Indretning & dekoration
Hvordan har dansk borddækning udviklet sig de seneste 25 år?
Grand Cru-serien fra Rosendahl fejrer 25 års jubilæum og er et glimrende spejl på, hvordan borddækningen udvikler sig.
I Danmark har vi en lang og stolt tradition for at designe tallerkener, glas og alverdens andet tilbehør, der kan klæde et bord på til at være veldækket. Tænk bare på Holmegaard, der blæste sine første glas i 1825, Royal Copenhagens musselmalede stel, der har været i produktion siden 1775, og Georg Jensen, som siden slutningen af 1800-tallet har forsynet mangt et bord med sølv- og siden stål-bestik.
Men hvad kendetegner i grunden de seneste 25 års stil inden for borddækning? Og hvordan har vores vaner, traditioner og krav ændret sig i perioden? Vi har taget en snak med Rosendahls designansvarlige, Dorte Cetti, om Grand Crus udvikling over årene og de nyeste tendenser inden for borddækning anno 2018.
Læs også: Dæk et indbydende og dekorativt efterårsbord
Læs også: Dæk et indbydende og dekorativt efterårsbord
En vinprop som fundament
Da Erik Rosendahl tilbage i 1993 sammen med Erik Bagger designede en vinprop i silikone med ståltop, havde han næppe forestillet sig, at det skulle blive grobund for en af danskernes absolutte yndlingsserier, når det kommer til borddækning. Vinproppen fik navnet Grand Cru, opkaldt efter det franske udtryk for vin af høj kvalitet, som senere blev navnet på den serie, der skulle bestå selv 25 år efter med alt, hvad et spisebord kan trække.
Da Erik Rosendahl tilbage i 1993 sammen med Erik Bagger designede en vinprop i silikone med ståltop, havde han næppe forestillet sig, at det skulle blive grobund for en af danskernes absolutte yndlingsserier, når det kommer til borddækning. Vinproppen fik navnet Grand Cru, opkaldt efter det franske udtryk for vin af høj kvalitet, som senere blev navnet på den serie, der skulle bestå selv 25 år efter med alt, hvad et spisebord kan trække.
“Grand Cru startede som en serie af vintilbehør, der gennem årene har udviklet sig til en komplet serie, der rummer alt til stilfuld borddækning. Hvis man kigger på, hvordan designet har udviklet sig igennem årene, er det bemærkelsesværdigt konsistent. Der er selvfølgelig kommet masser af nye produkter til, og de har samme konsekvente, geometriske formsprog som de første produkter,” fortæller Dorte Cetti, der er designansvarlig for Rosendahl.
Glas og vandkaraffel skabte designidentiteten
Vinproppen blev samme år efterfulgt af en række andre vinredskaber, men Grand Crus egentlige fundament blev støbt da vandkaraflen og glassene blev introduceret i år 2000. Her så designer Erik Rosendahl ideen i også at drikke vand til vinen, som har resulteret i godt 20 millioner solgte vandglas og 3,4 millioner solgte vandkarafler gennem tiden. Derfra tog det fart, og i dag 25 år efter finder man de fire ikoniske riller på ikke mindre end 129 forskellige produkter.
Vinproppen blev samme år efterfulgt af en række andre vinredskaber, men Grand Crus egentlige fundament blev støbt da vandkaraflen og glassene blev introduceret i år 2000. Her så designer Erik Rosendahl ideen i også at drikke vand til vinen, som har resulteret i godt 20 millioner solgte vandglas og 3,4 millioner solgte vandkarafler gennem tiden. Derfra tog det fart, og i dag 25 år efter finder man de fire ikoniske riller på ikke mindre end 129 forskellige produkter.
