Thomas Blachman springer ud som stoledesigner
Børn sidder elendigt på almindelige voksenstole, mener X Factor-dommeren. Derfor lancerer han nu en fleksibel børnestol.
“Det gik op for mig, at der ikke er nogen, der har gjort noget ved det faktum, at når man kommer ud af Tripp Trapp-stolen og ind i voksenstolen, så sidder børn bare ikke særligt godt. Man kan ikke sidde godt på en voksenstol i 7-12-års-alderen, fordi benene svæver i luften, og du kan ikke komme tilbage med numsen,” siger han.
Tripp Trapp-stolen på billederne herover er karakteriseret ved, at både sæde og fodstøtte kan justeres i højden og i dybden, så barnet kan sidde behageligt og ergonomisk korrekt i flere stadier.
Tripp Trapp-stolen på billederne herover er karakteriseret ved, at både sæde og fodstøtte kan justeres i højden og i dybden, så barnet kan sidde behageligt og ergonomisk korrekt i flere stadier.
Thomas Blachman oplevede frustrationen i sin egen familie, fordi hans børn “lå og rodede rundt med hovedet på det ene armlæn og benene slynget op over det andet armlæn og drejede rundt og led”, mens de hørte forældrene sige “sid ordentligt!” Det resulterede groft sagt i, at samtalen omkring middagsbordet døde, og alle bare ønskede sig tilbage på deres værelser, beretter han.
“Men det er sgu da fuldstændig ubegavet, at voksne mennesker kræver af unge mennesker, at de skal sidde ordentligt i en stol, de ikke kan sidde ordentligt i,” lyder opsangen fra X Factor-dommeren.
“Men det er sgu da fuldstændig ubegavet, at voksne mennesker kræver af unge mennesker, at de skal sidde ordentligt i en stol, de ikke kan sidde ordentligt i,” lyder opsangen fra X Factor-dommeren.
Ganske lavpraktisk begyndte han derfor at bygge videre på en almindelig – men utilstrækkelig – voksenstol.
“Jeg begyndte at eksperimentere med nogle bøger under min datter Ramona, og lige pludseligt kommer hun op i øjenhøjde, og så siger hun: “Hvordan har du det, far?” fortæller han.
Spørgsmålet fra sin datter ser Thomas Blachman som symbolet på, at barn og voksen endelig er i øjenhøjde og ligeværdigt interesserer sig for hinanden over middagsbordet.
“Effekten var mirakuløs. Samtalen kunne begynde. Ingen taler ned til nogen, ingen taler op til nogen. Alle er ligeværdige, når de er i øjenhøjde,” siger han.
Oplevelsen blev startskuddet til musikerens designidé.
“Jeg begyndte at eksperimentere med nogle bøger under min datter Ramona, og lige pludseligt kommer hun op i øjenhøjde, og så siger hun: “Hvordan har du det, far?” fortæller han.
Spørgsmålet fra sin datter ser Thomas Blachman som symbolet på, at barn og voksen endelig er i øjenhøjde og ligeværdigt interesserer sig for hinanden over middagsbordet.
“Effekten var mirakuløs. Samtalen kunne begynde. Ingen taler ned til nogen, ingen taler op til nogen. Alle er ligeværdige, når de er i øjenhøjde,” siger han.
Oplevelsen blev startskuddet til musikerens designidé.
Resultatet er en enkel og stilren træstol med det rammende navn, ‘I øjenhøjde’, som er produkt af et samarbejde mellem Thomas Blachman, Rune Bruun Johansen, Kristian Nyholm og Jacob Wildschiødtz.
“Jeg kontaktede nogle sindsygt gode designere, for jeg er seriøs med det her, jeg ville ikke lave noget lort,” siger Thomas Blachman om designet af stolen, der blandt andet er karakteriseret ved, at de nederste dele af stolebenene kan skrues af og på, så stolen bliver højere eller lavere. Højden kan dermed variere fra 73-85 centimeter, og på den måde er barnet altid i øjenhøjde – også når det vokser.
“Jeg kontaktede nogle sindsygt gode designere, for jeg er seriøs med det her, jeg ville ikke lave noget lort,” siger Thomas Blachman om designet af stolen, der blandt andet er karakteriseret ved, at de nederste dele af stolebenene kan skrues af og på, så stolen bliver højere eller lavere. Højden kan dermed variere fra 73-85 centimeter, og på den måde er barnet altid i øjenhøjde – også når det vokser.
