Indretning & dekoration
Interview: OeO - det internationale design Studie
De har kontorer beliggende i København, Kyoto og Tokyo og samarbejder med internationale brands som Georg Jensen, Leica og Sony til dagligt.
I 2003 grundlagde de OeO som et strategisk design studie der realisere visioner igennem kreative løsninger. De arbejder med inspiration fra det globale marked og har produceret prisvindende designs og kreative løsninger for premium brands rundt omkring i verden indenfor design, livstil og hospitality. Kunderne inkluderer Georg Jensen, Velux, Takashimaya, Leica Camera Japan, Sony Japan Handmade og Københavns Lufthavn.
Vi har taget en snak med deres CEO Anne-Marie Buemann og den kreative direktør Thomas Lykke. Anne-Marie har en uddannelse indenfor international markedsføring og management og hun har arbejdet som konsulent indenfor en række kreative brancher. Hun har også været ansat hos den danske ambassade i Paris før hun startede OeO i 2003. Med over 19 års professionel erfaring indenfor branding, design og koncept udvikling leder hun de daglige aktiviteter hos OeO i samarbejde med Thomas udover at være ansvarlig for mange af deres projekter. Thomas Lykke er oprindeligt uddannet som mode designer i København og San Francisco før han gik hen imod design industrien hvor han har arbejdet for nogle af verdens top mærker i over 15 år. Fra 2002-2003 arbejdede Thomas som interiør redaktør hos Wallpaper Magazine i London efter han blev headhuntet af Tyler Brûlé (tidligere chefredaktør). De arbejder nu ud fra kontorerne i København, Kyoto og Tokyo.
Vi har taget en snak med deres CEO Anne-Marie Buemann og den kreative direktør Thomas Lykke. Anne-Marie har en uddannelse indenfor international markedsføring og management og hun har arbejdet som konsulent indenfor en række kreative brancher. Hun har også været ansat hos den danske ambassade i Paris før hun startede OeO i 2003. Med over 19 års professionel erfaring indenfor branding, design og koncept udvikling leder hun de daglige aktiviteter hos OeO i samarbejde med Thomas udover at være ansvarlig for mange af deres projekter. Thomas Lykke er oprindeligt uddannet som mode designer i København og San Francisco før han gik hen imod design industrien hvor han har arbejdet for nogle af verdens top mærker i over 15 år. Fra 2002-2003 arbejdede Thomas som interiør redaktør hos Wallpaper Magazine i London efter han blev headhuntet af Tyler Brûlé (tidligere chefredaktør). De arbejder nu ud fra kontorerne i København, Kyoto og Tokyo.
Hvilke projekter har i været involveret i og hvordan blev de fuldendt?
Gennem tiden har vi været involveret i mange forskellige slags projekter – alt fra ejendomsudvikling, til revitalisering af gamle hæderkronede virksomheder til at støbe tankerne for nye designbrands à la Stellar Works og til at hjælpe med at revitalisere Georg Jensen for nogle år tilbage.
Gennem tiden har vi været involveret i mange forskellige slags projekter – alt fra ejendomsudvikling, til revitalisering af gamle hæderkronede virksomheder til at støbe tankerne for nye designbrands à la Stellar Works og til at hjælpe med at revitalisere Georg Jensen for nogle år tilbage.
Fortæl mig om processen med Dinesen?
Dinesen er jo et savværk og deres kerneforretning er at sælge brede lange gulv planker. Det 600m2 store showroom for Dinesen er designet og tænkt som 2 komplette universer, som omfavner og inspirerer de besøgende. Det ene univers Tree of a Kind - er en mere kreativ og galleri agtig oplevelse. Vi designede showroomet med øje for at vise nye facetter af Dinesen, og at de er meget mere end gulve.
Dinesen er jo et savværk og deres kerneforretning er at sælge brede lange gulv planker. Det 600m2 store showroom for Dinesen er designet og tænkt som 2 komplette universer, som omfavner og inspirerer de besøgende. Det ene univers Tree of a Kind - er en mere kreativ og galleri agtig oplevelse. Vi designede showroomet med øje for at vise nye facetter af Dinesen, og at de er meget mere end gulve.
