Historie: Isamu Noguchi's klassiske, skulpturelle sofabord
Denne blanding af skulpturel form og praktisk funktion har givet anledning til både beundring og misundelse siden bordets tilblivelse i 1947
Isamu Noguchi var en amerikansk-japansk kunstner og landskabsarkitekt, som havde en helt utrolig evne til at skabe simplistiske, skulpturelle former, der fulgte med tiden og stadig er relevante i dag. Noguchi begyndte sit samarbejde med Herman Miller i 1947, da Miller så potentiale i et af Noguchi’s sofaborde og bad ham om at videreudvikle idéen. The ikoniske, modernistiske sofabord består af to identiske, skulpturelle træformer og en tung glasplade. Det er en perfekt balance mellem kunst og møbel.
En mand af verden
Noguchi tilbragte mange år på at rejse og arbejde med kunstnerkollegaer i hele verden. Hans baggrund som søn af en irsk-amerikansk mor og en japansk far spillede en stor rolle i hans forvirrede selvopfattelse, og han følte dermed aldrig et egentligt tilhørsforhold.
Han beskrev derfor sig selv som en ’mand af verden’. Noguchi besad en altoverskyggende ambition og en umættelig energi – og var anset for at være én af Amerika’s største skulptører, da han døede i 1988 i en alder af 84 år.
Noguchi tilbragte mange år på at rejse og arbejde med kunstnerkollegaer i hele verden. Hans baggrund som søn af en irsk-amerikansk mor og en japansk far spillede en stor rolle i hans forvirrede selvopfattelse, og han følte dermed aldrig et egentligt tilhørsforhold.
Han beskrev derfor sig selv som en ’mand af verden’. Noguchi besad en altoverskyggende ambition og en umættelig energi – og var anset for at være én af Amerika’s største skulptører, da han døede i 1988 i en alder af 84 år.
Samarbejdet med Herman Miller
I 1939 designede Isamu Noguchi et sofabord til A.Conger Goodyear, som var presidenten af kunstmuseet MOMA. Herman Miller’s designteam var så imponerede over bordet, at de bad Noguchi om at designe et lignende bord til brug i både private hjem og kontorbygninger.
I 1947 blev Noguchi’s bord for første gang introduceret i Herman Miller’s produktkatalog. Her blev bordet beskrevet som ’Anvendelig skulptur’. Bordets base var udskåret af solid valnød og bestod af to identiske dele, hvor den ene var vendt på hovedet og sat sammen med den anden. Den organisk udformede træskulptur stod som en perfekt base, der let og elegant kunne holde den tunge glasplade.
I 1939 designede Isamu Noguchi et sofabord til A.Conger Goodyear, som var presidenten af kunstmuseet MOMA. Herman Miller’s designteam var så imponerede over bordet, at de bad Noguchi om at designe et lignende bord til brug i både private hjem og kontorbygninger.
I 1947 blev Noguchi’s bord for første gang introduceret i Herman Miller’s produktkatalog. Her blev bordet beskrevet som ’Anvendelig skulptur’. Bordets base var udskåret af solid valnød og bestod af to identiske dele, hvor den ene var vendt på hovedet og sat sammen med den anden. Den organisk udformede træskulptur stod som en perfekt base, der let og elegant kunne holde den tunge glasplade.
Skulptøren Isamu Noguchi
’Alt er en skulptur,’ sagde den japansk-amerikanske skulptør, Isamu Noguchi, og han skabte skulpturer ud af alle de materialer, han kunne få sine fingre i: sten, metal, træ, ler, ben og papir. ’At begrænse dig selv til en bestemt stilart, gør dig muligvis til en ekspert på dette specifikke område eller skole, men jeg er ikke interesseret i at tilhøre nogen som helst skole. Jeg lærer altid. Jeg opdager altid,’ Isamu Noguchi.
’Alt er en skulptur,’ sagde den japansk-amerikanske skulptør, Isamu Noguchi, og han skabte skulpturer ud af alle de materialer, han kunne få sine fingre i: sten, metal, træ, ler, ben og papir. ’At begrænse dig selv til en bestemt stilart, gør dig muligvis til en ekspert på dette specifikke område eller skole, men jeg er ikke interesseret i at tilhøre nogen som helst skole. Jeg lærer altid. Jeg opdager altid,’ Isamu Noguchi.
