Hvem forudser egentlig de farver, vi kommer til at bruge i vores hjem?
Farver kommer og går – her er hemmelighederne bag, hvordan de kulørte trends opstår.
Hvert år bliver vi bombarderet med forudsigelser om, hvilken farvepalet der vil blive dominerende i nærmeste fremtid. For 2016 lød de mest dominerende domme, at den gyldne ‘Cherished Gold’, den sarte lyserøde ‘Rose Quartz’, den lyseblå ‘Serenity’ og forskellige nuancer af råhvid, grøn og grå ville dominere.
Men hvem beslutter, hvilke farver der bliver moderne, og hvordan kommer de frem til deres konklusioner? Skal vi stole på forudsigelserne eller ganske enkelt bare vælge, hvad vi selv synes føles rigtigt? Læs med, og bliv klogere på tankerne og undersøgelserne bag årets farver – og overvej så, hvordan de vil passe ind hjemme hos dig.
Men hvem beslutter, hvilke farver der bliver moderne, og hvordan kommer de frem til deres konklusioner? Skal vi stole på forudsigelserne eller ganske enkelt bare vælge, hvad vi selv synes føles rigtigt? Læs med, og bliv klogere på tankerne og undersøgelserne bag årets farver – og overvej så, hvordan de vil passe ind hjemme hos dig.
“Pantone Color Institute er en afdeling af firmaet Pantone,” siger Vasily Dozhdalev, produktansvarlig hos Pantone Rusland. “Det er et fællesskab af virksomhedseksperter og et stort antal korrespondenter, fordelt over hele kloden. Korrespondenterne samler information vedrørende farvetrends over hele verden, og det er ikke kun mode fra catwalks de fokuserer på – de følger alle aspekter af livet, som på den ene eller anden måde relaterer sig til og påvirker farve.”
Information kommer videre til instituttets “nervecenter”, dvs. til eksperter, som i sidste ende bestemmer nøglefarverne for det kommende år. Pantones eksperter navngav to af årets farver for 2016 – Rose Quartz og den sarte blå Serenity – som lægger vægt på en udvaskning af kønnene, hvor stereotype mande- og kvindefarver blandes sammen. “I mange dele af verden oplever vi en køns-sammensmelting, der også har stærke forbindelser til mode,” siger Leatrice Eiseman, administrerende direktør hos Pantone Color Institute.
LÆS OGSÅ: ER DET OK AT GRAVE EFTER GULD I GAMLE DANSKE DESIGNARKIVER?
Information kommer videre til instituttets “nervecenter”, dvs. til eksperter, som i sidste ende bestemmer nøglefarverne for det kommende år. Pantones eksperter navngav to af årets farver for 2016 – Rose Quartz og den sarte blå Serenity – som lægger vægt på en udvaskning af kønnene, hvor stereotype mande- og kvindefarver blandes sammen. “I mange dele af verden oplever vi en køns-sammensmelting, der også har stærke forbindelser til mode,” siger Leatrice Eiseman, administrerende direktør hos Pantone Color Institute.
LÆS OGSÅ: ER DET OK AT GRAVE EFTER GULD I GAMLE DANSKE DESIGNARKIVER?
Dulux og Akzo Nobel Global Aesthetic Center udgiver hvert år en forskningsartikel med titlen Colour Futures, som forudser farvetrends for de kommende 12 måneder. Den er lavet af en gruppe internationale eksperter og trendforskere med forskellige design-baggrunde fra hele verden. Eksperterne diskuterer, hvad de tror vil blive de største globale udviklinger i de kommende år, baseret på globale sociale og designmæssige trends. Den process giver Azko Nobel mulighed for at analysere, hvordan det vil udmunde i farver, der vil lande hos forbrugerne.
Den seneste Colour Futures-artikel forudsagde Cherished Gold som en nøglefarve i 2016. Det er en blød, varm nuance som antyder associationer mellem guld og naturlige jordfarver, og den afspejler både fortiden og fremtiden, siger eksperter. Det er en glidende overgang fra cobber-orange, den primære farve i 2015, siger en repræsentant fra Akzo Nobel.
Dulux’s 2016 farve for året, Cherish Gold, er en blød, jordnær nuance.