Tendens: Borddækningen må ikke være for pænt
Som designansvarlig har Dorte Cetti fingeren på pulsen, hvad angår nyeste trends inden for borddækning. Her ser hun en klar tendens til, at det ikke må være alt for perfekt og stilrent. ”Vi mixer og blander nyt med gammelt - og gerne en uhøjtidelig buket fra haven. Det er det sociale, der er i fokus. Det vigtigste er, at gæsterne føler sig velkomne. Stemningen, hyggen og nærværet er vigtigere end den perfekte borddækning,” fortæller hun.
Som designansvarlig har Dorte Cetti fingeren på pulsen, hvad angår nyeste trends inden for borddækning. Her ser hun en klar tendens til, at det ikke må være alt for perfekt og stilrent. ”Vi mixer og blander nyt med gammelt - og gerne en uhøjtidelig buket fra haven. Det er det sociale, der er i fokus. Det vigtigste er, at gæsterne føler sig velkomne. Stemningen, hyggen og nærværet er vigtigere end den perfekte borddækning,” fortæller hun.
Netop den stemning er også det Rosendahl stræber efter med Grand Cru-serien, hvor nøgleordet er tilgængelighed. Produkterne skal med et andet ord ikke være elitære, men bære præg af en pris og et design, der var let at forholde sig til og inkorporere i den daglige borddækning. Et mantra, som er gået godt i spænd med, hvordan den klassiske borddækning har ændret sig markant de seneste årtier, forklarer Dorte Cetti:
”Der er sket en holdningsændring til service. Det har tidligere været kutyme at have to stel, som blev brugt til henholdsvis hverdag og fest. Men indstillingen til servicet har ændret sig. I dag har de fleste kun ét stel, og mange er ikke længere samlere, men har en skønsom blanding af steldele.”
Læs også: 7 tips: Dæk op til en festlig middag - til lavpris
Læs også: 7 tips: Dæk op til en festlig middag - til lavpris
Kongeligt til hverdag og Ikea til fest
“Royal Copenhagen kommer gerne på bordet til hverdag, og Ikea kan sagtens pyntes op til fest. Convenience er en vigtig faktor. Mange har den indstilling, at tingene skal kunne bruges, og det er det de færreste, som har service, der ikke kan gå i opvaskemaskinen,” fortæller Dorte Cetti om tidens borddækningstendens. En tendens som Grand Cru-serien taler ind i med sit fokus på funktionalitet og et enkelt design.
“Royal Copenhagen kommer gerne på bordet til hverdag, og Ikea kan sagtens pyntes op til fest. Convenience er en vigtig faktor. Mange har den indstilling, at tingene skal kunne bruges, og det er det de færreste, som har service, der ikke kan gå i opvaskemaskinen,” fortæller Dorte Cetti om tidens borddækningstendens. En tendens som Grand Cru-serien taler ind i med sit fokus på funktionalitet og et enkelt design.
”De nye kollektioner er meget tro overfor det oprindelige koncept. Det handler ikke om at skabe mange nyheder, men hellere få vedkommende produkter. Vi arbejder målrettet på at finde ind til kernen, og få skabt de helt rigtige produkter,” fortæller hun.
Det gælder også for de nye lanceringer som en klassisk stempelkande med termoeffekt, porcelænskværne med egetræstop eller væsketætte to go-produkter, der alle er udformet i et enkelt og funktionelt design, der er tro mod Grand Crus oprindelige design.
Det gælder også for de nye lanceringer som en klassisk stempelkande med termoeffekt, porcelænskværne med egetræstop eller væsketætte to go-produkter, der alle er udformet i et enkelt og funktionelt design, der er tro mod Grand Crus oprindelige design.
Tidløs designklassiker
Arbejdet med det samme designkendetegn gennem 25 år er da også Dorte Cettis bud på, hvorfor Grand Cru-serien er blevet så populær blandt danskerne. ”Grand Cru er rundet af de nordiske designtraditioner. Det er funktionelle, enkle produkter med en lang levetid. Der er et geometrisk og konsekvent formsprog, som skaber en fin sammenhæng produkterne imellem. Vi gør en dyd ud af at finde den rigtige balance imellem design, kvalitet og pris. Der er masser af omtanke og sammenhæng i Grand Cru-kollektionen, og det tror jeg appellerer til mange mennesker,” forklarer Rosendahls designansvarlige.