En tilgængelig klassiker
På trods af deres skudsikre status som moderne klassikere, kan Noguchi’s kaffebord faktisk erhverves til en rimelig overkommelig pris. Dette skyldes til dels at de var i konstant produktion fra 1947 – 1973 og at man genoptog produktionen i 1984 og har været i produktion lige siden. Hertil er bordet stærkt og i god kvalitet, hvilket betyder at det sjældent går i stykker, og at der hermed er mange på markedet. Man kan f.eks. ofte købe Noguchi kaffebordet hos de danske auktionshuse
På trods af deres skudsikre status som moderne klassikere, kan Noguchi’s kaffebord faktisk erhverves til en rimelig overkommelig pris. Dette skyldes til dels at de var i konstant produktion fra 1947 – 1973 og at man genoptog produktionen i 1984 og har været i produktion lige siden. Hertil er bordet stærkt og i god kvalitet, hvilket betyder at det sjældent går i stykker, og at der hermed er mange på markedet. Man kan f.eks. ofte købe Noguchi kaffebordet hos de danske auktionshuse
Basens forskellige træsorter
Basen var oprindeligt produceret i valnød, birk og kirsebær. Man brugte kun kirsebær til basen i det første år, hvilket har gjort denne udgave til et samlerobjekt. Man producerede birk basen i årene 1947 – 1954.
Basen var oprindeligt produceret i valnød, birk og kirsebær. Man brugte kun kirsebær til basen i det første år, hvilket har gjort denne udgave til et samlerobjekt. Man producerede birk basen i årene 1947 – 1954.
Et klassisk samlerobjekt
Noguchi’s sofabord blev et af Herman Miller’s mest ikoniske og succesfulde designs nogensinde. Produktionen ophørte i 1973 og bordet blev dermed et øjeblikkeligt samlerobjekt. Herman Miller genstartede dog en Limited Edition i 1980 af omkring 480 borde. Bordet blev atter reintroduceret i 1984 til produktlinien ’Herman Miller Classics’, og har været i produktion lige siden.
Noguchi’s sofabord blev et af Herman Miller’s mest ikoniske og succesfulde designs nogensinde. Produktionen ophørte i 1973 og bordet blev dermed et øjeblikkeligt samlerobjekt. Herman Miller genstartede dog en Limited Edition i 1980 af omkring 480 borde. Bordet blev atter reintroduceret i 1984 til produktlinien ’Herman Miller Classics’, og har været i produktion lige siden.
Dyk ned i kunstnerens sind
Hvis man ønsker en større indsigt i Isamu Noguchi’s komplekse univers, kan man læse biografien af Hayden Herrera, som udkom i år. Bogen hedder “Listening to Stone: The Art and Life of Isamu Noguchi”.
Isamu Noguchi var kendt for at være en lettere besværlig mand, fyldt med modsætninger. Han var ydmyg og egoistisk, standhaftig og temperamentsfuld, rolig og energisk, en loyal ven og en vantro elsker.
FORTÆL OS…
Har du noget Isamu Noguchi stående hjemme- vi vil gerne høre om det og se det! Skriv i kommentarfeltet…
Hvis man ønsker en større indsigt i Isamu Noguchi’s komplekse univers, kan man læse biografien af Hayden Herrera, som udkom i år. Bogen hedder “Listening to Stone: The Art and Life of Isamu Noguchi”.
Isamu Noguchi var kendt for at være en lettere besværlig mand, fyldt med modsætninger. Han var ydmyg og egoistisk, standhaftig og temperamentsfuld, rolig og energisk, en loyal ven og en vantro elsker.
FORTÆL OS…
Har du noget Isamu Noguchi stående hjemme- vi vil gerne høre om det og se det! Skriv i kommentarfeltet…
Isamu Noguchi blev født i Los Angeles den 17. november 1904 og var søn af den berømte, japanske poet Yone Noguchi og forfatteren Léonie Gilmour. De gav ham navnet Isamu, hvilket betyder ’mod’ på japansk. Isamu tilbragte sin barndom i Japan sammen med sin mor. Han så sjældent faderen, som imidlertid havde startet en ny familie. I 1918 blev Isamu sendt tilbage til Amerika for at studere, og efter gymnasiet udtrykte han sin længsel efter at blive kunstner.