Den seneste Colour Futures-artikel forudsagde Cherished Gold som en nøglefarve i 2016. Det er en blød, varm nuance som antyder associationer mellem guld og naturlige jordfarver, og den afspejler både fortiden og fremtiden, siger eksperter. Det er en glidende overgang fra cobber-orange, den primære farve i 2015, siger en repræsentant fra Akzo Nobel.
Dulux’s 2016 farve for året, Cherish Gold, er en blød, jordnær nuance.
Kender produktfabrikanter årets farver før den brede befolkning gør? “Jeg er sikker på, at sløret løftes for nogle før tid, eller ville Pantones partnere ikke kunne starte markedsføringen af en lang række produkter i det nye års farver indenfor et par uger – eller endda dage – efter lanceringen,” siger produktansvarlig Dozhdalev hos Pantone. “Hver farve har nogle strengt definerede parametre, så dekan reproduceres i praktisk taget alle materialer. Pantone’s hjemmeside giver information om de farver, der ligger tættest på den populære Pantone Plus palet, såvel som på RGB- og CMYK-værdier, som er de professionelles systemfarver,” siger produktansvarlig Dozhdalev.
Pantone udråbte Rose Quartz som en af deres to af årets farver for 2016.
Pantone udråbte Rose Quartz som en af deres to af årets farver for 2016.
Stilbureauernes rolle
“Alle de ting, der udgør vores livsstil, bliver produceret af en lang række virksomheder. De virksomheder er nødt til at have pejlemærker, som viser dem vejen til fremgang, så de fortsat er trendy og bliver efterspurgt, og det er her, stilbureauer kommer ind i billedet, fordi de udvikler virksomhedskoncepter,” siger Anna Evstigneeva, stilanalytiker i Rusland. “De har eksisteret i mere end 50 år nu, og de første til at kaste sig ud i denne branche var franskmændene,” siger hun.
“Det første stilbureau blev startet af Maïmé Arnodin. Hun startede en klumme i modemagasinet Jardin des Modes, hvor hun fremviste ting, som hun mente ville blive moderigtige i næste sæson, altså farver, stoffer, og sp videre,” siger Evstigneeva. “Hun begyndte at give tips til den brede befolkning, og på et tidspunkt udviklede dette arbejde sig til konceptet trendbøger (cahier de tendance), som især blev brugt af stilbureauer. Den første bog af Maïmé Arnodin, hed l’Alphabet des Couleurs, den udkom i 1963 og var dedikeret eksklusivt til farver.”
Siden 1970erne har stilbureauer præsenteret design relateret til forbrugernes liv i trend- og inspirationsbøger. Disse bøger tilbyder farveskemaer og indeholder de mest moderigtige dekorationsmotiver, stofprøver og skitser og nøgleordene til forskellige trends.
Elizabeth Leriche’s ‘Human Made’ fokuserede på trenden inden for håndlavede objekter på livsstilsmessen Maison&Objet 2015.
“Alle de ting, der udgør vores livsstil, bliver produceret af en lang række virksomheder. De virksomheder er nødt til at have pejlemærker, som viser dem vejen til fremgang, så de fortsat er trendy og bliver efterspurgt, og det er her, stilbureauer kommer ind i billedet, fordi de udvikler virksomhedskoncepter,” siger Anna Evstigneeva, stilanalytiker i Rusland. “De har eksisteret i mere end 50 år nu, og de første til at kaste sig ud i denne branche var franskmændene,” siger hun.
“Det første stilbureau blev startet af Maïmé Arnodin. Hun startede en klumme i modemagasinet Jardin des Modes, hvor hun fremviste ting, som hun mente ville blive moderigtige i næste sæson, altså farver, stoffer, og sp videre,” siger Evstigneeva. “Hun begyndte at give tips til den brede befolkning, og på et tidspunkt udviklede dette arbejde sig til konceptet trendbøger (cahier de tendance), som især blev brugt af stilbureauer. Den første bog af Maïmé Arnodin, hed l’Alphabet des Couleurs, den udkom i 1963 og var dedikeret eksklusivt til farver.”
Siden 1970erne har stilbureauer præsenteret design relateret til forbrugernes liv i trend- og inspirationsbøger. Disse bøger tilbyder farveskemaer og indeholder de mest moderigtige dekorationsmotiver, stofprøver og skitser og nøgleordene til forskellige trends.