‘’Alle rum i showroomet har sit eget særpræg og udtryk. Det kan være i form af en farve eller en mere rumlig arkitektonisk detalje/ design løsning. Selv kontorene har hver deres eget særpræg og berettigelse til den totale oplevelse. Det store rum i Tree of Kinder er kendetegnet ved, at det har en kæmpe pavillon lignende konstruktion inde i rummet, og under denne konstruktion står et 15 meter langt bord lavet af hele planker. Der er forskellige zoner for interne møder eller kunde møder.’’
Forklar gerne hvert rum i designede for dem, og hvad i lagde vægt på?
Vores primære fokus har været på oplevelsen og på at synliggøre og inspirere beskueren/ gæsten til at se muligheder. Vi ønskede at designe et showroom på international niveau – et showroom som folk taler om og kommer tilbage til. Et branded space som positionerer Dinesen brandet på det globale verdenskort.
Vores primære fokus har været på oplevelsen og på at synliggøre og inspirere beskueren/ gæsten til at se muligheder. Vi ønskede at designe et showroom på international niveau – et showroom som folk taler om og kommer tilbage til. Et branded space som positionerer Dinesen brandet på det globale verdenskort.
‘’Vi kan godt lide at tænke de store sammenhængende tanker, at tegne visionen for projektet og synliggøre potentialet for vores kunder. Det er noget som går igen i alle vores projekter om det så er brandudvikling eller indretning. Vores tilgang er den samme, og vi har en høj grad af forretnings forståelse. En af de seneste projekter vi står bag er Dinesen’s nye showroom på Søtorvet i København’’.
‘’Det andet univers, som går under navnet Extraordinary by Nature, er en mere grand og privat oplevelse. Her har vi taget mere højde for den oprindelige arkitektur af bygningen. Her finder man alt fra ballroom, bibliotek til private dining og privat vinkælder’’.
Hvordan forgår jeres design proces fra A-Z, når Ibegynder på et nyt projekt?
Vores proces starter som regel med Z, og så arbejder vi os baglæns forstået på den måde, atvi tænker altid de store tanker og visioner for, hvad der giver mest mening for vores kunder og med projektets problem stilling in mente – det som føles naturligt og som har en berettigelse. Derefter strukturerer vi, lægger en plan for de forskellige faser her i blandt design, kommunikation osv.
Vores proces starter som regel med Z, og så arbejder vi os baglæns forstået på den måde, atvi tænker altid de store tanker og visioner for, hvad der giver mest mening for vores kunder og med projektets problem stilling in mente – det som føles naturligt og som har en berettigelse. Derefter strukturerer vi, lægger en plan for de forskellige faser her i blandt design, kommunikation osv.
Hvilke andre spændende projekter er I ved atudrette ?
Vi har gang i rigtig mange spændende projekter – der er flere projekter under vejs med Dinesen, og vi er ved at designe og indrette en restaurant i København, som er planlagt til at åbne til efteråret. Derudover har vi flere projekter i Japan –blandt andet en café, hvor alle elementer som møbler og belysning er special designet til stedet – Cafeen hedder NOMU og er for Nicolai Bergmann i Tokyo.
Vi har gang i rigtig mange spændende projekter – der er flere projekter under vejs med Dinesen, og vi er ved at designe og indrette en restaurant i København, som er planlagt til at åbne til efteråret. Derudover har vi flere projekter i Japan –blandt andet en café, hvor alle elementer som møbler og belysning er special designet til stedet – Cafeen hedder NOMU og er for Nicolai Bergmann i Tokyo.
Stellar Works
Hvad byder fremtiden på?
Fremtiden byder på flere indretninger. Vi skal lave en café I Kyoto, spændende nye projekter med Dinesen, og vi har igennem nogle år arbejdet med Leica og et spændende projekt er i støbeskeen. Ud over indretninger så er det en række produkt lanceringer og møbler for både danske og japanske producenter.
Fremtiden byder på flere indretninger. Vi skal lave en café I Kyoto, spændende nye projekter med Dinesen, og vi har igennem nogle år arbejdet med Leica og et spændende projekt er i støbeskeen. Ud over indretninger så er det en række produkt lanceringer og møbler for både danske og japanske producenter.
OEO Studio er et designfirma etableret tilbage i 2003. Vi har et globalt syn og tilgang til design. Vi har stor kærlighed til det håndværksmæssige men vi kommunikerer ligeså godt med executives og arbejder for en lang række corporate brands i Danmark og i udlandet. Vores kerne kompetencer er: produkt design, interiør design, brand development og creative direction.