Det mest revolutionerende ved stolen er imidlertid, hvordan den lægger op til, at man sidder skråt på det kvadratiske sæde, mener Thomas Blachman.
“Den her vinkling er det, der gør det,” siger han og sætter sig på stolen med hvert ben over hver sin sædekant.
“I gamle dage sendte de rige familier deres børn ud at lære at ride, når de havde dårlig holdning. Og du sidder ligesom på en hest her med stigbøjler, og man retter automatisk ryggen. Det sker helt af sig selv” siger han.
“Den her vinkling er det, der gør det,” siger han og sætter sig på stolen med hvert ben over hver sin sædekant.
“I gamle dage sendte de rige familier deres børn ud at lære at ride, når de havde dårlig holdning. Og du sidder ligesom på en hest her med stigbøjler, og man retter automatisk ryggen. Det sker helt af sig selv” siger han.
Selv betegner Thomas Blachman den nye stol som et hidtidigt ‘missing link’ i dansk møbeldesign.
“Man kan sige meget om Arne Jacobsen og Børge Mogensen og alle de andre, men den her havde de ikke set. Man har altid kunnet finde en skammel, og man kan også få en juniorstol, men der sidder børnene også dårligt, for der er ikke armlæn, og den kan ikke justeres eller en skid,” siger han.
“Man kan sige meget om Arne Jacobsen og Børge Mogensen og alle de andre, men den her havde de ikke set. Man har altid kunnet finde en skammel, og man kan også få en juniorstol, men der sidder børnene også dårligt, for der er ikke armlæn, og den kan ikke justeres eller en skid,” siger han.
Arne Jacobsens stole ‘Grand Prix’ og 7’eren på billederne herover fås som mange andre danske designerstole også i børnestørrelse, der er en nedskalering af den oprindelige størrelse. Det betyder dog, at de kun fungerer som spisebordsstole, hvis bordet også er i børnehøjde.
Se også: Unge danskere designer fremtiden med leg, natur og håndværk
Se også: Unge danskere designer fremtiden med leg, natur og håndværk
LOUNGE CHAIRS
Selv om Thomas Blachman hovedsageligt er kendt for sin musikalske karriere og indtil nu er så godt som ukendt i forhold til stoledesign, har sidstnævnte efter sigende haft en stor indflydelse i forhold til hans liv.
“Rygtet siger, at jeg er undfanget i Wegners flaglinestol. Det er så også det eneste, man kan lave i den stol, man sidder jo ad helvede til i den, men man kan åbenbart knalde i den,” griner han.
“Rygtet siger, at jeg er undfanget i Wegners flaglinestol. Det er så også det eneste, man kan lave i den stol, man sidder jo ad helvede til i den, men man kan åbenbart knalde i den,” griner han.
I Danmark er vi verdensberømte for vores stole. Hvordan kan det være, der ikke er lavet en lignende stol før, hvis behovet er så stort, som du mener?
“Jeg ved det fandeme ikke, men er det ikke sådan, idéer kommer: Man er frustreret over noget, og så finder man løsningen på det, og så deler man det med andre?” spørger Thomas Blachman.
Har du oplevet andre missing links i forhold møbler til børn i den alder?
“Nej, det har jeg egentlig ikke. Det her var det allervigtigste øjeblik, den her kvalitetstid, de her få øjeblikke, vi har med vores børn efter en hård arbejdsdag, de her to timer eller en time, eller hvad det er. At vi ikke har en minusoplevelse, der fjerner os fra hinanden,” fortæller han.
“Jeg ved det fandeme ikke, men er det ikke sådan, idéer kommer: Man er frustreret over noget, og så finder man løsningen på det, og så deler man det med andre?” spørger Thomas Blachman.
Har du oplevet andre missing links i forhold møbler til børn i den alder?
“Nej, det har jeg egentlig ikke. Det her var det allervigtigste øjeblik, den her kvalitetstid, de her få øjeblikke, vi har med vores børn efter en hård arbejdsdag, de her to timer eller en time, eller hvad det er. At vi ikke har en minusoplevelse, der fjerner os fra hinanden,” fortæller han.
‘I øjenhøjde’-stolen fremstilles i olieret eg til priser fra 2.450 kroner. Sædet fås polstret med stof fra Kvadrat i forskellige farver eller betrukket med sort eller naturfarvet læder fra Sørensen Læder.
FORTÆL…
Hvad synes du om Thomas Blachmans børnestol?
FORTÆL…
Hvad synes du om Thomas Blachmans børnestol?