Elizabeth Leriche’s ‘Human Made’ fokuserede på trenden inden for håndlavede objekter på livsstilsmessen Maison&Objet 2015.
I dag producerer adskillige store bureauer trendbøger som vejer tungt hos professionelle. Et af de bureauer er det franske firma Nelly Rodi, hvis eksperter – udover at producere designs for store virksomheder – udfører en betydelig mængde arbejde for Maisson&Objet, som i mere end 20 år har præsenteret de seneste indretningstrends to gange om året.
Desuden er Peclers, Promostyl og Carlin International, ledere på markedet, og derer forudsigelser betragtes som de mest indflydelsesrige, moderigtige og betydningsfulde. Trendforskeren Lidewij Edelkoort, hvis virksomhed rådgiver designere og marketingsfolk om produktstrateger hører også til blandt de betydningsfulde.
“Mens modeblogs, hjemmesider og magasiner præsenterer trends, som vil bliver store i næste sæson, laver bureauer forudsigelser for de næste mange år,” siger stilanalytiker Evstigneeva. “De klassificerer trends som kortsigtede [seks til otte måneder], mellemsigtede [op til tre år] og langsigtede [fem til 10 år], hvilket inkluderer trends i udviklingen af forbrugerkulturen og idéer fra fremtidsforskningen. Sidstnævnte er mere filosofisk.”
“Trendbøger er ret dyre,” indskyder Evstigneeva. “Skulle du blive nysgerrig og få lyst til at finde ud af, hvad der vil blive moderne to til tre år ude i fremtiden, kan du ikke bare få adgang til disse publikationer på internettet. Det er som regel kun trends for den nærmeste fremtid og den kommende sæson, der er tilgængelige for offentligheden.”
Et design af Enjoy Home’s Nadya Zotova brugte en trendy kombination af træ og blå.
Desuden er Peclers, Promostyl og Carlin International, ledere på markedet, og derer forudsigelser betragtes som de mest indflydelsesrige, moderigtige og betydningsfulde. Trendforskeren Lidewij Edelkoort, hvis virksomhed rådgiver designere og marketingsfolk om produktstrateger hører også til blandt de betydningsfulde.
“Mens modeblogs, hjemmesider og magasiner præsenterer trends, som vil bliver store i næste sæson, laver bureauer forudsigelser for de næste mange år,” siger stilanalytiker Evstigneeva. “De klassificerer trends som kortsigtede [seks til otte måneder], mellemsigtede [op til tre år] og langsigtede [fem til 10 år], hvilket inkluderer trends i udviklingen af forbrugerkulturen og idéer fra fremtidsforskningen. Sidstnævnte er mere filosofisk.”
“Trendbøger er ret dyre,” indskyder Evstigneeva. “Skulle du blive nysgerrig og få lyst til at finde ud af, hvad der vil blive moderne to til tre år ude i fremtiden, kan du ikke bare få adgang til disse publikationer på internettet. Det er som regel kun trends for den nærmeste fremtid og den kommende sæson, der er tilgængelige for offentligheden.”
Et design af Enjoy Home’s Nadya Zotova brugte en trendy kombination af træ og blå.
Hvordan farver finder vej ind i vores hjem
Stilbureauer ansætter designere, kunstnere, kunsthistorikere, sprogeksperter og sociologer, som leder højt og lavt efter idéer og kommende trends. De kan være inspireret af de best basale ting: et tørklæde båret af en ældre kvinde; et barn der insisterer på at få sin vilje og en påklædning, der ser skørt og klodset ud.
Mange producenter er afhængige af de trendbøger, som bureauerne laver. Men der findes også trendsættende virksomheder, såsom Kartell, Flos og Moroso, som selv former trends gennem deres designeres arbejde.
Kontrasterende klare farver er set i et projekt af designer Lyudmila Krishtaleva.
LÆS OGSÅ: NU ÅBNER VERDENS FØRSTE IKEA-MUSEUM – FÅ ET SMUGKIG HER!
Stilbureauer ansætter designere, kunstnere, kunsthistorikere, sprogeksperter og sociologer, som leder højt og lavt efter idéer og kommende trends. De kan være inspireret af de best basale ting: et tørklæde båret af en ældre kvinde; et barn der insisterer på at få sin vilje og en påklædning, der ser skørt og klodset ud.