Arbejdet med det samme designkendetegn gennem 25 år er da også Dorte Cettis bud på, hvorfor Grand Cru-serien er blevet så populær blandt danskerne. ”Grand Cru er rundet af de nordiske designtraditioner. Det er funktionelle, enkle produkter med en lang levetid. Der er et geometrisk og konsekvent formsprog, som skaber en fin sammenhæng produkterne imellem. Vi gør en dyd ud af at finde den rigtige balance imellem design, kvalitet og pris. Der er masser af omtanke og sammenhæng i Grand Cru-kollektionen, og det tror jeg appellerer til mange mennesker,” forklarer Rosendahls designansvarlige.
Dorte Cettis 3 bedste råd til en enkel men stilet borddækning
1. Lav en base og tilfør dekorative elementer
”Helt grundlæggende er det en god ide at have et klassisk service, som man kan tilføre dekorative elementer. Det er stadig de klassiske enkle greb, som er de mest effektfulde; levende lys, blomster, dug, og så er det selvfølgelig altid skønt med stofservietter”
1. Lav en base og tilfør dekorative elementer
”Helt grundlæggende er det en god ide at have et klassisk service, som man kan tilføre dekorative elementer. Det er stadig de klassiske enkle greb, som er de mest effektfulde; levende lys, blomster, dug, og så er det selvfølgelig altid skønt med stofservietter”
”Jeg tænker, at man kan betragte en borddækningsom et stykke musik, det er bare en visuel komposition. Hvis man ønsker en enkel borddækning, skal man overveje sine virkemidler. Først er det en god ide at overveje hvilken stemning, man gerne vil have, fx let, rustikt, frodigt eller elegant. Derefter ville jeg udvælge nogle markante, bærende elementer til at understøtte denne stemning og til sidst afstemme resten af borddækningen til det.”
Se flere smukke danske spisestuer i vores billedarkiv her
Se flere smukke danske spisestuer i vores billedarkiv her
2. Masser af blomster til fest
Til et større selskab er det helt oplagt at investere i afskårne blomster, de er fantastiske til at skabe den særlige atmosfære, som løfter sig over hverdagen. Hvis man har mod på det, kan blomsterne arrangeres som dekorative tableauer på bakker eller fade sammen med lys, det fungerer godt til en stor fest, fordi de nemt kan flyttes og skabeplads til mad, gaver eller dans.”
Til et større selskab er det helt oplagt at investere i afskårne blomster, de er fantastiske til at skabe den særlige atmosfære, som løfter sig over hverdagen. Hvis man har mod på det, kan blomsterne arrangeres som dekorative tableauer på bakker eller fade sammen med lys, det fungerer godt til en stor fest, fordi de nemt kan flyttes og skabeplads til mad, gaver eller dans.”
3. Personlighed frem for perfektionisme
”Der er en klar tendens, at det ikke skal være alt for perfekt og stilrent. Det er det sociale, der er i fokus. Det er også skønt, når man kan se og mærke den person, man er gæst hos i borddækningen. Det kan være nogle unikke ting, som giver borddækningen et særligt præg fx mormors krystalglas, der sættes på bordet og giver et personlige udtryk, der bliver en fortælling om et levet liv.”
Læs også: Spørg eksperterne: Hvordan dækker man op til luksus på budget?
”Der er en klar tendens, at det ikke skal være alt for perfekt og stilrent. Det er det sociale, der er i fokus. Det er også skønt, når man kan se og mærke den person, man er gæst hos i borddækningen. Det kan være nogle unikke ting, som giver borddækningen et særligt præg fx mormors krystalglas, der sættes på bordet og giver et personlige udtryk, der bliver en fortælling om et levet liv.”
Læs også: Spørg eksperterne: Hvordan dækker man op til luksus på budget?