektoniske struktur med henblik på at skabe en illusion af rummelighed,” siger Fiona.
Et af hjemmets mest markante træk er den overraskende rummelige og lyse fremtoning på trods af det lille areal. Det skyldes et yderst velovervejet design, der har taget højde for selv de allemindste detaljer og funktioner. “Med så begrænset plads skal alting have dobbel-funktion – hvad end det gælder opbevaring, lys eller akustik,” forklarer Fiona.
Selv om huset er et eksempel på moderne arkitektur, har Fiona holdt fokus på målet – at skabe et hjem. “Vi ville have det til at føles behageligt og afslappet,” siger hun, hvorfor hun sammenstillede de moderne arkitektoniske træk med elementer som et tykt, persisk tæppe og en blød sofa.
Bluebell sofa, Sofa.com. Vægge malet i Brilliant White, Dulux. Reflect skænk, Muuto. Tavolo bord af Magis hos The Conran Shop. NY11 spisestuestole, Norr11. Drum sidebord af Softline hos A White Room.
Selv om huset er et eksempel på moderne arkitektur, har Fiona holdt fokus på målet – at skabe et hjem. “Vi ville have det til at føles behageligt og afslappet,” siger hun, hvorfor hun sammenstillede de moderne arkitektoniske træk med elementer som et tykt, persisk tæppe og en blød sofa.
Bluebell sofa, Sofa.com. Vægge malet i Brilliant White, Dulux. Reflect skænk, Muuto. Tavolo bord af Magis hos The Conran Shop. NY11 spisestuestole, Norr11. Drum sidebord af Softline hos A White Room.
Fiona var omhyggelig med at sikre, at kælderen ikke føltes som en kælder, så hun fik den hævet så meget som muligt for at optimere udsigten.
“Hele projektet drejer sig om at presse grænserne for, hvad man kan gøre på begrænset plads,” siger Fiona. Trinnene i gården er for eksempel alle nøje designede til at være i sædehøjde. “Gården er et møbel, lidt ligesom et amfiteater. Vi har haft 20 mennesker siddende derude. Den fungerer altså som husets sociale udgangspunkt og spiller en stor rolle i den glidende overgang mellem det indendørs og udendørs, vi ønskede at skabe,” forklarer hun.
Hun har selv plantet den levende væg med lidt hjælp fra en ven, der er anlægsgartner. Hun brugte Woolly Pocket Living Wall Planters samt blomster og urter fra New Covent Garden-blomstermarked. Væggen får direkte sollys og befinder sig, hvor der før stod et gammelt toilet. Den lille plet grønt spreder en rolig og fredelig atmosfære i den lille gårdhave, imens den samtidig bidrager med urter til køkkenet.
Living Wall Planters, Woolly Pocket.
“Hele projektet drejer sig om at presse grænserne for, hvad man kan gøre på begrænset plads,” siger Fiona. Trinnene i gården er for eksempel alle nøje designede til at være i sædehøjde. “Gården er et møbel, lidt ligesom et amfiteater. Vi har haft 20 mennesker siddende derude. Den fungerer altså som husets sociale udgangspunkt og spiller en stor rolle i den glidende overgang mellem det indendørs og udendørs, vi ønskede at skabe,” forklarer hun.
Hun har selv plantet den levende væg med lidt hjælp fra en ven, der er anlægsgartner. Hun brugte Woolly Pocket Living Wall Planters samt blomster og urter fra New Covent Garden-blomstermarked. Væggen får direkte sollys og befinder sig, hvor der før stod et gammelt toilet. Den lille plet grønt spreder en rolig og fredelig atmosfære i den lille gårdhave, imens den samtidig bidrager med urter til køkkenet.
Living Wall Planters, Woolly Pocket.
For yderligere at understrege samhørigheden mellem inde og ude valgte Fiona at trække murstenene fra terrassen videre ind på kælderens gulv. “De traditionelle, eksterne materialer får det indre til at føles som en afslappende gårdhave,” siger hun. Da hun er en australier i London, var det helt afgørende for hende at gøre blandingen af inde og ude til en del af designet.
Trinbelysning, Hunza Lighting hos Moonlight Design.
Trinbelysning, Hunza Lighting hos Moonlight Design.
Fiona og Bejamin’s hjem strækker sig kun til enden af deres gårdhave. Herefter er der tale om en have delt med naboerne, som omfatter møbeldesignere og kunstnere, hvorfor området er blevet til et slags værksted. Imens ejendommens facade skulle holdes i røde mursten for at overholde bygningsreglementet, ville Fiona også udtrykke lidt af bygningens gamle identitet (den havde før haft sortmalede mursten) på den hævede væg bagtil.