Mange producenter er afhængige af de trendbøger, som bureauerne laver. Men der findes også trendsættende virksomheder, såsom Kartell, Flos og Moroso, som selv former trends gennem deres designeres arbejde.
Kontrasterende klare farver er set i et projekt af designer Lyudmila Krishtaleva.
LÆS OGSÅ: NU ÅBNER VERDENS FØRSTE IKEA-MUSEUM – FÅ ET SMUGKIG HER!
Hvert år annoncerer de største producenter af maling årets trendy farver, men hvert firma har deres egen måde at bestemme nøglenuancer på og finder deres egen farvepallet. Og hvordan foregår det sp?
Charlotte Cosby, leder af den kreative afdeling i det britiske maler- og tapetfirma Farrow & Ball, fortæller: “Vores farver er valgt ud fra det bedste fra fortiden. Vi følger ikke trends, men bruger forskellige kombinationer af vores farver til at skabe både traditionelle og moderne opsætninger.” Når vi skaber årets vigtigste looks, finder vi inspiration i blandt andet farvetrendbøger og kigger på de nuværende trends i designverdenen. Vi tager også højde for, hvad der er populært i vores showrooms og samler indsigt fra vores farveeksperter,” siger hun.
“Vores farvekort er stærkt påvirket af trends både i indretningsdesign og mode,” siger David Mottershead, administrerende direktør hos det britiske maler- og tapetfirma Little Greene. “Vores seneste blå farvekort var inspireret af den stigende popularitet omkring blå i modeverdenen. Især denim er en standard-blå nuance, som er ekstremt populær, da den fungerer godt sammen med alle hudfarver. Den blå kollektion blev introduceret for at afspejle vores kunders valg. Folk er mere sikre i brugen af kraftige statement-farver i deres hjem, særligt sammen med stærke moderne nuancer, end de har været tidligere.”
Disse vægge er malet i Farrow & Ball‘s Grønblå.
Charlotte Cosby, leder af den kreative afdeling i det britiske maler- og tapetfirma Farrow & Ball, fortæller: “Vores farver er valgt ud fra det bedste fra fortiden. Vi følger ikke trends, men bruger forskellige kombinationer af vores farver til at skabe både traditionelle og moderne opsætninger.” Når vi skaber årets vigtigste looks, finder vi inspiration i blandt andet farvetrendbøger og kigger på de nuværende trends i designverdenen. Vi tager også højde for, hvad der er populært i vores showrooms og samler indsigt fra vores farveeksperter,” siger hun.
“Vores farvekort er stærkt påvirket af trends både i indretningsdesign og mode,” siger David Mottershead, administrerende direktør hos det britiske maler- og tapetfirma Little Greene. “Vores seneste blå farvekort var inspireret af den stigende popularitet omkring blå i modeverdenen. Især denim er en standard-blå nuance, som er ekstremt populær, da den fungerer godt sammen med alle hudfarver. Den blå kollektion blev introduceret for at afspejle vores kunders valg. Folk er mere sikre i brugen af kraftige statement-farver i deres hjem, særligt sammen med stærke moderne nuancer, end de har været tidligere.”
Disse vægge er malet i Farrow & Ball‘s Grønblå.
“Hvert andet til tredje år opdaterer vi vores palet for at afspejle den ændrende popularitet imellem de forskellige farver,” siger Cosby fra Farrow & Ball’s. “Vi tager os tid til at overveje langsigtede trends i indretningen og opnår indsigt fra vores farvekonsulenter, før vi beslutter, hvilke nuancer vi vil udvikle.
“Alle vores farver er udviklet af vores lille kreative team og hver eneste farve skal virkelig fortjene sin plads på farvekortet, da enhver ny nuance kommer til at erstatte en eksisterende nuance,” siger Cosby.
Det amerikanske malerfirma Sherwin-Williams har på baggrund af forskellige undersøgelser valgt råhvid Alabaster (SW 7008) som deres årets farve for 2016. “Den skaber en beroligende oase, enkelthed og visuel lethed,” siger Jackie Jordan, marketingdirektør i firmaet. “Alabaster er hverken stærk eller overdrevet varm, men nærmere en underspillet og dragende nuance af hvid. Vores undersøgelser viste, at næsten tre ud af fire [73%] foretrækker Alabaster’s naturligt flatterende, næsten skjulte undertoner frem for ren hvid, når de skal vælge en neutral farve til deres hjem.”