Læs også: Houzz Tour – “Det grimmeste hus på vejen” blev til en stilet perle
Læs også: Houzz Tour – “Det grimmeste hus på vejen” blev til en stilet perle
Kælderen er ét åbent plan, og i den ene ende ligger køkkenområdet. Fiona har sørget for, at alle vægge og skabe i hele huset er hvide, og har brugt sorte accenter på gelændere, vinduer, håndtag og andre småting. “Sort og hvid var der bare lige fra starten,” forklarer hun. “Det var en simpel palet, der kunne opveje alle de tonale variationer i murværket. I sidste ende blev det en regel, som vi holdt og ganske strengt til,” tilføjer hun.
Hvide, lakerede låger med tryk-åbning og hvide Silestone-bordplader holder køkkenet super simpelt, imens opbevaringsløsninger under trappen sikrer, at ikke en millimeter plads går til spilde. “Det er en slags forudsætning for huset,” siger Fiona, “at alting er ekstremt funktionelt men samtidig diskret og gennemført.”
Trapperne, der leder til stueetagen, er først i valnøddetræ, men bliver til ståltrapper længere oppe for at få det naturlige lys til at flyde igennem fra afsatsens vindue og ned i kælderen.
Hvide, lakerede låger med tryk-åbning og hvide Silestone-bordplader holder køkkenet super simpelt, imens opbevaringsløsninger under trappen sikrer, at ikke en millimeter plads går til spilde. “Det er en slags forudsætning for huset,” siger Fiona, “at alting er ekstremt funktionelt men samtidig diskret og gennemført.”
Trapperne, der leder til stueetagen, er først i valnøddetræ, men bliver til ståltrapper længere oppe for at få det naturlige lys til at flyde igennem fra afsatsens vindue og ned i kælderen.
I den hævede stueetage findes et gæsteværelse, der også fungerer som kontor, samt et badeværelse. “Vi valgte at indsætte et simpelt forhæng frem for en væg, da vi ville have rummet til at interagere med gården og kælderen nedenunder,” siger Fiona.
Bygningsregulativer specificerede, at gelænderet skulle være mindst 90 cm højt, men Fiona regnede ud, at hvis hun i stedet gjorde det 110 cm højt, kunne den øverste del skæres ud og fores med sort aluminium, hvorved man kunne få både hyldeplads, forbedret belysning og optimeret samspil med de øvrige områder.
Nøglen til hjemmets success er den gennemgående sans for detaljer. I stedet for at vælge mere gulvplads og tre hele etager kreerede Fiona denne mezzaninetage med henblik på at skabe en integreret og langt mere rummelig helhed. “Det er vigtigt at vide, hvornår ekstra gulvplads ikke vil få resultatet til at føles større,” forklarer hun.
Sofa, Luca Soft Carver. Stol, sminkebord; begge Ligne Roset. Gulve i amerikansk sort valnød, Woodfloors4U.
Bygningsregulativer specificerede, at gelænderet skulle være mindst 90 cm højt, men Fiona regnede ud, at hvis hun i stedet gjorde det 110 cm højt, kunne den øverste del skæres ud og fores med sort aluminium, hvorved man kunne få både hyldeplads, forbedret belysning og optimeret samspil med de øvrige områder.
Nøglen til hjemmets success er den gennemgående sans for detaljer. I stedet for at vælge mere gulvplads og tre hele etager kreerede Fiona denne mezzaninetage med henblik på at skabe en integreret og langt mere rummelig helhed. “Det er vigtigt at vide, hvornår ekstra gulvplads ikke vil få resultatet til at føles større,” forklarer hun.
Sofa, Luca Soft Carver. Stol, sminkebord; begge Ligne Roset. Gulve i amerikansk sort valnød, Woodfloors4U.
På den modsatte side har gelænderet en ekstra funktion i form af en bogreol: endnu et eksempel på kreativ pladsanvendelse. “Enhver overflade, der om muligt kan opbevare et eller andet, gør det,” siger Fiona. “Man er simpelthen nødt til at gennemtænke alting, når man arbejder med en skala som denne - ellers kan det blive ret så kaotisk.”
Fiona og Benjamin havde en samling af overdimensioneret og sprudlende Vestafrikansk kunst fra Jack Bell Gallery i Mayfair. “Vi var godt klar over, at vi var nødt til at holde rummene så rolige som muligt for i stedet at lade de bløde møbler og kunsten tilføje farve og blikfang,” forklarer Fiona.
Vægbelysning af Light Years, Skandium.
Fiona og Benjamin havde en samling af overdimensioneret og sprudlende Vestafrikansk kunst fra Jack Bell Gallery i Mayfair. “Vi var godt klar over, at vi var nødt til at holde rummene så rolige som muligt for i stedet at lade de bløde møbler og kunsten tilføje farve og blikfang,” forklarer Fiona.
Vægbelysning af Light Years, Skandium.
“Det var vigtigt at opretholde en kontinuitet i forhold til materialevalg,” forklarer Fiona. Hun vidste, at hjemmets gulve ville være en blanding af sten i kælderen og valnød på de øvre niveauer, og at farvepaletten ville stå på sort og hvid. “Jeg ville have murstenene til at spille sammen med valnøddetræet og valnødden med det sorte og det sorte med murstenene,” siger hun. Derfor er trappen fra kælderen i valnød med sorte stålgelændere, imens de andre sektioner er af stål.
På dette billede befinder hoveddøren sig lige til højre for vinduet og gæsteværelset/kontoret samt badeværelset lige bagtil. Buegangen omslutter trappen op til det store soveværelse.
De lysere mursten tilhører nabobygningen, og den vandrette linje markerer den oprindelige bygnings højde. “Vi lod det stå åbent, fordi det ikke er lige så nødvendigt at have effektiv akustik heroppe - og så er det jo et nik i retning af hjemmets historie,” siger Fiona.
På dette billede befinder hoveddøren sig lige til højre for vinduet og gæsteværelset/kontoret samt badeværelset lige bagtil. Buegangen omslutter trappen op til det store soveværelse.
De lysere mursten tilhører nabobygningen, og den vandrette linje markerer den oprindelige bygnings højde. “Vi lod det stå åbent, fordi det ikke er lige så nødvendigt at have effektiv akustik heroppe - og så er det jo et nik i retning af hjemmets historie,” siger Fiona.
Døren til det store soveværelse befinder sig for foden af trappen, hvorved overetagen forbliver åben og flydende. Selvom der er et badeværelse lige nedenunder, var Fiona opsat på at have et heroppe også. “Jeg er helt besat af at bade, og det her var det eneste sted, vi kunne finde plads til et karbad,” siger hun. “Efter badekarret blev det lige pludselig til et helt badeværelse, da det jo egentlig også var praktisk med et toilet,” tilføjer hun. “Faktisk blev det rigtig godt. Det er lidt som at bo på et hotelværelse, og der er jo også et lukket badeværelse nedenunder, når man vil have lidt privatliv.”
Skufferne blev specialfremstillet , så de ikke ville være for høje og fremhæve det lave loft. Sorte aluminiumshåndtag trækker en parallel til de underliggende etager for fuldkommen harmoni.
Fliser, Domus Tiles. Vero Handrinse 500mm badekar, Duravit.
Læs også: Tidløs indretning i det midlertidige hjem i Horsens
Skufferne blev specialfremstillet , så de ikke ville være for høje og fremhæve det lave loft. Sorte aluminiumshåndtag trækker en parallel til de underliggende etager for fuldkommen harmoni.
Fliser, Domus Tiles. Vero Handrinse 500mm badekar, Duravit.
Læs også: Tidløs indretning i det midlertidige hjem i Horsens
Bygningsregulativerne betød, at dette værelse nødvendigvis måtte have en akavet form. Derfor gjorde Fiona det skrånende loft til en designdetalje ved at installere LED-projektører.
“Vi forsøgte at ikke have alt for mange loftlamper i rummet,” siger hun. “Alting var ret så specifikt - vi måtte udtænke virkelig velovervejede belysningszoner for at det ikke blev for glitrende,” tilføjer hun.
Dobbeltdøre åbner ud til en lille terrasse - endnu en forbindelse til det udendørs. “Her den anden dag sneede det om morgenen, så vi åbnede dørene og betragtede snevejret under den varme dyne.”
Gardinstoffet er skåret specielt til at passe til den vinklede glasvæg, så det kan forblive smukt hævet over valnøddetræet, når det er trukket for.
Divina Melange 2 gardinstof, Kvadrat. Silo hængelampe, Zero Lighting hos Inform. Shetland seng, The Natural Bed Company.
“Vi forsøgte at ikke have alt for mange loftlamper i rummet,” siger hun. “Alting var ret så specifikt - vi måtte udtænke virkelig velovervejede belysningszoner for at det ikke blev for glitrende,” tilføjer hun.
Dobbeltdøre åbner ud til en lille terrasse - endnu en forbindelse til det udendørs. “Her den anden dag sneede det om morgenen, så vi åbnede dørene og betragtede snevejret under den varme dyne.”
Gardinstoffet er skåret specielt til at passe til den vinklede glasvæg, så det kan forblive smukt hævet over valnøddetræet, når det er trukket for.
Divina Melange 2 gardinstof, Kvadrat. Silo hængelampe, Zero Lighting hos Inform. Shetland seng, The Natural Bed Company.
Kælder
Stueetage
Første etage