Alabaster-hvid fra Sherwin-Williams, som ses her, er en underspillet råhvid maling.
“Alle vores farver er udviklet af vores lille kreative team og hver eneste farve skal virkelig fortjene sin plads på farvekortet, da enhver ny nuance kommer til at erstatte en eksisterende nuance,” siger Cosby.
Det amerikanske malerfirma Sherwin-Williams har på baggrund af forskellige undersøgelser valgt råhvid Alabaster (SW 7008) som deres årets farve for 2016. “Den skaber en beroligende oase, enkelthed og visuel lethed,” siger Jackie Jordan, marketingdirektør i firmaet. “Alabaster er hverken stærk eller overdrevet varm, men nærmere en underspillet og dragende nuance af hvid. Vores undersøgelser viste, at næsten tre ud af fire [73%] foretrækker Alabaster’s naturligt flatterende, næsten skjulte undertoner frem for ren hvid, når de skal vælge en neutral farve til deres hjem.”
Alabaster-hvid fra Sherwin-Williams, som ses her, er en underspillet råhvid maling.
Hvilke kilder påvirker farvevalget for 2016 hos producenterne af maling? “Vi fik indsigt fra vores farveeksperter, som talte med vores globale farvekonsulenter og ikke mindst fra showroom. Og Desuden så vi på de overvejede sociale, økonomiske og demografiske trends, da vi ved, de kan påvirke folks farvevalg,” siger Cosby fra Farrow & Ball. “Når vi udvikler nye farver, begynder vi at planlægge det omkring to år i forvejen,” siger Cosby.
PRØV QUIZ’EN: HVOR GAMLE ER DE KENDTE DANSKE LAMPER?
PRØV QUIZ’EN: HVOR GAMLE ER DE KENDTE DANSKE LAMPER?
Skal man følge trendforudsigelsen?
Farver kan få et interiør til at se trendy ud eller det modsatte. Man kan bruge forskellige møbler og blande forskellige stilarter, med det er farvekombinationerne, øjet ser først. Maling forvandler en stue eller et køkken, skjuler skønhedsfejl, løfter eller sænker loftet og sætter stemningen i et rum. Men ingen professionel kolorist eller designer vil prøve at presse kunden til at vælge en moderigtig farve. De foreslår måske muligheder, kombinationer og nuancer, men valget vil i sidste ende ligge hos kunden.
FORTÆL OS…
Hvad lader du dig mest påvirke af, når du vælger farver?
Farver kan få et interiør til at se trendy ud eller det modsatte. Man kan bruge forskellige møbler og blande forskellige stilarter, med det er farvekombinationerne, øjet ser først. Maling forvandler en stue eller et køkken, skjuler skønhedsfejl, løfter eller sænker loftet og sætter stemningen i et rum. Men ingen professionel kolorist eller designer vil prøve at presse kunden til at vælge en moderigtig farve. De foreslår måske muligheder, kombinationer og nuancer, men valget vil i sidste ende ligge hos kunden.
FORTÆL OS…
Hvad lader du dig mest påvirke af, når du vælger farver?
Adskillige institutioner og virksomheder bekendtgør årets farver og generelle farvetrends. Blandt de vigtigste er Pantone Color Institute, Akzo Nobel Global Aesthetic Center (Dulux), og fire-fem indflydelsesrige trendbureauer. Endvidere udvælger mange af de store producenter af maling også deres farver for året.
“Pantone Color Institute er den mest autoritære organisation, når det kommer til farver,” siger den uafhængige farvespecialist Xenia Chupina. “Printindustrien, sektoren for digitale teknologier, mode, indretningsdesign og andre områder hvor farver bruges, skal alle bruge farvekort med tusindvis af nuancer, som dem der er vist her. Faktisk skaber Pantone et helt farve-sprog, så alle i designverdenen let kan bruge til at kommunikere med hinanden.”
“Pantone giver ikke kun de utallige nuancer navne og numre, de udfører også grundige analyser,” siger Chupina. “De eksperimenterer med farver og, i kraft af deres autoritet, tager de endda store beslutninger for os. Ved hvert år at se på tendenser og fornemmelser i hele verden, vælger virksomheden årets primære farver og adskillige nuancer for sæsonen.”